ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پژوهشگران از یک پردازنده مبتنی بر نور پرده برداشتند

سال ۲۰۱۵ مملو از ابداعات و نوآوری در عرصه های گوناگون علم و تکنولوژی بود، اما ظاهراً دانشگاه کلرادوی ایالات متحده تصمیم گرفته یکی از مهم ترین خبرهای مرتبط به فناوری این سال را در واپسین ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

سال ۲۰۱۵ مملو از ابداعات و نوآوری در عرصه های گوناگون علم و تکنولوژی بود، اما ظاهراً دانشگاه کلرادوی ایالات متحده تصمیم گرفته یکی از مهم ترین خبرهای مرتبط به فناوری این سال را در واپسین روزهایش منتشر نماید.

پژوهشگران در این دانشگاه می گویند موفق شده اند اولین پردازنده ای را تولید نمایند که برای انتقال داده به جای الکتریسته به صورت کامل به پرتوهای نوری متکی است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اگرچه طراحی تراشه ی یاد شده کاملاً فوتونیک نیست، ولی ذکر می گردد در آن بیش از ۸۵۰ المان ورودی و خروجی نور تعبیه گشته که سبب خواهند شد پردازنده های رایج کنونی از نظر مقدار پهنای باند بسیار پیش پا افتاده به نظر برسند.

در ابداع محققین دانشگاه کلرادو پهنای باند به ازای هر میلیمتر مربع به ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه می رسد، که این مقدار ۱۰ الی ۵۰ بار بیشتر از چیزی است که توسط تراشه های معمول فعلی تجربه می شود. این افراد خاطر نشان می سازند کلید موفقیت شان در این بوده که راهی پیدا کنند تا عناصر ورودی و خروجی نور را روی پردازنده های کنونی و مدارهای رایج شان تعبیه سازند.

چیپ طراحی شده توسط گروه مورد بحث دو هسته ی پردازشی دارد، هفتاد میلیون ترانزیستور را در خود جای داده و ابعادش با ۳ در ۶ میلیمتر برابری می کند. ناگفته نماند خلق این تراشه بیانگر امکان پدید آوردن تحولی بزرگ در محاسبات کامپیوتری آنهم بدون ابداع چرخ از ابتدا است.

محققین می گویند از فناوری مورد بحث به احتمال قوی می توان در توسعه ی تکنولوژی های اتومبیل های خودران، محصولات رباتیک، فناوری های راداری و تصویربرداری فراصوت و خلق سنسورهای زیست محیطی قدرتمندتر استفاده برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • delta7
    delta7 | ۴ دی ۱۳۹۴

    مدت ها پیش این ایده به ذهنم اومده بود که چرا پردازنده نوری نمیسازن
    ولی مثل اینکه مدتها پیش تر اینا داشتن روش کار میکردن :دی

  • Azoic
    Azoic | ۳ دی ۱۳۹۴

    باید بقیه قطعات هم به موازاتش پیشرفت کنن تا بتونه با همین قدرت کار کنه
    فک کنم برای انتقال اطلاعات بین بقیه قطعات هم باید از فیبر نوری در ابعاد کوچیک استفاده کنن مگرنه سیم کشی های مادربرد ها جوابگو نخواهد بود

  • s.s.b
    s.s.b | ۳ دی ۱۳۹۴

    پهنای باند بین پردازنده و حافظه کش خیلی مهم بعد اولویت دوم پهنای باند بین پردازنده و رم هست یا در کارت گرافیک بین تراشه و حافظه است
    انتظار نداریم فردا همه مدار بشه نوری ولی میشه کم ولی در جاهای مهم استفاده کرد تا کم کم توسعه بدیم

مطالب پیشنهادی