ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قمار سامسونگ در حوزه بیوتکنولوژی و تلاش پسر برای حفظ میراث پدر

در کارخانه ای که در زمینی به مساحت بالغ بر 68 هزار متر مربع بنا شده است ماشین آلات سامسونگ، روز و شب در تکاپو هستند تا محصولی تازه را به سبد تولیدات بزرگ ترین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

در کارخانه ای که در زمینی به مساحت بالغ بر 68 هزار متر مربع بنا شده است ماشین آلات سامسونگ، روز و شب در تکاپو هستند تا محصولی تازه را به سبد تولیدات بزرگ ترین سازنده دستگاه های موبایل دنیا بیافزایند و آن محصول چیزی نیست جز  داروهای ضد سرطان که توسط شرکتی به نام  Bristol-Myers Squibb توسعه یافته اند.

این کمپانی کره ای ظرف چهار سال اخیر 2.74 میلیارد دلار را صرف ساخت کارخانجات و آزمایشگاه های تحقیقاتی مانند آنچه یاد شد کرده است تا نشان دهد از اینکه صرفا در زمینه ساخت کالاهای الکترونیکی مصرفی سرآمد دنیاست خوشنود نیست و دوست دارد نامش را در سایر زمینه ها نیز مطرح نماید.در همین راستا، شرکت مورد بحث تلاش دارد تا تخصص خود را در زمینه تولید چیپ و تلفن های هوشمند به کسب و کارهای دیگری انتقال داده و برای بزرگ ترین نام های دنیای داروسازی نیز داروهای بیولوژیکی بسازد.

اما هدف سامسونگ چیست؟ اینکه نامش را به عنوان بزرگ ترین تولید کننده پیمانکار داروهای بیولوژیکی در دنیا به ثبت برساند (این داروها برخلاف انواع شیمیایی از سلول های زنده، فراورده های خونی و بافت های زنده ساخته می شوند) و از سرطان گرفته تا آرتروز را درمان نماید.

حرکت به سمت بازار بیوتکنولوژی را می توان به مثابه آزمونی برای لی جائه یانگ، وارث 47 ساله ای دانست که سکان هدایت این شرکت را بعد از پدر در دست گرفته است.

تحلیلگران و سرمایه گذاران حالا بی صبرانه می خواهند بدانند که آیا آقای لی می تواند همچون پدر که سامسونگ را به حوزه تلفن های همراه و نیمه رسانا وارد کرد، نام آن را در بخش های جدید دیگر نیز بر سر زبان ها بیاندازد یا خیر. گفتنی است که لی کان هی، پدر وی (رئیس سابق هیئت مدیره سامسونگ)، به خاطر حمله قلبی اخیرش مدتی است که خانه نشین شده و دیگر توانایی لازم برای مدیریت شرکت را ندارد.

BN-LT476_SAMBIO_M_20151217130442

آقای لی جوان که سمت نایب رئیسی هیئت مدیره سامسونگ را در اختیار دارد، معتقد است که شاخه بیولوژیک با سرعت بالایی در حال رشد است و می تواند همچون اسمارت فون ها و چیپ ها، به کسب و کار شرکت رونق بدهد.

وی اوایل امسال در یک انجمن چینی اظهار داشت: ما بر این باوریم که جمع شدن بخش های آی تی، پزشکی و زیست شناسی فرصت های بسیار بزرگی را به وجود خواهد آورد.

فروش جهانی داروهای بیولوژیکی از 184 میلیارد دلار در سال قبل به رقم 278 میلیارد دلار در سال 2020 خواهد رسید

براساس اعلام شرکت آماری Evaluate که دفتر اصلی اش هم در انگلیس قرار دارد، فروش جهانی داروهای بیولوژیکی از 184 میلیارد دلار در سال قبل به رقم 278 میلیارد دلار در سال 2020 خواهد رسید.

البته این رقم در حدود یک سوم از فروش فعلی داروهای متعارف با ترکیبات شیمیایی است، با این همه، داروهای بیولوژیکی آنطور که تحلیلگران می گویند، حاشیه سود بیشتری دارند.

سامسونگ برآورد کرده است که درآمدهای آن از محل تولید داروهای بیولوژیکی تا سال 2020 میلادی به رقم 42 میلیارد دلار برسد و این درحالی است که میزان درآمد آن در سال قبل برابر با 28 میلیارد دلار بوده است.

آقای لی که درخواست خبرنگاران برای اظهار نظر در این رابطه را رد کرده بود، در حال حاضر تلاش دارد راه درست را برای موفقیت در این صنعت تدوین نماید و برای این منظور تعدادی مشاور را به استخدام خود درآورده و مقلات علمی مرتبط با این حوزه را نیز به صورت مستمر برای معاونان خود ارسال می کند تا آنها را برای افزایش دانش عمومی شان در این زمینه یاری دهد.

او همچنین ملاقات هایی هم با شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی فعال در این زمینه داشته تا در مورد استراتژی های خود و پیشبرد آنها صحبت کند.

OJ-AD928_SAMBIO_M_20151217154112

این شرکت، بودجه هنگفتی را صرف فعالیت های خود در این زمینه می کند. ظرف تنها چهار سال، شرکت مورد بحث یک میلیارد دلار را صرف ساخت دو کارخانه جدید کرد تا سفارشات دیگر شرکت های داروسازی را تولید نماید و همزمان یک میلیارد دیگر را نیز صرف فعالیت های واحد توسعه و تحقیقات خود در زمینه بیوسیمیلارها کرد؛ نمونه های نزدیک به داروهای بیولوژیکی که شباهت زیادی هم به داروهای شیمیایی دارند و اثرات درمانی مشابهی را با قیمت پایین تر خواهند داشت.

اواخر ماه گذشته،سامسونگ از طرح های خود برای ساخت سومین کارخانه اش خبر داد که قرار است در سال 2018 میلادی تکمیل شود و عنوان بزرگ ترین کارخانه تولید دارو در دنیا را به خود اختصاص می دهد.

البته سرمایه گذاری 740 میلیون دلاری سامسونگ برای ساخت این کارخانه در قیاس با رقم 13.3 میلیارد دلار صرف شده در کارخانه تولید نیمه رسانای آن بسیار اندک محسوب می شود، اما با احداث این تاسیسات شرکت Samsung BioLogics نامش را به عنوان بزرگ ترین پیمانکار تولید کننده دارو به ثبت خواهد رساند.

در حال حاضر، این شرکت با کسب جایگاه سوم جهانی بعد از Lonza Group از سوئیس و شرکت آلمانی Boehringer Ingelheim GmbH قرار دارد.

NA-CI187_SAMBIO_16U_20151217215712

کیم تائی-هن مدیر اجرایی این شرکت اظهار داشت که سامسونگ امیدوارد است با تامین داروی مورد نیاز شرکت های دیگر، صنعت داروسازی را دستخوش تحولی عظیم نماید و درست همان کاری را انجام دهد که واحد نیمه رسانای آن موفق به انجامش شد، یعنی فرایندهای تولید چیپ سازان را با قیمتی پایین تر بر عهده گرفت تا آنها زمان و انرژی بیشتری را صرف پروسه طراحی نمایند.

البته اهتمام ویژه سامسونگ به حوزه داروهای بیولوژیکی و تخصیص گسترده منابعش به این بخش، به واسطه باوری رخ داده که چندی پیش در ذهن لی جوان و معاونانش نقش بست: صنایع نیمه رسانا و داروسازی بیولوژیکی به شدت نیازمند صرف سرمایه هستند و بازیگرانی که پول های هنگفتی در آن خرج کنند، عاقبت به پاداشی قابل توجه دست می یابند.

سامسونگ اعلام داشته که باید در ساخت اتاق های تمیز مهر و موم شده خود توجه ویژه ای به جزئیات داشته باشد و درعین حال روی مقوله مقیاس، سرعت و بهره وری نیز تاکید ویژه داشته باشد.

شناخته شده ترین کسب و کار این شرکت خوشه ای یعنی سامسونگ الکترونیکس با بهبود فرایندهای تولیدی پنل های فلت و نیمه رسانای خود به این نقطه از پیشرفت رسید و با بهره گیری از فاکتور صرفه جویی به مقیاس توانست تولیداتش را افزایش دهد. امروز این شرکت بزرگ ترین تولید کننده اسمارت فون، تلویزیون و چیپ های حافظه است.

حالا Samsung BioLogics نیز قصد دارد پای جای این شرکت بگذارد. تاسیسات تولیدی دوم آن روی زمین های نزدیک به فرودگاه اصلی کره جنوبی در دست احداث است و اعلام گردیده که ظرفیت تولیدی اش برابر با 150 هزار لیتر (یعنی 5 برابر ظرفیت نیروگاه نخست) خواهد بود.

این شرکت قرار است که سال آینده و بعد از دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذاو داروی ایالات متحده آمریکا کارش را آغاز نماید و کارخانه سوم حتی از این نیز بزرگ تر خواهد بود و ظرفیت تولید آن در حدود 180 هزار لیتر عنوان شده است.

سامسونگ می خواهد تا سال 2020 میلادی به عنوان پیشگام در تولید داروهای بیولوژیکی شناخته شود

آقای کیم در این باره گفت: ما می خواهیم تا سال 2020 میلادی به عنوان پیشگام تازه در صنعت تولید داروهای بیولوژیکی شناخته شویم و سامسونگ در نظر دارد 4 تریلیون ون کره (3.5 میلیارد دلار) درآمد از این بخش داشته باشد و تا سال 2025 نیز سود عملیاتی اش از واحد بیوتک خود را به رقم 2 تریلیون ون برساند.

اما این شرکت علیرغم اهداف بلندپروازانه ای که در ذهن دارد، با چالش های مختلفی روبروست.

BN-LT471_SAMBIO_M_20151217125536

سامسونگ باید نوعی فرایند تولید را تدوین کند که حتی نسبت به نیمه رساناها (که در آن کوچک ترین ذرات می توانند فرایند تولید را مختل نمایند) دشوارتر است. در حوزه داروسازی بیولوژیکی، اتاق های تولیدی باید به صورت استریل نگه داشته شوند و برای آنکه مجوزهای سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کنند لازم است که عاری از هر گونه باکتری باشند.

به گفته آقای کیم، سرعت ساخت و ساز سامسونگ نصف رقبایش است و باید در عین حال ثابت کند که انتخاب بهتری نسبت به آنهاست.

در سال 2013 میلادی، Samsung BioLogics قراردادی ده ساله را با شرکت Bristol-Myers Squibb و همچنین کمپانی سوئیسی Roche به امضا رساند که البته مفاد این قراردادها هیچگاه در اختیار عموم قرار نگرفتند. این شرکت همجنین 5 الی 6 مشتری دیگر نیز دارد و در حال برنامه ریزی است تا نیروی کار خود را تا سال 2018 میلادی به دوبرابر میزان فعلی یعنی 1700 نفر برساند.

یکی از شرکت های وابسته به واحد تحقیق و توسعه سامسونگ نیز چندی قبل اعلام کرد که این کمپانی مشغول توسعه بیوسیمیلارها برای درمان بیماری هایی از قبیل آرتریت روماتوئید است.

در حال حاضر شرکت Samsung Bioepis شش محصول مختلف را در دست ساخت دارد و در سال 2013 میلادی توافقی را با دو داروساز آمریکایی به نام های Merck & Co و Biogen به امضا رساند تا این محصولات را به صورت تجاری درآورد.

اما به خاطر چالش هایی که در زمینه توسعه داروهای بیوسیمیلار وجود دارد و همچنین موانع قانونی ساخت این داروها، وارد کردن این تولیدات به بازار برای سازندگانشان کاری است بس دشوار.

تولید کنندگان دارو همچنین در تلاشند تا نسخه های به روز شده ای از داروهای اصلی شان را بسازند تا از این طریق، به نوعی نیاز روز افزون به داروهای ارزان قیمت را پاسخگو باشند.

Samsung Bioepis برای پیشبرد برنامه های خود در این زمینه، به دنبال آن است که تا اوایل سال آینده میلادی، سهامش را به بازار بورس نزدک عرضه نماید و از این طریق احتمالا یک میلیارد دیگر نصیبش خواهد شد و سامسونگ نیز برای نخستین بار در تاریخ 77 ساله اش سهام خود را به صورت عمومی در بازارهای بورس خارج از کره جنوبی عرضه خواهد کرد.

به گفته آقای کیم، Samsung BioLogics نیز در تلاش است تا سهام خود را به صورت عمومی عرضه نماید.

Baek Gwang-je یکی از تحلیلگران موسسه اوراق بهادار Kyobo در سئول اظهار داشت: موفقیت در صنعت داروسازی بیولوژیکی مهم تر  از هر کسب و کار دیگری برای لی جائه است و او برای آنکه به آرامی قدرت را در دست بگیرد باید خود را ثابت نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • محمدی مجد
    محمدی مجد | ۲۴ دی ۱۳۹۴

    سامسونگ حوزه مفید و سودمندی را انتخاب کرده، احسنت.

  • کامران
    کامران | ۲۴ دی ۱۳۹۴

    سامسونگ باید کنسول بازی هم بزنه تا این سونی فرار کنه

  • ممد
    ممد | ۲۴ دی ۱۳۹۴

    مرسی سامسونگ مرسی به این تفکر و اراده تو همه چیز برتری این یعنی دوست داشتن این یعنی محبوبیت بین مردم بخاطره همین کاراته که دوست دارم.
    افرین به سامسونگ واقعا خدا قوت به این چشم تنگا???
    ایفونیا بیاین بگین ما از شما کپی کردین نه خدایش بیاین بگین ؟؟

    • ناشناس
      ناشناس | ۲۸ دی ۱۳۹۴

      شما توش سهام مهامی داری انقد جوش میزنی

  • Ali
    Ali | ۲۴ دی ۱۳۹۴

    به نظرم سامسونگ به هیچ وجه از اپل کپی نمیکنه قطعه رو مث تری دی تاچ از یک شرکت مادر میخره یا حسگر اثر انگشت که خود سامسونگ قطعشو میسازه طراحی هم که چی بگم والا جنس پشت بدنه رو شیشه کرد همه گفتن اسکی رفته من که سر در نمیارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی