ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

7 محصول دیده نشده ب ام و؛ ایده های نافرجام خودروساز آلمانی

خودروهای کانسپت برای نشان دادن نمای کلی از آینده تکنولوژی و طراحی یک خودروساز تولید می شوند و خیلی کم پیش می آید که این خودروها بدون تغییرات زیاد خط تولید را ببینند. در طی ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۱۰ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

خودروهای کانسپت برای نشان دادن نمای کلی از آینده تکنولوژی و طراحی یک خودروساز تولید می شوند و خیلی کم پیش می آید که این خودروها بدون تغییرات زیاد خط تولید را ببینند.

در طی سال ها، بی ام دبلیو تحت رهبری استادان طراح مد، دانش آموختگان طراحی خودرو و تکنیسین های مشهور، خودروهای مفهومی (کانسپت) زیادی طراحی کرده است که زمینه را برای آفرینش نمونه های مدرن امروزی مهیا کرده اند.

در ادامه این مقاله با دیجیاتو همراه باشید تا با برخی از این نمونه های استادانه و عجیب آشنا شوید.بی ام و هوراکان  1964

اولین چیزی که با دیدن هوراکان جلب توجه می کند، نبود جلوپنجره دو قلوی بی ام دبلیو است. بنابراین تا زمانی که آرم بی ام دبلیو را نبینید متوجه هویت این خودرو نمی شوید. در حقیقت، هوراکان که توسط برجسته ترین طراحان اتومبیل طراحی شده، حاصل در هم آمیختن زیباترین خطوط طراحی دوران است.

2

البته هوراکان از خودروهای دیگر اجزایی را به عاریت گرفته، مانند شیشه جلو از فراری 250 LM، چراغ عقب از فیات 850 اسپرت اسپایدر، چراغ های راهنمای خودرو از روی مدل های جگوار و از نظر طراحی اشاره هایی نیز به مزدا کوسمو شده است.

3

موتوری که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود، از روی بی ام دبلیو 1800ti برداشته شده بود و دارای موتور 4 سیلندر 1.8 لینری بود. این خودرو آخرین بار در نمایشگاه خودروهای کلاسیک Villa d’Edte در سال 2007 دیده شده است.

بی ام دبلیو 1602 الکترو آنتریب _ Electro-Antrieb مدل 1972

با نگاهی سطحی به این خودرو، با کوپه های دو در و دیفرانسیل جلوی دهه 70 هیچ تفاوتی ندارد. ولی با نگاه به زیر درپوش موتور، متوجه تفاوت آن می شوید، زیرا در این خودرو بجای موتور احتراق داخلی از یک موتور الکتریکی استفاده شده است.

4

موتور الکتریکی 32 کیلو واتی همراه با نیم تُن باطری اسیدی جایگزین موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر شده است. این خودرو برای کمپانی بی ام دبلیو بسیار مهم بوده، زیرا باعث شد بی ام دبلیو زودتر به تکنولوژی خودروهای هیبریدی و الکتریکی دست پیدا کند، البته مهندسان ب ام و می دانستند که چنین خودرویی نمی تواند کاربردی باشد اما چند دستگاه از آن را ساختند تا در مراسم افتتاح المپیک مونیخ از آن ها برای اهداف تبلیغاتی و نمایش تکنولوژیک استفاده کنند.

بی ام دبلیو E25 توربو مدل 1972

در همان سالی که 1602 معرفی شد، بی ام دبلیو از خودروی کانسپت دیگری در نمایشگاه خودروی پاریس پرده برداری کرد: بی ام دبلیو E25 توربو، در این خودرو کارایی و امنیت افزایش پیدا کرده بود و طراحی جدیدی از بی ام دبلیو به نمایش گذاشته شده بود.

5

این خودرو دارای موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو بود که در وسط خودرو یعنی پشت صندلی راننده و جلوی محور عقب نصب شده بود و با 280 اسب بخار قدرت یکی از بالاترین نسبت های قدرت به حجم را در زمان خود تولید می کرد.شتاب صفر تا صد 6.6 ثانیه ای، وزن 980 کیلوگرم و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، از دیگر ویژگی های این ب ام و توربو بود.

BMW TURBO

طراحی E25 شبیه کوسه بود که باعث جذاب تر شدن آن می شد و همچنین در دماغه پلاستیکی این خودرو، قابلیت جذب ضربه نیز در نظر گرفته شده بود. این خودرو در آینده به تولید M1 و سری 8 منجر شد.

بی ام دبلیو Z18 مدل 1995

چند سال پیش از اینکه اولین کراس اُور بی ام دبلیو تولید شود، کانسپت Z18 به نمایش گذاشته شد. بدنه این کانسپت جالب تماما از پلاستیک ساخته شده بود و ارتفاع آن از سطح زمین به گونه بود که امکان تردد در مسیر های ناهموار را هم فراهم می کرد.

1

از قابلیت های عجیب این مدل این بود که در حالت استفاده به عنوان یک کوپه مسقف، خودرو ظرفیت 4 سرنشین را داشت و زمانی که سقف خودرو برداشته می شد،فضای صندلی های عقب از دست می رفت و بنابراین Z18 به یک رودستر دو نفره تبدیل می شد.

6

لازم به ذکر است که باز و بسته شدن سقف خودرو به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شد. این خودرو دارای موتور 8 سیلندر خورجینی به حجم 4.4 لیتر بود. این ایده ی جسورانه با نیسان مورانو کراس کابریولت هم دوره بود.

بی ام دبلیو Z1 کوپه مدل 1991

در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 تغییراتی در ظاهر بدنه محصولات بی ام دبلیو شکل گرفت، مدل کانسپت Z1 کوپه بر مبنای این تغییرات شکل گرفت.

7

بی ام دبلیو Z1 کوپه که در سال 1991 به نمایش گذاشته شد، بر مبنای مدل Z1 رودستر ساخته شده بود و مانند مدل رودستر دارای بدنه ای پلاستیکی و درهایی مخفی بود. اما مدل کوپه از بعضی جهات تفاوت داشت مانند کیفیت داشبورد و فرم گلگیر عقب که در Z1 کوپه به مراتب بهتر کار شده بود. این خودرو منتهی به ساخت مدل های جاودانه Z3 و M کوپه شد.

بی ام دبلیو Z21 مدل 1995

خودرویی شبیه به آریل اتوم که به ما یادآور می شود که چطور می توان به سادگی عاشق یک خودرو شد. بی ام دبلیو برای این خودرو از موتور یک موتورسیکلت به نام K1100 استفاده کرد که دارای 4 سیلندر به حجم 1.1 لیتر بود. این خودرو دارای اسکلت بندی خارجی سفارشی بود که زیبایی آن را دو چندان می کرد.

8

درها در این خودرو قابلیت برداشته شدن داشتند یعنی به دلخواه مالک می شد آن را از جای خود درآورد و در صورت نیاز نصب شوند. اگر Z21 قرار بود به تولید انبوه برسد، باید بی ام دبلیو فکری برای شیشه جلو و محل قرارگیری ایربگ می کرد. بسیاری از خودروهای open-wheels حال حاضر، از Z21 اقتباس شده اند.

بی ام دبلیو نازکا C2 مدل 1991

در اوایل دهه 90 میلادی شرکت ایتال دیزاین مسئولیت طراحی بعضی از مدل های کانسپت بی ام دبلیو را بر عهده داشت. نازکا از برجسته ترین طراحی های ایتال دیزاین است که در دهه 90 انجام داده است. سوپراسپرت هایی با بدنه ای پهن در سال 1991 جزء مشخصه های طراحی های ایتال دیزاین بود، بعد از C2 این طراحی در مدل نازکا M12 که توسط بی ام دبلیو طراحی شده بود نیز تکرار شد.

9

در این خودرو جلو پنجره دو قلوی مشهور بی ام دبلیو در جلوی خودرو قرار داشت. نکته جالب این خودرو دلیل ساختن آن است، این خودرو برای حضور در بازی مشهور need for speed 3 طراحی شده بود. این خودرو دارای موتور 12 سیلندر خورجینی به حجم 5 لیتر بود. بدنه این خودرو از جنس فیبرکربن ساخته شده که C2 را به خودرویی سبک تبدیل می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • iMiloo
    iMiloo | ۱۱ دی ۱۳۹۴

    جوووووووووووووووووووووووووونم نازکا 3>
    یعنی من دهنی از نید فور اسپید سرویس کردم با این ماشین که ......
    عاشقش بودما یعنی
    چه حس نوستالژیکی رد شد از توی ذهنم ..
    رد شدن بیابون و تپه ها .......
    درخت
    هییییییییییییی پیر شدیم ولی بزرگ نه .........

    • sorush33
      sorush33 | ۱۲ دی ۱۳۹۴

      منم با دیدنش اولین چیزی که به ذهنم اومد Hot Pursuitقدیمی بود
      یادش بخیر

  • Kiarash Manson
    Kiarash Manson | ۱۰ دی ۱۳۹۴

    C2 طراحی بسیار زیبایی داشت :/

  • مهدی
    مهدی | ۱۰ دی ۱۳۹۴

    اقا سایتتون مشکل داره.. پاپ اپ باز میکنه از مرورگر کروم تو اندروید باز میکنم پاپ باز میکنم
    ایمیل دادم کسی جواب نداد .. خواهشا پیگیری کنید ..

    • امیر
      امیر | ۱۱ دی ۱۳۹۴

      دوست عزیز مشکل از شماست که دچار ویروس تبلیغاتی شدید که رایج ترینش فک کنم DNS Ads Unlocker هست که ورژن های جدیدش توسط اکثر آنتی ویروس ها شناسایی نمیشه و باید به صورت دستی باهاش مقابله کنید.

      • مجید
        مجید | ۱۱ دی ۱۳۹۴

        خیر دوست عزیز
        حق با آقا مهدی هست.
        بنده هم این مشکل رو تو لومیا 1520 دارم
        مشکل ویروس صادق نیست و این مشکل از سمت خود دیجیاتو هست.

      • احمدی
        احمدی | ۱۱ دی ۱۳۹۴

        برای من هم مشابه این ویروس مشاهده میشد.
        اما ویروس رو سیستم نبود روی بخشی از شبکه مبین نت بود که بعد از چند ماه بالاخره رفع شد.

    • Saeed
      Saeed | ۱۱ دی ۱۳۹۴

      دوست عزیز منم همین مشکلو دارم من تنها کاری که تونستم بکنم تو setting کروم اندروید تو قسمت site setting گزینه java script رو بلاک کردم درسی شد فقط زمانی که میخوام بیام تو این سایت این کارو میکنم بقیه سایتا هیچ مشکلی نداره و گزینه مورد نظرو توش فعال میکنم مسعولین سایت زسیدگی کنین لطفا مشکل آزار دهنده ایه که باعث میشه به سایتتون سر نزنم ۱۳

    • KING?
      KING? | ۱۱ دی ۱۳۹۴

      منم همین مشکل رو دارم و تقریبا بیشتر سایت هایی که میرم اینطوریه

مطالب پیشنهادی