ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

روش جدید GOTPass برای جایگزینی رمزهای عبور
تکنولوژی

ابداع روش تازه ای برای جایگزینی رمزهای عبور فعلی

دو مقوله «امنیت» و «قابلیت به خاطرسپاری» مهمترین چالش های پیش روی رمزهای عبور متداول هستند. هفته ای نیست که اخباری در خصوص لو رفتن رمزهای عبور و یا هک شدن آنها به دلیل ساده ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۷ دی ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

دو مقوله «امنیت» و «قابلیت به خاطرسپاری» مهمترین چالش های پیش روی رمزهای عبور متداول هستند. هفته ای نیست که اخباری در خصوص لو رفتن رمزهای عبور و یا هک شدن آنها به دلیل ساده و ضعیف بودنشان به گوشمان نرسد.

حالا محققین دانشگاه Plymouth روش جایگزینی را به این منظور پیشنهاد داده اند و مدعی هستند با استفاده از آن دو مشکل یاد شده تا حدود زیادی مرتفع می شود. با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.

متد پیشنهادی این گروه که GOTPass نام دارد، ترکیبی است از پترن ها، تصاویر و کدهای عبور یکبار مصرف. برای تعیین رمز در این روش لازم است که ابتدا کاربر همانند رسم پترن در سیستم اندروید، یک الگوی مشخص را میان یک شبکه 4×4 نقطه ها رسم کند. سپس باید از میان 4 ستون 8 تایی، 4 تصویر را از هر ستون انتخاب کند. در پایان این مرحله رمز اختصاصی کاربر ساخته می شود. لازم به ذکر است که این کار فقط یک بار انجام می شود و برای تمام رمزهای عبور قابل استفاده است.

مرحله ورود رمز بسیار ساده تر خواهد بود. کافیست نام کاربری را وارد و پترن خود را رسم کنید، سپس 16 تصویر برای شما به نمایش درمی آید که 2 عدد از آنها از تصاویر انتخابی شما هستند. کافیست دو تصویر مورد نظر را انتخاب کنید تا کد عبور یکبار مصرف شما برای ورود به سایت مربوطه ساخته شود.

ممکن است این کار در ابتدا بسیار پیچیده و ناکارآمد به نظر برسد، اما در عمل سرعت انجام آن با وارد کردن رمز عبور تفاوتی ندارد. تیم محققین می گویند که به خاطرسپاری چنین رمزی ساده تر و مقاومت آن در برابر هک شدن بسیار بیشتر است. آنها در آزمایش های خود 690 بار تلاش کردند این متد را هک کنند، و تنها در 23 مورد، یعنی 3.33 درصد، موفق بوده اند؛ آماری که بسیار امیدوار کننده است.

روش GOTPass در ابتدای راه خود قرار دارد، اما تا همینجا هم نتایج آن کاملاً رضایت بخش بوده اند. تیم تحقیق تلاش دارد در مرحله بعد روی ارتقای سادگی و کاربرد پذیری این روش تمرکز کرده تا همگان با هر سطح سواد و سن و سالی بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آیدین
    آیدین | ۷ دی ۱۳۹۴

    تو سایت کلوب که اون زمان ها مد بود . یه روش دو مرحله ای بود مرحله اولش رمز عبورتو میخواست مرحله بعدی باید یه شکل برای خودت توی یه قالب paint مانند میکشیدی . بعد که میخواستی وارد شی از شکل های بقیه کاربرا هم استفاده میکرد مثلا 20 تا شکل میاورد یکیش ولی شکل خودت بود . بعد اینکه رمز عبور رو میزدی اون شکل هم انتخاب میکردی ورودت کامل میشد .

  • غلامرضا
    غلامرضا | ۷ دی ۱۳۹۴

    این روش که چندین ساله اجرایی شده. یا من اشتباه میکنم؟

مطالب پیشنهادی