ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

خاطره ها دو برابر سریع تر از پلک زدن در ذهن شکل می گیرند

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که مغز برای یادآوری یک خاطره به چه مدت زمانی نیاز دارد؟ این امر در فاصله ای کوتاه تر از پلک زدن صورت می گیرد و نمی توانید ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۶ دی ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که مغز برای یادآوری یک خاطره به چه مدت زمانی نیاز دارد؟ این امر در فاصله ای کوتاه تر از پلک زدن صورت می گیرد و نمی توانید تصور کنید که تا چه اندازه سریع است.

به یاد آوردن خاطره ها همیشه با یک علامت یا سرنخ همراه است؛ مثلا استشمام یک بو، دیدن یک منظره یا شنیدن یک قطعه موسیقی. اطلاعات این علائم از طریق چشم یا گوش به ساختمان عصبی مغز مخابره می گردند تا سلول های مربوطه آنها را تشخیص دهند. سپس این سلول ها، الگویی از فعالیت مربوط به خاطره اصلی را در قسمت جلویی مغز ایجاد می نماید تا آن تصاویر در ذهن زنده گردند.

بر اساس تحقیقاتی که تاکنون در رابطه با بخش هیپوکامپوس مغز صورت پذیرفته بود، گفته می شد همه این مراحل در زمانی کمتر از نیم ثانیه صورت می پذیرند. اما به تازگی دانشمندان دانشگاه بیرمنگام در انگلستان کشف نموده اند که بازسازی خاطره در ذهن بسیار سریع تر از آنچه تاکنون تصور می شده صورت می گیرد.

بد نیست بدانید مغز انسان با توجه به اینکه تصویر را در سمت راست یا چپ ببینید، الگوهای متفاوتی را برای یادآوری خاطره نشان می دهد. بنابراین Hanslmayr و همکارانش از داوطلبانی که در تحقیقات آنها شرکت نموده بودند درخواست کردند تا مکان سوژه های موجود روی نمایشگر کامپیوتر را به خاطر بسپارند. در همین زمان، تیم یاد شده با استفاده از دستگاه های ثبت نوار مغزی شروع به مانیتور کردن مغز داوطلبین کردند که به صورت لحظه ای فعالیت های الکتریکی مغز را توسط الکترودهای سطحی ثبت و آنالیز می کنند.

در مرحله بعد، تیم تحقیقاتی همان تصاویر را دوباره به داوطلبین نمایش دادند با این تفاوت که این بار همه آن عکس ها در مرکز صفحه نمایش قرار داده شده بودند. برای اینکه متوجه شوند چقدر طول می کشد تا خاطره تصویر پیشین در ذهن کاربر شکل بگیرد آنها الگوهای رفتاری که در بخش جلوئی مغز این افراد شکل می گرفت را مورد بررسی قرار دادند.

محققان به طور بسیار عجیبی مشاهده کردند که الگوی مذکور در زمانی کمتر از 150 میلی ثانیه پس از دیدن تصویر دوم در مغز داوطلبین ظاهر گشته - یعنی کسری از 500 میلی ثانیه ای که تاکنون تصور می شده حافظه برای یادآوری نیاز دارد. برای اینکه بهتر متوجه این ارقام شوید باید بگوئیم، پلک زدن انسان حدود 300 میلی ثانیه طول می کشد.

هنگامی که دانشمندان بلافاصله پس از نمایش تصویر دوم، از محرک های آهن ربایی برای ایجاد اختلال در فعالیت های مغز افراد استفاده نمودند، الگوی یادآوری کننده خاطره در مغز شکل نگرفت، به این مفهوم که سرعت در پاسخگوئی برای بازیابی خاطرات در ذهن کاملا ضروری به نظر می رسد.

این بازه زمانی کوتاه همچنین نشان دهنده این است که بازیابی خاطرات با دور زدن هیپوکامپوس مغز صورت می گیرد. تیم تحقیقاتی یاد شده اعلام کرده: «ما کشف کرده ایم که پیش از هیپوکامپوس، این سیگنال های اولیه هستند که خاطره را به مغز یادآوری می کنند.»

آنها همچنین تصور می کنند این واکنش سریع برای بازیابی صحنه ها شاید بتواند دلیل شکل گیری خاطره های تلخ و ناخواسته ای که عموما در مغز افراد مظطرب و آنهایی که از استرس شدید رنج می برند را توضیح داده و به کشف راهکارهایی برای درمان این نوع بیماری ها منجر گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • کسری
    کسری | ۱۷ دی ۱۳۹۴

    و اندازه دوبار عمر کردن طول میکشن تا از یاد برن

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۱۷ دی ۱۳۹۴

    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام خیلی ممنون

    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم

مطالب پیشنهادی