ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل تایید کرد: اندروید N از APIهای اختصاصی اوراکل برای «جاوا» استفاده نمی کند

به نظر می رسد که گوگل، راهی یافته تا از زیر سایه کمپانی Oracle خارج شود. همانگونه که می دانید، اندروید از «جاوا» پشتیبانی به عمل می آورد و امتیاز این زبان برنامه نویسی، اکنون به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

به نظر می رسد که گوگل، راهی یافته تا از زیر سایه کمپانی Oracle خارج شود. همانگونه که می دانید، اندروید از «جاوا» پشتیبانی به عمل می آورد و امتیاز این زبان برنامه نویسی، اکنون به شکل اختصاصی در اختیار شرکت «Oracle» است. بر همین اساس تا کنون مشکلات زیادی بین گوگل و اوراکل در خصوص پشتیبانی از جاوا در اندروید وجود داشت.

حال به نظر می رسد که گوگل، راهی یافته تا بدون نیاز به شرکت اوراکل، از جاوا در اندروید N (نسخه بعدی این سیستم عامل که احتمالا در Google I/O سال ۲۰۱۶ معرفی می شود) بهره گیرد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

گوگل امروز تایید نموده که در اندروید N، از زبان برنامه نویسی جاوا که به دست اوراکل توسعه یافته، بهره نخواهد گرفت. اما همین موضوع به معنای عدم پشتیبانی اندروید از زبان برنامه نویسی مذکور نیست.

گوگل تصمیم دارد از پروژه متن باز «OpenJDK» در اندروید N استفاده کند که پشتیبانی از زبان برنامه نویسی جاوا را نیز به ارمغان می آورد. شرکت ساکن مانتین ویو، علت اصلی این موضوع را نیز علاقه به استفاده از پروژه های متن-باز، در اندروید (که خودش نیز متن-باز به شمار می آید) عنوان کرده است؛ همانگونه که ذکر کردیم، امتیاز استفاده از «جاوا» اکنون به شکل اختصاصی در دست اوراکل است.

زبان برنامه نویسی جاوا، در اصل از سوی شرکتی به نام Sun Microsystems توسعه یافته اما اوراکل در سال ۲۰۱۰ این کمپانی را خرید و اکنون صاحب امتیاز محصولات آن، از جمله جاوا به شمار می رود. این در حالیست که پیش از سال ۲۰۱۰ نیز گوگل به شکل وسیع از این زبان برنامه نویسی در اندروید بهره گرفته بود.

سپس در میان گوگل و اوراکل، مشکلات حقوقی آغاز شد و اوراکل مدعی شده بود که گوگل، بدون اجازه اش از API های این زبان برنامه نویسی در پلتفرم محبوب خود استفاده می کند. تا به امروز، این مشکل حقوقی هنوز پابرجاست و دو شرکت یاد شده به توافقی دست پیدا نکرده اند.

حال به نظر می رسد خبر تازه ای که امروز از سوی گوگل انتشار یافته، به این علت بوده که فشارهای اوراکل را کاهش دهد. در هر حال، اندروید N همچنان از جاوا به شکل متن-باز و به لطف پروژه «OpenJDK» پشتیبانی خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • سجاد
    سجاد | ۹ دی ۱۳۹۴

    من به زبان کوتلین ایمان دارم
    Kotlin

  • رضا
    رضا | ۹ دی ۱۳۹۴

    البته من قبل از این هم برای برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید روی اوبونتو، به جای اوراکل جاوا، اپن جی دی کا نصب می کردم و عمکردش هم خیلی عالی بود.

  • mohammad
    mohammad | ۹ دی ۱۳۹۴

    مرسی دیجیاتو خوب بود

  • سید حسن
    سید حسن | ۹ دی ۱۳۹۴

    گوگل هرچقدر مستقل تر باشه بهتره
    چون صادقانه تر و مصمم تر هست تو مساله ی متن باز

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی