ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سه دلیل برای عدم ورود شورولت به ایران؛ در پی خبر ثبت سفارش شورولت Trax

باز شدن امکان ثبت سفارش یکی از مدل های شورولت که از تولیدات شاخه کره ای این خودروساز (دوو سابق) محسوب می شود در رسانه ها خبر ساز شده است اما تجربه واکنش ها به ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

باز شدن امکان ثبت سفارش یکی از مدل های شورولت که از تولیدات شاخه کره ای این خودروساز (دوو سابق) محسوب می شود در رسانه ها خبر ساز شده است اما تجربه واکنش ها به خبرهای مشابه از واردات برند های آمریکایی نشان می دهد که در این زمینه نباید چندان هیجان زده شد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

1 – قطع همکاری Daewoo و پژو با ایران

برای بررسی این موضوع کافیست حدود 15 سال به عقب برگردیم،در دهه 70 شمسی همزمان با تاخت و تازه خودروسازان کره ای برای گسترش بازار خود در سطح جهانی، شاهد همکاری کرمان موتور با شرکت دوو کره جنوبی بودیم. همکاری ای که با موفقیت همراه بود و فروش نسبتا خوب و رضایت کلی خریداران را در پی داشت، اما در اولین سال های دهه 80 بعد از اعلام خبر ورشکستگی دوو موتورز، شرایط به کلی عوض شد.

CHEV-4
شورولت Trax در کشورهای کره جنوبی، چین و مکزیک تولید می شود.

جنرال موتورز آمریکا که صاحب برند شورولت است، سهام عمده دوو ورشکسته را خرید و تنها به همین دلیل همکاری این شرکت با کرمان موتور به کلی متوقف شد. آنهم در شرایطی که تحریم های بین المللی در آن زمان نسبت به سال های بعد ناچیز بود.

چند سال بعد در زمان اوج تحریم ها نیز جنرال موتورز بخش کوچکی از سهام پژو را خرید و همین امر در نهایت به بهانه ای برای خروج ناگهانی پژو از بازار ایران و ضرر و زیان سنگین ایران خودرو در اثر توقف خط تولید منجر شد.

CHEV-2
این مدل با موتورهای 1.4 الی 1.8 لیتری بین 115 تا 140 اسب بخار قدرت تولید می کند و به گیربکس های 5 و 6 سرعته دستی و اتوماتیک مجهز است.

این مسئله در شرایطی روی داد که برند پژو اساسا فعالیتی در بازار آمریکا نداشت و حتی در صورت اعمال جریمه های آمریکا در راستای نقض تحریم نیز، زیانی به این شرکت غیر فعال در آمریکا وارد نمی شد.

با توجه به این سوابق که از عدم همکاری جنرال موتورز با خودروسازان ایرانی حکایت می کند، در شرایط کنونی نیز به نظر نمی رسد افق چندان وسیعی برای مراودات اقتصادی بین شرکت های خودروسازی آمریکایی با ایران وجود داشته باشد.

2 – عدم تطابق استانداردها

سازمان استاندارد ایران قوانین خاص خود را دارد و در زمینه خودرو از اصولی نزدیک به استاندارد های اروپایی طبعیت می کند، در همین راستا گاها عدم تطابق استاندارد برای خودروهای غیر اروپایی مشکل ساز می شود. اخیرا نیز محموله بزرگی از خودروهای تویوتا به دلیل عدم تجهیز به چراغ مه شکن مجزا اجازه ترخیص از گمرک را نیافته اند.

CHEV-5
شورولت Trax در بازار آمریکای شمالی با موتور توربو 1.4 لیتری به قیمت حدود 21 هزار دلار عرضه می شود.با این حساب در صورت واردات قیمت عرضه این خودرو در بازار ایران کمتر از 100 میلیون تومان نخواهد بود.

چندی پیش رئیس سازمان استاندارد در سخنانی از عدم تطابق استاندارد های ایران با مشخصات و استانداردهای خودروهای آمریکایی سخن گفت. بر این اساس به نظر می رسد حتی در صورت حل و فصل مناقشه های حقوقی نیز ، واردات خودروهای آمریکایی به ایران با مشکلات فنی و تکنیکی پیچیده ای همراه باشد.

3 – فرمان عدم واردات کالاهای مصرفی آمریکایی

در پی کاهش شدید قیمت نفت و شرایط نه چندان مساعد در آمد های نفتی، توجه و دقت در مبادلات کلان اقتصادی بیش از پیش الزامی به نظر می رسد. در این راستا توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی و فرمان عدم واردات کالاهای مصرفی آمریکایی باعث می شود که حتی در صورت رفع موانع فنی مربوط به سازمان استاندارد نیز واردات خودروهای آمریکایی با موانع اقتصادی مواجه شود.

CHEV-3

در چند ماه اخیر پس از انتشار اخبار مربوط به فعالیت نمایندگی اپل ،مجموعه رستوران های KFC و واردات خودروهای فورد به نمایندگی از فورد رومانی نیز شاهد چنین واکنش هایی از سوی مسئولان اقتصادی و مقامات دولتی کشورمان بودیم که به فاصله کوتاهی از انتشار اخبار، هرگونه فعالیت اقتصادی برای واردات کالاهای آمریکایی را تکذیب کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۷ شهریور ۱۳۹۵

    لابد استاندارد های ایران که خوبه پراید هم بهترین ماشین دنیاست البته از نظر داخل :D

  • مردم
    مردم | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

    دوو بهترین ماشین دنیاست.
    من مدل 1993 شو دارم.واقعا عالی از تمام ماشین های روز دنیا بهتره
    اگه بیاد تو ایران به هرقیمتی هم شده صفرشو میخرم.
    اگه بیاد به ایران دوباره به آرزوم میرسم.
    البته اگه مسئولین بی تدبیر ایران بزارن

  • H
    H | ۹ دی ۱۳۹۴

    استاندارد ایران هماهنگی بسیار زیاد با ماشین های باکیفیت چینی داره نه ماشین های بی کیفیت امریکایی....

  • sorush33
    sorush33 | ۹ دی ۱۳۹۴

    عجبیه جنرال موتورز سهامی از پژو خریده
    پژو جز فرانسه فروش چندانی نداره و عملن تو اروپا و آمریکا برندی ورشکستس.برای همین خیلی مشتاقه خودرو هاشو وارد بازار های مصرفی مثل ایران کنه
    طی این مناقشه های صیاصی اقتصادی بین ایران و بقیه قدرت های جهان و توافقی که به مویی بنده،هیچ شرکتی مطرحی نمیاد اینجا سرمایه گذاری کنه چون میدونه آینده ای نداره و ازهمه مهتر "اعتبار" و "اعتماد" ی نمونده که طرف بخواد روش حساب بلند مدتی کنه
    از همین جهت بازار ایران،بازاریه صرفن مصرفی.نه سرمایه گذاری و فعالیت اشتراکی

    "شورولت Trax در بازار آمریکای شمالی با موتور توربو 1.4 لیتری به قیمت حدود 21 هزار دلار عرضه می شود.با این حساب در صورت واردات قیمت عرضه این خودرو در بازار ایران کمتر از 100 میلیون تومان نخواهد بود. "

    عزیزم گمرگی 100% هم باس بذاری روش،اونوقت قیمت دقیق به دست میاد

  • خزان
    خزان | ۷ دی ۱۳۹۴

    نه اینکه استانداردهای پراید ودیگر محصولات خیلی بالاست وسازمان استاندار خیلی خوب نظارت میکنه درست گفتند دیگه چرا ناراحت میشید ماشینهای خودمون چرخ دارند فرمون دارن صندلی دارند خیلی استانداردند اونا باید بیان از ما یاد بگیرند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی