ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویرسازی جالب از روند تجمع زباله های فضایی از گذشته تا امروز [تماشا کنید]

همین حالا که این مطلب را می خوانید بیش از نیم میلیون تکه زباله فضایی ساخت بشر به دور زمین در حال چرخیدن هستند و اگر هرچه سریع تر اقدامی برای توقف روند تولید آنها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ دی ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

همین حالا که این مطلب را می خوانید بیش از نیم میلیون تکه زباله فضایی ساخت بشر به دور زمین در حال چرخیدن هستند و اگر هرچه سریع تر اقدامی برای توقف روند تولید آنها صورت نگیرد، ممکن است که سفر به فضا برای انسان بیش از اندازه خطرناک شود.

اما سیاره زیبای ما از ابتدا هم تا این اندازه آلوده نبوده و تا آن زمان که بشر رمز و راز سفر به فضا را کشف نکرده بود، خبری از این زباله های فضایی هم نبود و اگر بخواهیم دقیق بگوییم، روند تجمع پسماندها در اطراف زمین از دهه 1950 میلادی و همزمان با ارسال نخستین ماهواره ها آغاز شد.

استوارت گری یکی از اساتید کالج لندن و از اعضای آزمایشگاه تحقیقات فضایی و هوانوردی انگلستان تصمیم گرفت در ویدئویی یک دقیقه ای نشان دهد که در این سال ها چه بر سر فضای پیرامونی زمین آمده است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

زباله ها در فضا تجمع پیدا می کنند چون بشر بعد از حضورش در این محیط، آن را پاکسازی نمی کند. ما معمولا به جای آنکه ماهواره های از مدار خارج شده را به زمین باز گردانیم، آنها را در فضا رها می کنیم.

اما این مساله خطر برخوردشان با شهاب سنگ ها و دیگر ذرات دست ساز بشر را که با سرعتی بالغ بر 27000 کیلومتر در ساعت، در حال حرکت هستند، بالا می برد. تنها یک برخورد با این اجرام می تواند باعث نابودی ماهواره ها شود و آنها را به صدها قطعه کوچک بدل نماید.

همانطور که ممکن است تصورش را نمایید، این مساله صرفا به بدتر شدن اوضاع می انجامد چراکه بعد از این سوانح و برخوردها، زباله ها نتنها از زمین دور نشده و فرسنگ ها آنطرف تر نمی روند بلکه به واسطه نیروی جاذبه زمین در مدارهای نزدیک به سیاره تجمع می یابند و به سرعت راه عبور انسان به فضا را مخدوش می کنند.

و اگر این مسیر بیش از اندازه پر ازدحام شود، ممکن است ارسال ماهواره، فضاپیما یا هرچیزی بیش از اندازه دشوار گردد چراکه شانس برخورد آنها با زباله ها بسیار زیاد می شود. این کار درست مثل فرستادن سربازان به میدان مین است.

دونالد کِسلر از دانشمندان ناسا که به مدت 20 سال سمت ریاست دفتر مدیریت زباله های فضایی این سازمان را بر عهده داشته، در این رابطه می گوید: از همین رو، تنها راه برای حل مشکل بازگردندان زباله های بزرگ تر به زمین خواهد بود.

کسلر اوایل امسال نیز اعلام کرد، اگر قرار است فکری به حال این مشکل شود، لازم است که هر چه سریع تر اقدامات لازم صورت گیرد.

او ادامه داد: ما در مرحله ای به نام «تراکم بحرانی» قرار داریم؛ یعنی جایی که شمار اشیاء بزرگ در فضا به اندازه ای هست که خطر برخوردشان با هم وجود داشته باشد و اگر چنین شود، زباله های کوچکی از برخورد آنها حاصل می گردد که دیگر امکان پاکسازی شان وجود نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ali
    ali | ۷ دی ۱۳۹۴

    بهتر با موشک اتمی بزنن نابودشون کنن
    من و ایلان ماسک همین الان یهویی ?

  • s.s.b
    s.s.b | ۷ دی ۱۳۹۴

    یه راح حلی وجود داره
    بدنه فظاپیما ها رو از گرافین نانو الماس بسازند تا زباله های کوچک نتونند اسب برسونند
    زباله های بزرگ رو توسط فظاپیمای مخصوص به خودش به زمین برگردونند
    این تنها راح حله

  • shahryar
    shahryar | ۷ دی ۱۳۹۴

    بهتر بود مینوشتین روند گند کاری های امریکا ،روسیه و چین

مطالب پیشنهادی