ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

11 مورد از بزرگ ترین انفجارهای هسته ای تاریخ

کره شمالی چندی پیش در کمال ناباوری اعلام کرد که نخستین بمب هیدروژنی خود را با موفقیت آزمایش کرده است. مقامات این کشور اما به خاطر اغراق کردن در دستاوردهای خود شهرت دارند و این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

کره شمالی چندی پیش در کمال ناباوری اعلام کرد که نخستین بمب هیدروژنی خود را با موفقیت آزمایش کرده است. مقامات این کشور اما به خاطر اغراق کردن در دستاوردهای خود شهرت دارند و این بار مدعی شده اند که تست بمب یاد شده با «موفقیت کامل» همراه بوده است و حالا کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی، علاوه بر نگرانی هایشان از توانمندی های هسته ای این کشور باید به فکر بمب های هیدروژنی اش هم باشند.

نخستین آزمایش هسته ای در تاریخ 15 جولای 1945 (یعنی 24تیر ماه 1324 هجری شمسی) اتفاق افتاد و از آن زمان تاکنون بیش از 2051 آزمایش دیگر در اقصی نقاط دنیا انجام گرفت.

این تسلیحات آنچنان قدرت تخریبی بالایی دارند که هیچکدام از دست سازه های بشر هم رده با آنها قرار نمی گیرند و باید بگوییم که ظرف دهه های اخیر توان این بمب ها به میزان قابل توجهی هم افزایش پیدا کرد.

بمبی که در سال 1945 میلادی معرفی شد قدرتی برابر با 20 کیلوتن داشت که با 20 هزار تن TNT برابری می کرد. بعد از گذشت 20 سال از آن زمان، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه جماهیر شوری بمب های هسته ای خود را که بزرگ تر از 10 مگاتن بودند (معادل با 10 میلیون تن TNT) مورد آزمایش قرار دادند و اگر بخواهیم به صورت مقایسه ای بگوییم، این بمب ها از نظر توان 500 برابر قوی تر از نخستین نمونه هایشان بودند.

در نقشه هایی که در ادامه خواهید دید، نخستین حلقه همان گلوله انفجاری است و بعد از آن شعاع تشعشع قرار می گیرد. تمامی ساختمان هایی که در محدوده شعاع صورتی رنگ باشند نابود می شوند و آمار و کشته های این ناحیه 100 درصدی خواهد بود.

در شعاع خاکستری رنگ، ساختمان هایی که بنیه خوبی داشته باشند می توانند در برابر انفجار از خود مقاومت نشان دهند و افرادی که پوست بدنشان در معرض انفجار قرار گیرد دچار سوختگی های درجه سوم می شوند و مواد قابل اشتعال نیز آتش می گیرند.

1- آزمایشات شماره 158 و 168 جماهیر شوروی

11-tie-soviet-tests-158-and-168

در تاریخ 25 اوت و 19 سپتامبر سال 1962 میلادی، اتحادیه جماهیر شوروی آزمایشات هسته ای شماره 158 و 168 خود را انجام داد. هر دوی آن آزمایشات در منطقه Novaya Zemlya انجام شدند که در واقع مجمع الجزایری در شمال روسیه و نزدیک به اقیانوس قطب شمال بود.

هیچ عکس و یا فیلمی از این آزمایشات منتشر نشد اما در هر دوی آنها 10 مگاتن انرژی آزاد گردید که میتوانست هرآنچه در محدوده 4.5 کیلومتر مربعی اش قرار دارد را نابود کرده و در افرادی که در مساحت 2800 کیلومتر مربعی آن قرار داشتند سوختگی درجه سوم ایجاد کند.

10- Ivy Mike

10-ivy-mike

در یکم نوامبر سال 1952 میلادی، ایالات متحده آمریکا آزمایش Ivy Mike را در جزایر مارشال انجام داد. در جریان آن ماموریت نخستین بمب هیدروژنی دنیا آزمایش و 10.4 مگاتن انرژی از آن آزاد شد که 700 برابر در قیاس با نخستین بمب اتمی جهان قوی تر بود.

قدرت انفجاری آن بمب آنقدر زیاد بود که در نتیجه اش جزیره Elugelab (یعنی محل انفجار) به کلی نابود شد و گودالی به عمق 50 متر را از خود بر جای گذاشت.

9- Castle Romeo

9-castle-romeo

رومئو دومین آزمایش هسته ای آمریکا از سری تست های Castle بود که در سال 1954 انجام شد. همه این انفجارها در Bikini Atoll اتفاق افتاد و انرژی آزاد شده از آن بمب نیز در حدود 11 مگاتن اعلام گردید.

نکته جالب در مورد این  آزمایش آن است که چون جزایر تحت اختیار آمریکا برای انجام آزمایشات هسته ای به اتمام رسیده بود، Castle Romeo به جای آنکه روی صخره ها و زمین انجام شود روی یک قایق شناور در آب های آزاد منفجر گردید.

قدرت انفجاری این بمب به قدری بود که میتوانست هرآنچه در محدوده 5 کیلومتر مربعی اش قرار دارد را نابود کند.

8- تست شماره 123 جماهیر شوروی

8-soviet-test-123

در تاریخ 23 اکتبر سال 1961 میلادی، اتحادیه جماهیر شوروی آزمایش هسته ای شماره 123 خود را در منطقه Novaya Zemlya انجام داد. در این آزمایش انرژی آزاد شده از بمب هسته ای منفجر شده برابر با 12.5 مگاتن اعلام گردید. بمبی با این قدرت قادر است هرچیزی را که در مساحت 5.46 کیلومتری مربعی اش قرار دارد را نابود کرده و افرادی که در محدوده 3390 کیلومتر مربعی آن قرار داشتند را دچار سوختگی های درجه سه کند. گفتنی است که هیچ عکس یا ویدئویی از این آزمایش منتشر نشد.

7- Castle Yankee

7-castle-yankee

این آزمایش را می توان دومین تست پرقدرت هسته ای از سری آزمایشات Castle Yankee خواند که در تاریخ 4 می سال 1954 میلادی انجام گرفت. آن بمب 13.5 مگاتن انرژی از خود آزاد کرد و چهار روز بعد، تشعشات ناشی از آن به مکزیکو سیتی در 11426 کیلومتر آنطرف تر رسید.

6- Castle Bravo

6-castle-bravo

این بمب در تاریخ 28 فوریه سال 1954 میلادی منفجر شد و نخستین مورد از سری آزمایشات Castle و بزرگترین بمب هسته ای منفجر شده در تاریخ آمریکا به شمار می رفت.

پیش بینی می شد که این بمب انفجاری با شکافت هسته ای 6 مگاتن انرژی آزاد کند در حالی که رقم واقعی برابر با 15 مگاتن بود. ابر قارچی شکلی که از این انفجار ایجاد گردید هم به ارتفاع 114 هزار پایی از زمین رسید.

اشتباه مقامات نظامی آمریکا در برآورد مقیاس این آزمایش و اثرات ناشی از آن باعث شد که 665 نفر از ساکنین جزایر مارشال در معرض پرتوهای این بمب قرار بگیرند و حتی یک ماهیگر ژاپنی هم که در 128 کیلومتر مربعی از محل انفجار حضور داشت جان خود را از دست داد.

3- آزمایشات شماره 173، 174 و 147 جماهیر شوروی

3-tie-soviet-tests-173-174-and-147

از 5 آگست تا 27 سپتامبر سال 1962 میلادی، جماهیر شوروی مجموعه ای از آزمایشات هسته ای را در منطقه Novaya Zemlya انجام داد. در جریان این سه آزمایش به ترتیب، پنجمین، چهارمین و سومین انفجارهای هسته ای پرقدرت تاریخ رقم خوردند.

انرژی آزاد شده از انفجار این سه بمب برابر با 20 مگاتن اعلام شد که با هزار بمب ترینیتی برابری می کرد. بمبی با این قدرت میتواند هرآنچه تا محدوده 7.7 کیلومتر مربعی اش قرار دارد را نابود کند.

2- آزمایش شماره 219 جماهیر شوروی

2-soviet-test-219

در تاریخ 24 دسامبر سال 1962 میلادی، جماهیر شوروی آزمایش شماره 219 خود را در منطقه Novaya Zemlya انجام داد و در جریان این آزمایش 24.2 مگاتنی انرژی از بمب هسته ای منفجر شده آزاد گردید که می توانست هرآنچه در محدوده 9.27 کیلومتر مربعی اش قرار داشت را نابود کند و تا مساحت 5827 کیلومترمربعی اش هم سوختگی های درجه سه در افراد ایجاد کند. هیچ عکس یا ویدئویی از آن اتفاق منتشر نشده است.

1- Tsar Bomba

1-the-tsar-bomba

در سی اکتبر سال 1961 میلادی، اتحادیه جماهیر شوروی بزرگ ترین بمب هسته ای تاریخ دنیا را مورد آزمایش قرار داد و در نتیجه بزرگ ترین انفجار دست ساز بشر را رقم زد. آن انفجار 3 هزار برابر قوی تر از نمونه ای بود که در هیروشیما مورد استفاده قرار گرفت و براساس اعلام خبرگزاری ها پنجره خانه هایی که در 960 کیلومتر مربعی محل انفجار قرار داشت را فرو ریخت.

نور حاصله از آن انفجار از محدوده 997 کیلومتر مربعی قابل رویت بود و قدرت آن برابر با 50 الی 58 مگاتن اعلام گردید که دو برابر دومین بمب هسته ای قدرتمند جهان است.

بمبی مانند این می تواند گلوله ای از آتش به مساحت 10 کیلومتر مربع ایجاد کند و هرفردی که در محدوده 6500 کیلومتر مربعی آن باشد دچار سوختگی درجه سه می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • حسنعلی ابراهیمی سعید
    حسنعلی ابراهیمی سعید | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    شما شمارش اعداد را بلد هستید؟؟؟
    این موارد که 11مورد نیست

  • دنیای بی کینه
    دنیای بی کینه | ۱۹ دی ۱۳۹۴

    ما داریم به کجا میریم.دنیای بی کینه رویای من اینه.
    بعدش به نظر من بهتر بشر از انرژی های پاک تجدیدشدنی استفاده کنه مثل انرژی خورشیدی.نه اینو، با دست خودشه مقدمه انقراضش رو آماده کنه

  • محسن
    محسن | ۱۹ دی ۱۳۹۴

    سلام لطفا متن رو اصلاح فرمایید تمام فاصله ها رو با کیلومتر مربع نوشتین

  • فرشاد
    فرشاد | ۱۹ دی ۱۳۹۴

    و بشری که با جنون افسار گسیخته خودش آخرش خودشو به نابودی میکشه...
    راستی اگه به جای این همه هزینه برای ساختن سلاح برای کمک به انسانهای رنج کشیده هزینه میشد دنیا چجوری میشد.؟؟؟گاها از انسان بودن خودم شرم میکنم/

  • Armin
    Armin | ۱۹ دی ۱۳۹۴

    یه سوالی برای من پیش اومده
    شوروی کجا رو واسه آزمایش انتخاب کرده که به اندازه مساحت ایران زمین خالی از سکنه داشته؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی