ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

اولین قدم برای داشتن ارائه ای تأثیرگذار با هدف جذب سرمایه

آیا شما هم برای راه اندازی یا توسعه ی کسب و کار خود به دنبال سرمایه هستید؟ کلید موفقیت در این راه ممکن است ساده تر از آنی باشد که فکر می کنید. تمام آنچه ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

آیا شما هم برای راه اندازی یا توسعه ی کسب و کار خود به دنبال سرمایه هستید؟ کلید موفقیت در این راه ممکن است ساده تر از آنی باشد که فکر می کنید. تمام آنچه باید انجام دهید این است که ببینید مخاطبتان به دنبال چه چیزی است و سپس ارائه ی خود را بر مبنای آن تنظیم کنید.

کارآفرینان اغلب اوقات برای جذب سرمایه و متقاعد کردن سرمایه گذاران، به تنظیم و استفاده از تنها یک ارائه بسنده می کنند. این یک اشتباه بزرگ است. یکی از اولین تفاوت هایی که باید قائل شوید این است که مخاطب شما سرمایه گذار است یا قرار است به شما وام بدهد. اگر به دنبال این هستید که با یک ارائه ی مناسب در برابر سرمایه گذاران و وام دهندگان در جذب پول مورد نیاز خود موفق عمل کنید، در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

با اینکه سرمایه گذاران انواع مختلفی دارند، به عنوان یک قانون کلی می توان گفت وقتی در مقابل سرمایه گذار ایده ی خود را ارائه می کنید، قرار است چشم انداز و رؤیای خود را به او بفروشید. آنها نسبت به ایده و آینده ی شما علاقه مند هستند. سرمایه گذاران با دانستن اینکه کسب و کار شما تا چه حد می تواند بزرگ شود هیجان زده می شوند و دوست دارند بدانند این رشد چقدر طول می کشد.

به عبارت دیگر آنچه که سرمایه گذاران به دنبالش هستند این است که ببینند کسب و کار شما ظرف چه مدت، چند برابر می شود. بنابراین اگر با یک سرمایه گذار صحبت می کنید، باید بدانید که آنها دوست دارند نگاهی تهاجمی و هیجان انگیز به آینده داشته باشند. آنها دوست دارند ببینند سه سال آینده و یا فراتر از آن چه اتفاقی برای کسب و کار شما خواهد افتاد. سرمایه گذاران معمولاً در مورد استراتژی خروج و آینده ی کسب و کار مورد نظر نیز کنجکاو اند.

اما آن دسته از کسانی که قرار است در قالب وام یا حتی قرض پولی در اختیار شما قرار دهند داستان متفاوتی دارند. آنها به جای آنکه به دنبال رؤیای شما باشند به دنبال مدیریک ریسک خودشان هستند. سرمایه گذار رؤیای بهترین سناریو را در سر می پروراند، ولی کسی که به شما وام می دهد شب ها کابوس بدترین سناریو را می بینند. آنها می خواهند بدانند شما چگونه می خواهید پولشان را بازگردانید. وام دهنده می خواهد برای بازگشت پول خود تضمین داشته باشد.

وام دهنده به گزارش سود و زیان، گزارشات جریان های نقدی و ترازنامه ی شما نگاه می کند و سعی خواهد داشت به پاسخ این سؤال برسد که شما از پس چقدر بدهی بر خواهید آمد و به عنوان پشتوانه ی وام خود چه دارایی هایی دارید. عملکرد شما در وام های فعلی یا قبلی تان نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که وام دهنده به آن توجه خاص خواهد داشت.

به این ترتیب اگر در مقابل سرمایه گذار، ارائه تان را با تشریح سابقه ی مالی خود آغاز کنید، احتمالاً آنها را به سردرگمی خواهید انداخت. به همین شکل اگر طرح کسب و کار خود را به وام دهنده ارائه دهید و هیچ سابقه ای از عملکرد مالی خود در آن نگنجانید، باز مسیر را اشتباه رفته اید. شما باید ابتدا مخاطب خود را بشناسید، سپس خود را متناسب با آن آماده کنید؛ در غیر این صورت در برخورد اول اثرگذاری لازم برای جذب مبلغ مورد نیاز را نخواهید داشت.

روی ارائه ی خود وقت بگذارید. آمادگی ارائه ی آن در چند نسخه ی مختلف را داشته باشید. درباره ی مخاطب خود تحقیق کنید و با خواسته هایش آشنا شوید. اگر بتوانید به زبان خودش با او صحبت کنید، نه وقت خودتان را تلف خواهید کرد، نه وقت او را.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسن
    حسن | ۲۰ دی ۱۳۹۴

    مطالب تون خیلی عالی و پر محتواست آقای ادیب
    ترجمه تون هم عالی و روانه! :-)
    امیدوارم همیشه و همه جا موفق باشید ;-)

مطالب پیشنهادی