ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نو یا دست دوم؛ مقایسه آکورا NSX 2005 با پورشه باکستر 2013

در همه نقاط جهان شاید انتخاب بین یک خودرو نو اما نه چندان جذاب با یک نمونه دست دوم فوق العاده جذاب، انتخاب سختی باشد، مجلات هم در راستای تسهیل این روند سخت، برخی تست های ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

در همه نقاط جهان شاید انتخاب بین یک خودرو نو اما نه چندان جذاب با یک نمونه دست دوم فوق العاده جذاب، انتخاب سختی باشد، مجلات هم در راستای تسهیل این روند سخت، برخی تست های مابین خودروهای نو و دست دوم را ترتیب می دهند که معمولا خواندنی و جالب توجه از آب در می آید.

در این مقاله با دیجیاتو همراه باشید تا جدال دقت ژاپنی با منطق آلمانی را ببینید. در آغاز به بررسی آکورا NSX می پردازیم خودرویی که در دهه 90 توسط زیر مجموعه هوندا یعنی آکورا عرضه شد. خودرویی اسپرت با ظاهری خشن که چشم هر بیننده را در خیابان به خود معطوف می کند.

مدل مورد بررسی ما یک آکورا NSX مدل 2005 است که آخرین مدل برای این خودرو محسوب می شود. این خودرو دارای موتور 6 سیلندر خورجینی است که مانند نمونه های قبلی NSX صدای دلنشینی دارد و توان تولید 290 اسب بخار را داراست.

با اینکه آکورا خودرویی خاص و زیبا محسوب می شود، اما نمی تواند با کوروت 400 اسب بخاری و پورشه 911 توربو و مرسدس AMG ها به مقابله بپردازد. در سال 2005 آکورا NSX قیمتی در حدود 90 هزار دلار داشت، اما در حال حاضر با افت قیمت شدیدی مواجه شده است.

2

در مقابل این آکورای زیبا، یک پورشه باکستر مدل 2013 قرار گرفته که 265 اسب بخار توان دارد و از نظر امکانات رفاهی یک سر و گردن از آکورا بالاتر است.

محل قرار گیری راننده در آکورا پایین است. ادوات داشبورد نیز پایین تر از حد معمول قرار گرفته اند و طوری به نظر می رسد که شیشه جلوی وسیع آکورا به زانوی شما ختم می شود.

در هنگام تست متوجه حقیقت جالبی شدیم، رانندگی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت، به دلیل طراحی خودرو مانند سرعت 80 کیلومتر احساس می شود. زمانی که در حال چرخاندن فرمان هستید حتما فرمان شکم شما را لمس خواهد کرد.

4

اما آرگونومی داخلی در پورشه باکستر تفاوت زیادی دارد، با نشستن در پشت فرمان باکستر احساس می کنید در جکوزی نشسته اید. سیستم صوتی در پورشه سیستم استریو است اما در آکورا از سیستم کاست استفاده شده است.

در آکورا با فشردن پدال گاز و رسیدن به 2500 دور در دقیقه موتور به سختی به 8000 دور در دقیقه میرسد. در آکورا صدای اگزوز مستقیما از موتور ساطع می شود و انباره اگزوز کم ترین دخالت را در تولید صدای موتور دارد.

صدای دلنشین آکورا به سرنشینان حس نشست در یک راکت را القا می کند. در پورشه شما صدای فریاد و ناله ی موتور شش سیلندر خوابیده هوا خنک را می شنوید، البته صدای موتورهای هوا خنک پورشه به مراتب شنیدنی تر است.

بالا رفتن عقربه سرعت سنج و صدای موتور به شما احساس نشستن در یک کنسرت کُر را القا می کند.

5

پورشه در این رقابت سعی می کند از آکورا قوی تر ظاهر شود. اما موتور شش سیلندر خورجینی آکورا که 3.2 لیتر حجم دارد از باکستر 25 اسب بخار بیشتر نیرو و 25 نیوتن متر بیشتر گشتاور تولید می کند.

باکستر دارای موتور 6 سیلندر خوابیده به حجم 2.7 لیتر است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت در آکورا 5 ثانیه است که این رقم در باکستر 5.6 است.

باکستر با اینکه گشتاور پایین تری دارد، اما این گشتاور را در دور پایین تری نسبت به آکورا در اختیار راننده قرار می دهد.

6

البته تولیدکننده های خودروهای جدید درباره اعداد و ارقام توان و قابلیت های خودرو درصدی دروغ می گویند و این ارقام را به دلخواه خود افزایش می دهند، بنابراین اگر به این دروغ ها حساس هستید بهتر است از راندن یک خودروی قدیمی لذت ببرید و خود را درگیر این ترفند های تبلیغاتی جدید نکنید.

آکورا با وزن 1166 کیلوگرم مقداری سنگین تر از باکستر 1132 کیلوگرمی است. در آکورا با چرخاندن فرمان، لرزش خفیفی در داشبورد و فرمان ایجاد می شود. که این مورد به ما یادآور می شود، با یک خودرویی که مهندسی آن مربوط به دهه 90 است روبرو هستیم.

7

آکورا آخرین تغییرات بر روی NSX را در سال 2002 انجام داد که در این ورژن شاسی با تغییراتی همراه بود، لاستیک های عقب و رول بار عقب خودرو پهن تر شده بود.

در نمونه های اخیر لاستیک های دانلوپ دیرزا اسپرت Z1 جایگزین لاستیک های گذشته شده است. سیستم فرمان دارای کمک الکتریکی می باشد. از نظر هندلینگ و تعادل خودرو در پیچ ها باکستر از آکورا توانایی بیشتری دارد.

پورشه چسبندگی بیشتری دارد و در سر پیچ ها بهتر عمل می کند. ترمزها در باکستر بسیار سریع عمل می کند و خودرو را بلافاصله نگه  می دارد.

8

در مجموع  باکستر از نظر لذت رانندگی خودروی بهتری است و از مهندسی روز استفاده می کند. اگر بخواهیم از نظر مدرن بودن قضاوت کنیم، آکورا بسیار با باکستر فاصله دارد، اما اگر بخواهیم از نظر سرگذشت یک برند قضاوت کنیم، می توانیم با کمی ارفاق آکورا را به عنوان خودرویی مدرن کلاسیک حساب کنیم.

در پایان ما باکستر را به عنوان پیروز این میدان انتخاب می کنیم، البته به آکورا NSX  نیز به عنوان خودرویی که در صنعت خودروسازی بدعت گذار بود احترام می گذاریم.

9

اینفوگرام قیمت خودروها

10

نقطه ثقل آکورا 44.45 سانتی متر نسبت به سطح جاده است. این اندازه 2.54 سانتی متر پایین تر از پورشه و با شورلت کوروت C7 برابری می کند که پایین ترین نقطه ثقل را داراست.

11

نمودار هزینه نگهداری به دلار

13

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • HazelNut
    HazelNut | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    nsx یک اسطوره اس ، واقعا دوس داشتنیه

  • علی
    علی | ۲۱ دی ۱۳۹۴

    اکورا واقعا برند فوق العاده ایه و این نکته رو باید گفت که این مقایسه اساسا مشکل داره چون ۸ سال فاصلس :))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی