ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن دانگ در سه کشور مورد تایید قرار گرفت

پشه ها عامل اصلی انتقال تب دانگ در میان انسان ها هستند و هر ساله، 400 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند که در نهایت، 22 هزار نفر، قربانی آن خواهند شد. اخیرا، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۲ دی ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

پشه ها عامل اصلی انتقال تب دانگ در میان انسان ها هستند و هر ساله، 400 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند که در نهایت، 22 هزار نفر، قربانی آن خواهند شد. اخیرا، دانشمندان و پزشکان موفق به تولید واکسن هایی شده اند که از ابتلا به تب دانگ جلوگیری می کند.

طی یک ماه گذشته، سه کشور برزیل، فیلیپین و مکزیک که به سبب شرایط آب و هوایی خود بسیار مستعد حضور پشه های بیماری زا بوده اند، اولین واکسن تب دانگ را تایید کردند تا به صورت گسترده برای استفاده عمومی در دسترس مردم قرار بگیرد. از ماه سپتامبر تاکنون، 100 پرونده ابتلا به دانگ در هاوایی گزارش شده که 29 مورد از آن ها مربوط به افراد زیر 18 سال بوده است.

با این حال، واکسن دانگ هنوز به قدر کافی ایده آل نیست و به طور قطع در برابر بیماری نمی ایستد. طبق گزارش های منتشر شده آزمایشگاهی، این واکسن قدرت کاهش 60 درصدی احتمال ابتلا به بیماری را در پی دارد و برای کودکان زیر 9 سال نیز خطرساز است. با این حال، واکسن مذکور 95.5 درصد در برابر جدی ترین شکل بیماری یعنی تب هموراژیک دانگ موفق عمل کرده.

هر سال حدودا 500 هزار نفر به تب هموراژیک دانگ مبتلا می شوند که بخش اعظمی از کشته ها را نیز تشکیل می دهند. با بهره گیری از این واکسن می توان امیدوار بود که رقم مبتلایان و کشته شدگان هر سال کاهش یابد.

هنوز مشخص نیست که بیمارستان ها و مراکز درمانی از چه زمانی و به چه قیمتی این واکسن را در اختیار مردم قرار خواهند داد. شرکت داروسازی Sanofi مسئولیت تولید دارو را به عهده دارد و هم اکنون در حال مذاکره به سه کشور نامبرده است.

سازمان جهانی سلامت قصد دارد در ماه آوریل امسال واکسن دانگ را مورد ارزشیابی دقیق خود قرار و پس از آن، پیشنهاداتی در مورد نحوه استفاده از آن ارائه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • امین
    امین | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    400 میلیون نفر رو اشتباه نمی کنید؟ یعنی هر سال حدود 6 درصد جمعیت کره زمین تب دانگ میگیرن؟

  • يه كاربر
    يه كاربر | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    فكر كنم منظورتون تب دنگى هست كه تو جنوب شرق آسيا خيلى مشهوره بخاطر وجود پشه دنگى اعراب لغت انگليسى هم ببينيد اى داره ، به سبب آب و هواى خاص اين پشه در صورت گزيدن در صورتى كه ناقل باشه باعث پايين اومدن پلاكت و غيره ميشه علايمش شبيه سرماخوردگى و انفولانزاست ولى بدن درد بدترى داره بخاطر پايين اومدن پلاكت ها
    خدا نصيبتون نكنه

مطالب پیشنهادی