ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی “بال های تاریک”؛ بازی موبایل ایرانی به تهیه کنندگی مجید قناد

"تیم بازی سازی لکسیپ امروز از بازی موبایل بال های تاریک رونمایی کرد؛ یک بازی فکری و معمایی که به تهیه کنندگی مجید قناد ..." وقتی برای اولین بار به این قسمت جمله رسیدیم، بی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۰

"تیم بازی سازی لکسیپ امروز از بازی موبایل بال های تاریک رونمایی کرد؛ یک بازی فکری و معمایی که به تهیه کنندگی مجید قناد ..." وقتی برای اولین بار به این قسمت جمله رسیدیم، بی اختیار جمله را از نو خواندیم تا ذهنمان جای اشتباهی نرفته باشد. آیا این مجید قناد، همان "عمو قناد" آشنای برنامه های کودک تلویزیونی است؟

بله. مجید قناد عهده دار مسئولیت تهیه کنندگی یک بازی ویدئویی به نام "بال های تاریک" شده، یک عنوان فکری در سبک اشاره و کلیک که بر خلاف پیشینه ای که از او در نظر داشتیم، مخاطبین بزرگسال را هدف گرفته و گیمرهای ایرانی را وارد ماجرایی عجیب در فضایی تاریک و وهمناک می کند.

بال های تاریک قرار است که برای پلتفرم های iOS، اندروید و ویندوز منتشر شود، اما نسخه بتای اندرویدی آن کمی زودتر از موعد در اختیار عموم قرار گرفته تا تیم لکسیپ با گرفتن بازخورد کافی از نظرات، انتقادات و پیشنهادات تست کنندگان بتواند هر چه سریع تر نسخه کامل را روانه اپ استورهای داخلی کند.

ما نیز در دیجیاتو به محض انتشار نسخه بتا، بازی را دریافت و مورد بررسی قرار دادیم و در این مقاله تجربه کوتاهی که از آن داشته ایم را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. 

"اشاره و کلیک" یکی از ژانرهای ریشه دار و قدیمی دنیای بازیست که همیشه در جلب نظر گیمرهای هاردکور موفق بوده، چرا که در چنین بازی هایی دیگر دکمه زنی سریع یا شانس راهگشای بازیباز برای رد کردن مراحل نیستند.

در بازی های معمایی به سبک اشاره و کلیک، بر خلاف شوترهایی که کودکان خردسال هم از پس اتمامشان بر می آیند، باید بازی را با شکیبایی، تفکر و نگاه پیش ببرید؛ مواردی که شاید از حوصله و توان گیمرهای غیر جدی خارج باشند.

اگر بازی های این چنینی را می پسندید، و از طرفداران پر و پا قرص سری بازی های مشهور The Room هستید، بال های تاریک اولین عنوان استاندارد ایرانی است که می تواند تجربه ای همچون نمونه های مشابه خارجی این ژانر را برایتان به ارمغان بیاورد.

Screenshot_2016-01-11-21-45-06

بال های تاریک داستان سیاه، مرموز و پیچیده ای را روایت می کند: مجرمی ناشناس، مدتی است که بازیگرهای مشهور سینما را یک به یک می رباید و دیگر هیچ خبری از آنها نمی شود.

پس از ناپدید شدن بازیگر دیگری به نام "سام حقیقی"، پلیس که از ردیابی او و گم شدگان قبلی عاجز مانده، یکی از کارکشته ترین کارآگاه های خود "آرمان تیرداد" را مسئول رسیدگی به پرونده می کند.

در بال های تاریک بازی را از دید "سام" و "آرمان" دنبال می کنید؛ اولی بازیگری که در یک تیمارستان ترسناک و عجیب گرفتار شده و کارآگاهی که در نقطه ای دیگر، ردپای او را برای نجاتش دنبال می کند.

Screenshot_2016-01-11-23-40-29

این داستان خوب و جذاب، توسط کات سین های سه بعدی و اسلایدهای کمیک گونه ای به سبک بازی مکس پین روایت می شود که صداگذاری کاراکترها در آن توسط گویندگان حرفه ای صدا و سیما همچون افشین ذی نوری انجام شده و در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

شکی نیست که بال های تاریک از منظر صداگذاری و دوبله، با اختلاف بهترین بازی موبایل ایرانی است که تاکنون تجربه اش را داشته ایم. برای توضیحات آیتم های بازی و راهنمایی گیمر، ساعت ها صدا توسط صداپیشگان مطرح و حرفه ای ضبط شده و داستان مرموز و پر ابهام بازی، نقطه قوتی است که می تواند شما را تا اتمام بازی پای خودش میخکوب کند.

Screenshot_2016-01-11-21-51-27

با وجود این داستان غنی، انتظارات از گیم پلی بال های تاریک بالا می رود و خوشبختانه باید بگوییم که بازی در این زمینه هم بسیار خوب و استاندارد ظاهر می شود.

همانطور که گفتیم، تفکر و نگاه عوامل پیش روی شما در بازی های این چنینی هستند. در بال های تاریک باید به دقت گوشه و کنار محیط را کند و کاو کنید، مدارک را با دقت بخوانید، اشیائی که ممکن است برایتان کارآمد باشند را بردارید و رابطه بین آنها را تشخیص دهید.

Screenshot_2016-01-11-23-59-05

همیشه یک درب یا صندوقچه قفلی در بازی وجود دارد که برای گشودن آن، باید معمایی حل کنید یا کلیدی بیابید. شاید ساده به نظر برسد، اما نه معماهای بازی آسانند و نه کلیدها روی جاکلیدی آویزان شده اند.

به عنوان مثال شاید در طول بازی برای باز کردن دری که در طبقه بالای یک عمارت قرار گرفته، مجبور شوید عقربه های ساعتی را در طبقه پایین روی اعداد مشخصی کوک کنید. ضمنا به خود عددها هم باید از طریق خواندن و حل کردن معمایی که در یک کاغذ نوشته شده پی ببرید.

معماهایی از این دست در بازی بسیارند، و برای حل کردنشان می توانید از آیتم های مختلفی که در گوشه و کنار محیط قرار گرفته استفاده کنید. محیط بزرگ بازی از طراحی CG بسیار خوشایند و چشم نوازی برخوردار است که اشیاء ریزی در آن پنهان شده اند که برای یافتن تمام آنها، شاید لازم باشد ساعت ها در محیط بازی به جستجو بپردازید.

Screenshot_2016-01-12-00-16-38

با وجود این طراحی خوب، بال های تاریک به مشکل بزرگی در نمایش بازی روی صفحه موبایل دچار است و آن هم تمام صفحه نبودن بازیست. موقع اجرای بازی، نوار ابزار اندروید را در بالای صفحه و دکمه های لمسی دستگاه را در سمت راست شاهد هستید که نه تنها کادر را کوچک کرده، بلکه از تمرکز شما بر جستجو در محیط بازی می کاهد.

به غیر از این موضوع، مشکل دیگری را در بال های تاریک نمی بینید تا زمانی که به اتمام مرحله اول رسیده و با این صحنه مواجه شوید:

Screenshot_2016-01-12-00-35-15

"شما برای ادامه نیازمند امتیاز بیشتری هستید". اما امتیازات از کجا بدست می آیند؟ از پیدا کردن آیتم های مختلف در گوشه و کنار بازی. برای ورود به مرحله بعد دو راه دارید: یا چندین ساعت متوالی به دنبال آیتم هایی بگردید که "وجود ندارند"، یا اینکه بدون اتلاف وقت روی گزینه خرید امتیاز کلیک کنید و با پرداخت 4500 تومان ناقابل مجوز ورود به مرحله بعدی را کسب کنید!

همگی می دانیم که بازی های این چنینی برای ساخت نیازمند سرمایه نسبتا زیادی هستند. مجید قناد هم با دست و دلبازی، سرمایه هنگفتی روی بال های تاریک گذاشته و حالا با مجبور کردن گیمر به خرید درون برنامه ای، تلاش می کند که به خوبی از خجالت خودش و تیم سازنده بازی در بیاید!

در هر صورت اگر مشکلی با پرداخت های درون برنامه ای پنج هزار تومانی و بالاتر برای ورود به مراحل بعدی نداشته باشید، "بال های تاریک" می تواند تا انتها به خوبی شما را سرگرم کند.

اگر از این مسائل فاکتور بگیریم، بال های تاریک در مجموع توانسته گیم پلی قابل قبول و چالش برانگیزی برای دوستداران بازی های معمایی ارائه کند. توصیه می کنیم حتما بازی را دانلود و نظرتان در مورد آن را از همین صفحه به گوش توسعه دهندگان آن و مجید قناد برسانید.

[بروزرسانی]: نسخه 6.0 و کامل بازی به تازگی در کافه بازار منتشر شده که بسیاری از مشکلات نسخه بتا (از جمله تمام صفحه نبودن بازی و مشکلات دیگری که در متن خواندید) در آن مرتفع شده اند.

بال های تاریک

بال های تاریک

سازنده: لکسیپ گیمز قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 146.7 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (199 مورد)
  • Sarvari
    Sarvari | ۱۱ آذر ۱۳۹۵

    به ۵۵۰ رسیدم و ۲۰ امتیاز کم دارم خواهش می کنم کمکم کنین
    sarvari.20.roshan@gmail

  • Maryam Hemati
    Maryam Hemati | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

    ترو خدا من تو اتاق تلفن گیر کردم چه عددی سه رقمی رو باید وارد کرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی