ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققین دانشگاه استنفورد موفق شده اند مشکل آتش سوزی و انفجار در باتری های لیتیوم-یون را حل کنند

حتماً می دانید که در صورت داغ شدن بیش از حد یک باتری لیتیوم-یون، امکان آتش گرفتن و حتی انفجار آن وجود دارد، خصوصیتی که تاکنون به دفعات در تلفن های هوشمند مشاهده شده و هاور بورد های ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰

حتماً می دانید که در صورت داغ شدن بیش از حد یک باتری لیتیوم-یون، امکان آتش گرفتن و حتی انفجار آن وجود دارد، خصوصیتی که تاکنون به دفعات در تلفن های هوشمند مشاهده شده و هاور بورد های ارزان قیمت را نیز به ابزارهایی خطرناک و غیر قابل استفاده تبدیل کرده است که شرکت های هواپیمایی اجازه حمل آنها را به مسافران نمی دهند.

محققین دانشگاه استنفورد اما راه حل نسبتاً ساده ای برای حل این مشکل خطرناک و ایمن ابداع کرده و نوعی از باتری لیتیوم-یون را ساخته اند که در صورت رسیدن به دمای بیش از حد و خطرناک، به شکل خودکار فعالیت خود را تا کاهش درجه حرارت متوقف خواهد ساخت.

وجود چنین قابلیتی علاوه بر این موجب افزایش عمر باتری ها نیز خواهد شد، چرا که گرما یکی از اصلی ترین عامل های صدمه و کاهش عمر باتری به شمار می آید.

محققین برای امکان پذیر کردن چنین قابلیتی، یک نوار باریک و منعطف پلیمر را در اطراف باتری قرار می دهند که روی آن ذرات رسانا از جنس نیکل قرار گرفته اند. در صورت ایجاد گرما باتری دچار انبساط شده و این موضوع ذرات رسانا را از یکدیگر دور خواهد کرد، روندی که در نهایت به غیر فعال شدن باتری خواهد انجامید.

پس از خنک شدن باتری نیز روند معکوس اتفاق افتاده و نزدیک شدن دوباره ذرات رسانا به یکدیگر، موجب فعال شدن مجدد باتری خواهد شد؛ ویژگی بسیار سودمندی که امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن آن به محصولات الکترونیکی باشیم، خصوصاً ابزارهایی که مثل هاوربوردها به باتری غول آسایی مجهز هستند و انفجار آنها می تواند صدمات زیادی در پی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • پوریا
    پوریا | ۲۳ دی ۱۳۹۴

    خیلی کار جالبیه.ولی الان اکثر باتری ها لیتیوم پلیمرین.با این حال خیلی بدرد بخوره

مطالب پیشنهادی