ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دنیای بازی های ویدیویی در سال 2015؛ نگاهی به عملکرد پلتفرم پی سی

گیمینگ روی پی سی، برخلاف آن چه تصور می شود، حالا از هر زمان دیگری باصلابت تر عمل می کند و با وجود کمکاری های برخی از ناشران و بازیسازان، کماکان به روند موفقیت آمیز ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۱ دی ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

گیمینگ روی پی سی، برخلاف آن چه تصور می شود، حالا از هر زمان دیگری باصلابت تر عمل می کند و با وجود کمکاری های برخی از ناشران و بازیسازان، کماکان به روند موفقیت آمیز خود ادامه می دهد. پلتفرم استیم، به جرئت تحولی عظیم در گیمینگ روی پی سی پدید آورد و هنوز به عنوان پرمخاطب ترین بستر برای گیمرها به شمار می رود.

اگرچه با ورود به نسل هفتم و هشتم کنسول های بازی، جایگاه پی سی به عنوان اصلی ترین پلتفرم گیمینگ به خطر افتاد و بسیاری از بازی سازان ساخت بازی برای کنسول ها را ترجیح دادند، اما شکی نیست که در سال 2015، اهمیت پی سی بار دیگر به اثبات رسید و ظاهرا قرار است که بزودی وارد عرصه جدیدی شویم.

دیگر تا عرضه هدست های واقعیت مجازی مدت زمان زیادی باقی نمانده و کمپانی های نظیر والو، اچ تی سی، آکیلس و فیسبوک در تلاش اند که با استفاده درست از منابع سخت افزاری پی سی، توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.

از سوی دیگر، مایکروسافت شرایط نسبتا سختی را با کنسول نسل هشتمی اکس باکس وان خود تجربه می کند و بر همین اساس، در تلاش است که بار دیگر گیمینگ را روی پی سی احیا کرده و برای تحقق این هدف، ویندوز 10 دوست داشتنی خود را عرضه کرده است.

در هر حال، سال 2015 سالی فوق العاده برای گیمرهای پی سی بود و انتظار می رود که در سال 2016، شاهد بهبود این روند باشیم. در این مقاله قصد داریم که نگاهی بیندازیم به برخی از مهم ترین رویدادهای گیمینگ در عرصه پی سی و در نهایت، به جمع بندی آن ها خواهیم پرداخت. روز گذشته نیز عملکرد دو سرویس پلی استیشن پلاس و اکس باکس لایو گلد را مورد بررسی قرار دادیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

سالی فوق العاده برای مادسازی

2908406-9215054757-10842

اگر تنها یک بخش وجود داشته باشد که پی سی می تواند آن را مال خود کند، آن بخش قلمروی مادسازی خواهد بود. قلمرویی که علاقه مندان می توانند بازی های فوق العاده را تغییر داده و آن ها را به چیزهایی بهتر تبدیل کنند. با وجود تعداد بی شماری از بازی های بزرگ و جهان باز که در سال 2015 عرضه شدند، انتظار می رفت که جامعه گیمری دست به کار شود و به تولید مادهای مختلف بپردازد.

بازی هایی نظیر The Witcher 3: Wild Hunt و فال آوت 4 و GTA V، همه و همه به لطف مادسازان دچار تغییر و تحول بسیار شدند و تجارب متفاوتی برایمان به ارمغان آوردند. بازی های ویدیویی شاید به تنهایی تجربیاتی خارق العاده در اختیار گیمرها بگذارند، اما انعطاف پذیری پلتفرم پی سی سبب می شود که با مادهای متعدد و گاه بی نظیر روبرو شویم.

با این وجود، ابزارهای مادسازی دیگر قرار نیست که در انحصار پی سی باقی بماند؛ چرا که کمپانی لهستانی CD Projekt Red نسبت به عرضه مادهای ویچر 3 برای پلتفرم های دیگر تمایل نشان داده است. بتسدا هم قصد دارد که اوایل سال جدید میلادی، مادهای فال آوت 4 را روی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان عرضه کند. اما اگر بخواهیم تنها سال 2015 را مورد بررسی قرار دهیم، بدون شک پی سی برنده بی چون و چرای مادسازی به شمار می رود.

عرضه استیم ماشین

Alienware_Controller_front_03.0.0

کمپانی والو به عنوان یکی از سردمداران پلتفرم پی سی، قصد دارد که پی سی های دسکتاپ سنتی را از بازار حذف کرده و استیم ماشین خود را جایگزین آن ها کند. استیم ماشین به شکلی ساخته شده است که می تواند به شکل دلخواه کاربر تغییر کرده و شخصی سازی شود. روز 16 اکتبر سال 2015، والو واحدهای پیش خرید شده استیم ماشین را در اختیار طرفداران گذاشت.

هر یک از واحدهای استیم ماشین، به همراه سیستم عامل استیم، که براساس لینوکس ساخته شده، و استیم کنترلر عرضه می شود. اما به جز این ها، دست کاربران در انتخاب پی سی های دلخواه شان باز است. گزینه های متعددی از استیم ماشین در فروشگاه استیم قرار گرفته. ارزان ترین مدل آن، توسط Alienware تولید شده و چیزی حدود 450 دلار آب می خورد؛ مدل های گران قیمت تر ممکن است تا چندین هزار دلار هزینه در بر داشته باشند.

با این حال، قرار است که 14 مدل مختلف از استیم ماشین در اختیار مخاطبان قرار گیرد که تا به امروز که این مقاله نگاشته می شود، تنها 3 مدل از آن ها در فروشگاه استیم قرار گرفته اند. گزارش های مختلف از این حکایت دارند که سیستم عامل استیم، هنوز روی پی سی های قدرتمندتر عملکردی مطلوب ندارد و احتمالا به همین دلیل، عرضه مدل های بیش تر به تعویق افتاده است.

مضاف بر این، سیستم عامل استیم فعلا از تعداد بسیار اندکی از بازی های ویدیویی شبکه استیم پشتیبانی می کند. بنابراین اگرچه استیم ماشین به صورت محدود در سال 2015 عرضه شد، اما هنوز زمان زیادی باقی مانده به بهترین تجربه ممکن که والو قول آن را داده بود دست یابیم.

جدا از این، استیم کنترلر نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. درحالی که کنترلر جدید استیم عملکردی مطلوب روی برخی ژانرهای خاص، مانند استراتژی نوبتی و اکشن سوم شخص، از خود نشان می دهد، هنوز به دلیل وجود تاچ پد، با مشکلاتی در بازی های دیگر مواجه است. برای مثال کاربران گزارش داده اند که امکان تجربه بازی های اول شخص شوتر یا موبا (MOBA) به خوبی با این کنترلر میسر نمی شود.

استیم ماشین و استیم کنترلر، جز اولین گام ها برای آوردن پلتفرم پی سی به اتاق های پذیرایی خانه ها به شمار می روند و گزینه های متعددی در اختیار مخاطب خود قرار می دهند. استیم ماشین شاید هنوز به صورت تمام و کمال در اختیار کاربران قرار نگرفته باشد، سیستم عامل استیم شاید هنوز در مراحل نخستین باشد و شاید والو باید بیش تر روی کنترلر خود کار کند. اما شکی نیست که گام های مهمی برای ورود به عرصه ای جدید در پلتفرم پی سی برداشته شده است.

ظهور واقعیت مجازی

oculus-touch-2

واقعیت مجازی در چند سال اخیر سخت در تلاش بوده است تا جایگاه خود را در صنعت بازی های ویدیویی بیابد. 2015 بستری مناسب برای این تکنولوژی فراهم آورد و اگرچه هنوز مدتی تا عرضه هدست های واقعیت مجازی مانده، اما توانستیم تا حدی این تکنولوژی را تجربه کنیم. توسعه دهندگان تلاشی بسیار کردند تا مخاطبان را مجاب نمایند که واقعیت مجازی آمده است که بماند؛ با این حال با وجود قیمت و سخت افزار مورد نیاز نامعلوم و احتمالا گران قیمت، هنوز این مهم تحقق نیافته است.

هم سونی و هم مایکروسافت تلاش می کنند که مرزهای واقعیت مجازی را بسط داده و آن را هرچه سریع تر در اختیار عموم قرار دهند. سونی اعلام کرده که هنگام عرضه هدست واقعیت مجازی پلی استیشن، حداقل 10 عنوان برای آن عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، مایکروسافت هم از همکاری خود با کمپانی های آکیلس و والو رونمایی کرده تا روند توسعه بازی برای واقعیت مجازی را تسهیل کند.

با این حال، بسیاری از پیشرفت های به دست آمده در تکنولوژی واقعیت مجازی، در حوزه پی سی به انجام رسیده اند. انعطاف پذیری این پلتفرم به توسعه دهندگان اجازه می دهد که به کسب تجربه با سخت افزارهای مختلف بپردازد و سیستمی قدرتمندتر نسبت به کنسول های بازی فراهم آورند.

در حالی که توسعه دهندگان کنسول های بازی در تلاش برای پشتیبانی از بازی های واقعیت مجازی بیشتر اند، پلتفرم پی سی از بازی های واقعیت مجازی محور از همان ابتدا پشتیبانی می کند. برای مثال کارت گرافیک جیفورس GTX 980 Ti انویدیا، به گونه ای طراحی شده از که از فناوری GameWorks VR پشتیبانی می کند. این فناوری کیتی برای توسعه نرم افزار در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که روند کار آن ها را تسهیل می کند. در مجموع، سخت افزار بهتر به معنای عملکرد بهتر و تجربه دیداری بهتر است.

اگر قرار باشد سال 2015 یک چیز را به خوبی به ما بهماند، آن است که واقعیت مجازی حرف های زیادی برای گفتن دارد. کمپانی هایی نظیر انویدیا، والو، سونی، مایکروسافت و آکیلس همه خود را موظف می دانند که تجارب مجازی فوق العاده ای برای مخاطبان به ارمغان آورند. و بدون شک، بخش عمده ای از پیشرفت در این حوزه، روی پی سی به دست آمده است. انعطاف پذیری و ظرفیت بالای این پلتفرم به توسعه دهندگان اجازه می دهد که به پیشرفت های روز افزون در این حوزه از تکنولوژی دست پیدا کنند.

اپلیکیشن اکس باکس روی ویندوز 10

Windows-10-Xbox-App-January-2015-05

در کنار عرضه ویندوز 10 در سال 2015 میلادی، مایکروسافت اپلیکیشنی مخصوص به اکس باکس را نیز روی پی سی منتشر کرد. هرکسی که یک بار از اکس باکس وان استفاده کرده باشد، متوجه شباهت های اپلیکیشن پی سی به رابط کاربری کنسول نسل هشتمی خواهد شد. اپلیکیشن اکس باکس، اطلاعات مربوط به بازی های خریداری شده و لیست دوستان را به صورت مستقیم از اپلیکیشن مشابه خود روی اکس باکس وان دریافت می کند و سعی دارد که پلی میان دو پلتفرم ایجاد کند. گیمرها حتی می توانند به کمک این اپ روی پی سی، بازی های اکس باکس وان خود را به صورت مستقیم روی پی سی استریم کنند.

با این حال، برخی از ویژگی های این اپلیکیشن آن طور که باید و شاید عمل نمی کنند و مشکلات کوچک و بزرگی در استریم بازی ها یا دسترسی به استور مایکروسافت به چشم می خورد. از یک سو، اکثر بازی های استور مایکروسافت هم چنان نسخه های پورت شده از روی موبایل اند و از سوی دیگر، گیمرها به فروشگاهی بسیار معتبرتر برای خرید بازی های پی سی دسترسی دارند؛ و آن چیزی نیست جز استیم.

یکی از مهم ترین اهداف مایکروسافت برای عرضه اپلیکیشن اکس باکس روی پی سی آن بوده که سهمی در بازار بازی های پی سی بیایدو با این حال این حوزه مدت هاست که به صورت تمام و کمال از سوی پلتفرم والو فتح شده است. اکثر گیمرها ترجیح می دهند که بازی هایشان را روی استیم خریداری و دانلود کنند و کمبود عناوین بزرگ در فروشگاه مایکروسافت، بسیار برای آن ها مشکل ساز بوده است.

جدا از این، خود اپلیکیشن نیز جای بحث فراوان دارد. نسخه پی سی اپ مورد نظر، دقیقا مانند اپ اکس باکس وان طراحی شده و رابط کاربری مشابهی در اختیار کاربر قرار می دهد. اما اپ پی سی هنوز مشکلات عملکردی زیادی دارد و این مشکلات، با آپدیت نوامبر نیز برطرف نشدند.

اگرچه مایکروسافت بدون هیچ شک نخستین گام های خود برای ورود به حوزه گیمینگ پی سی را امسال برداشت، اما اپ اکس باکس روی پی سی هنوز با موانعی در مقال خود مواجه است. با چند آپدیت بیش تر، بازی های بهتر و رابط کاربری مناسب تر، غول ردموندی این شانس را خواهد داشت که جای پای خود را در پلتفرم پی سی نیز محکم کند. اما تا امروز، شواهد امر چیز دیگری نشان می دهند.

ثبت رکوردهای جدید در تورنومنت های بین المللی

2b398ed

در ماه های اخیر، مسابقات eSports توجه بسیاری از مخاطبان بازی های ویدیویی را به خود جلب کرده است. شبکه محبوب ESPN، مسابقات Heroes of the Dorm کمپانی بلیزارد را به صورت زنده پخش کرد و رکورد تمشاگران را، که پیش از این به مسابقات بیسبال و بسکتبال تعلق داشت، شکست. در ماه اکتبر، کمپانی اکتیویژن بلیزارد مدیر سابق ESPN و NFL Network را استخدام کرد تا مدیریت بخش جدیدی مربوط به eSports را برعهده گیرد.

اما جدا از شبکه های پخش رسانه معروف، کانال های استریم محتوای آنلاین هم چنان بیش ترین بازدیدکننده را جذب می کنند و در همین زمینه نیز، رکورد جدیدی در سال 2015 به ثبت رسید.

کمپانی والو توانست با فروش کتاب هایی به نام Compendium، سرمایه ای معادل 18.5 میلیون دلار برای مسابقات بازی های آنلاین خود جمع آوری کند. این در حالی است که همین سرمایه برای سال 2014، اندکی بیش از 10 میلیون دلار بود. برای قیاس بیش تر باید گفت که جایزه 18.5 میلیون دلاری مسابقات امسال والو، تقریبا دو برابر تورنومنت حرفه ای گلف ارزش دارد.

این اعداد و ارقام، از رشد روز افزون و غیرقابل توقف بازی های MOBA خبر می دهد؛ ژانری که به صورت تمام و کمال در انحصار پی سی است. اما این اعداد هم چنین نشان می دهند که گیمرها علاقه ای مضاعف به تماشای مسابقات زنده پیدا کرده اند و تجربیات خود را با یک دیگر به اشتراک می گذارند. سرویس هایی نظیر توییچ به کاربران اجازه می دهند که بازی های خود را به صورت زنده با گیمرهای سراسر جهان شریک شوند و علی رغم افزایش توجه ها به پلی استیشن 4 و اکس باکس وان، پی سی هنوز سرآمد این حوزه به شمار می رود.

جمع بندی

1306413

همانند پلی استیشن 4، اکس باکس وان و Wii U، پلتفرم پی سی محلی برای دست یابی به تجارب جدید در سال 2015 بوده و نتایج متفاوتی به بار آورذه است. این پلتفرم، خواستگاهی برای واقعیت مجازی به شمار می رود و بستری فوق العاده برای جامعه گیمینگ رقابتی فراهم کرده است. با این حال و همانند سایر پلتفرم ها، پی سی نیز با مشکلات خاصی در رابطه با ایده های جدید مواجه بوده است.

با این همه، پلتفرم پی سی هم چنان در حال رشد و تکامل است. سخت افزارهای آن تغییر کرده اند، انعطاف پذیر است و حرف های بسیار برای  گفتن دارد. امکان ساخت ماد، تجربه دیداری بهتر، توسعه واقعیت مجازی و جامعه بی نظیر مسابقات آنلاین رقابتی، تنها بخشی از ویژگی های بی نظیر پی سی به شمار می روند. این پلتفرم هم چنین به مردم اجازه می دهد که محصول نهایی مورد نظرشان را با توجه به بودجه ای که در اختیار دارند، برگزینند. در نهایت، پی سی هم چنان پلتفرمی کارآمد هم برای بازی سازان و هم برای گیمرها برشمرده می شود.

نکات منفی:

  • لاین آپ استیم ماشین کماکان جای کار دارد
  • اپلیکیشن اکس باکس روی ویندوز 10 نا امیدکننده است
  • سیستم عامل استیم تنها تعداد محدودی از بازی های پی سی را اجرا می کند

نکات مثبت:

  • روند رو به افزایش ساخت ماد
  • سخت افزار انعطاف پذیر به دست یابی به پیشرفت های بیش تر در حوزه واقعیت مجازی کمک می کند
  • مسابقات بی نظیر و جامعه eSports
  • برداشتن گام های نخست برای ورود پی سی به اتاق های پذیرایی

در روزهای آتی با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به عملکرد سه پلتفرم نسل هشتمی Wii U، پلی استیشن 4 و اکس باکس وان. نظر شما درباره عملکرد پی سی در حوزه گیمینگ چه است؟ آیا با توجه به وقایع سال 2015، این پلتفرم می تواند بار دیگر جایگاه خود را در صنعت شلوغ گیمینگ بیابد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    اپلیکیشن Xbox داخل ویندوز استور امتیاز 4.1 داره و نسخه بتا این برنامه امتیاز 4.4 داره و این نشون دهنده اینه که اکثر کاربرا از این برنامه راضی هستن

    • Ali
      Ali | ۱۲ دی ۱۳۹۴

      اکثر کاربرها؟امتیازش زیر نصف بعد میشه اکثر کاربر ها؟منطق ات رو میشه بهم توضیح بدی که چجوری4.4=اکثر کاربر ها؟

    • TnT
      TnT | ۱۳ دی ۱۳۹۴

      دوست عزیز،بحث سر این که psn بهتره یا live دیگه قدیمی شدخ،شما هم میتونی برای اینکه به برتری psn ایمان پیدا کنی یه سر به آرشیو اخبار سیات پردیس گیم در مورد این ۲ سرویس بزنی که اونجا ترجمه فارسی مقاله اصلی رو که vg247 نوشته پیدا کنی،نیازی هم به بحث خای درپیت و بی مورد نیست که کدوم بهتره چون تو اون مقاله از همه نظر بررسی شدن این ۲ سرویس(به جای این که چشم و گوشت رو ببندی و دنبال یه جواب باشی که پیدا کنی بدی به من و دیگران برو یه ۲ تا مطلب و مقاله مطالعه کن ذهنت روشن شه گردی عزیز D:)
      درضمن بحثی چیزی هم داشتی من کاملا آمادم براش
      گردی جان

  • مهدي
    مهدي | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    اپليكيشن ايكس باكس رو راست ميگه، واقعا داغونه
    مايكروسافت با خودش چي فكر كرده همچين اپ مسخره اي رو داده بيرون

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    دیروز just cause 3 و rainbow six siege رو گرفتم و الان دارم بازی می کنم / وقتی انفجارهای فوق العاده just cause 3 رو می بینم خیلی بیشتر از قبل برای crackdown 3 هیجان زده می شم / وقتی طولانی بودن پیدا کردن بازی ها توی just cause رو می بینم بیشتر عاشق قدرت halo 5 می شم که با وجود 24 نفره بودن بخش مولتی پلیر سریع تر انجامش می ده

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ دی ۱۳۹۴

      به لطف خرید این 2 تا بازی/ 3 تا بازی رایگان just cause 2 و 2 تا نسخه قبلی rainbow رو می تونم دانلود کنم ، این ویژیگی فوق العاده فقط مخصوص ایکس باکس وان به لطف مایکروسافت و قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل و البته شرکت سازنده بازی ها که رایگان کردن وقتی شما نسخه جدید رو بخری / معنی کامل احترام به مشتری

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    ضعف اپلیکیشن Xbox ؟؟؟ جان ؟؟؟ این اپلیکیشن توی همه نقد های ویندوز 10 ازش تعریف شده / قابلیت گرفتن ویدیو و عکس از داخل تمام بازی ها و البته هر بازی رو می تونید به اپلیکیشن ایکس باکس اضافه کنید و ربطی به استور نداره / خبر اومده که به زودی بازی های بزرگی مثل rise of tomb raider وارد استور می شه و .....

  • farshadb10
    farshadb10 | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    Pc از اول بوده تا اخرشم هست و خواهد بود
    البته نمیشه کنسول رو با pc یکی دونست کلا توی همه چی فرق دارن به نظر من کسی که اکثر کنسول ها روداره و همین طور pc بهترین دستگاه بازی pc هستش کافیه یه نگاه به گذشته بکنید بعضی از ماها هنوز هم بازیهای ده سال پیش رو گاهی بازی میکنیم به خاطر خاطراتش با اومدن واقعیت مجازی جایگاه pc بالاتر میره .
    مایکروسافت هم بهتره استیم رو خریداری کنه تا از این وضعیت برزخی بیرون بیاد .

    • bawar
      bawar | ۱۲ دی ۱۳۹۴

      جوك میگی داداش؟
      اصلا با خودت فكر كردی قیمت استیم چند میتونە باشە؟

      • farshadb10
        farshadb10 | ۱۳ دی ۱۳۹۴

        خوب چقدره ؟ چند میلیارد ؟
        در عوضش میدونی همین پول و بیشترش رو در چند روز در میاره ؟
        این یه نقشه راهه همیشه شرکتهای بزرگتر کوچیکترهارو میخورن

مطالب پیشنهادی