ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

16 حقیقت جالب در مورد کمپ تازه اپل

در سال 2011 میلادی، وقتی استیو جابز پیشنهاد احداث یک ساختمان جدید برای اپل را به شورای شهر کوپرتینو ارائه داد، تنها یک هدف داشت: ایجاد بهترین دفتر و ساختمان کاری در دنیا. حدودا چهار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ دی ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در سال 2011 میلادی، وقتی استیو جابز پیشنهاد احداث یک ساختمان جدید برای اپل را به شورای شهر کوپرتینو ارائه داد، تنها یک هدف داشت: ایجاد بهترین دفتر و ساختمان کاری در دنیا.

حدودا چهار سالی از آن زمان گذشته و حالا اپل در تلاش است تا پروسه ساخت کمپ تازه خود را در کوپرتینوی کالیفرنیا به اتمام برساند و آنطور که از ظاهر این بنا می توان حدس زد، آرزوهای جابز به زودی به حقیقت بدل خواهند شد.

البته لازم است اضافه نماییم که ساخت بنای سفینه ای شکل اپل تا پایان سال آینده میلادی هم به اتمام نمی رسد، با این همه، اغلب ما کما بیش می دانیم که کلیت این بنا چیپست و چه شکل و شمایلی خواهد داشت. در این بخش نگاهی خواهیم داشت بر تاثیرگذارترین حقایق در مورد کمپ جدید اپل.

استیو جابز مشارکت قابل توجهی در پروسه برنامه ریزی ساخت این بنا داشت

steve-jobs-was-very-involved-in-the-planning-process-w600

در تابستان سال 2009 میلادی، استیو جابز نورمن فاستر طراح ارشد شرکت فاستر و شرکا را فراخواند و از وی درخواست کمک کرد. در ویدئویی که از نشست مشترک شورای شهر کوپرتینو و کمیسیون برنامه ریزی آن در سال 2013 میلادی تهیه و منتشر گردید، فاستر اظهار داشت که جابز اصرار دارد در فرایند برنامه ریزی پروسه ساخت بنا مشارکت فعال داشته باشد.

یکی از به یادماندنی ترین و شاید اساسی ترین بخش های این پروژه اظهارات استیو با این مضمون بود که: مرا یک مشتری در نظر نگیرید... من را بخشی از تیم خود بدانید.


در طراحی این بنا از یکی از میادین لندن الهام گرفته شده که در آن، خانه ها پارکی را احاطه کرده اند و همچنین نیم نگاهی هم بر ضلع اصلی محوطه دانشگاه استنفورد شده است.

it-was-inspired-partly-by-the-idea-of-a-london-square-where-houses-surround-a-park-and-by-the-main-quad-on-stanford-universitys-campus-w600

در ابتدا قرار نبود که بنای دفتر جدید اپل شکل حلقه ای مانند الانش را داشته باشد و حتی موقعیت ساخت و ساز آن نیز چیزی نیست که این شرکت در ابتدا مد نظر داشته است.

فاستر در سال 2014 گفت: من کار را با طراحی یک بنای دایره ای شروع نکردم و در ادامه کار ساختمان به این شکل درآمد. بنابراین ایده ساخت یک بنا با پارک وسیع در جریان فرایند سخت کاری و بعد از بررسی مدل ها و طرح های مختلف در ذهنمان شکل گرفت.

فاستر همچنین اظهار داشت که اپل در ابتدا قصد داشته بنا را در یک موقعیت دیگر بسازند. وی در این باره گفت: اینکه چطور به این نقطه رسیدیم بسیار جالب است. در ابتدا ما یک زمین کوچک را در نظر داشتیم اما به تدریج پروژه پیشرفت کرد و امکان خرید زمین متعلق به شرکت اچ پی برایمان فراهم گردید و در نتیجه مقیاس پروژه تغییر کرد.


بنای سفینه ای شکل 13000 کارمند را در خود جای خواهد داد

the-spaceship-building-will-house-some-13000-employees-w600

ساختمان اصلی قرار است در زمینی به مساحت بالغ بر 260 هزار متر مربع احداث گردد که محیط پیرامونی آن به حدود 1.6 کیلومتر می رسد. ساختمان حلقه ای و شیشه ای جدید اپل به واسطه برخورداری از محوطه های نشیمن روبازش طوری طراحی شده که کارکنان را به همکاری و تعاون با هم تشویق نماید.

در این بنا، روی هم رفته بالغ بر 7700 متر مربع از فضای کمپ جدید به محلی برای نشست و دورهمی کارکنان اختصاص یافته است.


دیوارهای این بنا، بزرگ تر قطعات شیشه های خمیده را در خود جای داده اند.

the-walls-will-be-composed-of-the-biggest-pieces-of-curved-glass-in-the-world-w600

شیشه های خمیده هر دو طرف این بنا را احاطه کرده اند و به همین خاطر، کارکنان می توانند به راحتی باغ داخلی یا چشم اندازهای زیبای بیرونی بنا را ببینند.

بیش از سه هزار ورق شیشه خمیده قرار است که در دورتادور این ساختمان مورد استفاده قرار گیرد و جانی آیو در مورد نخستین قطعه از شیشه خمیده نصب شده روی این بنا آن را بزرگ ترین در دنیا خوانده است.


این بنا یک تالار کنفرانس زیرزمینی با ظرفیت 1000 نفر خواهد داشت.

it-will-have-an-underground-auditorium-that-can-seat-1000-people-w600

تالار گردهمایی های کمپ جدید اپل در زمینی به مساحت 11148 متر مربع بنا شده است و به اندازه 1000 نفر ظرفیت خواهد داشت. به لطف این تالار، اپل قادر خواهد بود که اغلب گردهمایی های خود را در محل اسقرارش برگزار نماید.

Dan Whisenhunt مدیر ارشد املاک و مستقلات اپل در جریان یکی از سخنرانی های خود در شورای شهر اعلام داشت: به لطف این تالار می توانیم معرفی محصولات و برگزاری رویدادهای خاصی که معمولا در سانفرانسیسکو و جایی غیر از کوپرتینو رخ می دهند را در ساختمان اصلی اپل برگزار نماییم. گفتنی است که این بنا یک لابی و بخش کیترینگ هم دارد.


پس از اتمام پروسه ساخت این کمپ، 80 درصد آن را فضای سبز تشکیل می دهد.

once-the-campus-is-finished-80-of-the-site-will-be-green-space-w600

بسیاری از گیاهان انتخاب شده برای کاشته شدن در این کمپ با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری دارند. Whisenhunt در جریان همان سخنرانی خود اینطور گفت: ما بسیاری از گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی و همچنین انواع بومی را انتخاب کرده ایم.

در مجموع 7 هزار اصله نهال در این کمپ کاشته می شود. اپل در نظر دارد سخت جان ترین درختان را در این محوطه بکارد و از گونه هایی نظیر بلوط استفاده نماید که سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی خشک دارند.


برخی از درختان در ادامه از خاک خارج شده و به کافه تریای ساختمان انتقال داده می شوند.

some-of-the-trees-will-even-be-harvested-and-served-in-the-on-site-cafeteria-w600

علاوه بر درختان بلوط، تعدادی درخت میوه نیز در سرتاسر محوطه کمپ کاشته می شوند که از آن جمله می توان به درختان سیب و زردآلو اشاره کرد.

تصویری که در بالا می بینید نشان می دهد که چطور هر درخت میوه قرار است در این کمپ کاشته شود. نقطه های ارغوانی درختان آلو را به تصویر می کشند، نقاط نارنجی همان زردآلوها هستند و نقاط قهوه ای هم درختان زیتون را نشان میدهند. قرمزها خرمالو هستند، نقطه های صورتی آلبالو و در نهایت قسمت های زردرنگ نیز درختان سیب هستند.


این بنا صد درصد انرژی مورد نیازش را از منابع تجدیدپذیر به دست می آورد.

it-will-run-on-100-renewable-energy-w600

کمپ جدید اپل قرار است که به صورت صد درصدی انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر شامل انرژی خورشید و سوخت های زیستی تامین کند. طبق برنامه ریزی های انجام شده، در حدود 6500 متر مربع پنل خورشیدی روی ساختمان اصلی کمپ و کارخانه مرکزی (که پایین ترین میزان کربن را تولید می کند) نصب خواهد شد.

در زمان هایی که تقاضا به بیشترین میزان خود می رسد، باقی انرژی مورد نیاز این بنا از انرژی های قابل تجدید خریداری شده از شبکه برق شهری کوپرتینو تامین گردد.


سیستم تهویه هوای طبیعی در نظر گرفته شده برای ساختمان اصلی، سه چهارم از سال، بدون نیاز به سیستم های خنک کننده و گرمایشی، هوای فضای داخلی را در سطح مطلوب نگه خواهد داشت.

a-natural-ventilation-system-will-enable-the-main-building-will-go-without-air-conditioning-or-heating-for-75-of-the-year-w600

اپل در نظر دارد در ساختمان جدید، بیشترین بهره را از آب و هوای ایده آل شمال کالیفرنیا ببرد و برای این منظور نوعی سیستم تهویه هوای طبیعی برای آن در نظر گرفته است تا میزان تصاعدات گازهای گلخانه ایش نسبت به گذشته افزایشی نداشته باشد.


اپل برای سبز نگه داشتن محوطه ساختمان جدید خود از آب بازیافتی بهره خواهد گرفت.

apple-will-use-recycled-water-to-help-keep-its-campus-green-w600

براساس گزارشی که از نشریه Mercury News سن خوزه منتشر شده، بیش از 157 هزار گالن آب روزانه برای سبز نگه داشتن محوطه پیرامونی کمپ تازه اپل و همچنین برج های خنک کننده آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


1000 دستگاه دوچرخه در سرتاسر کمپ آماده خواهند بود تا کارکنان برای عبور و مرور خود در محوطه داخلی از آنها استفاده نمایند.

there-will-be-1000-bikes-on-site-to-help-get-employees-around-campus-w600

در این کمپ همچنین چند کیلومتر مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است.


ارزش کل پروژه برابر با 5 میلیارد دلار برآورد شده است.

the-entire-project-will-cost-apple-about-5-billion-w600

تیم کوک مدیرعامل اپل در جریان مصاحبه اخیرش با برنامه 60 دقیقه اعلام کرد که در نظر ندارد مبلغ دقیق صرف شده برای ساخت این کمپ را به صورت علنی مطرح کند اما اظهار داشت که این رقم در حدود 5 میلیارد دلار است.


ماشین های کارکنان در پارکینگ زیرزمینی کمپ پارک خواهند شد، تا منظره پیرامونی بنا را خراب نکنند.

underground-parking-garages-will-help-keep-vehicles-from-ruining-the-landscape-w600

تعداد زیادی پارکینگ هم در زیرزمین این بنا در نظر گرفته شده است که کمک می کند، فضای سبز پیرامونی بنا خراب نشود. اما علاوه بر این، پارکینگ دیگری هم روی زمین در نظر گرفته شده است که احتمالا افراد خاصی می توانند از آن استفاده نمایند. روی هم رفته این بنا 10980 پارکینگ دارد.

هر دو بخش در نظر گرفته شده برای ماشین ها به ایستگاه های شارژ برای خودروهای الکتریکی مجهز خواهند بود که شمارشان به 300 پایگاه می رسد و بلافاصله بعد از اتمام پروژه، کارشان را آغاز خواهند کرد. گفتنی است که اپل فضای اضافه ای را برای افزودن ایستگاه های شارژ بیشتر در نظر گرفته است.


یک مرکز سلامت 70 میلیون دلاری هم برای کمپ جدید در نظر گرفته شده است

there-will-be-a-70-million-wellness-center-w600

در قسمت شمال غربی بنا، یک مرکز تناسب اندام به مساحت 9200 متر مربع در نظر گرفته شده است که بناست به 20 هزار کارمند این شرکت خدمت رسانی کند.

با استناد به مجوزهای دریافت شده توسط شرکت Buildzoom در دسامبر سال 2014 میلادی، اپل بیش از 70 میلیون دلار را صرف ساخت این واحد کرده است.


یک کافه تریا به مساحت 5500 متر مربع در کمپ وجود دارد

there-will-be-a-60000-square-foot-cafeteria-w600

روی زمین و در بنای اصلی، قرار است که ناهارخوری اپل در زمینی به مساحت 5500 متر مربع بنا شود. این بخش طبق گفته ها دارای صندلی های متحرک است و می تواند همزمان به 2100 نفر خدمات بدهد. این قسمت همچنین 1800 متر مربع فضا در طبقه دوم خود دارد که می تواند 600 نفر دیگر را در خود جای دهد و تراس آن نیز 1750 صندلی دارد.


خدمات حمل و نقل کارکنان نیز رشدی 20 درصدی خواهد داشت

apple-will-grow-its-transit-program-by-20 (1)

اپل در حال افزایش سرویس های حمل و نقل است تا به این ترتیب تعداد کمتری از کارکنان با اتومبیل شخصی شان به محل کار بیایند.

این شرکت در نظر دارد سرویس های خود را 20 درصد بیشتر از قبل نماید و این یعنی، بیش از یک سوم همه 15 هزار کارمند آن که در منطقه نزدیک به کمپ زندگی می کنند می توانند با استفاده از اتوبوس های بهره مند از سوخت زیستی شرکت به محل کارشان بیایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • اردوان
    اردوان | ۲۸ دی ۱۳۹۴

    شهر دارابگرد. از این شهرهای گرد و دایره ای توی ایران زیاد داشتیم. ایده جدیدی نیست

  • sorush33
    sorush33 | ۲۵ دی ۱۳۹۴

    چه آرمان گرایانه ای
    امیدوارم موفق و تاثیرگذار باشه

  • سینا
    سینا | ۲۵ دی ۱۳۹۴

    مرگ بر آمریکا :|

  • پدرام
    پدرام | ۲۴ دی ۱۳۹۴

    این تیپ پروژه ها فقط با دزدی از جیب مشتریان هالو قابل دسترس هست !

    • mehran
      mehran | ۲۶ دی ۱۳۹۴

      دوست عزیز این چه وضع صحبت کردنه؟؟
      شما نمیپسندی، نخر
      دلیلن میشه نیم میلیارد آدمو هالو فرض کنی که :|

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۲۴ دی ۱۳۹۴

    بابا شما ایرانو با امریکا مقایسه میکنید؟؟؟؟؟یعنی سایپا رو با فورد وجنرال موتورز و glxرو با اپل مقایسه میکنید....عوضش ما هم یه شعارایی داریم که اونا ندارن....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی