ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو از نشست خبری شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان؛ برنامه های فناپ برای پروانه FCP

عدم محدودیت تکنولوژی و گستره‌ی کشوری، دو ویژگی مثبتی است که پروانه های FCP دارند. این بخشی از صحبت‌های محسن یوسف‌پور مدیرعامل شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان در نشست خبری است که امروز با ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۵۷

عدم محدودیت تکنولوژی و گستره‌ی کشوری، دو ویژگی مثبتی است که پروانه های FCP دارند. این بخشی از صحبت‌های محسن یوسف‌پور مدیرعامل شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان در نشست خبری است که امروز با حضور نایب رییس هیئت مدیره و مشاوران ارشد این شرکت برگزار شد.

یوسف‌پور با بیان این‌که شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان، کنسرسیومی متشکل از 9 شرکت است گفت: شرکت‌های فناپ، گسترش اطلاعات و ارتباطات ندا رایانه، آزادنت رسانه، رسانه آوابرید، شبکیه شریف، توسعه ارتباطات هما، ارتباطات اوراکل، فنی مهندسی مروا سیستم و پردیس اطلاع‌رسان سپهر سهام‌داران شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد هستند.

او با اشاره به دریافت پروانه‌ی FCP توسط این شرکت بیان کرد: یکی از دلایل صدور پروانه‌های FCP تجمیع پروانه‌های قدیمی صادر شده در حوزه‌ی اینترنت و فناوری ارتباطات است. در این خصوص توانستیم با تشکیل کنسرسیومی از فعالان این عرصه، روز دوازدهم دی ماه جاری، پروانه FCP را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور دریافت کنیم.

یوسف‌پور ادامه داد: شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان از زمان تاسیس کنسرسیوم، با هدف تامین یکی از اهداف دولت درباره‌ی صدور پروانه‌ی جدید و هم‌چنین توسعه‌ی شبکه همکاران تجاری خود، با فعالان تهرانی و شهرستانی در کل کشور وارد مذاکره شد تا ضمن کسب سهم بازار مناسب در بدو فعالیت، بتواند فعالان صنعت در بخش خصوصی را دور هم جمع کند.

مدیرعامل توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان با بیان این‌که تاکنون توانستیم 53 پروانه یا 40 شرکت را در قالب یک پروانه تجمیع کنیم، گفت: با بیش از 80 شرکت وارد مذاکره‌ی جدی شده‌ایم و در مرحله‌ی امضای قرارداد با آنها هستیم. همچنین این آمادگی را داریم که دارندگان پروانه‌های قدیمی (PAP، PSTN، ISDP، ISP و VOIP) به شبکه‌ی همکاران تجاری ما اضافه شوند.

او در خصوص وضعیت اشتراک سهام در این شرکت گفت: براساس قانون، دارندگان پروانه‌های قدیمی در قالب، PSTN، ISDP و ISP باید حداقل 35 درصد از سهام FCP را داشته باشند هرچند که برای افزایش میزان سهام‌داری این شرکت‌ها منع خاصی وجود ندارد. هم‌اکنون نیز 35 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت‌های ندا رایانه، آزادنت رسانه، رسانه آوابرید، شبکیه شریف، توسعه ارتباطات هما، ارتباطات اوراکل، فنی مهندسی مروا سیستم و پردیس اطلاع‌رسان سپهر و 65 درصد متعلق به فناپ است.

یوسف‌پور با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای ورود به بازار گفت: معتقدیم تنها بخشی از ظرفیت‌های استفاده از پروانه‌ی FCP در کشور فراهم شده است. بنابراین قصد داریم از حداکثر فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و این فعالیت‌ها را توسعه دهیم. به عنوان مثال LTE یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی است که برنامه‌ی جدی برای ورود به این حوزه داریم.

او در پاسخ به این سوال که چطور فناپ با وجود نداشتن فعالیت در حوزه‌ی اینترنت، سرمایه‌گذار این بخش شده است؟ گفت: مجموعه‌ی فناپ 6 سال روی ارائه‌ی سرویس و محتوا در حوزه‌ی مخابرات متمرکز بوده و به تازگی نیز به بخش زیرساخت وارد شده است. قصدمان این است که از یک سو قسمت مهمی از دانش فنی را با مشارکت شرکا به دست آوریم و از طرف دیگر بخشی از فرصت ها و ظرفیت های تجربه نشده‌ی پروانه‌ی FCP را ایجاد کنیم.

یوسف‌پور افزود: دو سال از مطالعات ما در حوزه‌ی مخابرات و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌گذرد و در حال حاضر چند نسخه طرح تجاری متناسب با سناریوهای مختلف در فضای قانون‌گذاری و کسب و کاری آماده شده است.

او گفت: به دلیل نامشخص بودن شرایط پس از تحریم و هم‌چنین شرایط داخلی کسب و کاری، باید متناسب با شرایطی که پیش خواهد آمد یکی از طرح‌های تجاری تهیه شده را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم، اما سطح سرمایه‌گذاری در تمام حالت‌های پیش‌بینی شده معادل چند صد میلیارد تومان است که منابع مورد نیاز برای آن‌را تامین کرده‌ایم.

یوسف‌پور در توضیح سرویس‌های فناپ در قالب FCP تصریح کرد: فناپ با شش سال فعالیت در حوزه‌ی تلکام، بیش از 30 میلیون مشترک در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات دارد. هدفمان ایجاد اپراتور چهارگانه مخابراتی شامل انواع ارتباطات ثابت و سیار و تلویزیون اینترنتی (IPTV) است.

او افزود: به دنبال تجمیع خدمات هستیم و هدفمان تنها تامین یک پورت پرسرعت نیست، می خواهیم پنجره‌ی واحدی در خانه‌ی مردم بگذاریم تا از طریق آن به مجموعه‌ی خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
مدیرعامل توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای ورود به بازار تلفن ثابت و رقابت با شرکت مخابرات ایران دارید یا خیر؟ گفت: مناطقی از کشور شامل مناطق محروم و حاشیه‌ی شهرها در بعضی موارد وضعیت مناسبی در زمینه‌ی بهره‌برداری از خطوط ارتباطی ثابت ندارند. بنابراین می‌توانیم روی این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. در سایر مناطق نیز که خدمات شرکت مخابرات ایران ارائه می‌شود، امکان مشارکت با این شرکت وجود دارد.

یوسف‌پور افزود: مذاکراتی با مخابرات داشتیم اما با این حال باز هم باید شرایط بازار را بسنجیم و مناسب‌ترین اقدام را متناسب با شرایط بازار انجام دهیم.

او در خصوص حجم تقاضای بازار در حوزه‌ی پروانه‌ی FCP گفت: با تمامی شرکت‌های صاحب پروانه‌ی FCP و آن‌هایی که در آینده این پروانه را خواهند گرفت برای مشارکت مذاکره می‌کنیم تا در کنار هم بازار بزرگ‌تری بسازیم.

یوسف‌پور درباره‌ی پروانه‌ی اپراتور مجازی و مذاکراتی که تاکنون انجام شده است، گفت: مذاکرات‌مان با هر سه اپراتور اصلی کشور شروع شده است؛ هرچند آن‌ها در ابتدا مخالف بودند اما بعدها با دیدن فرصت‌های ناشی از اپراتورهای مجازی، مواضعشان تا حدودی تغییر کرد.

وی گفت: طرح تجاری فناپ با شرکت خارجی در زمینه‌ی اپراتورهای مجازی قطعی شده و شریک خارجی ما اپراتور Lebara از انگلستان است. این شرکت علاوه بر حضور در 12 کشور اروپایی در خاورمیانه نیز تجربه صدور سیم‌کارت و ارائه‌ی خدمات را دارد.

LTE فرصتی برای دارندگان پروانه FCP

Capture-w600

در ادامه ناصرعلی سعادت؛ نایب رییس هیئت مدیره‌ی شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان در خصوص تمدید انحصار ایرانیان نت گفت: چنین مصوبه‌ای تا امروز روی سایت سازمان تنظیم مقررات رادیویی درج نشده، بنابراین نمی‌شود درباره‌ی آن صحبت کرد.

سعادت LTE را فرصتی برای دارندگان FCP دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل عدم دریافت پروانه‌ی FCP از سوی دیگر متقاضیان، نمی‌توان به بحت LTE وارد شد و این مساله در اوایل سال آینده موضوعیت پیدا می‌کند. در این شرایط، یک یا چند کنسرسیوم میان شرکت‌های FCP ایجاد می‌شود و این ترکیب به مذاکرات میان آن‌ها برمی‌گردد.

او با اشاره به نقش فناپ در این کنسرسیوم بیان کرد: در تمام مراحل طراحی پروانه‌ی جدید، مذاکرات بسیاری با شرکت‌ها داشتیم. یکی از این شرکت‌ها فناپ بود که به دلیل سرمایه‌گذاریش در این حوزه و فعالیت در تلکام، بهترین انتخاب بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی