ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساتیا نادلا، مدیر عاملی که مایکروسافت را به سرزمین آرامش رساند

ساتیا نادلا، کار خود را در فوریه سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیر عامل مایکروسافت آغاز کرد. با این حساب سال ۲۰۱۵ را می توان یک سال کامل به حساب آورد که وی بر تخت مدیریت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

ساتیا نادلا، کار خود را در فوریه سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیر عامل مایکروسافت آغاز کرد. با این حساب سال ۲۰۱۵ را می توان یک سال کامل به حساب آورد که وی بر تخت مدیریت بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان نشسته است.

اگر تا کنون در زندگی خود صاحب یک کامپیوتر شخصی بوده اید، مشخصا از محصولات ارائه شده از سوی مایکروسافت بهره گرفته اید. مشکل اینجا بود که این شرکت، انرژی اش را با مدیریت بالمر از دست داد؛ نشریه Vanity Fair در سال ۲۰۱۲ مقاله ای با عنوان «دهه‌ی از دست رفته مایکروسافت» به نشر رساند و یک سال بعد، استیو بالمر اعلام کرد که قصد واگذاری مدیریت را دارد و می خواهد از شرکت یاد شده، برود.

در آن مقاله نوشته شده بود که فرهنگ این شرکت، رو به تکبر، جنگ های داخلی و البته بروکراسی پیش رفته است. شرکتی که در سال های دور تر، نیرو بخش کامپیوترهای خانگی زیادی شده و به آنها جان داده بود، اکنون در تقلا برای فروش موبایل و کامپیوترهای ویندوزی اش به کاربران بود. این همان موردیست که ساتیا نادلا کاملا با آن مخالفت داشت. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا پای صحبت نادلای ۴۸ ساله بنشینیم.

«تنها راه موفقیت بلند مدت در اداره یک سازمان، بروز رسانی روزانه فرهنگ آن است.»

این را ساتیا نادلا می گوید. مدیر عامل ۴۸ ساله مایکروسافت که تباری هندی دارد. بی اندازه لاغر است اما ورزیده به نظر می رسد و از طرفی هم، لبخندش محوتان می کند؛ مواردی که همه بسیار متفاوت از استیو بالمر هستند.

تغییر ناگهانی فرهنگ یک سازمان، کار صحیحی نیست

شاید فکر کنید که او به مدیریت مایکروسافت منصوب شده تا سریعا فرهنگی که بالمر در سال ها ساخته بود را خنثی کند اما چنین نیست. نادلا تصمیم دارد شرکتی را بسازد که در آن، فرهنگ به شکل روزانه تکامل پیدا می کند.

در همین خصوص می گوید: «باید از مدلی پیروی کنیم که نتوان گفت "بیایید آن را کنار بزنیم و سریعا نمونه دیگری را جایگزینش کنیم"؛ چنین کاری شدنی نیست.»

انسان هایی همه چیز دان، که به انسان هایی همه چیز یاد بگیر بدل می شوند

نادلا این روزها تلاش می کند نوعی از فرهنگ سازمانی را در مایکروسافت جا اندازد که در آن، افراد به شکل دائم در حال رشد و تکامل باشند: «روشی که آن را برگزیده ایم، «رشد نوع تفکر» نام دارد. من شخصا عاشق این روش هستم چرا که باری از تعهد را روی دوشمان قرار می دهد. با همین راهکار، از انسان هایی که ادعا می کنند همه چیز را می دانند به افرادی بدل می گردیم که همه چیز را یاد می گیرند.»

مایکروسافتی که مدیر عامل پیشین آن پر از تکبر بود، حالا صاحب مدیری افتاده شده که می گوید می خواهد بیشتر یاد بگیرد. تحت نظارت نادلا، مایکروسافت از اشتباهات گذشته نیز خود را دور نمود و خرید نوکیا که به طور کلی برای این شرکت هزینه ای ۸.۴ میلیارد دلاری به همراه داشت را به عنوان یک زیان بزرگ در دفاتر مالی اش به ثبت رساند و پرونده اش را هم بست.

در بسته شدن همین پرونده، حدود ۹ هزار نفر در دو دور، از کار بی کار شدند. خودش می گوید که همین اخراج ها، مشکل ترین کاری بوده اند که تا کنون مجبور به انجام دادنشان شده است: «دشوارترین تصمیمات همیشه همان هایی هستند که بر زندگی بقیه افراد نیز تاثیر دارند. هیچ شکی نیست که برای یک مدیر عامل، سخت ترین کار اخراج کارمندانش است. اما گاهی چنین کارهایی ضروری هستند تا اطمینان حاصل شود که یک شرکت در نهایت می تواند به مقصد نهایی اش برسد.»

کشتی مایکروسافت این روزها با سکان داری نادلا، بیش از هر زمان دیگری در فضای ابری جولان می دهد

کشتی مایکروسافت این روزها با سکان داری نادلا، بیش از هر زمان دیگری در فضای ابری جولان می دهد. این راهکاریست که به اعتقاد نادلا، تجربه کاربری موبایلی جالب تری را به ارمغان می آورد. با مدیریت صحیح فضای ابری، کاری که در حال انجام آن در یک دستگاه هستید به راحتی در دستگاه بعدی قابل پیگیریست. در این حالت شما با داده های خود سر و کار دارید نه با دستگاه هایتان.

نادلا می گوید: «من و شما، در طول روز از چندین دستگاه مختلف استفاده می کنیم. احتمالا کارمان با یک تلفن هوشمند آغاز می شود و سپس وارد اتاق های کنفرانس می شویم که سنسور های زیاد علاوه بر نمایشگرهای بزرگی در آن وجود دارند. بعد نوبت رفتن به خانه می شود، در آنجا هم اکس باکس و تلویزیون وجود دارند. ایده کلی این است که داده های شما از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل شوند چرا که شما دائما در حال رفت و آمدید.»

تمرکز بر ایجاد تجربه موبایلی به جای فروش موبایل برای مایکروسافت عاقلانه است

تمرکز بر تجربه موبایلی [همراه] برای شرکتی که نتوانسته دستگاه های موبایل را به شکل مطلوبی به فروش برساند، عاقلانه به نظر می رسد. آخرین برآورد موسسه آماری گارتنر این است که سهم مایکروسافت در فروش جهانی تلفن های هوشمند برابر با ۱.۷ درصد است؛ سهمی که نادلا هم تایید می کند که «ناپایدار» است اما در هر حال، اهالی ردموند می گویند تمرکز خود را بر تجربه کاربری قرار داده اند نه فروش محصولات سخت افزاری: «درست نیست اگر صرفا به آمار بازارها نگاه کرده و بگوییم سهم ما از بازار هولولنز چقدر است؟ اکس باکس در کجای بازار ایستاده؟ سهم PC چیست؟ موبایل هایمان در کجای کار قرار گرفته اند؟»

وی ادامه می دهد: «برگردید به همان مثالی که در مورد داشتن تجربه کاربری هماهنگ در خصوص فضای ابری گفتم. اگر دقت کنید، گاهی کاربر از چند دستگاه مختلف استفاده می کند، گاهی به طور کلی یک یا دو دستگاه دارد و از آنها بهره می جوید؛ محصولاتی که از پلتفرم های مختلفی هم برخوردار هستند. این ها هیچ کدام مشکلی نیست [استفاده کاربران از دستگاهی با پلتفرم غیر ویندوزی]، ما می خواهیم تجربه کاربری یکسانی را در سراسر محصولات [خود و رقبا] ایجاد کنیم.»

بیشتر توسعه دهندگان اپلیکیشن ها ترجیح می دهند نتیجه زحماتشان را در iOS و اندروید ببینند؛نادلا نیز اعتراف می کند که مایکروسافت، عده کثیری از توسعه دهندگان خود را از دست داد

شاید به طور کلی حق با نادلا باشد اما نکته اینجاست که در زمانه کنونی، بیشتر توسعه دهندگان اپلیکیشن ها ترجیح می دهند تا نتیجه زحماتشان را در iOS و اندروید ببینند. در واقع اپلیکیشن ها هستند که پلتفرم ها را غنی می کنند و این توسعه دهندگان هستند که اپلیکیشن ها را تولید می کنند. نادلا نیز اعتراف می کند که مایکروسافت، عده کثیری از توسعه دهندگان خود را از دست داده اما به لطف ویندوز ۱۰ و اپ هایی که در همه ابزارها قابل اجرا خواهند بود، همین افراد دوباره به سمت مایکروسافت بر خواهند گشت.

وی در همین رابطه می گوید: «نام آن اشخاصی که به آنها اشاره کردید را "توسعه دهندگان نخبه" می گذارم. افرادی که مشخصا همواره تلاش می کنند نتیجه کارشان را به دست افراد بیشتری برسانند. در جهان امروز، تلفن های هوشمند هستند که در نقش ابزار برتر قرار دارند اما توسط ابزارهایی نظیر هولولنز، همین توسعه دهندگان نخبه دوباره به سمت و سوی مایکروسافت بر می گردند. ما حتی با خود اکس باکس، که یک کامپیوتر ویندوزی خواهد بود، می توانیم تعداد زیادی از توسعه دهندگان را به خود جذب کنیم.»

شاید حرف های آقای نادلا کمی دور از باور به نظر برسند اما نکته اینجاست که آینده، مشخص نیست و باید احتمال رخ دادن هر واقعه ای را داد؛‌ حتی اینکه مایکروسافت، دوباره رهبر دنیای تکنولوژی شود.

نادلا دوست دارد پاراگراف به پاراگراف صحبت کند، نه جمله به جمله

ساتیا نادلا هم، مانند بسیاری دیگر از مدیر عامل های بزرگ، دوست دارد به جای جمله جمله حرف زدن، پاراگراف به پاراگراف صحبت کند. صرفا کافیست در ابتدای مصاحبه برای گرم کردنش، از او بپرسید که چه کتاب هایی مطالعه کرده که برای رسیدن به جایگاه فعلی اش کمک کرده اند تا پاسخی اینچنینی به شما بدهد:

هر کاری که ما انجام می دهیم، با هر کاربری که تعامل داریم، هر محصولی که آن را می سازیم، زمانی که با شرکای سخت افزاری خود تعامل می کنیم، همه بستگی به نوع تفکر و ماموریتی دارد که برای خود مشخص کرده ایم. برای من، کاملا و به شکل شفافی مشخص است که آن ماموریت چیست. رقبای ما، برند خود را به عنوان یک قهرمان می شناسند، برخی دیگر، داده های کاربران را قهرمان واقعی می دانند اما برای ما، محصولاتی که به دست کاربران می رسد هستند که در نقش قهرمان حقیقی قرار می گیرند.

شاید یک دانش آموز تصمیم به نوشتن مقاله ای برای محیط آموزشی اش داشته باشد، شاید یک استارتاپ بخواهد با ابزارهای ما، پویایی و کارایی اش را افزایش دهد. شاید شرکتی بزرگ با همان محصولات بخواهد کارهایی نوین انجام دهد. برای من، علت وجودمان همین هاست. زمانی که در مورد مایکروسافت صحبت می کنیم، در واقع در حال صحبت کردن در مورد توانمندسازی هر شخص یا استارتاپ یا شرکت بزرگ در روی این کره خاکی صحبت می کنیم. کاری که ما می کنیم، تولید تکنولوژی های دیجیتالی و پلتفرم های مرتبط با آنهاست تا کاربران قادر شوند با آنها، کارهای بزرگ انجام دهند و منجر به رخ دادن اتفاقات بزرگ شوند. این همان موردیست که ۲۳ سال پیش من را به این شرکت کشاند. حال می خواهم همین موارد را دوباره در این شرکت تقویت کنم. تکنولوژی به شکل دائم، در حال تغییر است. حالا در جهانی زندگی می کنیم که با گذشته قابل مقایسه نیست اما تقویت کردن ایده ها، همان موردی است که من همواره به دنبالش هستم.

رکود ویندوز در کامپیوترهای شخصی و تلفن های هوشمند؛ سایر بخش های مایکروسافت به پیش می روند

نکته ای که اکنون قابل توجه است اینکه بخش مدیریت فضای ابری مایکروسافت، جایی که پیشتر خود نادلا آن را مدیریت می کرد، اکنون در حال باربر شدن است. در حال حاضر، مایکروسافت سودآوری مناسبی دارد و به نظر می رسد که دوران سخت، به پایان رسیده اند. حالا این شرکت اپلیکیشن هایی عالی برای بهره وری به نام های Outlook و Sunrise دارد که هر کدام در کلاس خود، بی نظیر هستند.

هولولنز به تنهایی یکی از جذاب و هیجان انگیزترین ابزارهایی است که در سال های اخیر رونمایی شده و جدا از پیشبینی مرگ کنسول ها در آینده، هنوز هم اکس باکس به پیش می راند. از موفقیت های ماینکرفت هم که اطلاع دارید. این روزها همه بخش های مایکروسافت به جز ویندوز [مرگ تدریجی کامپیوترهای شخصی و فروش نامناسب بخش موبایل] به نظر پر رونق می رسند.

نادلا اکنون قریب به دو سال است که سکان مایکروسافت را در دست گرفته و آن را از موج های خروشان و خطرناک، دور کرده است. تا همینجای کار، مشخص است که وی مسیر حرکت مایکروسافت را به سمت و سوی صحیحی چرخانده اما از اینجا به بعد، این سوال پیش می آید که سرعت حرکت به سوی موفقیت های آتی تا چه اندازه بالا خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • barobach
    barobach | ۱۵ دی ۱۳۹۴

    عزیزان
    مشکلات مالی تو همه جا هست
    دلیل اینکه فکر میکنید تبلیغات زیاد شده اینه که ابعاد پوسترها بزرگ شده و ابعاد تیترهای مطالب کوچیک
    تو هر صفحه هم مطالب بیشتری جا شده
    تبلیغات افزایش نیافته بلکه بیشتر بنظر میرسن
    لطفاً ناراحت نباشین چون این سایت داره برای شما مطلب مینویسه
    اگر مشکلی میبینین با مسئولین سایت تماس بگیرین تا برطرف بشه
    شخصیت و سطح علمی کاربرای این سایت هنوزم چندین پله از سایت های دیگه بالاتر هستش.

  • ?
    ? | ۱۴ دی ۱۳۹۴

    این یارو گند کشیده به مایکروسافت چی میگی دیجیاتو حالت خوبه ؟ نه خوب نیستی :)

  • HamedMJ
    HamedMJ | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    رامبد خودمونه دیگه کارش درسته :))

    ولی اصن فناش درست حسابی نیستن :(
    یکیش همین دیوان دیوانه خودمون :)))

  • مجید
    مجید | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    فعلا که به ساحل فرسایش رسونده.

  • ananymous
    ananymous | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    دیجیاتو شده سایته تبلیغاتی که وسطش چار تا مطلب پیدا میشه!

    • محمد
      محمد | ۱۳ دی ۱۳۹۴

      دقیقا
      خیلی ضعیف شدی دیجی
      من دیگه نمیام این خراب شده

    • Saeed
      Saeed | ۱۳ دی ۱۳۹۴

      پول نویسنده هاشو تو میدی؟ نیا عزیز...

    • saeid
      saeid | ۱۴ دی ۱۳۹۴

      چرا توطئه توهم دارین ؟؟؟ چرا توی این کشور همه همش طلبکارن مگه نمیبیمی پایینش منبع داده دیجیاتو و حتی قبلترش نارنجی کارشون ترجمه هست و کمتر محتوا تولید میکنن پس اگرم ایرادی باشه برو تو سایت رفرنس و هر چی دوست داری براشون بگو

      • ananymous
        ananymous | ۱۴ دی ۱۳۹۴

        برادر من، تبلیغای صفحه ی اصلی رو میگم با مطلب چی کار دارم؟!

مطالب پیشنهادی