ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نبرد نابرابر؛ چرا زمان آن فرا رسیده که مایکروسافت از رقابت با سونی احساس نگرانی کند؟

شواهد به آرامی خود را نشان می دهند؛ سونی چنان ارتباطی ناگسستنی با تجارت کنسول های بازی به وجود آورده است که باعث می شود کنسول پلی استیشن 4 را شکست ناپذیر در نظر گیریم. ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۴ دی ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

شواهد به آرامی خود را نشان می دهند؛ سونی چنان ارتباطی ناگسستنی با تجارت کنسول های بازی به وجود آورده است که باعث می شود کنسول پلی استیشن 4 را شکست ناپذیر در نظر گیریم. زمان آن رسیده که مایکروسافت نگران باشد که آیا می تواند سونی را از پیش روی بردارد و یا باید موقتا به حضور داشتن در رتبه دوم در این نسل اکتفا کند. در همین حال، کمپانی ردموندی می تواند امیدوار هم باشد که کنسول NX نینتندو، حداقل در آینده نزدیک وارد بازار نشود.

قطعا، هرچیزی ممکن است اتفاق بیفتد. ماه دسامبر میلادی، هم چنان جز مهم ترین بازه های زمانی برای فروش بازی های ویدیویی به شمار می رود و نبرد میان کنسول های نسل هشتمی هم تا چند سال آینده متوقف نخواهد شد. اما بنابر گزارش گروه NPD، سونی توانست بار دیگر به فروش موفقیت آمیز خود در ایالات متحده ادامه دهد. در واقع همه چیز روشن است؛ مایکروسافت با رو کردن تمام برگ های برنده خود هم نتوانست از سونی پیشی گیرد.

سونی در ماه نوامبر، یعنی زمانی که اکس باکس وان به بهترین لاین آپ بازی های ویدیویی ممکن دسترسی داشت، فروش مایکروسافت را پشت سر گذاشت. مایکروسافت در ماه نوامبر و دسامبر، دو عدد از بهترین عناوین انحصاری خود، یعنی Halo 5 Guardians و Rise of the Tomb Raider را به انتشار رساند. در این میان، سونی هیچ عنوان انحصاری بزرگی در اختیار نداشت.

با این حال، همه چیز هم به ضرر مایکروسافت نبود. در گزارش ها اعلام شد که عنوان Call of Duty: Black Ops III توانست واحدهای بیش تری روی کنسول اکس باکس وان بفروشد. این در حالی است که سونی طی قراردادی جدید با کمپانی اکتیویژن، تمام محتویات اضافه بلک آپس 3 را به انحصار زمانی خود در آورده است و این روند، تا سال آتی نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین و با توجه به اهمیت همیشگی سری بازی کال آو دیوتی، دستیابی به فروش بیش تر روی اکس باکس، خبری مسرت بخش برای مایکروسافت به شمار می رود.

در ادامه این مقاله، با دیجیاتو همراه باشید.

rise_of_the_tomb_raider

اما در میان عناوین باقی مانده ای که در ماه نوامبر عرضه شدند، واحدهای بیش تری به نفع سونی فروخته شد و مایکروسافت ناکام ماند. این بدان معناست که بازی هایی چون فال آوت 4، استار وارز بتلفرانت، فیفا 16، نید فور اسپید و اساسینز کرید سندیکا، همه و همه، فروشی بهتر را روی پلی استیشن 4 نسبت به اکس باکس وان تجربه کردند.

در همین حال، نسخه پنجم سری بازی هیلو توانست به جایگاه هشتم پر فروش ترین بازی های نوامبر بسنده کند و توم ریدر جدید، حتی به لیست 10 بازی برتر و پر فروش این ماه، راه نیافت. اما موضوع از این بدتر هم می شود؛ از سوی دیگر، هیچ عنوانی از کنسول Wii U نینتتدو در لیست 10 بازی برتر ماه نوامبر وجود نداشت. و جالب اینجاست که عنوان Just Dance 2016، فروشی بهتر روی کنسول قدیمی Wii نسبت به Wii U داشت.

سونی پیش از روز «جمعه سیاه» امسال اعلام کرد که فروش پلی استیشن 4، از مرز 30.2 میلیون واحد عبور کرده است و هم چنان به پیشرفت خود ادامه می دهد. در همین حال، مایکروسافت تمایلی به اعلام تعداد واحد های فروخته شده کمنسول نسل هشتمی خود نشان نمی دهد؛ اما می توان انتظار داشت که فروش آن، حدودا نصف فروش پلی استیشن 4 باشد. در واقع، پیش بینی های VGChartz نشان داده که اکس باکس وان احتمالا فروشی 17.1 میلیون واحدی را تجربه می کند و Wii U نیز اخیرا از مرز 11 میلیون واحد عبور کرده است.

مشخصا، مایکروسافت انتظار داشت که در فصل آخر سال جاری میلادی، عملکردی بهتر از خود به جای بگذارد. این کمپانی، اخیرا قابلیت Backward Compatibility را راه اندازی کرده به کاربران اکس باکس وان اجازه می دهد تا عناوین قدیمی اکس باکس 360 را روی کنسول نسل هشتمی خود اجرا کنند. این حرکت قرار بود که بالاخره دارندگان اکس باکس 360 را مجاب به خرید اکس باکس وان کند؛ اما تا به امروز به نظر می رسد که Backward Compatibility بی تاثیر بوده است.

البته مایکروسافت بیکار هم نشسته است؛ آن ها 50 دلار از قیمت باندل های خود کاستند و مخاطبان می توانند با قیمت رقابتی 300 دلار تا آخر تعطیلا سال آتی میلادی، نسبت به خرید باندل های مختلف اقدام کنند. باید توجه داشت که کاهش قیمت، معمولا به عنوان راه حل نهایی در نظر گرفته می شود؛ یعنی زمانی که کمپانی ها به این نتیجه می رسند که باید با تحمل اندکی ضرر و زیان، پیشرفت های آتی خود را تضمین کنند.

elite4

در همین حال، مایکروسافت کنترلر الیت را نیز برای اکس باکس وان عرضه کرد. کنترلری که انحصارا برای گیمرهای حرفه ای و مسابقات eSports ساخته شده تا کیفیت تجربه بازی ها را افزایش دهد. این حرکت، اقدامی هوشمندانه از سوی مایکروسافت بود و می تواند به فروش سخت افزاری آن ها، در حالی که فروش کلی کنسول چندان جذاب نیست، کمکی شایان کند.

فصل تعطیلات امسال، فرصتی بود که مایکروسافت می توانست با کنار زدن سونی و پلی استیشن 4، مجالی برای نفس کشیدن بیابد و حداقل برای مدتی، کوتاه به برتری رقیب ژاپنی خود خاتمه دهد. اما سونی در همین حال، کنفرانس موفقیت آمیز PlayStation Experience را برگزار کرد و به گیمرها نشان داد که در آینده نزدیک، شاهد عرضه چه عناوینی خواهند بود.

عنوان بزرگ بعدی سونی، نسخه پنجم سری بازی استریت فایتر است و در تاریخ 16 فوریه (برابر با 27 بهمن) عرضه می شود. در همین حال، عنوان مورد انتظار Uncharted 4: A Thief’s End نیز مدتی بعد و در تاریخ 18 مارس (برابر با 28 اسفند) عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، انتظار می رود که سونی در تاریخی نامعلوم از سه ماهه نخست سال 2016 میلادی، هدست واقعیت مجازی پلی استیشن را عرضه کند.

کنفرانس پلی استیشن اکسپرینس اگرچه چندان پربار نبود اما توانست جمع کثیری از گیمرها را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از بازی هایی که به نمایش درآمدند، چه عناوین انحصاری و چه عناوین چند پلتفرمی، بسیار جذاب به نظر می رسیدند. سونی نشان داد که بسیاری از بازی های ویدیویی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن، توسط کمپانی هایی بزرگ همچون یوبی سافت ساخته می شوند و قرار نیست که با عناوینی کوچک مواجه باشیم. اما در همین حال، تعداد بسیار زیادی عناوین مستقل هم توجه ها را به خود جلب کرده است.

سخن گویان و عاملان مایکروسافت، از همین حالا درباره برنامه های بزرگ شان برای سال 2016 میلادی سخت می گویند. این مسئله عالی است و نشان می دهد که آن ها از تعهدات خود نسبت به مشتریان با خبر اند. اما این می تواند بدان معنا نیز باشد که آن ها به خوبی می دانند که سونی، سال 2016 را برای خود کرده است. مایکروسافت روی بازی هایی چون کوانتوم بریک، استیت آو دیکِی و کرک داون 3 شرط بندی کرده و انتظار دارد که با استفاده از آن ها، وضع فعلی خود را بهبود بخشد.

minecraft-xbox-one-edition-800x450

اما در همین حال، مسائل کوچکی نیز وجود دارد که بازار کنسول های بازی را تحت شعاع قرار می دهند. اپل تی وی، به همین زودی به چیزی بیش از 1000 بازی دسترسی دارد و هدست Gear VR، با قیمت 100 دلاری خود، انتخابی فوق العاده برای دارندگان موبایل های پرچمدار سامسونگ به شمار می رود.

شاید تنها شانس مایکروسافت برای موفقیت در این بازار شلوغ، ادغام دو پلتفرم اکس باکس وان و ویندوز 10 باشد. گیمینگ روی پی سی باصلابت تر از همیشه به کار خود ادامه می دهد و مایکروسافت، هم چنان روی این پلتفرم برتری دارد. قابلیت های متعدد اکس باکس روی ویندوز 10، می تواند مخاطبان را با یک دیگر در ارتباط قرار دهد. بازی ماینکرفت هم، تا به امروز از مرز فروش 70 میلیون واحد عبور کرده و حالا به یکی از دغدغه های اصلی سونی تبدیل شده است.

در همین حال باید اشاره کرد که تجارت بازی های ویدیویی مایکروسافت، بسیار برای کمپانی ردموندی سودمند بوده؛ حتی با این وجود که فروش کنسول آن ها در رده دوم باقی مانده است. شرایط مالی مایکروسافت حالا خیلی بهتر از زمان عرضه اکس باکس اریجینال است؛ در آن زمان، خسارتی میان 5 الی 7 میلیارد دلار به مایکروسافت وارد شد. اما حالا، به لطف سوددهی مناسب بازی های ویدیویی، مایکروسافت فرصت این فرصت را دارد که به رقابت ادامه دهد.

همان طور که از تیتر مطلب پیداست، زمان آن فرا رسیده که مایکروسافت از وضعیت خود نگران باشد؛ اما نیازی نیست که وحشت کند. کمپانی مورد بحث، صدها میلیون دلار هزینه می کند تا تجارت اکس باکس خود را نجات دهد. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، نیز اطمینان حاصل خواهد کرد که اکس باکس وان، به سرنوشتی بد دچار نشود.

در هر صورت، سقوط مایکروسافت از لبه موفقیت و و ظهور دوباره سونی با پلی استیشن 4 بسیار نفس گیر است. دقیقا به همین دلیل است که گیمرها، علاقه ای وصف ناپذیر نسبت به رقابت میان کنسول ها نشان می دهند؛ چرا که هیچکس نمی داند که در نسل جدید، چه کسی به عرش و چه کسی به فرش خواهد رسید. در هر صورت به نظر می رسد که سونی فعلا در عرش بوده و مایکروسافت به فرش رسیده است؛ و نینتندو حتی به عنوان رقیب هم در نظر گرفته نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (118 مورد)
  • sam
    sam | ۶ دی ۱۳۹۴

    دیوان عزیز کامنتی که زیر گذاشتم دلیل برتری سونی رو میگه لطفا زحمت بکش بخونش.تو داری نینتدو رو با پی اس پی مقایسه میکنی؟میدونی پی اس پی ماله چند سال پیشه؟در ضمن درمورد انحصاری هام بگم که اگه مایکروسافت هیلو و فورزا و گرز اف وارو تومب ریدر ... داره.سونی هم انچارتدو درایو کلاب و راکت لیگ و نک و کیلزون شادو فال و بلاد بورن و... داره.تو یه روز انچارتد بازی کن بعد بیا بگو هیلو خوبه هیلو عالیه.فورزا خیلی یکنواخته ولی درایو کلاب خیلی ماشین ها و مکان های زیادی داره که تو اپدیته جدیدش هم میخواد مکانای جدیدتری بیاد.حالا باز تو بگو اکس باکس.تو تا صبح بگی دوتایی ها ما میگیم چارتایی ها( طبق کامنتی که زیر گذاشتم)

  • sam
    sam | ۵ دی ۱۳۹۴

    سونی همیشه برنده بوده موقعی که ps1 اومد ایکس باکسی وجود نداشت.بعد که ps2 اومد ایکس باکس اومد یه کنسول زد به نامxbox 260 که اصلا جالب نبود.پس فعلا ۰_۲ به نفع سونی.بعد xbox 360 اومد که تو یکسالی کهps3 نیومده بود خیلی خوب خودشو تو خونه های مردم جا داد.اما وقتی ps3 اومد فقط ظاهر کنسول فرق کرده بود ولی دسته درست مثله دسته ps2 بود,این یکی از دلایل فروش کمتر ps3 هست.اما سونی در اخرای عمر کنسولای نسل هفتم عناوین انحصاری مثل the last of us رو عرضه کرد اینجا از نظر من باید به هردو یک نمره داد.پس میشه1_3.حالا بریم سراغ کنسولای نسل هشت یعنی ps4وxbox one.ابتدا سونی زیاد عناوین انحصاریش رو رو نکرده بود ولی بازم از xbox one جلو بود.اما اینم بگیم که xbox one قابلیت استریم windows 8,10رو در خودش داره که این یکی از دلایل محبوب شدنش بود یکی از دلایل محبوب شدن دیگهش هم بازی های انحصاریی مثل halo 5.forza 6 بود که گرافیک بسیاری داشتن اما سونی هم بی نسیب نموند و در مراسم جدیدی که برگذار کرد از عناوین انحصاری زیادی رو نمایی کرد از جمله uncharted4.horizon dawn . حالا هم که میبینید ps4 جلو افتاده یعنی نتیجه میشه 2_4 به نفع سونی باری همینه که میگم سونی همیشه برنده بوده
    ببخشید زیاد شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی