ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت نوعی ماده پلیمری که به صورت خودکار به اشکال اورگامی تبدیل می شود

برای نخستین بار در طول تاریخ، دانشمندان نوعی ماده هوشمند را تولید کرده اند که می توان آن را به دفعات متعدد برنامه ریزی کرد تا خود را به شکل های مختلف در آورد. به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ دی ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

برای نخستین بار در طول تاریخ، دانشمندان نوعی ماده هوشمند را تولید کرده اند که می توان آن را به دفعات متعدد برنامه ریزی کرد تا خود را به شکل های مختلف در آورد.

به این ترتیب، با ایجاد اندکی حرارت می توان پلیمر پلاستیکی طراحی شده را وادار کرد که خود را به صورت یک پرنده اورگامی درآورد و سپس با وارد کردن دوباره حرارت، شکلی شبیه به قایق به خود بگیرد و جالب ترین بخش ماجرا این است که این ماده می تواند کار تغییر شکل را بارها و بارها انجام دهد.

windmill_boat

به گفته تائو ژی، یکی از محققین علم مواد در دانشگاه ژجیانگ چین و از مولفان مقاله ای که در همین رابطه در نشریه Science Advances منتشر گردید، ماده ابداعی می تواند دانشمندان را در ساخت دستگاه های پزشکی یا سازه های مربوط به هوا و فضا که نیاز به تغییر شکل متناوب دارند یاری دهد.

این پلیمر هوشمند از قبل مانند یک کامپیوتر برنامه ریزی می شود و به همین خاطر می داند که خود را به چه شکلی درآورد. فرایند برنامه نویسی نیز به این صورت انجام می شود که پلیمر را به صورت فیزیکی و در دماهای مختلف تا می کنید. بعد از اتمام کار، دیگر نیازی به نیروهای خارجی نخواهد بود و پلیمر می تواند خود را تا کند.

به گفته آقای ژی حالا که دانشمندان موفق شده اند تکنیک ابداعی خود را با موفقیت به نمایش بگذارند، آماده اند تا مواد دیگری را برای این منظور مورد آزمایش قرار دهند.

windmill_boat (1)

windmill_boat

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی