ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دنیای بازی های ویدیویی در سال 2015؛ نگاهی به عملکرد پلتفرم Wii U

هیچکس نمی تواند تاثیر کمپانی ژاپنی نینتندو در صنعت بازی های ویدیویی و کنسول های خانگی را نادیده بگیرد. کمپانی ساکن کیوتو اگرچه امروز شرایط سختی را تجربه می کند و دیگر شکوه گذشته را ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۲ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

هیچکس نمی تواند تاثیر کمپانی ژاپنی نینتندو در صنعت بازی های ویدیویی و کنسول های خانگی را نادیده بگیرد. کمپانی ساکن کیوتو اگرچه امروز شرایط سختی را تجربه می کند و دیگر شکوه گذشته را ندارد، اما هم چنان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کمپانی های فعال در این حوزه به شمار می رود و با ابداعات خود، همگان را متعجب می سازد.

با نزدیک شدن به سال های آخر نسل هفتم کنسول ها و بازی های ویدیویی، نینتندو تصمیم گرفت که برای رقابت با دو کمپانی بزرگ سونی و مایکروسافت دست به حرکتی جدید زده و چرخه ای متفاوت برای کنسول های خانگی اش پدید آورد؛ نتیجه کار این بود که آن ها کنسول Wii U را با سخت افزاری بهتر نسبت به پلی استیشن 3 و اکس باکس 360 عرضه کردند تا شاید شانس غلبه بر آن ها را بیابند.

عرضه Wii U فرصتی فراهم آورد تا نینتندو هم چنان در بازار باقی بماند؛ اگرچه که نقشی کمرنگ زیر سایه سنگین کنسول های نسل هشتمی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان ایفا می کند. اما حالا این امکان وجود دارد که با عرضه کنسول مورد انتظار NX، ورق ها به نفع نینتندو بازگردد و این کمپانی دوست داشتنی یک بار دیگر جایگاهی که لیاقت اش را دارد بازیابد.

با وجود همه این مسائل، Wii U هنوز عملکردی قابل قبول برای نینتندو نداشته است و علی رغم تمام تلاش این کمپانی، در جلب توجه مخاطبان ناکام مانده است. اما حقیقت ماجرا اینجاست که Wii U را نمی توان صرفا با میزان واحدهای فروخته شده سنجید و این کنسول عجیب و غریب، ارزشی بسیار بیش تر دارد. در ادامه قصد داریم نگاهی بیندازیم به برخی از مهم ترین اتفاقات سال 2015 مربوط به Wii U و در نهایت به جمع بندی آن ها خواهیم پرداخت.

بیش تر بخوانید:

در ادامه این مقاله با دیجیاتو همراه باشید.

سوپر ماریو میکر و یک دنیا خلاقیت

super-mario-maker-main

چیزی که امروزه به نام گیمینگ از آن یاد می شود، توسط نینتندو به تنهایی در دهه 1980 پدید آمد؛ و نینتندو خیلی زود توانست به لطف بازی های به یاد ماندنی خود، شخصیت هایی به محبوبیت کاراکترهای دیزنی پدید آورد. همانند همیشه، نینتندو در سال 2015 به ساخت دنباله ها و اسپین آف های جدید باری عناوین قدیمی خود پرداخت تا طرفداران را راضی نگه دارد. اما بدون شک هیچ کدام از آن ها به اندازه سوپر ماریو میکر، گیمرها را سرگرم نمی کرد.

گیمرهای سراسر جهان، به محض تهیه بازی شروع به ساخت مراحلی دو بعدی که همیشه آرزویش را داشتند، کردند. تا چند هفته بعد از عرضه سوپر ماریو میکر، شبکه های اجتماعی پر بودند از پست های مردم که مراحل مورد علاقه خود را با یک دیگر به اشتراک می گذاشتند. در همین حال، آن دسته از افرادی هم که به Wii U دسترسی نداشتند، ناراحتی خود از این مسئله را ابراز کردند. سوپر ماریو میکر اولین بازی عالی Wii U نیست، اما مطمئنا برای مدت های طولانی یکی از مهم ترین دلایل تهیه این کنسول برشمرده خواهد شد.

Splatoon، نقطه عطفی در تاریخ بازی های شوتر

splatoon0522151280jpg-b0aaa2_1280w

نینتندو در چند سال اخیر شانس خود را با شخصیت های و فرنچایزهای زیادی امتحان کرده است اما با Splatoon، غوغا به پا کرد. شخصیت های نیمه انسان و نیمه اختاپوس Splatoon، یعنی Inklingها، پیش از این در حوزه های دیگر رسانه ای مورد بررسی قرار نگرفته بودند؛ اما نینتندو با اعتماد به نفس هرچه بیش تر، باندلی از آن را برای کنسول Wii U عرضه کرد. حرکتی که می توانست ریسک زیادی به همراه داشته باشد.

اما ظاهرا نینتندو به خوبی می دانست که چه می کند. نینتندو به یکی از بهترین عناوین سال از نگاه منتقدین بدل شد و دارندگان Wii U، تا به امروز بیش از 2.5 میلیون واحد از بازی را تهیه کرده اند؛ این یعنی بازی مورد بحث حالا پنجمین عنوان پرفروش کنسول اخیر نینتندو به شمار می رود.

Splatoon پیرو سبک شوتر رقابتی است و گیمرها را در قالب دو گروه، مقابل یک دیگر قرار می دهد. نینتندو مثل همیشه سبک منحصر به فرد خود را در Splatoon حفظ کرده و با عوض کردن گلوله با جوهر، آن دسته از گیمرهایی که با ذات خشونت آمیز عناوینی چون تایتانفال یا کال آو دیوتی مشکل دارند را جذب کرد. Splatoon نه تنها توانست انقلابی در ژانر خود پدید آورد و گیمرهای تمامی سنین را به خود جذب کند، بلکه جان دوباره به کنسول نسبتا فراموش شده Wii U بخشید.

عرضه مداوم بسته های الحاقی برای عناوین قدیمی

fbook

2014 سالی پربار برای دارندگان Wii U به شمار می رفت و عرضه عناوینی چون ماریو کارت 8، Super Smash Brothers و Hyrule Warriors لاین آپی عالی برای نینتندو رقم زد. در سال 2015، نینتندو به پشتیبانی از تمام این عناوین، به علاوه Splatoon، ادامه داد و به عرضه مداوم محتویات اضافه قابل دانلود پرداخت. اگرچه تمام بسته های الحاقی نینتندو رایگان و یا چندان ارزشمند نبودند، اما توجه گیمرها را به خود جلب می کردند.

کمپانی های مختلف، سیاست های مختلفی برای عرضه بسته های الحاقی دارند اما هدف نینتندو در نهایت، راضی نگه داشتن طرفداران بوده است. در خصوص Splatoon، تمام محتویات اضافه رایگان بودند؛ محتویاتی نظیر 30 اسلحه بیش تر، 8 نقشه جدید و 6 حالت متفاوت برای بخش چندنفره. در همین حال، Super Smash Bros با تعداد بی شماری کاراکتر مختلف عرضه شد، اما نینتندو در ازای 4 دلار ناقابل، تعداد بسیار بیش تری نیز به آن افزود.

برای ماریو کارت 8 نیز، نینتندو 16 نقشه، 6 کاراکتر و 8 اتومبیل جدید عرضه کرد که قیمت نهایی آن ها، تنها 12 دلار برای گیمر آب می خورد. نینتندو در حوزه بسته های الحاقی، فوق العاده عمل کرد و بازی های محبوب اش را بدون دریافت مبالغ دیوانه کننده، بسط داد.

محبوبیت و فروش بی نظیر مجسمه های Amiibo

2809476-amiibo1

نینتندو بدون تردید، پادشاه عرضه محصولات فن سرویس است و هیچ چیز بهتر از مجسمه های Amiibo این امر را به ما نشان نمی دهد. این مجسمه های ارزشمند شخصیت های نینتندو، نقشی اساسی در میزان درآمد نینتندو ایفا کرده اند و تا به امروز، بیش از 7 میلیون واحد از آن ها فقط در خاک ایالات متحده به فروش رسیده است.

متاسفانه، با توجه به برخی از قراردادهای اختصاصی نینتندو با خرده فروشان و نیز تقاضای بی نظیر طرفداران، مجسمه های Amiibo دیگر به سختی قابل تهیه اند. دیگر به امری عادی تبدیل شده که مجسمه های Amiibo حتی پیش از عرضه به خرده فروشی ها، به صورت تمام و کمال فروش روند؛ بنابراین بسیاری از طرفداران مجبور می شوند که با پرداخت مبالغ بیش تر در بازارهای دست دوم فروشی، از تهیه این محصول اطمینان حاصل کنند و سود آن در نهایت به جیب خرده فروشان می رود.

دلیل این مسئله هرچه که باشد، نینتندو به سختی تلاش می کند که Amiibo را به محصولی ضروری برای طرفداران تبدیل کند و در عین حال، از عرضه آن به تعداد کافی بازمانده است. اکثر بازی های جدید Wii U نوعی قابلیت خاص با مجسمه های Amiibo دارند و اگرچه تهیه آن ها اجباری نیست، اما نقشی اساسی در کسب بهترین تجربه از Wii U ایفا می کنند. نینتندو مشخصا عاشق Amiibo و فروش بی نظیر آن است؛ اما در سال 2015، آن ها نتوانستند دسترسی به Amiibo را برای دارندگان Wii U تسهیل کنند.

تعویق دو عنوان برتر Wii U به سال 2016

the-legend-of-zelda-skyward-sword-walkthrough-artwork1

در همایش E3 سال 2014، نینتندو با معرفی دو عنوان جدید مربوط به Star Fox و Zelda و اعلام عرضه آن ها در سال 2015، دل طرفداران خود را ربود. Star Fox یکی از دوست داشتنی ترین فرنچایزهای نینتندو است که هر از چندگاهی نسخه جدیدی برای آن تولید می شود، بنابراین معرفی نسخه جدید بسیار غافلگیرکننده بود.

در همین حال، نسخه جدید Zelda با گرافیک سل شید و دنیای باز خود، همه را شیفته کرد. Star Fox شاید میان قشر محدودی از گیمرهای نینتندو محبوب باشد، اما بدون شک وقتی نسخه جدیدی از سری Zelda معرفی می شود، همه به آن توجه می کنند. The Legend of Zelda: Skyward Sword بدون شک یکی از مورد انتظارترین عناوین Wii U به شمار می رود و نمایش های آن بسیار خیره کننده بوده است.

متاسفانه برای دارندگان کنسول Wii U، این دو بازی تا سال 2016 تاخیر خوردند. در ماه مارس، نینتندو اعلام کرد که زلدا جدید برای ارتقای هرچه بیش تر به 2016 موکول می شود. استار فاکس هم که قرار بود در ماه نوامبر اخیر عرضه شود، به دلایل نامعلوم به سه ماهه نخست 2016 منتقل شد. نینتندو بارها گفته است که ترجیح می دهد بازی های خود را به صورت تمام و کمال عرضه کند و با عرضه زودهنگام، آن ها را به خطر نمی اندازد. اگرچه این منطق کاملا قابل تحسین است، اما دارندگان Wii U انتظار داشتند که استارفاکس و زلدای جدید را در سال 2015 تجربه کنند.

تعطیلی Club Nintendo

club_nintendo_big

برای سالیان متمادی، نینتندو سرویسی به نام Club Nintendo در اختیار طرفداران خود می گذاشت. با استفاده از این سرویس، طرفداران با خریداری هر بازی یا کنسول، به کدی دست می یافتند که با ورود در آن در پروفایل، میزان مشخصی امتیاز به آن ها تعلق می گرفت. بعد از رسیدن امتیاز به حدی مشخص، گیمر می توانست از آن ها برای دریافت بازی های رایگان یا تجهیزات جانبی استفاده کند.

اما نینتندو با هدف ادغام اکوسیستم کنسول های خود، سرویس مورد بحث را تعطیل کرد. Club Nintendo در میان ماه های ژوتن و سپتامبر به صورت جهانی از کار افتاد و نینتندو قول داد که سرویسی مشابه را به زودی جایگزین آن کند.

نینتندو بدون شک عملکردی نسبتا خوب از خود به جای گذاشته است، اما در سال 2015 و با تعطیل شدن سرویس Club Nintendo آن ها صدمه ای اساسی به کاربران Wii U وارد کردند؛ کاربرانی که به لطف سرویس مورد بحث، می توانستند به صورت رایگان به بازی ها و تجهیزات انحصاری دسترسی داشته باشند. شکی نیست که نینتندو باید اکوسیستم اکانت های خود را ارتقا می داد اما حذف سرویس بی نظیری چون Club Nintendo، اشتباهی نابخشودنی بود.

جمع بندی

nintendologo

نینتندو یکی از منحصر به فرد ترین تولیدکنندگان کنسول و بازی های ویدیوی است و همواره با ساخت فرنچایزهایی چون ماریو، زلدا و متروید، طرفداران خاص خود را داشته است. نینتندو در سالی که گذشت عملکردی فوق العاده در ارائه بسته های الحاقی از خود نشان داد و در عوض، رقم های بسیار کمی را از مخاطبان طلب کرد.

برای آن که یک کنسول بازی زنده بماند، باید به صورت مداوم بازی برای آن عرضه شود؛ و اگرچه چند عنوان ستودنی برای Wii U در سال 2015 عرضه شد اما سه یا چهار عنوان جالب توجه در بازه زمانی 12 ماهه، کافی نیست. به همین شکل، عدم کفایت نینتندو در تولید تعداد کافی از مجسمه های Amiibo و تعطیل شدن سرویس Club Nintendo باعث شد که طرفداران Wii U از عملکرد نینتندو ناراضی باشند.

سال 2015 می توانست سالی فوق العاده برای Wii U باشد، اما یک بار دیگر ثابت شد که این دستگاه تنها برای آن دسته از افرادی ساخته شده که عشقی بی حد و حصر به نینتندو و عناوین متفاوت آن دارند. نینتندو معمولا عملکردی غیرقابل پیش بینی دارد و برای لذت بردن از عناوین آن ها، باید صبر و شکیبایی زیادی به خرج داد.

نکات منفی:

  • بی کفایتی نینتندو در عرضه واحدهای مجسمه های Amiibo
  • تعویق دو بازی ارزشمند به سال 2016
  • تعطیلی Club Nintendo بدون یک جایگزین مناسب

نکات مثبت:

  • بسته های الحاقی فوق العاده، عناوین قدیمی را زنده نگه داشتند
  • عرضه بازی شوتر Splatoon، انقلابی در این ژانر پدید آورد
  • بازی سوپر ماریو میکر توانست قلب و ذهن طرفداران را به تسخیر خود در آورد

در روزهای آتی با دیجیاتو همراه باشید تا عملکرد دو پلتفرم نسل هشتمی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان را مورد بررسی قرار دهیم. نظر شما درباره عملکرد نینتندو و Wii U در سال 2015 چیست؟ آیا عرضه کنسول جدید NX می تواند نینتندو را از مخصمه ای که در آن گرفتار شده نجات دهد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • رضا
    رضا | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    خیلی جالب بود دلم میخواست منم تو یک کشور دیه زندگی میکردم که تجربه ی گیمینگ آنلاین رو داشته باشم ولی خب حیف دیه از سنم گذشت ممنون بابت مطلب

مطالب پیشنهادی