ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قیمت بالای آکیلس ریفت، به نفع سونی و هدست پلی استیشن تمام خواهد شد

چند روز پیش اعلام شد که هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفت، قیمتی برابر با 600 دلار دارد. جدا از این نیز، گیمرها به سخت افزاری قدرتمند و چند هزار دلاری برای اجرای عناوین آن نیازمند ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

چند روز پیش اعلام شد که هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفت، قیمتی برابر با 600 دلار دارد. جدا از این نیز، گیمرها به سخت افزاری قدرتمند و چند هزار دلاری برای اجرای عناوین آن نیازمند اند. با یک حساب سرانگشتی، می توان به این نتیجه رسید که برای تجربه کار با هدست ریفت، باید حداقل 2000 دلار هزینه کنید که طبیعتا برای بسیاری از کاربران چندان مقرون به صرفه نیست.

قیمت گذاری های نجومی برای تکنولوژی های جدید، موضوع چندان عجیبی نیست و سابقه ای طولانی دارد. اما آکیلس همانند اپل نیست و ریفت هم آیفون نیست. گجت های واقعیت مجازی، صرفا قرار است دری جدید در سرگرمی های تعاملی باز کنند و مانند بسیاری از محصولات مشابه خود در این حوزه، کاربرد روزانه ندادند و زندگی ما به آن ها وابسته نیست.

بازی های ویدیویی، همین حالا هم به سرگرمی گران قیمتی تبدیل شده اند و فرقی هم ندارد که آن ها را روی پی سی تجربه می کنید و یا روی کنسول های خانگی. تهیه سخت افزار، کنترلر، بازی های ویدیویی، بسته های الحاقی و اشتراک سرویس های مختلف، به اندازه کافی جیب گیمرها را خالی می کند.

در همین حال باید به خاطر داشت که آکیلس ریفت به صورت خالص برای بازی های ویدیویی ساخته نشده است و تمرکز بیش تری روی جنبه های دیگر سرگرمی خواهد داشت. تماشای فوتبال، حضور در یک کنسرت و چیزهایی از این دست، رویاهایی اند که به کمک ریفت به واقعیت بدل خواهند گشت. اما بعید به نظر می رسد که گیمرها به سخت افزاری 600 دلاری که روی بازی های ویدیویی متمرکز نیست، توجه نشان دهند.

oculus-rift-image_1600.0.0

با این حال، دست گیمرها چندان هم بسته نیست و جایگزینی مناسب برای ریفت وجود دارد؛ جایگزینی که اساسا با تمرکز روی بازی های ویدیویی ساخته شده است. اگر شما به تجربه واقعیت مجازی علاقه مند باشید، هدست پلی استیشن ناگهان بسیار بهتر از رقیب 600 دلاری خود به نظر می رسد.

سونی چندی پیش گفت که هدست پلی استیشن، «قیمتی مشابه یک پلتفرم گیمینگ جدید خواهد داشت». در آن زمان، بسیاری از گیمرها نسبت به قیمت بالای هدست پلی استیشن واکنش نشان دادند؛ اما حالا برچسب قیمت 400 دلار، بسیار جذاب تر از ریفت 600 دلاری به نظر می رسد. اگر سونی هدست خود را 200 دلار ارزان تر از ریفت عرضه کند، بار دیگر موفقیت E3 2013 اش را تکرار خواهد کرد.

با وجود حدود 36 میلیون مخاطب برای کنسول پلی استیشن 4، سونی دقیقا می داند که تبلیغات خود را چگونه به انجام برساند. سونی می گوید که هدست پلی استیشن، فقط برای بازی های ویدیویی و گیمرهای وفادار ساخته شده است. گیمرها نیز عناوین در حال ساخت را می شناسند و به توسعه دهندگان اعتماد دارند.

شکی نیست که هنوز نمی توان به هدست های ریفت و پلی استیشن اعتماد کرد. اما اگر بخواهیم روی موفقیت این دو هدست شرط ببندیم، سونی ریسک کمتری را متحمل خواهد شد. تکنولوژی مورد بحث شاید برخلاف انتظارات، آنقدرها هم انقلابی نباشد اما مطمئنا گیمرها از شرکتی پشتیبانی خواهد کرد که به مدت بیش از 20 سال در صنعت بازی های ویدیویی فعال بوده است.

OCULUS RIFT LAUNCH

مسلما آکیلس ریفت مخطبان خاص خود را در صنعت خواهد یافت؛ اما قضیه برای گیمرها متفاوت خواهد بود و بعید به نظر می رسد که آن ها به خرید ریفت مجاب شوند. مشخصا ایده هایی که آکیلس مطرح می کند، به نظر بسیار هیجان انگیر می رسد؛ اما مایکروسافت هم برنامه های زیادی برای کینکت داشت و در نهایت دیدیم که مسئله به چه جایی ختم شد.

البته جایگزین های دیگری نیز وجود دارند. هدست وایو، محصول مشترک اچ تی سی و والو، نیز می تواند حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد و تکنولوژی های جدیدی در حوزه بازی های ویدیویی با خود به ارمغان آورد. اما مشکل وایو اینجاست که نسبت به ریفت بسیار دیر عرضه می شود و برندینگ آن به اندازه پلی استیشن قدرتمند نیست.

اما اوضاع درباره مایکروسافت چطور است؟ شاید بتوان گفت که آن ها بهترین استراتژی ممکن را در قبال واقعیت مجازی در پیش گرفته اند. در واقع کمپانی ردموندی ترجیح داده که بخش سخت ماجرا، یعنی تولید سخت افزار، از سوی آکیلس صورت گیرد و آن ها صرفا به تولید محتوا برای هدست بپردازند.

اگر گیمرها به واقعیت مجازی علاقه مند باشند، هدست پلی استیشن احتمالا بهترین انتخاب برای آن ها خواهد بود. اگر سونی قیمتی رقابتی و عناوینی فوق العاده برای هدست خود تدارک بیند، می توان گفت که آینده تکنولوژی واقعیت مجازی را در مشت خواهد گرفت. اما فعلا، مشخص نیست که آیا واقعیت مجازی اصلا آینده ای دارد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • shahryar
    shahryar | ۲۰ دی ۱۳۹۴

    اینده واقعیت مجازی کاملا تو مشت های سونی هست

    • mm98
      mm98 | ۲۰ دی ۱۳۹۴

      شانسی نداره.

      • مرتضی
        مرتضی | ۲۱ دی ۱۳۹۴

        پس منتظر یه طوفان باش،چون سونی همه جوره علم اینکار رو داره،سامورایی فعلا فقط خسته است.

      • shahryar
        shahryar | ۲۱ دی ۱۳۹۴

        پس معلومه پیگیر اخبار نیستی :))) وقتی زد همه هدست های واقعیت مجازی رو له کرد میبینمت :))))))))

مطالب پیشنهادی