ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

5 هدف عظیم تسلا برای چهار سال آینده؛ آرزوهای بزرگ ایلان ماسک

ایلان ماسک این روزها نقش بزرگترین حامی و مشوق توسعه خودروهای برقی را بازی می کند و با تلاش بسیاری سعی دارد تا روند توسعه خودروهای برقی را تسریع کند. او پس از برداشتن چند ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۵ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۵

ایلان ماسک این روزها نقش بزرگترین حامی و مشوق توسعه خودروهای برقی را بازی می کند و با تلاش بسیاری سعی دارد تا روند توسعه خودروهای برقی را تسریع کند.

او پس از برداشتن چند گام مهم در کاربردی کردن خودروهای برقی تسلا در یکی دوسال اخیر، پنچ پروژه خارق العاده را برای چهار سال آینده تعریف کرده است تا بر بزرگترین معضلات صنعت حمل و نقل غلبه کند.

در ادامه این مقاله با دیجیاتو همراه باشید.

تکمیل پروژه گیگا فکتوری

قیمت بالای باتری های لیتیوم یون یکی از اصلی ترین دلایل گران تمام شدن ساخت خودروهای برقی و عدم توجیه خرید آن هاست، اما تسلا قصد دارد تا با تولید انبوه این باتری ها در کارخانه بسیار عظیم خود موسوم به گیگا فکتوری، برای همیشه بر این مشکل غلبه کند.

tesla-2

گیگا فکتوری تا سال 2020 تکمیل می شود و پس از آن شاهد کاهش 30 درصدی قیمت تمام شده باتری خودروهای تسلا خواهیم بود، البته این تمام ماجرا نیست، چرا که ایلان ماسک در تلاش است با توسعه فناوری های سبز مبتنی بر باتری های خود، از نور خورشید روز برای ذخیره سازی انرژی در باتری ها به منظور استفاده در ساعات تاریکی شبانه استفاده کند و بدین ترتیب تولید برق کثیف از سوخت های فسیلی را کاهش دهد.

عرضه سه مدل جدید برای فتح بازارهای تازه

تسلا قدم های خود را با توجه به شرایط کلی بازار خودرو بر می دارد و در همین راستا پس از معرفی چند محصول گران قیمت و لوکس، قصد دارد تا به بازار رقابتی و سخت خودروهای های قیمت متوسط نیز وارد شود. از این رو ایلان ماسک وعده عرضه یک محصول کاملا جدید با نام "مدل 3" در محدوده قیمتی 35 هزار دلار را داده است، در کنار این مدل احتمالا شاهد عرضه یک نمونه کراس اور بر روی پلت فرم مشترک با این خودرو تازه تحت عنوان "مدل Y" خواهیم بود.

tesla-3

خبرهای اولیه از معرفی این خودروها برای سال 2017 حکایت می کند و برنامه ریزی بر آن است که ظرفیت باتری ها برای پیمودن مسافتی در حدود 320 کیلومتر به ازای هر بار شارژ کافی باشد.برای سال پیش رو نیز که کراس اوور جذاب تسلا X در راه بازار است ،خودرویی که می تواند لقب سریع ترین SUV جهان را از آن خود کند.

1000 کیلومتر با یک بار شارژ

یکی از نقاط ضعف همیشگی خودروهای برقی نسبت به مدل های بنزینی، به ظرفیت اندک باتری ها برای پیمودن مسافت های طولانی مربوط می شود. برای مثال اغلب خودروهای جدید می توانند با یک بار سوخت گیری کامل ، مسافتی نزدیک به 1000 کیلومتر را بپیماند که به شکل قابل توجهی از ظرفیت باتری های خودروهای برقی بیشتر است.

مضاف بر این مسئله، سوخت گیری یک خودرو با موتور درون سوز ظرف چند دقیقه انجام می شود اما برای شارژ کامل باتری ها در اغلب خودروهای برقی به چند ساعت زمان نیاز است.

tesla-4

بنابراین تسلا قصد دارد تا با توسعه تکنولوژی باتری های مورد استفاده در محصولات خود تا سال 2017 به پیمایشی در حدود 1000 کیلومتر به ازای هر بار شارژ کامل دست یابد و بر یکی دیگر از نقاط ضعف عمده خودروهای برقی در رقابت با نمونه های متداول احتراق داخلی غلبه کند.

رانندگی تماما خودکار در سال 2018

تسلا چندی پیش آزمایشاتی رو در راستای معرفی اولین نسل تکنولوژی رانندگی نیمه خودکار خود انجام داد اما به گفته ایلان ماسک، توسعه این سیستم تا سطع 4 که به رانندگی تماما خودکار اشاره دارد حدود دو سال دیگر زمان خواهد برد و برنامه ریزی برای عرضه محصولی با چنین سطحی از تکنولوژی برای سال 2018 انجام شده است.

tesla-5

تا آن زمان احتمالا قوانین قضایی جامع برای مسئولیت و حوداث ناشی از رانندگی با خودروهای خودکار نیز وضع  شده است و شرایط بازار برای استفاده فراگیر از این تکنولوژی انقلابی روشن می شود.

افزایش تیراژ سالانه به 500 هزار دستگاه

شاید بتوان از این رقم به عنوان رویایی ترین هدف ماسک برای خودروهای تسلا یاد کرد. او می خواهد ظرف چهار سال، تیراژ تولیدات خود را چهار برابر کند که به همزمانی توسعه تکنولوژی باتری ها و کاهش قیمت خودروهای تولیدی بستگی دارد که خود این کاهش قیمت نیز منوط به شرایط بازار و افزایش تولید باتری ها در گیگا فکتوری خواهد بود.

tesla-6

مسائلی چون کاهش چشمگیر قیمت نفت که به کاهش قیمت بنزین و کوچک شدن بازار خودروهای کم مصرف و هیبریدی منجر شده است، می تواند دست یابی به این هدف بلند پروازانه را با اخلال مواجه کند.

رقبا مشغول به کارند

شکی نیست که آینده از آن خودروهای برقی خواهد بود و سرمایه گذاری تسلا در این راستا به تحولی اساسی منجر می شود اما خودروسازان بزرگی چون تویوتا، هوندا، ب ام و ، نیسان، پورشه و مرسدس بنز نیز با سرمایه های عظیم خود برای توسعه بازار خودروهای هیبریدی، سلول سوخت و برقی تلاش می کنند.

در تازه ترین اقدام در این راستا، ب ام و و نیسان به شکل مشارکتی پورت های شارژ سریع را در قالب 120 ایستگاه در 19 ایالت آمریکا توسعه داده اند.

NISSAN AND BMW

با وجود این پورت های شارژ DC پنجاه کیلو واتی، شارژ 80 درصدی باتری های ب ام و i3 و نیسان لیف ظرف 20 تا 30 دقیقه انجام می شود و برای آگاهی رانندگان از موقعیت استقرار این ایستگاه های شارژ نیز نرم افزارهایی تحت عنوان Nissan EZ charge و Connected Drive ب ام و برای این خودروهای توسعه داده شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • محمد
    محمد | ۵ دی ۱۳۹۴

    نمیدونم چرا همه چیز را به اپل ربط میدن بعضی دوستان که صبر کن ببین اپل فلان میکنه.بابا خود شرکت اپل داره کارمندای اخراجی تسلا را به خدمت میگیره .بدین ترتیب دانش تسلا تو این زمینه بالاتر هست و همه هم خبر دارن.به غیر از دانش تسلا تا همین لحظه چندین مدل خودروی الکتریکی را به مرحله تولید انبوه رسونده که تمام استانداردهای این مدل خودروها را ارتقا داده.پس در مورد هرچیزی شنیدیم هی نگیم اپل ....

  • یوخ بابا
    یوخ بابا | ۵ دی ۱۳۹۴

    :|

  • شریفی
    شریفی | ۵ دی ۱۳۹۴

    نه بابا
    سکته نزنی

    • Armin
      Armin | ۵ دی ۱۳۹۴

      از همینجا سلام گرممو به پدر مادر این کودک عرض میکنم
      خدا قوت پهلوون. /:

  • Amirhosein
    Amirhosein | ۵ دی ۱۳۹۴

    آینده خودروهای آینده در دستان تسلا.اپل بره گوشیشو بزنه باو.اپل چه به خودروی الکتریکی.این فن ها هم معضلی شدن...

مطالب پیشنهادی