ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۷ توصیه مفید به درونگرا ها برای شرکت در رویداد های شبکه سازی

احتمالاً اکثر شما با مفهوم شبکه سازی آشنایی دارید. با این حال تصورات نادرستی درباره ی این رسم کسب و کاری وجود دارد که زدودن آنها خالی از لطف نیست. اول از همه اینکه تصور ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ دی ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

احتمالاً اکثر شما با مفهوم شبکه سازی آشنایی دارید. با این حال تصورات نادرستی درباره ی این رسم کسب و کاری وجود دارد که زدودن آنها خالی از لطف نیست. اول از همه اینکه تصور می شود فرد باید در شبکه سازی مهارت داشته باشد تا در چنین رویداد هایی شرکت کند، وگرنه به جایی نمی رسد. معمولاً به ما گفته می شود باید در دنیای کسب و کار افراد زیادی را بشناسید. این موضوع صحت دارد اما از آن مهم تر این است که افراد زیادی شما را بشناسند. شبکه سازی یکی از ارکان اصلی موفقیت کسب و کار است که درهای زیادی را باز و فرصت های متعددی خلق می کند. اما قرار گرفتن در چنین رویدادی برای همه راحت نیست؛ تعامل با دهها غریبه در فرصتی کوتاه می تواند هر کسی را معذب کند.

اگر درونگرا هستید و یا مهارت زیادی در تعاملات اجتماعی ندارید، اجازه ندهید روحیه ی خجالتی تان شما را از مزایای برقراری ارتباط با دیگران در بافتار های اجتماعی و حرفه ای محروم کند. تمام آنچه که برای صحبت کردن با دیگران به آن نیاز دارید یک استراتژی مستحکم و کمی تمرین است. ۷ توصیه ی پیش رو به شما کمک می کند مهارت های تعاملی خود را تقویت کنید و بتوانید از فرصت های شبکه سازی به نحو احسن استفاده کنید.

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

۱- از محدوده ی آسایش خود خارج شوید

اجازه ندهید ترس هایتان شما را از تعامل با دیگران باز دارند. داشتن نگاهی خوش بینانه به زندگی باعث جذب دیگران می شود، به همین دلیل با این دید به رویداد های شبکه سازی قدم بگذارید که قرار است با افراد جالبی آشنا شوید و درهای تازه ای به روی کسب و کار خود بگشایید. برای اینکه فشار آن را از دوش خود بردارید تمرکزتان را از خودتان جدا و آن را بیشتر به دیگران معطوف کنید. هر موضوعی مثل آب و هوا که همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند می تواند شروع مناسبی برای یک مکالمه ی سازنده باشد.

خودتان را دست کم نگیرید. شما بیش از آنچه فکرش را می کنید می توانید برای دیگران مفید باشید. اما اگر هیچگاه تلاشی برای برقراری ارتباط با دیگران نکنید، هم خودتان را از فرصت های احتمالی محروم کرده اید و هم دیگران را از استعداد های منحصر به فرد خود بی بهره ساخته اید.

۲- کیفیت را به کمیت ارجحیت دهید

به جای صحبت های کوتاه با افراد متعدد، چند نفر را با دقت انتخاب و وقت بیشتری به صحبت کردن با آنها اختصاص دهید. طول و عمق روابط شما با دیگران به کیفیت آنها بستگی بیشتری دارد تا کمیت. دانستن این موضوع می تواند خیالتان را کمی آسوده کند.

۳- پیش از آنکه لازم باشد شبکه سازی را تمرین کنید

صحبت کردن و معرفی خود و کسب و کارتان به دیگران را در موقعیت های کم استرس تر و در حضور افراد آشنا تمرین کنید تا وقتی فرصت تعامل با غریبه تر ها پیش آمد از این کار احساس معذب بودن به شما دست ندهد. با دقت گوش کردن به صحبت های دیگران، نشانه ی احترامی است که هم برای فرد مقابل خود قائل هستید و هم برای ایده ها و صحبت های او. برقراری یک ارتباط میان فردی مناسب، اولین قدمی است که برای ایجاد یک شراکت مفید دوجانبه باید بردارید.

۴- مراقب زبان بدن خود باشید

اغلب حرف های ما نه از طریق کلمات، بلکه به صورت ناخودآگاه و از طریق حالت بدن، تُن صدا و دیگر ویژگی های فیزیکی مان به دیگران منتقل می شود. صاف بایستید، ژست بسته به خود نگیرید و با مخاطب خود ارتباط چشمی برقرار کنید. همین اقدامات کوچک تأثیر زیادی روی برقراری یک ارتباط معنادار دارند. پیش از شرکت در رویداد های شبکه سازی حالات مناسب بدن خود را پیدا کنید؛ حالاتی که آمادگی ذهنی و اعتماد به نفس لازم را برای شما فراهم می کنند.

۵- به خاطر سپردن نام ها را تمرین کنید

هر بار کسی خودش را به شما معرفی می کند، نام او را در مکالماتتان به زبان بیاورید. این کار توجه شما را به او نشان می دهد و باعث می شود احساس کند برایش اهمیت قائل هستید. اگر نام فرد مورد نظر را فراموش کردید بابت این موضوع خیلی ساده عذرخواهی کنید و مجدداً نام او را جویا شوید.

به خاطر سپردن تمام کسانی که در این رویداد ها ملاقات می کنید امکانپذیر نیست، با این حال اگر در هر رویدادی که شرکت می کنید، دو یا سه نام را به خاطر بسپارید، حافظه تان کم کم برای به خاطر سپردن نام ها آماده تر خواهد شد.

۶- همه چیز را ساده نگه دارید

اگر به دیگران و کسب و کارشان توجه نشان دهید آنها نیز به شما و کسب و کارتان توجه خواهند کرد؛ به همین سادگی. از دیگران بپرسید چه چیزهایی بیش از همه برایشان اهمیت دارد. سپس مکالمه ی خود را با او بر اساس اولویت های آنان تنظیم کنید. یک رابطه ی کاری مفید و دوجانبه، رابطه ای است که بر پایه ی اعتماد، احترام و نیت درستی بنا شده باشد. در نتیجه ی چنین رابطه ای است که اطلاعات و منابع به راحتی تبادل خواهند شد.

۷- سعی کنید از تعامل با دیگران لذت ببرید

هیچ چیز جذاب تر از صداقت و صمیمیت نیست. اگر اوقات خوشی برای خود فراهم کنید، دیگران را نیز با اشتیاق خود جذب خواهید کرد. ساطع کردن انرژی مثبت یکی از ویژگی های جذاب دنیای کسب و کار است. اما هیچگاه سعی نکنید ادای آن را در بیاورید، این احساس خوب باید برآمده از احساس قلبی تان باشد. سعی کنید در رویداد های شبکه سازی، در کنار معرفی خود و فعالیت هایتان، از فرصت فراهم شده لذت ببرید و بهترین نسخه ی خود باشید. اگر در این فرایند دوستان، همکاران و یا مشتریان تازه ای نیز پیدا کردید، چه بهتر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مهدی3902
    مهدی3902 | ۸ دی ۱۳۹۴

    سلام.در حوزه نتوورک مارکتینگ فعالیت میکنم و حاضرم قسم بخورم 5 سال بیشتر طول نمیکشه که جمعیت ایران مثه امریکا داری بالای 90% نتوورکر خواهد بود چه به عنوان شغل اول یا دوم یا هر چی.پس دوستان واردش بشین.اگه دنبال درامد حول 5 تومنی واردش نشو چون موفق نمیشی.نتوورک یعنی سقفی درامدیه بی نهایت.موفق باشین

  • سینا
    سینا | ۸ دی ۱۳۹۴

    من ربطش به تصویر دانشکده برق دانشگاه تهران متوجه نشدم ولی خیلی خوشحال شدم از تصویر

    • محمد
      محمد | ۸ دی ۱۳۹۴

      منم نفهمیدم راستش

      • پیام ادیب
        پیام ادیب | ۸ دی ۱۳۹۴

        سینا و محمد عزیز، تصویر مربوط به همایش «دور دنیای کار آفرینی» هست که توسط شتاب دهنده ی دیموند در محل آمفی تئاتر دانشکده ی برق دانشگاه تهران برگزار شد و دوستانی که در تصویر می بینید در حال شبکه سازی هستند ;)
        گزارش این مراسم رو می تونید همینجا روی دیجیاتو بخونید.

مطالب پیشنهادی