ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

به گفته ایلان ماسک، تسلا و اسپیس اکس تنها ۱۰ درصد شانس موفقیت داشته اند

کارآفرینان چقدر به ریسک های تازه ی خود شانس می دهند؟ بر اساس تجربه می توان گفت معمول ترین پاسخ این سؤال این خواهد بود که آنها «شانس خود را از دست نمی دهند» و ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

کارآفرینان چقدر به ریسک های تازه ی خود شانس می دهند؟ بر اساس تجربه می توان گفت معمول ترین پاسخ این سؤال این خواهد بود که آنها «شانس خود را از دست نمی دهند» و این یعنی تجسم باور تفکر مثبت.

اما پاسخ یاد شده لزوماً هوشمندانه ترین پاسخ ممکن نیست. هر کسی که کسب و کاری به راه می اندازد باید بداند رسیدن به موفقیت تا چه حد دشوار است. ایلان ماسک اخیراً در جواب خبرنگار یکی از خبرگزاری ها در مورد سه کسب و کار اصلی خود یعنی اتومبیل های برقی (تسلا موتورز)، سفر های فضایی (اسپیس اکس) و انرژی خورشیدی‌ (سولارسیتی) گفت برای هیچ یک از آنها شانس زیادی قائل نبوده است. در واقع از نظر او تسلا و اسپیس اکس در درازمدت تنها ۱۰ درصد شانس ماندگاری داشته اند.

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

البته او حالا نظرش را تغییر داده است و فکر می کند این دو شرکت باقی می مانند. او می گوید: «هم تسلا و هم اسپیس اکس مشتریان زیادی دارند و واقعاً اعتماد تعداد زیادی از مشتریان خود را جلب کرده اند؛ این دو، سازمان های مستحکمی هستند. هر وقت مشتریان واقعاً موفقیت شما را بخواهند، موفق خواهید شد».

اما حتی این موضوع نیز محدودیت های خاص خود را دارد. مشتریان علاقمند به یک کسب و کار نمی توانند با مدیریت و یا عملکرد های بد کنار بیایند. برخی از ویژگی هایی که به ایلان ماسک کمک کرده اند بر موانع غلبه کند و به موفقیت برسد را در ادامه از نظر خواهید گذراند.

نوآوری؛ کلید موفقیت

شما می توانید کسب و کاری مثل دیگر کسب و کار ها داشته باشید، اما در این صورت احتمال اینکه به کسب و کار بزرگی تبدیل شوید کم است. هر شرکتی باید نوآوری داشته باشد و مشکلات تازه ای برای حل کردن، راه حل های تازه ای برای مشکلات پیشین، و راه های جدید برای جلب رضایت مشتری پیدا کند.

آگاهی از احتمال شکست

واضح است که ماسک در ابتدای کار شکست این دو شرکت خود را نه تنها ممکن بلکه کاملاً محتمل می دانست. او در یکی از مصاحبه هایش که در سال ۲۰۰۵ انجام داده بود، با اشاره ای واضح به یکی از دیالوگ های فیلم آپولو ۱۳ گفت: «یک تصور نابخردانه ای که در ناسا وجود دارد این است که شکست در این سازمان جایی ندارد. شکست یکی از گزینه های محتمل است. اگر در هیچ موردی با شکست مواجه نمی شوید، به اندازه ی کافی نوآوری به خرج نداده اید».

حقیقت این است که وقتی همه چیز خوب پیش برود، چیز زیادی یاد نخواهید گرفت و اگر در حال یادگیری نباشید نمی توانید خود را با تغییرات و یا آینده وفق دهید.

داشتن هدف

تمرکز روی پول اشکالی ندارد؛ بسیاری از کارآفرینان با همین تمرکز شرکت های موفقی بنا می کنند. اما بهره مندی از یک چارچوب بزرگتر است که وقتی پول بیشتر شما را از جایتان تکان نمی دهد، باعث می شود قدم های بزرگ تری بردارید. ایلان ماسک در جایی گفته است: «اگر چیزی به اندازه ی کافی مهم باشد، حتی اگر همه چیز بر خلاف آن بود باز هم باید آن را به انجام برسانید».

عزم راسخ

دانستن اینکه کجا می خواهید بروید کافی نیست. باید آمادگی این را داشته باشید که هر کاری لازم است انجام دهید تا خواسته هایتان به واقعیت بدل شوند. ماسک در مصاحبه ای مسئله ی خوش بینی یا بدبینی را رد کرد و گفت: «خداوند را شاهد می گیرم هر کاری که لازم باشد انجام می دهم تا کار به نتیجه برسد».

کمک گرفتن از دیگران

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند ماسک همه ی کارها را خودش انجام می دهد. وجود او برای تمام فرایندها حیاتی است، اما او هم برای انجام کارهایی که خودش از پس آنها بر نمی آید به کمک دیگران نیاز دارد. ماسک در تسلا در اصل یک سرمایه گذار بود. این دیگران بودند که با مهندسی و مهارت های علمی خود در نهایت توانستند خودروی الکتریکی مورد پسند مردم را بسازند. او در اسپیس اکس نیز موتور موشک طراحی نمی کند و اغلب کارها را مهندسان و طراحان این شرکت ها انجام می دهند.

بنابراین خودتان را در جمع افرادی قرار دهید که از مهارت های لازم برای تحقق بخشیدن به چشم اندازتان برخوردار باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۹ دی ۱۳۹۴

    اقای ایلان ماسک به شدت بلند پرواز و باهوش هست.به عقیده من جاه طلبی و ایده های عجیب و کاملا نوین ایشون بی نظیر هست.تامین انرژی جهان و ....

  • Witcherfalse
    Witcherfalse | ۲۶ دی ۱۳۹۴

    حقیقت این است که وقتی همه چیز خوب پیش برود، چیز زیادی یاد نخواهید گرفت و اگر در حال یادگیری نباشید نمی توانید خود را با تغییرات و یا آینده وفق دهید.

    این حرفش عالیه ، ایلان ماسک همیشه یکی از الگو های من بوده

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۶ دی ۱۳۹۴

    ایلان کاسک سه شرکت داره ؟ من قبلا فکر میکردم دو تا داره !

    • s.s.b
      s.s.b | ۲۶ دی ۱۳۹۴

      ماسک( شرمنده )

مطالب پیشنهادی