ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سونی چگونه به دنبال افزایش کیفیت تصویر در تلویزیون های LCD است؟

نمایشگاه CES معمولا مکانی است که بسیاری از نام های تجاری بزرگ، جدیدترین دستاوردهای خود در رابطه با تلویزیون ها را به نمایش می گذارند. در این رویداد همواره می توانید با تازه ها رو ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ دی ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

نمایشگاه CES معمولا مکانی است که بسیاری از نام های تجاری بزرگ، جدیدترین دستاوردهای خود در رابطه با تلویزیون ها را به نمایش می گذارند. در این رویداد همواره می توانید با تازه ها رو به رو شوید؛ یکی دو سال پیش، «تازه ها» شامل نمونه های 4K می شدند اما اکنون محصولات 4K نیز فراگیر شده و نوبت به مدل های 8K رسیده است.

در این میان شرکت های بزرگی همچون ال جی را می دیدیم که از پنل های OLED بهره می گیرد، شرکت سامسونگ LED با دات های کوانتومی را می پسندد اما سونی، هنوز هم مانند چند سال قبل، به فناوری LCD وفادار مانده است.

این شرکت ژاپنی تصمیم دارد با تکنولوژی «Backlight Master Drive» در LCD، به رقابت با OLED بپردازد؛ اقدامی که شاید بتوان آن را بزرگترین قمار سونی در سال های اخیر در رابطه با توسعه و فروش تلویزیون های پیشرفته دانست.

شرکت مورد بحث در CES 2016 خبر داد که تلویزیون های مجهز به تکنولوژی مورد بحث، تا چند سال آینده از راه خواهند رسید. سیستم نوردهی جدید یا همان «Backlight Master Drive»، باعث می شود تا پنل های LCD همچون تکنولوژی های های جدیدتر، از روشنایی و دقت رنگ بالایی برخوردار گردند. شرکت ژاپنی همچنین خبر داد که برای موج بعدی این محصولات نیز، آماده پذیرایی از فناوری HDR است.

در این میان سونی از یک تلویزیون نهایی نشده و در حال توسعه پرده برداشت که روشنایی آن، به ۴۰۰۰ نیت می رسید و این در حالیست که در مقطع زمانی کنونی، تلویزیون های پرچمدار می توانند به ۱۰۰۰ نیت دست پیدا کنند. لایه ای نیز از LED های متراکم در پس زمینه به کار گرفته شده تا نور مورد نیاز را فراهم آورند.

تصویری که از تلویزیون در حال توسعه سونی پخش می شود، به قدری عالیست که باور نخواهید کرد در حال تماشای محتوا در یک نمایشگر نمونه اولیه و تکامل نیافته هستید. مهندسان سونی در غرفه این شرکت، تفاوت LCD های معمولی را با نمونه هایی که از «Backlight Master Drive» بهره می بردند، نشان دادند. تفاوت دقیقا ملموس بوده و به شکلی ای است که گویی ویدیویی را با حالت کیفیت بالا و کیفیت پایین در یوتوب می بینید. تلویزیون مورد بحث، در تصویر زیر، در سمت چپ قرار گرفته:

drive-w600

LCD نمی تواند به OLED برسد چرا که در فناوری یاد شده دوم، هر پیکسل به شکل جداگانه روشن می شود. با این حال، OLED نمی تواند همچون تکنولوژی جدید سونی در LCD ها، به روشنایی ۴۰۰۰ نیت دست پیدا کند.

مراسم و ارائه سونی در CES 2016،‌ با چارت ها و دلایل علمی بسیاری همراه بود که تلاش می کرد فناوری های نوین در LCD و برتری آنها را اثبات کند. سخنگوی سونی در همین رابطه می گوید: «تکنولوژی Backlight Master Drive از سوی مهندسان خود سونی توسعه یافته است و توسط آن، در پنل های LCD می توانیم به تصویری دست پیدا کنیم که از نظر کیفیت، به OLED نزدیک است.»

وی ادامه می دهد: «البته هنوز هم با چند مشکل دست به گریبان هستیم که برای مثال می توان به مصرف انرژی بالا، سیستم خنک کننده و بهای تمام شده اشاره کرد. اکنون در حال رفع همین مشکلات هستیم.»

سونی در این راه تنها نیست؛ خود ال جی، سامسونگ و یا حتی پاناسونیک هم در پی بالا بردن کیفیت پنل های LCD با راهکارهای مختلف هستند چرا که اینگونه پنل ها، ساده تر ساخته شده و از قیمت تمام شده کمتری هم برخوردارند.

یکی دیگر از سخنگویان سونی می افزاید: «همزمان با ارائه تلویزیون های مجهز به پنل های OLED، می خواهیم بگوییم که هنوز به پتانسیل نهایی در خصوص پنل های LCD دست نیافته ایم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    همیشه LCD رو ترجیح میدم.یکی از دلایلم هم زنده نشون دادن و بدون اغراق تصویر ـه

  • hamid
    hamid | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    سلام کلن سونی ژابن یه چیز دیگست حالا که نیست سونی مالزی هم خوبه البته مدلهلی 4k 2015 سونی 65 اینچ ساخت مالزی هنوز ندیدم ولی 2 تا از دوستام گرفتن خیلی از لحاظ تصویر و صداش راضید من خودم 6 ماهه بیش الجی گرفتم 4k سه بعدی از جزیریره اخرین مدلی که اومده بود هیچ فرقی با دبی نداشت فقط 3 روز زودتر در دبی میرسه 3 روز بعدش هم تو جزیره میاد و تولید نیمه دوم 2015 هستش 55 اینچ گرفتم خوبه و راضی هست ما که تی وی ال سی دی هم نداشتیم بعد از 30 سال یه تی وی مدل بالا گرفتم خوبه ساخت کره هم هست ولی سونی اولیه ژابن یه چیز دیگه بود البته الانه مالزی تولید میکنه بازم خوبه ولی مدله چینی افتضاحه بعد از 1 سال دیدم با چشمم که تمتمه رنگهاش توهم میریزه کیفیت صداش هم بابیین میاد خودبخود .

  • فرهاد
    فرهاد | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    کیفیت سونی ببینی سمت برند های دیگه نمیری جوابم به دلقک ها

  • َشاهرخ
    َشاهرخ | ۲۱ دی ۱۳۹۴

    شرکتهای غربی و امریکایی توی این نمونه تکنولوژی هیچ اثری ازشون نیست ، دم ال جی و رقبا گرم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی