ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای استراژی های موثر League Of Legends؛ لاین ها

در عصری از صنعت بازی های ویدیویی هستیم که ناشر ها دست به هر کاری می زنند تا محصولات خود را به قیمت گزاف به فروش برسانند. از عرضه بسته های الحاقی 50 دلاری بگیرید تا ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۱۱ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

در عصری از صنعت بازی های ویدیویی هستیم که ناشر ها دست به هر کاری می زنند تا محصولات خود را به قیمت گزاف به فروش برسانند. از عرضه بسته های الحاقی 50 دلاری بگیرید تا خریدهای ریز و درشت درون بازی در مطرح ترین و نامدارترین عناوین.

اما در این صنعت بی رحم یک نام هم روز به روز بزرگ تر و عظیم تر می شود و پای خود را به تمامی پلتفرم ها باز می کند: Free to Play. این نام به بازی هایی گفته می شود که برای بازی کردن شان نیاز نیست حتی یک ریال هم پول بپردازید، اما متاسفانه باز هم به دلیل برخی سیاست های سودجویانه، F2P چندان مورد پسند بازیکنان نیست.

صحبت از F2P که می شود یاد بازی های Freemium تلفن های هوشمند می افتیم که برای خرید کوچک ترین آیتم ها هم باید مبلغ های گزاف پرداخت کنیم، یاد عنوان هایی می افتیم که پول خرج کردن به مهارت و کار تیمی می چربد. انکار نمی کنیم، حتی بازار F2P هم آبروی چندانی ندارد.

اما نباید تیشه به ریشه تمامی بازی های این سبک بزنیم، بزرگ ترین عناوین عرصه Free to Play یعنی Dota 2 و League of Legends، روز به روز عظیم تر می شوند، بازیکنان بیشتری به سمت خود جذب می کنند و به محبوبیت شان می افزایند.

League of Legends در حال حاضر یکی از عظیم ترین بازی های رقابتی است. عنوانی F2P و در سبک MOBA که بیش از 6 سال از عرضه اش می گذرد. توسعه دهندگان LoL در تمام این سال ها و با فراهم کردن نه یک بازی، بلکه یک دنیای مستقل و بدون سیاست های نادرست بازی های رایگان، جایگاه خود را در پلتفرم PC مستحکم کرده اند.

محبوبیت سبک MOBA در ایران روز به روز در حال افزایش است، بنابراین بر آن شدیم با معرفی مطرح ترین عنوان این سبک یعنی League of Legends کمکی به جایگاه این ژانر بازی ها کنیم. در این سلسله مقالات ابتدا با مفهوم سبک MOBA آشنا می شوید و سپس به سراغ یکی از بزرگ ترین نام های این سبک می رویم.

با مراجعه به وبسایت League of Legends و دانلود رایگان این بازی می توانید ما را با این مقالات همراهی کنید و تجربه های تان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بازی های League of Legends در زمین هایی به نام Field of Justice صورت می گیرند. به طور کلی 4 تا از این زمین ها داریم که هر کدام به یکی از مودهای لیگ آو لجندر متعلق اند. زمینی که ما در این مطالب بررسی خواهیم کرد، Summoner’s Rift نام دارد که بازی های کلاسیک لیگ آو لجندز در آن انجام می شوند. Summoner’s Rift و بازی های کلاسیک پرطرفدار ترین زمین و نوع بازی ها هستند.

در ابتدا شکل و قالب کلی این زمین را توضیح خواهیم داد و سپس تک تک جزئیات و المان های آن را بررسی خواهیم کرد.

Untitled

Summoner’s rift زمینی مربعی شکل است که توسط قطرش به دو نیمه تقسیم شده و هر نیمه زمین، متعلق به یکی از دو تیم رقابت کننده در این میدان است. ابتدای هر نیمه، پایگاه اصلی هر تیم و فروشگاه برای خرید آیتم ها قرار دارد و قهرمان ها، بازی را از این قسمت شروع می کنند. فاصله بین دو گوشه Summoner's Rift، برابر 19000 واحد است و سایر اندازه ها، نسبت به این فاصله اندازه گرفته می شوند.

در مرکز پایگاه هر تیم سازه ای به نام Nexus قرار دارد که قلب اصلی هر تیم است و در لیگ آو لجندز، هدف اصلی نابود ساختن این سازه است. نکسوس توسط دو برج یا Turret حفاظت می شود و تا قبل از نابود شدن این برج ها، به هیچ عنوان آسیب پذیر نیست.

Summoners_Rift_VU_concept_15

در ادامه، سه مسیر مختلف از این پایگاه خارج می شود که به نام Line ها شناخته می شوند و بر حسب موقعیت شان در زمین، لاین های بالا، وسط و پایین نام دارند.

هر چند ثانیه یک بار، سه دسته جدا از واحد های کنترل شونده توسط هوش مصنوعی به نام مینیون ها در نکسوس ظاهر می شوند، هر دسته وارد یکی از لاین ها می شود و به سمت نکسوس تیم حریف پیش روی می کند.

ابتدای هر لاین، سازه ای مشابه نکسوس اما کوچکتر از آن، به نام Inhibitor واقع شده و در صورتی که نابود شود، مینیون های تیم حریف قوی تر خواهند شد.

Screen15

بعد از Inhibitor هم سه برج با فاصله از هم قرار گرفته اند که آخرین آن ها تقریبا نزدیک به مرز زمین دو تیم است.

روش پیروزی در لیگ آو لجندز، نفوذ به قلب زمین حریف و منفجر کردن سازه مرکزی آن ها یعنی نکسوس است. ولی نکسوس از همان ابتدا قابل هدف گیری نیست و لازمه از بین بردن آن، نابود کردن تمامی برج ها و اینهیبیتور حداقل یکی از لاین ها، و از بین بردن دو برجی است که از نکسوس حفاظت می کنند.

در ادامه، سازه ها و سایر مکانیزم های موجود در Summoner’s Rift را با جزئی نگری بررسی خواهیم کرد.

مینیون ها

Screen45

مینیون ها واحدهایی هستند که به صورت کاملا خودکار در نقشه ظاهر می شوند، هدفشان پیش روی در لاین مخصوص به خود و نابود کردن سایر سازه های تیم حریف و رسیدن به نکسوس است.

هر گاه موج مینیون ها به یک سازه یا به مینیون های تیم حریف برسد، دست از پیشروی برداشته و برای هموار کردن راهشان به سازه یا مینیون های حریف حمله می کنند. در صورتی که قهرمانی در نزدیکی مینیون های تیم حریف به هنگام مرگشان باشد، امتیاز تجربه پاداش می گیرد.

قهرمانی که آخرین ضربه، یا اصطلاحا Last Hit را به هر مینیون وارد کند، مقداری طلا پاداش می گیرد که با آن ها می تواند آیتم های جدید خریداری کند. توانایی وارد کردن آخرین ضربه به هر مینیون یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر بازیکن در لیگ آو لجندز حتما باید در آن پیشرفت کند.

Screen49

چگونگی وارد کردن ضربه نهایی به مینیون ها بستگی به قهرمان بازیکن دارد، اکثر قهرمان ها برای ضربه زدن به مینیون به ضربات معمولی خود اتکا می کنند، اما برخی قهرمان ها، به خصوص Mage ها، برای این منظور از قابلیت های خود بهره می گیرند.

تعداد Last Hit ها معیاری جهت مقایسه سطح بازی دو بازیکن رو در رو است. برای تقویت مهارت وارد کردن ضربه نهایی، بازیکن نیاز به دقت فراوان به تک تک مینیون های هر موج، مقدار Health باقی مانده آن ها و قدرت ضربات معمولی و مهارت های قهرمان خود دارد.

پس از گذشت یک دقیقه و 15 ثانیه از بازی و پس از آن هر 30 ثانیه یک بار، موجی از مینیون ها در نکسوس هر دو تیم برای پشتیانی از قهرمان های تیم شان ظاهر می شود و به سوی نکسوس حریف پیش روی می کنند.

Screen44

به طور کلی، 4 دسته مینیون در لیگ آو لجندز وجود دارد که هر کدام قابلیت های خاص خود را دارند و بسته به شرایط، در موج ها ظاهر می شوند:

  • Melee
  • Caster
  • Siege
  • Super

Melee Minions

مینیون های نزدیک زن هستند و از ضربات معمولی خود برای حمله به اهدفشان استفاده می کنند. در هر موج، سه تا از این مینیون ها ظاهر می شوند.

Caster Minions

مینیون های دور زن هستند و از جادو و ضربات دور برد برای آسیب رساندن به سایر واحد ها بهره می گیرند. در هر موج، سه تا از این مینیون ها، سایرین را همراهی می کنند.

Screen43

Siege Minions

مینیون هایی سوار بر توپ هستند و شعاع هدف گیری شان معادل 450 است. این دسته از مینیون ها از برج ها 30 درصد آسیب کمتری می بینند و نسبت به مینیون های Melee و Caster، می توانند آسیب بیشتری تحمل و در عین حال آسیب بیشتری هم به اهداف شان وارد کنند.

با شروع بازی، هر سه موج یک بار، از دقیقه 20 هر دو موج یک بار و با گذشت از دقیقه 35 هر موج، یکی از این مینیون ها در میان سایرین ظاهر می شود.

Super Minions

مانند Siege Minion ها، این گروه هم 30 درصد از برج ها کم تر آسیب می خورند و Health و قدرت ضربات شان نسبت به سایر مینیون ها بسیار بیشتر است. بر خلاف سایر مینیون ها، این ها مجهز به Armor نسبتا زیادی هستند و می توانند آسیب های فیزیکی را تا حد خوبی تحمل کنند، اما نسبت به آسیب های جادویی بسیار کم طاقت هستند و مقدار Magic Resistance آن ها عددی منفی است.

این مینیون ها، تنها در صورتی که Inhibitor یک لاین از بین رفته باشد، در موج آن لاین تیم حریف ظاهر می شوند و جای Siege Minion ها را می گیرند.

سازه ها

برج ها

Screen42

معمول ترین و البته یکی از اساسی ترین سازه ها در لیگ آو لجندز، برج ها هستند که جان پناه و سنگری برای قهرمانان تیم شان محسوب می گردند. در واقعا اگر قهرمانان تیمی وارد محدوده یکی از برج های تیم مقابل شوند، آسیب سنگینی از آن ها دریافت خواهند کرد.

هر چند شدت آسیب رسانی برج ها زیاد است، اما آن ها قادر نیستند در یک زمان، بیش از یک قهرمان را هدف بگیرند و همچنین، اگر مقدار Health قهرمانی که به محدوده برج تجاوز می کند زیاد باشد، لزوما او را نخواهند کشت. این به این معنی است که اگر قهرمانی با جان اندکی، در زیر یکی از برج های تیمش سنگر گرفته بود، تانک تیم مقابل می تواند وارد شعاع برج شود تا برج فقط او را هدف بگیرد و به سایر اعضای تیمش این فرصت را بدهد تا جان قهرمان تیم مقابل را بگیرند.

Screen52

تمامی برج ها، محدوده ای به شعاع 1095 را روشن می کنند و هر آیتم و قهرمانی نامرئی اگر در این شعاع باشد دیده می شود. شعاع هدف گیری برج ها هم 775 است و هر واحدی از تیم مقابل که وارد این محدوده شود را هدف خواهند گرفت.

برج ها تا زمانی که هدف شان بمیرد، از محدوده هدف گیری شان خارج شود یا به واسطه آیتم ها و قابلیت های غیر قابل هدف گیری شود، به او شلیک می کنند. اما اگر چند واحد مختلف وارد محدوده هدف گیری برج شوند این برج ها از الگوریتمی خاص تبعیت می کنند و هدف شان را بر حسب اولویتی که برای هر واحد تعریف شده انتخاب می کنند.

بالاترین اولویت برج، قهرمانی از تیم حریف است که به قهرمانی که در محدوده تاور پناه گرفته آسیب وارد کند. در غیر این صورت، اولیت برج، زمان وارد شدن واحد ها به محدوده قابل هدف گیری است. یعنی هر قهرمان تا زمانی که به قهرمانی در محدوده هدف گیری برج آسیب وارد نکند یا جز او، واحد های دیگری مانند مینیون ها هستند که پیش از او وارد شعاع هدف گیری برج شده اند، از آسیب برج در امان است.

لازمه رسیدن به نکسوس از میان برداشتن این برج ها است و هر برج تا زمانی که برج قبلی اش سالم و پا بر جا باشد قابل هدف گیری و نابودی نیست. پس از نابودی هر برج، باقی مانده آن روی زمین می ماند و مانعی است که سایر واحد ها نمی توانند از روی آن عبور کنند و باید آن را دور بزنند.

برج ها بر حسب موقعیت شان در زمین، به 4 دسته تقسیم می شوند که هر کدام از این ها ویژگی ها و خصلت های خاص خود را دارند.

  • برج های بیرونی
  • برج های درونی
  • برج های محافظ Inhibitor
  • برج های محافظ نکسوس

Inhibitors

Screen41

سازه های پایانی هر لاین هستند که جلوی ظاهر شدن Super Minion های تیم مقابل را می گیرند. تمامی Inhibitor ها، 4000 واحد Health دارند و نه از Armor برخوردارند و نه از Magic Resistance.

بعد از نابود شدن Inhibitor هر لاین، نکسوس تیم مقابل شروع به تولید Super Minion ها در آن لاین می کند ولی تا زمانی که آن Inhibitor نابود باقی مانده، جلوی انتشار Siege Minion ها را می گیرد و همچنین به قوای سایر مینیون ها می افزاید.

اگر تمامی Inhibitor های یک لاین نابود شود، در هر لاین نه یک Super Minion، بلکه دو تا از آن ها ظاهر خواهد شد و کار تیم حریف برای متوقف کردن موج مینیون ها را از پیش هم سخت تر خواند ساخت.

Screen55

در Summoner’s Rift، سه Inhibitor در پایان هر لاین وجود دارد و تا زمانی که تمامی تاور های قبل آن نابود نشوند به هیچ عنوان آسیب پذیر نیستند. همچنان نابودی یک Inhibitor برای هدف گرفتن تاور های نکسوس و خود نکسوس ضروری است.

تفاوت Inhibitor با سایر سازه ها، از نو ساخته شدن آن ها است. بعد از 5 دقیقه از نابودی Inhibitor ها، این سازه ها مجددا بنا می شوند و دیگر Super Minion ای در لاین ظاهر نمی شود.

Screen53

باید به خاطر داشت که نابود کردن Inhibitor ها بسیار بیشتر از کشتن چند قهرمان ارزش دارد، زیرا Super Minion ها کمک بسیار شایانی برای پیش برد لاین ها هستند. بدون تاور محافظ هر Inhibitor، این سازه ها به شدت اسیب پذیر هستند و قهرمان تیم حریف می تواند با دور زدن سایرین، آن را نابود و سریع فرار کند. پس در صورت در خطر بودن Inhibitor تان باید هر چه سریع تر برای جلوگیری از نابودی آن تلاش کنید.

Nexus

Screen40

این سازه ها، اهداف اصلی لیگ آو لجندز هستند و یک تیم برای پیروزی، باید نکسوس تیم مقابل را نابود کند. برای هدف گیری نکسوس، ابتدا باید تمامی برج ها و Inhibitor حداقل یک لاین و برج های محافظ نکسوس نابود شوند. نکسوس به هیج Armor یا Magic Resistanc ای مجهز نیست و فقط به Health زیادش، یعنی 5500 واحد برای بقا تکیه می کند و البته در صورت آسیب دیدن، Health Regeneration ای معادل 25 در هر 5 ثانیه دارد.

Obelisk

Screen39

در ابتدای پایگاه هر تیم، قبل از نکسوس و دقیقا در گوشه های زمین، جایگاه ظاهر شدن قهرمان ها و فروشگاه هر تیم قرار دارد. Obelisk برجی است که از این جایگاه در برابر تجاوز قهرمانان تیم دشمن حفاظت می کند و در صورت ورود آن ها به این جایگاه، آسیب بسیار زیادی به آن ها وارد می کند.

این سازه ها از بالاترین مقدار آسیب بین تمامی سازه ها و واحد ها بهره مندند، به هیچ عنوان قابل هدف گیری و نابودی نیستند و آسیبی که وارد می کنند، Armor و Magic Resistance هدف شان را کاملا نادیده می گیرد.

جایگاه قهرمان ها در لاین ها

هر تیم کار خود را با 5 قهرمان شروع می کند و بر حسب نقش شان، هر کدام وارد یکی از جایگاه ها در Summoner’s Rift می شوند.

شکل و قالب کلی در لیگ آو لجندز به این صورت است که یک Marksman همراه Support به لاین پایین می رود. از آن جایی که قهرمانان کلاس Marksman بسیار وابسته به آیتم هستند، وظیفه دارند تا حد ممکن در این لاین به مینیون ها Last Hit وارد کنند تا در نهایت پول بیشتری بدست آورند که به این فرایند اصطلاحا Farm کردن می گویند.

Support وظیفه دارد Marksman را تا حد ممکن از گزند قهرمانانان روبرو حفظ کند و اصلا نباید در Farm کردن او خدشه ای وارد کند.

Screen57

یک قهرمان از دسته Mage و البته گاهی هم یک Assassin، به لاین وسط می رود. رقابت دو قهرمانی که در لاین وسط قرار دارند همانند یک دوئل است، در عین حال که باید تا حد ممکن فارم کنند، باید به یکدیگر هم آسیب قابل ملاحظه ای وارد کنند تا این که بالاخره یکی شان از لاین خارج و به پایگاهش بازگردد یا کشته شود (اصطلاحا Deny شود).

مانند لاین وسط، به لاین بالا هم یک قهرمان از هر تیم وارد می شود که اغلب از کلاس Fighter است و تقریبا همان شرایطی که برای لاین وسط گفته شود، برای این لاین هم صدق می کند.

در نهایت قهرمان پنجم وارد جنگل می شود. فرایند ورود به جنگل و فارم کردن در آن، خود نیازمند یک مطلب کامل است که در بخش بعدی این سری مطالب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

Screen56

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    پیشنهاد میکنم heroes of newerth را حتما امتحان کنید
    به شدت حرفه ای تر از LoL هست و واقعا رايگانه.

  • Saafa
    Saafa | ۱۱ دی ۱۳۹۴

    واقعا بازی معتاد کننده ایه!
    هرچقدر بیشتر یاد میگیری، بیشتر فاز میده :دی
    .
    یعنی تنها بازی ایه که موقع باخت هم آدم هنوز داره حال میکنه!

  • zia
    zia | ۱۱ دی ۱۳۹۴

    دوستمون راست میگه ایتقدر ایتم و کلک وترفند وجود داره که تا شیش ماه بازیشو نکنین بازهم نوب هستین و این بازیه ایه که تموم بازیهای مولتی پلیر ایکس باکس و پی اس فور رو به تنهایی میکنه توی جیبش

  • سعید
    سعید | ۱۱ دی ۱۳۹۴

    واقعا معتاد کننده ست دوستان علاقه مند به بازی های این سبک
    توصیه حتما بازی فوق العاده خوش ساختم موبایلی ace of arenas
    رو تجربه کنن aoa.gaeamobile.com

    • احمد
      احمد | ۱۳ دی ۱۳۹۴

      بازیه خوبیه الان از کمپ ترک اعتیاد پی ام میفرستم I love u pmc

  • Khodam
    Khodam | ۱۱ دی ۱۳۹۴

    شيش تا جلد كتاب ١٠٠٠ صفحه اييم در موردش چاپ كنين تا بازي نكنيش نوبي باز
    ب عنوان ي معتاد چهارساله دارم ميگم

مطالب پیشنهادی