ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا موفقیت کنسول NX نینتندو در گرو بهره گیری از «واقعیت مجازی» خواهد بود؟

بیش از یک دهه پیش و در سال 2005، کمپانی ژاپنی نینتندو از کنسول خانگی جدیدی رونمایی کرد که قرار بود با کنترلر متفاوت و نامانوس خود، انقلابی در گیمینگ پدید آورد. هیچکس در آن ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

بیش از یک دهه پیش و در سال 2005، کمپانی ژاپنی نینتندو از کنسول خانگی جدیدی رونمایی کرد که قرار بود با کنترلر متفاوت و نامانوس خود، انقلابی در گیمینگ پدید آورد. هیچکس در آن زمان متوجه نشد که دستگاه جدید نینتندو، چه عملکردی خواهد داشت اما گیمرها نیز دست روی دست نگذاشتند و در شبکه های اجتماعی اینترنتی، به تمسخر کمپانی ساکن کیوتو پرداختند.

کنسول جدید، Nintendo On نامیده می شد و قرار بود اولین گام برای ورود به صنعت واقعیت مجازی را بردارد. کنسول مورد بحث، به همراه یک هدست واقعیت مجازی و چند ویدیوی سه بعدی از پیش رندر شده به نمایش درآمد؛ اما ایده نینتندو به قدری دور از ذهن به نظر می رسید که هیچکس توجه چندانی به آن نشان نداد. تحقق ایده واقعیت مجازی، هنوز نیازمند زمان زیادی بود و باور این مسئله که نینتندو به سردمدار این تکنولوژی بدل خواهد شد، اساسا احمقانه به نظر می رسید.

computer_nintendo_on

اما امروز و در سال 2016، تکنولوژی واقعیت مجازی دیگر یک رویا نیست و زمان زیادی تا عرضه هدست های آن باقی نمانده است. ولو و اچ تی سی دست به دست یک دیگر داده اند تا هدست وایو را بسازند، سونی هدست پلی استیشن خودش را برای پلی استیشن 4 طراحی کرده و فیسبوک هم با خرید کپانی آکیلس وی آر، قرار است دو پلتفرم پی سی و اکس باکس وان را هدف قرار دهد.

تا پایان سال جاری میلادی، گیمرهای هرسه پلتفرم پی سی، پلی استیشن 4 و اکس باکس وان به هدست های مختلف دسترسی خواهند داشت. البته شکی نیست که تهیه یکی از این محصولات، هزینه زیادی روی دست مخاطب می گذارد و شکی نیست که تکنولوژی مورد بحث، هنوز در مراحل نخستین به سر می برد؛ اما به هرحال، واقعیت مجازی قرار است از راه برسد.

اما مسئله اینجاست که نینتندو، تنها کمپانی بزرگ گیمینگ حال حاضر جهان به حساب می آید که صحبتی درباره واقعیت مجازی به میان نیاورده است. با توجه به موفقیت های چشمگیر نینتندو در طراحی کنترلرهای حرکتی و نیز نخستین تلاش آن ها برای ورود به حوزه واقعیت مجازی در سال 2005، عدم واکنش نینتندو به این تکنولوژی کمی دور از ذهن است.

قبل از هر چیز، بیایید کمی واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم؛ سه هدست آکیلس ریفت، پلی استیشن و وایو، قرار نیست انقلابی بزرگ در صنعت گیمینگ ایجاد کنند. قیمت بالای این هدست ها و نیز ماهیت آن ها در جدا کردن مخاطب از دنیای واقعی و اطرافیان، بدون شک با انتقادات زیادی در سال های پیش رو مواجه خواهد شد. اما نینتندو شانس بیش تری نسبت به همه آن ها دارد و می تواند واقعیت مجازی را به شکلی نوین، همانند همیشه، به دست مخاطبان رسانده و بازار را در اختیار خود درآورد.

nintendo-nx-620x349

کنسول NX نینتندو، از همین حالا مورد توجه بسیاری از اهالی رسانه گرفته و خبرها و شایعات درباره آن، روز به روز بیش تر می شود. اگرچه نینتندو هنوز به صورت رسمی اطلاعاتی از کنسول جدید خود، که امسال معرفی خواهد شد، منتشر نکرده اما بسیاری معتقدند که NX، هیبرید کنسول خانگی و کنسول قابل حمل خواهد بود؛ شایعه ای که با ثبت پتنتی جدید از سوی کمپانی کیوتویی به زبان ها افتاد.

اما ما می دانیم که نینتندو، برنامه های زیادی برای پلتفرم جدید خود دارد و با توجه به موفقیت عجیب دو کنسول نسل هشتمی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان، دیگر بحث مرگ و زندگی برای آن ها مطرح است. پلتفرم Wii U که قرار بود به کنسول های نسل هفتم تنه بزند، حالا به یک  شکست تمام عیار تبدیل شده است و پلتفرم قابل حمل 3DS، تنها امید نینتندو به شمار می رود.

با توجه به همه این ها، نینتندو لازم است که مثل همیشه، از خلاقیت های عجیب و غریب خود استفاده کند تا موفقیت NX در این بازار شلوغ و اشباع شده تضمین شود. با طرح این مسئله، می توان به موضوعاتی اندیشید که شاید کمتر کسی پیش از این به آن ها توجه کرده باشد.

برای مثال تصور کنید که نینتندو قابلیت بهره گیری از واقعیت مجازی را نیز در NX قرار دهد. در این حالت، احتمالا کنسول NX به سخت افزاری قدرتمند مجهز خواهد بود و هدستی نیز برای تجربه بازی ها به صورت واقعیت مجازی تدارک دیده شده است. می توان انتظار داشت که هدست نینتندو، چیزی شبیه به گوگل کاردبورد یا Gear VR سامسونگ باشد؛ یعنی هدستی سبک وزن و ارزان قیمت که جیب مشتریان را خالی نمی کند.

tnmdadgbiwg6cb0gyxbb

اگر این موضوع به حقیقت بپیوندد، احتمالا کنسول قابل حمل پلتفرم NX، در هدست نینتندو جای خواهد گرفت و به کمک سخت افزار قدرتمند کنسول اصلی، تجربه ای بی نظیر و البته ارزان قیمت از کار با واقعیت مجازی حاصل خواهد شد. بنابراین گیمر می تواند به سه شکل مختلف، بازی های دلخواه اش را تجربه کند و این، امری فوق العاده به شمار می رود.

نینتندو حالا در موقعیتی استثنایی قرار دارد؛ آن ها این شانس را دارند که به اولین تولیدکننده سخت افزار و کنسول های خانگی تبدیل شوند که پلتفرمی استاندارد برای تجربه واقعیت مجازی عرضه می کنند. نینتندو اگر NX را به صورت هیبریدی عرضه کند، خیال اش از دسترسی گیمرها به سخت افزار قابل حمل قدرتمند راحت خواهد بود و می تواند هزینه های تولید هدست را کاهش دهد. یعنی دقیقا همان کاری که سامسونگ با هدست Gear VR خود کرد و با اطمینان از دسترسی مشتریان به موبایل های قدرتمند خود، محصولی ارزان قیمت و کارآمد به بازار عرضه کرد.

شاید این مسئله تا حدودی احمقانه به نظر برسد، اما سال 2016، بهترین زمان برای ورود به حوزه واقعیت مجازی از سوی نینتندو به حساب می آید و آن ها می توانند بار دیگر به روزهای اوج خود بازگردند. در سال جاری میلادی، مخاطبان بیش از هر زمان دیگری برای ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به خانه هایشان آمادگی دارند و نینتندو با محکم کردن جای پایش، نه تنها آینده خود، بلکه آینده صنعت واقعیت مجازی را تضمین خواهد کرد.

اگر نینتندو از ورود به این حوزه سر باز بزند، می تواند انتظار داشت که بار دیگر از رقبای خود جا بماند و چند سال دیگر، از اشتباهات خود ابراز پیشمانی کند. واقعیت مجازی شاید چندان انقلاب عظیمی در صنعت گیمینگ ایجاد نکند، اما از همین حالا توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و نینتندو با استفاده ازا ین فرصت، به عقب ماندگی خود خاتمه خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی