ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

15 تکنولوژی شگفت انگیز در دست توسعه توسط دارپا

برخی از مهم ترین پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی دنیا بی تردید مدیون تلاش های سازمان تحقیقات پروژه های پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا است و مستقیما از آزمایشگاه های این سازمان بیرون آمده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

برخی از مهم ترین پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی دنیا بی تردید مدیون تلاش های سازمان تحقیقات پروژه های پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا است و مستقیما از آزمایشگاه های این سازمان بیرون آمده اند.

دارپا در ارائه اختراعات قابل توجهی نظیر GPS، اینترنت و هواپیماهای رادارگریز دستی داشته و همواره نیز تلاش دارد تا تکنولوژی های تازه ای را (چه در زمینه نظامی و چه سیستم های هوشمند) ارائه کند که می توانند اثری شگرف بر محیط هایی خارج از میادین جنگی داشته باشند.

در ادامه این مطلب نگاهی داشته ایم به برخی از جالب ترین پروژه های در دست انجام این سازمان و از شما دعوت می کنیم که دیجیاتو را همراهی نمایید.

گلوله هایی که در حین پرواز تغییر مسیر می دهند

bullets-that-can-change-direction-in-flight

EXACTO (برگرفته از سرواژه های عبارت Extreme Accuracy Tasked Ordance به معنای مهمات با دقت بسیار بالا) نخستین گلوله های خود هدایت شونده نظامی ساخته شده در دنیا هستند.

این گلوله ها می توانند مسیر خود را در حین پرواز تغییر دهند تا در صورت حرکت کردن هدف یا وارد عمل شدن هر عامل دیگری که می تواند گلوله را از مسیرش خارج نماید، باز هم با هدف برخورد کنند.

گلوله های هدایت شونده دارپا مجهز به راس های اپتیکال هستند که می توانند پرتوهای لیزری موجود روی هدف را شناسایی نمایند. باله های کوچکی که روی بدنه این گلوله ها تعبیه شده اند نیز می توانند آنها را به سمت لیزر هدایت کنند. گفتنی است که پنتاگون چندی پیش عملکرد EXACTO را با موفقیت آزمایش کرد.

لیزرهای دارای انرژی بالا

high-energy-lasers

HELLADS (بر گرفته از سرواژه های عبارت High Energy Liquid Laser Area Defense System به معنای سیستم دفاعی محدوده لیزری مایع با انرژی بالا) پروژه ای جاه طلبانه است که دارپا با هدف خنثی سازی تهدیدات ناشی از موشک های سطح به هوا علیه هواپیماهای آمریکایی در دست انجام دارد.

به طور کلی، موشک های سطح به هوا نسبت به هواپیماهایی که هدف قرار می گیرند سریع تر هستند و به همین خاطر شلیک متقابل هواپیما برای انهدام آنها کار بسیار دشواری است. پروژه  HELLADS تلاش دارد تا با استفاده از لیزرها، موشک های ارسالی به سمت جنگنده ها را غیرفعال کند.

دارپا همچنین در نظر دارد توان کلی لیزرهای HELLADS را بالا ببرد تا از این طریق آنها را به ابزار دفاعی قدرتمندی برای نابودسازی اهداف زمینی دشمن بدل نماید.

کامیون های پرنده

flying-trucks

برنامه ARES که در واقع شاخه ای از پروژه Transformer دارپا محسوب می شود تلاشی است که در جهت توسعه یک ماشین پرنده صورت گرفته.

آرِس ماشینی با دو وضعیت مختلف است که می تواند هم روی زمین حرکت کند و هم اینکه از روی زمین بلند شده و در موقعیت مورد نظرش فرود بیاید. فن های دوقلوی موربی که روی بدنه این ماشین تعبیه شده اند امکان آن را فراهم می کنند که دستگاه بالاتر از سطح زمین حرکت کرده و فرود بیاید. این وسیله حتی قادر است که در سرعت های بالا در آسمان پرواز کند.

حیوانات رباتیک

alpha-dog-darpa

سیستم پادار پشتیبانی از جوخه (موسوم به LS3) که نخستین بار از سوی دارپا معرفی شد و هم اکنون نیز توسط بوستون داینامیکز در دست توسعه قرار دارد نوعی ربات چهار پای متحرک و نیمه اتوماتیک است که قرار شده از آن در میادین جنگی بهره گرفته شود.

AlphaDog یا همان ربات چهارپای بوستون داینامیکز در حال حاضر این توانایی را دارد که در 70 الی 80 درصد از موقعیت هایی که نیروهای نظامی توان حرکت در آنها را دارند، تردد نماید. این نمونه اولیه می تواند صدها پوند بار را با خود حمل کرده و از سنگینی تجهیزاتی که باید توسط سربازان حمل گردد بکاهد. ربات مورد بحث هم اکنون در هاوایی، همراه با کادر نیروی دریایی آمریکا پروسه تست خود را پشت سر می گذارد.

دوربین تفنگ با قابلیت برآورد خودکار

self-calculating-gun-scopes

برنامه One Shot XG دارپا با هدف بهبود دقت تفنگداران ارتش کلید خورده و قرار است که این مهم را از طریق نوعی سیستم محاسباتی کوچک انجام دهد که یا روی لوله تفنگ سوار می شود یا در منطقه هدفگیری آن.

این سیستم قادر است متغیرهای متعددی را اندازه گیری و محاسبه کند که از آن جمله می توان به وزش باد مخالف، حداکثر برد موثر سلاح و هم ترازی آن اشاره نمود که با استفاده از یک کامپیوتر داخلی لینوکسی امکان پذیر می شود. سیستم مورد بحث بعد از محاسبه موارد ذکر شده یک نقطه هدف ایده آل را به تیرانداز پیشنهاد می دهد. فرایند تست این ابزار از ماه مارس 2013 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

سیستم پشتیبانی هوایی نزدیک

a-system-that-provides-almost-immediate-close-air-support

تاکتیک پشتیبانی هوایی نزدیک (که در آن سربازان در حین درگیری های زمینی خود با دشمن درخواست کمک از یک هواپیمای جنگنده می کنند) از زمان معرفی اش در جنگ جهانی اول تا به امروز هیچ تغییری نکرده. در پشتیبانی های نزدیک هوای متعارف، خلبانان و نیروهای زمینی با استفاده از فرامین صوتی و نقشه مشترک خود، در یک لحظه روی تنها یک هدف تمرکز می کنند.

برنامه پشتیبانی ثابت نزدیک هوای دارپا (PCAS) نیز با این هدف کلید خورده تا تغییرات قابل توجهی را در این تاکتیک ایجاد کند. این برنامه به نیروهای زمینی کمک می کند تا هشیاری موقعیتی و آنی خود را با نیروهای دیگر به اشتراک بگذارند و اطلاعات مربوط به تسلیحات خود را در اختیار خدمه هواپیما قرار دهند. به این ترتیب خدمه پروازی امکان می یابند که همزمان روی اهداف متعددی تمرکز نمایند.

PCAS همچنین طراحی شده تا زمان موجود میان ارائه درخواست حمله هوایی و رسیدن هواپیما به صحنه جنگ را تا آنجا که امکان دارد کاهش دهد.

موادی که قدرت بالا رفتن از دیوارها را به سربازان می دهند

material-that-allows-soldiers-to-climb-up-walls

سربازان آمریکایی باید بتوانند در هر موقعیت قابل تصوری فعالیت کنند. از آن جمله می توان به محیط های مملو از موانع فیزیکی اشاره نمود که در آنها سربازان باید با استفاده از ریسمان، نردبان یا دیگر ابزارهای سنگین از دیوارها بالا بروند.

برای غلبه بر این چالش، دارپا برنامه ای تحت عنوان Z-Man را کلید زده است تا قابلیت هایی نظیر عنکبوت ها و مارمولک ها را برای بالا رفتن از دیوارها به سربازان آمریکایی بدهد. یکی از محصولات اصلی تولید شده در قالب این برنامه Geckskin نام دارد؛ نوعی ماده مصنوعی تولید شده با قابلیت چسبندگی بالا.

طی آزمایشی که در سال 2012 میلادی روی این ماده انجام گرفت، صفحه ای 16 اینچی از این ماده با موفقیت روی یک دیوار شیشه ای چسبید و موفق شد باری به اندازه 299 کیلوگرم را تحمل کند.

تکنولوژی هایی برای از بین بردن اختلافات زبانی

technologies-that-eliminate-language-differences

برنامه گسترده ترجمه عملیاتی زبان (BOLT) به یافتن راهکارهای تازه ای برای ترجمه و تحلیل آنلاین و چهره به چهره زبان می پردازد. در مراحل اولیه این برنامه، سربازان و مقامات رسمی امکان می یابند که به صورت فعال انگلیسی را به زبان بومی یک شنونده یا برعکس ترجمه نمایند. دارپا در نظر دارد که این برنامه را عاقبت به اندازه ای توسعه دهد که هر فردی بتواند بدون نیاز به یادگیری زبان با دیگران ارتباط برقرار نماید.

پهپادی که می تواند تا سال ها در هوا بماند

a-drone-that-can-stay-airborne-for-years

دارپا قراردادی را به ارزش 89 میلیون دلار با بوئینگ به امضا رسانده تا نوعی پهپاد بدون سرنشین به نام Solar Eagle را برایش بسازد. این درون که بخشی از برنامه Vulture II به شمار می رود برای آن طراحی شده تا با استفاده از انرژی خورشیدی دست کم به مدت 5 سال در هوا باقی بماند. فاصله میان یک بال این پهپاد تا بال دیگرش برابر با 121 متر اعلام شده که معادل ارتفاع یک ساختمان 40 طبقه است و می تواند تا استراتوسفر بالا برود.

این درون هوشمند خواهد بود و به قابلیت های خوبی در حوزه ارتباطی، مراقبت و شناسایی تجهیز شده است.

سیستمی که هشیاری اپتیکال پیشرفته به سربازان می دهد

a-system-that-gives-soldiers-enhanced-optical-awareness

سیستم تصویربرداری سرباز محور با استفاده از دوربین های محاسباتی (SCENICC) در سال 2011 میلادی ساخته شد اما هنوز مراحل اولیه توسعه اش را می گذراند. مدل نهایی از این محصول قرار است مشتمل بر تعدادی حسگر نوری باشد که هم روی لباس سربازان و هم پهپادها سوار می شوند و اطلاعات کلی از میدان جنگ را با یکدیگر تلفیق کرده و مجموعا آگاهی نیروها از شرایط را بالا می برند.

این سیستم می تواند اطلاعات ثانیه به ثانیه ای را در رابطه با ماموریت سربازان در اختیارشان قرار دهد.

سفینه هوایی استراتوسفری

a-stratospheric-airship

این سفینه که تحت عنوان ISIS  از آن یاد شده نوعی پروژه مشترک میان دارپا و نیروی هوایی آمریکاست که در ابعادی بی سابقه دنبال می شود. هدف از اجرای این برنامه ساخت نوعی سفینه هوایی خودکار و بدون سرنشین است که توانایی انجام ماموریت های مراقبتی وسیع، دنبال کردن و درگیری هوایی و زمینی را به مدت 10 سال داشته باشد. این سفینه قرار است که تماما از انرژی خورشیدی تغذیه کند.

محموله های دریایی پنهان در بستر اقبانوس

naval-supply-payloads-hidden-at-the-bottom-of-the-ocean

تامین آذوقه در بخش های دور افتاده اقیانوس یکی از مشکلاتی کلیدی و مهمی است که پیش روی نیروهای دریایی قرار دارد.

برنامه موسوم به UFP (برگرفته از سرواژه های عبارت Upward Falling Payloads) نیز با هدف آسان سازی این امر کلید خورده و در جریان آن ذخایر آذوقه در بستر اقیانوس ایجاد می گردد. این ذخایر در داخل کپسول هایی قرار داده می شوند که می توانند برای سال ها فشار آب و شرایط دشوار اقیانوس را تحمل کنند.

به این ترتیب، هر زمان که لازم باشد، کشتی های در حال عبور قادر خواهند بود که سیگنالی را برای این مخازن ارسال نمایند و باعث شوند که محموله های آذوقه موجود در آنها برای استفاده به سطح آب بیایند.

هلی کوپترهایی که میتوانند همانند هواپیما عمل کنند

helicopters-that-can-function-like-planes

هلی کوپتر VTOL X-Plane که همانند فناوری های ذکر شده قبلی توسط دارپا طراحی شده قادر است اموری را فراتر از مدل V-22 Osprey به انجام برساند.

این پرنده قادر است سرعتی معادل با 345 تا 460 مایل بر ساعت داشته باشد و همزمان با حمل محموله های به وزن 2177 کیلوگرم در هوا معلق بماند. قرار است پروسه توسعه این هلی کوپتر که از اکتبر سال 2013 آغاز شده و تا فوریه 2018 ادامه دارد در سه فاز مختلف دنبال گردد.

ماهواره هایی با قابلیت تصویربرداری آنی برحسب تقاضا

satellites-that-can-provide-on-demand-imaging

دارپا می خواهد پرسنل ارتش امکان آن را بیابند که با ماهواره ها ارتباط برقرار کرده و پیش از انجام ماموریت های خود، درخواست به روزرسانی تصاویر دریافتی از موقعیت مورد نظرشان را به آنها بدهند.

برنامه تازه این سازمان موسوم به SeeMe به سربازان امکان خواهد داد که برحسب تقاضا تصاویر ماهواره ای به روز شده ای را از موقعیت مورد نظر خود دریافت نمایند.

این برنامه مشتمل بر تعدادی ماهواره است که برفراز زمین در حرکت هستند و تصاویر دقیقی از موقعیت های موجود در محدوده از  پیش تعیین شده را ظرف بازه زمانی 90 دقیقه ای در اختیار کاربران قرار می دهند و در نتیجه می توان گفت که این برنامه از اهمیت بالایی برای عملیات های اطلاعاتی ارتش برخوردار است.

خوشه ماهواره های یاد شده در چهارچوب زمانی 60 الی 90 روزه برفراز زمین حرکت کرده و سپس در اتمسفر از بین می روند و در نتیجه هیچگونه زباله و آلودگی فضایی را از خود بر جای نمی گذارند.

سلاح لیزری سبک و بسیار دقیق

a-precise-lightweight-laser-weapon

در محیط های شهری استفاده از تسلیحات متعارف با دقت پایین می تواند آسیب ها و خساراتی موازی زیادی را به بار بیاورد و به همین خاطر، پنتاگون مرتبا تلاش می کند تا خطر درگیری های نظامی را در موقعیت های یاد شده کاهش دهد.

برنامه Excalibur دارپا نیز با هدف کم کردن شدت این نگرانی ها کلید خورده و به تولید نوعی سیستم تسلیحات لیزری سبک انجامیده است.

دارپا ابراز امیدواری کرده که این برنامه عاقبت به ساخت یک لیزر 100 کیلو واتی بیانجامد که می شود از آن در حملات دقیق علیه اهداف زمینی و هوایی بهره گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • محمد
    محمد | ۵ دی ۱۳۹۴

    درود بر ایالات متحده

  • شناس
    شناس | ۴ دی ۱۳۹۴

    نکته ی جالبش اینه که همه ی این چیزها رو میشه تو فیلم های هالیوودی دید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی