ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: کامپیوتر Ideacentre Stick 300 لنوو

هرچند تلفن های هوشمند امروز از امکانات کافی برای رفع بسیاری از نیازهای کاربران برخوردار هستند، اما هنوز عملکردهای مختلفی وجود دارد که برای انجام آنها، به نسخه دسکتاپ سیستم عامل نیاز است و همین موضوع، ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۴ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

هرچند تلفن های هوشمند امروز از امکانات کافی برای رفع بسیاری از نیازهای کاربران برخوردار هستند، اما هنوز عملکردهای مختلفی وجود دارد که برای انجام آنها، به نسخه دسکتاپ سیستم عامل نیاز است و همین موضوع، موجب شده بازار کامپیوترهای شخصی، با وجود تهدید ابزارهای موبایل، کماکان به حیات خود ادامه دهد.

از سوی دیگر اما تردیدی وجود ندارد که حمل و نقل همیشگی یک تلفن هوشمند، به مراتب از سبک ترین لپ تاپ ها و حتی تبلت های هیبریدی موجود، ساده تر است. بر همین اساس، تولید کنندگان در سالهای اخیر، راه حل های مختلفی را برای عرضه یک کامپیوتر شخصی در کوچکترین ابعاد ممکن امتحان کرده اند.

کامپیوترهای موسوم به Stick یا بندانگشتی، از آخرین نمونه های عرضه شده با چنین تفکری به شمار می روند که امکان همراه داشتن نسخه کامل سیستم عامل ویندوز را در کوچکترین اندازه ممکن فراهم آورده اند.

اینتل نخستین نام بزرگی بود که با عرضه Compute Stick توجه زیادی به این کامیپوترهای کوچک جلب کرد و محصول خود را به استانداردی برای ابزارهای این چنینی تبدیل ساخت. اکنون نیز لنوو به عنوان یکی از موفق ترین تولید کنندگان حوزه کامپیوترهای شخصی، محصول مشابهی را با نام Ideacentre Stick 300 و البته قیمت پایینتر به بازار عرضه کرده است.

با وجود این ابزار ۱۰۰ دلاری هر مانیتور یا حتی تلویزیون، به یک کامیپوتر شخصی بلقوه برای شما تبدیل شده و با استفاده از آن می توانید نرم افزارهای ویندوزی خود را همیشه در یک جیب کوچک همراه داشته باشید.

در ادامه این مطلب با بررسی دیجیاتو از «آیدیاسنتر استیک ۳۰۰» از لنوو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به میزان کارایی این کامپیوتر ریز نقش در مقابل لپ تاپ ها و دیگر ابزارهای موبایل.

طراحی و امکانات

IMG_1722

این محصول با ابعاد ۱۰۰ در ۳۸ میلی متر، بیش از کامپیوتر شخصی مجهز به ویندوز ۱۰، به یک حافظه جانبی فلش شباهت دارد، اما طراحی آن به ساده ترین شکل ممکن انجام شده چرا که در نهایت، قرار است به پشت یک تلویزیون یا مانیتور متصل شده و از چشم کاربر پنهان باشد.

در نمای روبروی محصول سوراخ های عبور هوا زیر لوگوی جدید لنوو قرار دارند و یک چراغ کوچک نیز برای نمایش روشن بودن دستگاه در نظر گرفته شده است.

IMG_1733

برای اتصال دستگاه به نمایشگر لازم است درپوش کانکتور HDMI را جدا کنید، اما برق محصول توسط این درگاه تامین نمی شود و باتری نیز برای این منظور تعبیه نشده است، در نتیجه سازنده یک درگاه Micro USB نیز در کنار بدنه تعبیه کرده که لازم است از آن برای اتصال «استیک ۳۰۰» به آداپتور یا درگاه USB نمایشگر یا تلویزیون استفاده نمایید.

IMG_1728

در کنار Micro USB، یک درگاه USB 2.0 نیز وجود دارد تا اتصال دانگل ماوس و کیبورد بیسیم یا هاب USB به محصول وجود داشته باشد و در کنار آن نیز دکمه پاور قرار گرفته است. در نهایت یک درگاه MicroSD نیز در سوی دیگر حضور دارد که با استفاده از آن می توانید حافظه ۳۲ گیگابایتی دستگاه را افزایش دهید.

IMG_1710

«استیک ۳۰۰» همچنین از بلوتوث ۴.۰ برای اتصال ماوس و کیبورد یا ارسال فایل بهره می برد و نسخه b/g/n از فناوری وای-فای برای آن در نظر گرفته شده که هرچند آخرین نسخه این استاندارد نیست، اما با توجه به کیفیت خدمات اینترنت در ایران از قدرت و سرعت کافی برخوردار است.

IMG_1714

علاوه بر این، لازم توجه داشته باشید که عرض بدنه دستگاه حدود ۲ برابر از عرض درگاه HDMI بیشتر است، در نتیجه امکان دارد اتصال این کامپیوتر روی درگاه های کناری را پوشانده و حتی در مواردی امکان پذیر نباشد. بر همین اساس سازنده یک کابل رابط HDMI ده سانتی متری نیز همراه محصول ارائه کرده که در چنین شرایطی می توانید آن را برای اتصال «استیک ۳۰۰» به نمایشگر مورد استفاده قرار دهید.

IMG_1715

در مجموع می توان گفت «استیک ۳۰۰» از طراحی و امکانات کافی و مشابه به رقبای خود برخوردار است و ویژگی منحصر به فردی در این بخش ارائه نمی کند. عمده ترین نقطه ضعف طراحی دستگاه را نیز می توان اینگونه عنوان کرد که دکمه پاور در سمتی تعبیه شده که عموماً هنگام اتصال به سمت پایین قرار گرفته و دسترسی به آن دشوار خواهد بود.

عملکرد و تجربه کاربری

IMG_1729

برای راه اندازی «استیک ۳۰۰» به ۳ مورد احتیاج خواهید داشت؛ درگاه HDMI نمایشگر یا تلویزیون، درگاه USB یا آداپتور ارائه شده برای تامین برق و در نهایت، یک ماوس و کیبورد بیسیم.

پس از اتصال و روشن کردن دستگاه، مراحل اولیه راه اندازی سیستم عامل پدیدار خواهند شد که البته مثل دیگر ابزارهای اینچنینی، احتمال زیادی وجود دارد که هنگام انجام آن با پیام های خطا مواجه شوید.

ما نیز در دومین تلاش موفق شدیم اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و ظرف مدت کوتاهی دستگاه را آماده به کار در اختیار داشته باشیم. «استیک ۳۰۰» به شکل پیش فرض از نسخه ۸.۱ ویندوز بهره می برد که امکان بروزرسانی آن به شکل رایگان به آخرین نسخه وجود دارد.

لنوو سخت افزاری مشابه Compute Stick اینتل را برای محصول خود در نظر گرفته است، از جمله پردازنده ۴ هسته ای Atom Bay Trail Z3735F که سرعت آن به ۱.۸۳ گیگاهرتز می رسد در کنار ۲ گیگابایت حافظه رم DDR3L-RS و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی از نوع eMMC.

IMG_1720

«استیک ۳۰۰» علاوه بر این از یک واحد پردازش گرافیکی با سرعت حداکثر ۶۴۶ مگاهرتز برخوردار است که البته وجود تنها ۴ واحد اجرایی موجب شده قدرت چندان زیادی نداشته باشد و در مجموع می توان گفت توان پردازشی این محصول به تبلت ها ی میان رده نزدیک تر است تا حتی ارزان قیمت ترین لپ تاپ های موجود.

برای نمونه می توان به امتیاز ۷۸۵ برای عملکرد تک هسته ای و ۲۲۰۴ به شکل چند هسته ای در بنچمارک گیک بنچ ۳ اشاره کرد که هرچند نشان می دهد «استیک ۳۰۰» از قدرت تقریباً مشابه با Compute Stick برابر است، اما در سطحی برابر با ابزارهای موبایل میان رده قرار می گیرد.

Screen Shot 2016-01-14 at 8.50.51 PM

اما باید در نظر داشت که این کامپیوتر ۱۰۰ دلاری برای انجام پردازش های سنگین ارائه نشده، در نتیجه نسخه Work Conventional از بنچمارک PCMark 8 را مورد استفاده قرار دادیم و کامپیوتر لنوو با کسب امتیاز حدود ۱۰۰۰ نشان داد که از قدرت کافی برای انجام امور اداری و روزانه برخوردار است.

این کامپیوتر هنگام اجرای محیط ویندوز، مرور وب و پخش ویدیو عملکرد مناسبی دارد، برای مثال نمایش تمام صفحه یک ویدیوی Full HD در یوتوب با مرورگر اج بدون مشکل انجام می شود، اما لازم است بدانید که این خصوصیت به لطف بهینه سازی های انجام گرفته توسط مایکروسافت فراهم آمده و در صورت استفاده از گوگل کروم هنگام پخش ویدیوهای ۱۰۸۰ با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اندکی تاخیر و لگ را مشاهده خواهید کرد.

با توجه به محدودیت های فعلی مرورگر اج، برای بررسی بیشتر این موضوع از بنچمارک اکتان در گوگل کروم استفاده کردیم و «آیدیاسنتر استیک ۳۰۰» با کسب امتیاز ۶۲۲۳ نشان داد از قدرت اندکی پایینتر نسبت به رقبای خود که از پردازنده مشابه بهره می برند برخوردار است، البته نه آنقدر که در تجربه کاربری دستگاه به شکل فراگیری محسوس باشد.

Screen Shot 2016-01-14 at 9.11.08 PM

کامپیوتر بندانگشتی لنوو اما در زمینه اجرای مجموعه آفیس نیز عملکرد قابل قبولی دارد و می توان گفت سرعت و نحوه اجرای نرم افزاری مثل Word در آن بهتر از چیزی است که از ابزاری با این سخت افزار توقع دارید.

در زمینه انجام بازی اما شرایط اندکی پیچیده تر است، برای مثال در زمینه اجرای یک نمونه سبک مثل Minecraft مشکلی وجود نخواهد داشت، اما پردازشگر گرافیکی دستگاه تنها از ۴ واحد اجرایی برخوردار است و به همین دلیل گزینه های سنگین تر روی این کامپیوتر چندان لذت بخش نخواهد بود، موضوعی که امتیاز بنچمارک 3D Mark دستگاه نیز آن را تایید می کند.

Screen Shot 2016-01-14 at 9.13.03 PM

از سوی دیگر سازنده برای خنک کردن این کامپیوتر ارزان قیمت یک فن درون دستگاه تعبیه کرده که برخلاف فناوری های بی صدا، هنگام استفاده طولانی مدت از توان پردازشتی دستگاه صدای آن کاملاً به گوش می رسد، خصوصاً در محیط های ساکت.

جمع بندی

IMG_1724

تاکنون همه ما برای انجام پردازش های کامپیوتری ۲ راه حل عمده در اختیار داشتیم؛ ابزارهای موبایل مثل تلفن هوشمند، یا لپ تاپ ها و تبلت های هیبریدی مجهز به سیستم عامل دسکتاپ. اکنون اما پیشرفت فناوری، گزینه دیگری را نیز به موارد پیشین اضافه ساخته است.

اگر لپ تاپ ها و تبلت های هیبریدی بیش از حد برای شما بزرگ یا گران قیمت هستند، می توانید تهیه «آیدیاسنتر استیک ۳۰۰» لنوو را در نظر داشته باشید که با اندازه ای بسیار کوچکتر از یک تلفن هوشمند، اجرای نسخه کامل سیستم عامل ویندوز را با قیمت ۱۰۰ دلار برای شما امکان پذیر می سازد.

البته این میزان از قابل حمل بودن و قیمت مناسب، تنها در ازای حذف قطعاتی مثل نمایشگر امکان پذیر نشده و لازم است بدانید این محصول از قدرتی در سطح یک ابزار موبایل میان رده برخوردار است، در نتیجه برای مثال نمی توانید این محصول را برای انجام بازی های سنگین مورد استفاده قرار دهید، اما توان پردازشی دستگاه از سوی دیگر برای انجام امور روزمره مثل مرور وب، نمایش ویدیوهای Full HD و اجرای مجموعه آفیس کافی خواهد بود.

لنوو در مجموع با ساخت Ideacentre Stick 300 موفق شده محصولی مشابه با Intel Compute Stick را با قیمتی مناسب تر ارائه نماید، محصولی که از امکانات کافی در نوع خود برخوردار است و با وجود آن، هر نمایشگر یا تلویزیون احتمالی، به کامیپوتر شخصی بلقوه شما تبدیل خواهند شد.

نکات مثبت

  • قیمت مناسب
  • عدم وجود نرم افزارهای زائد

نکات منفی

  • قدرت اندکی پایینتر از رقبای هم رده
  • صدای فن
  • محل قرار گیری دکمه Power
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • HiddenX
    HiddenX | ۱۷ دی ۱۳۹۵

    اگر از دوستان pc sticks دارن منو راهنمايي كنن :
    من ميخوام asus vivo ts10 بخرم چند تا سوال دارم

    ⭐️اول اينكه ميشه هر ويندوزي كه توي بازار هست روش نصب و بعد كرك شدش رو استفاده كرد(منظور از طريق E dvd يا فلش ) ؟

    ⭐️ مهم ترين سوالم اينه من ميخوام splashtop روش نصب كنم و با گوشي از طريق واي فاي بهش وصل شم (local) و از گوشيم به عنوان مانيتورش و كيبرد و موس استفاده كنم(هر روز با pc خودم اين كارو ميكنم) حالا اگر قسمت hdmi اش به جايي وصل نباشه بازم كار ميكنه و فعاله؟ يعني به اين شك ميكنم كه اگه hdmi اش تا به جايي وصل نباشه كار نكنه! به عنوان مثال ميگم توي مسافرت هستم tv ندارم كه بهش وصل كنم!!! پس ميخوام به پاور بانك وصلش كنم و فقط از طريق واي فاي لوكال بهش وصل شم و با برنامه اي مثل splashtop كه روي گوشيم و stick هست كنترلش كنم ميشه؟!

    ⭐️يكي هم اينكه چون بيشتر جاهايي ازش استفاده ميكنم كه دسترسي به تي وي و برق ندارم ميخوام بدونم به جاي اداپتورش ميشه از پاور بانك استفاده كرد؟ (با توجه به اينكه اداپتورش 5v 2A / 9v 2A يعني ١٨ وات هست ولي اگر توان كمي بكشه همون ٥ ولت ٢ امپر استفاده ميكنه يا نهايتش يه پاور بانك ١٨ وات ميخرم ?)

    ⭐️و در اخر توي سايت ها خوندم كه ويندوزش تستي هست و ممكنه از كار بيوفته! با سريال و كرك كاري ميشه كرد و يا كلا ويندوز ديگه ميتونم نصب كنم؟?

  • حاج امیر
    حاج امیر | ۲ بهمن ۱۳۹۴

    سلام
    ای کاش مینوشتید که کجا میتونیم از اینا پیدا کنیم، تو ایران وجود داره؟ اگه هستش لطفا لینک سایتو بدین...

    • امیر
      امیر | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

      digikala.com

    • mohammad
      mohammad | ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

      دیجی کالا داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی