ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش تصویری دیجیاتو از نمایشگاه موتورسیکلت های برقی و بنزینی IRAN RIDEX

در چند سال اخیر صنعت موتور سیکلت ایران به ملغمه عجیبی از موتورهای باستانی CG125 و مونتاژ انواع نمونه های ارزان قیمت چینی و هندی مبدل شده است. از طرف آلودگی هوا و تاثیر زیاد ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

در چند سال اخیر صنعت موتور سیکلت ایران به ملغمه عجیبی از موتورهای باستانی CG125 و مونتاژ انواع نمونه های ارزان قیمت چینی و هندی مبدل شده است.

از طرف آلودگی هوا و تاثیر زیاد موتورسیکلت ها در این زمینه نیز بسیاری شرکت ها را بر آن داشته که به سراغ تکنولوژی های جایگزین نظیر موتورسیکلت های برقی بروند، اما ماجرای جایگزین کردن موتور های برقی به جای نمونه های قدیمی و آلاینده از آن چیزی که تصور می شد پیچیده تر است.

بخش جنوبی مصلی امام خمینی این روزها میزبان برگزاری دومین نمایشگاه صنعت موتورسیکلت، موتورهای برقی و هیبریدی است که تحت عنوان IRAN RIDEX نام گذاری شده است.

شرکت های مختلف فعال در صنعت موتورسیکلت و دوچرخه در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند و با توجه به محصولات متنوع در مجموع می توان این نمایشگاه را نسبتا جذاب توصیف کرد.

در تور مجازی این نمایشگاه که تا فردا شب (جمعه 2 بهمن ماه 94) برقرار است با ما همراه باشید.

IMG_0161
کویر موتور که یکی از بزرگترین شرکت های فعال در صنعت موتورسیکلت به حساب می آید در این نمایشگاه از چند محصول جدید کاواساکی رونمایی کرد.
IMG_0157
در ایران موتورسیکلت های نسبتا قدرت مند با پیشرانه های به حجم بیش از 250 CC به عنوان موتور سنگین شناخته می شوند و از دریافت پلاک محروم می مانند. کاواساکی ولکان با حجم موتور 900 سی سی و قدرت 50 اسب بخار نیز از این قاعده مستثنی نیست.
IMG_0163
مجموعه از موتورسیکلت های ایتالیایی ام وی آگوستا که به منظور استفاده ورزشی به کشور وارد می شوند.
IMG_0164
تردد روزمره با این موتورها مجاز نیست اما به منظور رفت و آمد بین محل سکونت و پیست مسابقه در ایام خاص آخر هفته معمولا مجوز هایی از سوی فدراسیون موتورسواری و نهاد های ورزشی مرتبط صادر می شود.
IMG_0168
شاید تعجب کنید که آخرین مدل وسپا، حداقل 20 میلیون تومان قیمت دارد و در صورت خرید نمونه لوکس این موتور کوچک باید قید 53 میلیون از حساب بانکی خود را بزنید.
IMG_0170
این روزها خرید جذاب ترین و سریعترن موتورسیکلت های روز دنیا در تهران امکان پذیر است اما استفاده از چنین موتور های مهیجی با محدودیت های فراوان روبروست.
IMG_0175
مدل شهاب از شرکت تلاش با موتور 250 CC که در ایران مونتاژ می شود.
IMG_0176
دوچرخه کوهستان پیشرفته و زیبای کاواساکی یکی از جوایز قرعه کشی شرکت کویر موتور
IMG_0177
حضور پیدا و پنهان شرکت ها و تولیدکنندگان چینی در نمایشگاه موتورسیکلت که به خصوص در تولید موتورسیکلت های برقی بسیار فعال هستند.
IMG_0179
برخی شرکت های قطعه سازی و خدمات تولیدی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند،برای مثال این شرکت نمونه کارهایی از آب کروم را با تکنولوژی ایتالیا به نمایش گذاشته بود.
IMG_0182
نمونه چینی موتورهای خاطره انگیز هوندا
IMG_0184
ATV های چینی و تایوانی مونتاژی در قدرت ها و قیمت های مختلف به فروش می رسند اما به دلیل نبود زمینه های قانونی مجوز شماره گذاری و استفاده شهری ندارند و تنها در مراکز تفریحی مورد استفاده قرار می گیرند.
IMG_0185
خودرو برقی ایتالیایی BIRO با کاربرد استفاده درون شهری و قیمت بیش از 40 میلیون تومان که هنوز مجوز شماره گذاری دریافت نکرده است.
IMG_0187
داشبورد، آینه بغل و برف پاکن به همراه یک چرخ دستی با دسته تلسکوپی برای حمل باتری قابل تعویض در کاتالوگ شرکت، از جمله آپشن های این خودرو ذکر شده اند.
IMG_0191
تازارای زیرو با موتور 20 اسب بخاری، قابلیت پیمایش 200 کیلومتر و قیمت حدودی 150 میلیون تومان
IMG_0192
قیمت تازاری ZERO در بازار آمریکا در حدود 30 هزار دلار است.
IMG_0193
مسئولان شرکت جهان رو به پلاک شدن این مدل در سال 95 امیدوارند.
IMG_0188
دوچرخه/موتور سیکلت برقی مجهز به رکاب با قیمت 2.3 میلیون تومان ارزان قیمت ترین محصول جهان رو
IMG_0202
مدل برقی و اسپرت VOLTA با قیمت حدودی 30 میلیون تومان گران قیمت ترین موتور برقی نمایشگاه بود.
IMG_0200
موتور 33 اسب بخاری، زمان شارژ 2 ساعت، برد 70 کیلومتر و حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت از جمله مشخصات این مدل هستند.
IMG_0219
دوچرخه تاشو و برقی با بدنه سبک وزن آلومینیومی در غرفه ایران دو چرخ که از بزرگترین شرکت های فعال در صنعت دوچرخه محسوب می شود.
IMG_0220
روز دوم نمایشگاه و غرفه خالی اسکوترهای پژو
IMG_0226
موتور سیکلت های جذاب طرح هارلی دیویدسون با قیمت حدودی 19 میلیون تومان
IMG_0227
طرح های بدنه خاص و متفاوت از جمله مشخصات این موتورسیکلت های هستند.
IMG_0230
گرانترین نمونه حاضر در نمایشگاه با برخی تجهیزات اسپرت اضافی و قیمت 23 میلیون تومان
IMG_0232
موتور سیکلت های رگال رپتور در بازار بین المللی عرضه می شوند اما این کمپانی ظاهرا توسط سرمایه گذاری یک کمپانی چینی با ایده پردازی یک مهندس هندی شکل گرفته است.
IMG_0234
بازار رو به رشد خودروها و موتورسیکلت های برقی، تولید کنندگان ایرانی را هم به فکر ساخت و توسعه باتری های لیتیوم یون انداخته است.
IMG_0235
مجموعه ای از باتری های لیتیوم یون از شرکت توان باتری
IMG_0236
تکنولوژی لیتیوم یون این روزها محبوب ترین تکنولوژی در ساخت باتری به حساب می آید ولی در آینده نزدیک تکنولوژی های جدیدتری جایگزین این متد خواهد شد.
IMG_0237
یک تولید کننده ایرانی به نام "شایان کاو" که خط تولید موتورهای برقی را به شکل کامل خریده است و محصولی با شتاب صفر تا صد 6.0 ثانیه ای و سرعت 120 کیلومتر در ساعت را ارائه می دهد.
IMG_0238
پوستر مقایسه ای هزینه سفر 100 کیلومتری با بنزین 1000 تومانی و وسایل برقی با نرخ 44 تومان، خودرو شخصی 10 هزار تومان، موتورسیکلت بنزینی 4000 تومان، موتور برقی 250 تومان، دوچرخه برقی 88 تومان
IMG_0240
سایپا با ایجاد شرکتی تحت عنوان "ایدکو" به بازار موتورهای برقی وارد شده است، محصولات این شرکت در سه مدل 3، 5 و 6 هزار وات با قیمت 10.4، 17.3 و 17.9 میلیون تومان و 1.8 میلیون تومان یارانه نقدی عرضه می شوند.
IMG_0241
موتورسیکلت های برقی کراس به صورت بازار مشترک با قطعات کره ای،تایوانی و چینی تولید می شوند و با قیمت 18 میلیون تومان در حدود 70 کیلومتر برد دارد.
IMG_0244
دوچرخه های برقی کراس با برد 45 - 55 کیلومتر، توان 350 وات، حداکثر سرعت 25 کیلومتر برساعت و قیمت 2.8 میلیون تومان
IMG_0257
دوچرخه و تجهیزات حرفه ای دوچرخه سواری از برند Cannondale که توسط شرکت آباریس آوا عرضه می شوند.
IMG_0259
بعد از خودروهای لیفان، حالا نوبت به موتورسیکلت های این برند چینی رسیده که به کشورمان وارد شوند.
IMG_0264
استفاده روزمره از دوچرخه به دلیل شرایط آب و هوایی و مسیرهای پرشیب در کشورمان چندان معمول نیست، اما شاید دوچرخه های برقی بتوانند این وضعیت را دگرگون کنند.
IMG_0266
دوچرخه حرفه ای ویژه سرعت با کمک موتور برقی
IMG_0267
شرکت amp (اروند موتور پاک) یکی از شرکت های فعال در عرضه دوچرخه های برقی که نمونه های مونتاژی از دوچرخه های خود را با در منطقه آزاد اروند تولید می کند.
IMG_0270
نمایشگر میزان شارژ باتری و توان مصرفی موتور برای یک دوچرخه برقی
IMG_0271
شرکت آبادیس و عرضه هاوربرد های چینی مجهز به باتری های سامسونگ با قیمت 1.3 الی 1.5 میلیون تومان
IMG_0280
مدیریت شرکت در حال ارائه توضیحات برای مخاطبین و علاقه مندان
IMG_0282
شرکت کانال مثبت، تنها تولید کننده موتورسیکلت های روز جهان در ایران با شماره شاسی که محصولات خود را در سمنان مونتاژ می کند.
IMG_0284
این شرکت در کنار عرضه نمونه های خاص وارداتی به لطف امکان مونتاژ در داخل، بسیاری از موتورهای حرفه ای و گران قیمت روز جهان را با قیمتی مناسب تر از نمونه های وارداتی عرضه می کند.
IMG_0285
دورسنج کلاسیک و آنالوگ یکی از پیشرفته ترین موتورهای ب ام و (S1000) با دور مجاز نزدیک به 12000 RPM
IMG_0286
موتورسیکلت فوق سبک وزن مخصوص انجام حرکت نمایشی و مسابقات حرفه ای Trial
IMG_0287
موتورسیکلت پرطرفدار سوزوکی 750 GSX-R
IMG_0289
ستاره نمایشگاه در غرفه کانال مثبت؛ موتورسیکلت سوپر اسپرت کاوازاکی نینجا H2 مجهز به سوپرچارجر با قدرت 200 اسب بخار و قیمت 210 میلیون تومان، شتاب 0 تا 100 2.8 ثانیه و حداکثر سرعت 292 کیلومتر در ساعت از جمله مشخصات این شاهکار تکنولوژی هستند.
IMG_0294
نماد دو چرخ هنر و صنعت ایتالیا؛ دوکاتی Diavel Carbon با موتور 1.2 لیتری به قدرت 162 اسب بخار و قیمت 220 میلیون تومان

در حاشیه این نمایشگاه، شرکتی تحت عنوان گسترش انرژی نوین وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در اقدام تحسین برانگیز به سراغ تکنولوژی تاسف بار موتورهای CG125 رفته بود و مجموعه انژکتوری برای این موتور را عرضه می کرد.

جالب آنکه در مقایسه نتایج آلایندگی نمونه انژکتوری در مقابل نمونه کاربراتوری، کاهش ذرات مونوکسید کربن به میزان 82 درصد و کاهش ذرات NOX به میزان 27 درصد حاصل شده بود.

این مجموعه برای شرکت های تولید کننده موتور با قیمتی در حدود 750 هزار تومان (به ازای هر دستگاه) عرضه می شود که رقم ناچیزی در مقایسه با کاهش قابل توجه آلایندگی به حساب می آید.

IMG_0261
کپی چینی هوندا 125 توسط لیفان، این موتور در کنار ده ها نمونه مشابه با تیراژ چند صد هزار دستگاه در کشور تولید می شود.

آینده صنعت موتورسیکلت ایران

با توجه به قیمت بالا و محدودیت های قانونی عرضه موتورسیکلت های بیش از 250 سی سی، امید چندانی به گسترش بازار این موتورها در کشورمان وجود ندارد.

در رده موتورسیکلت های بنزین ارزان قیمت نیز مسلما عرضه مدل های انژکتوری و نسبتا پاک می تواند بازار بزرگی را در سال های آینده داشته باشد، ضمن اینکه موتور های برقی علیرغم قیمت بیشتر نمی توانند در استفاده سنگین (حمل بار و مسافر) در طول روز کارایی نمونه های بنزینی را داشته باشند.

IMG_0297
ساده ترین موتورسیکلت های برقی که به رکاب هم مجهزند نزدیک به 3 میلیون تومان قیمت دارند و این رقم تفاوت چندانی با قیمت دوچرخه های برقی ندارد.

در واقع توان موتور نسبتا کم، نیاز به شارژ چندساعته پس از پیمایش 50 الی 70 کیلومتر و محدودیت در عمر باتری از نظر تعداد دفعات شارژ، از جمله مواردی هستند که باعث عدم جذابیت تکنیکی این موتورها در برابر نمونه های جان سخت و ارزان قیمت بنزینی می شوند.

با این حال دوچرخه های برقی و موتورسیکلت های برقی در استاده های سبک، مانند رفت و آمد از منزل به محل کار در مرکز شهر، می توانند کاربرد مناسبی داشته باشند، به خصوص آنکه دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه هیبریدی، وابستگی چندانی نیز به باتری ندارد و در شرایط عدم کفاف شارژ باتری ها راکب خود را نا امید نمی کند.

jadvalجدولی جالب از مشخصات فنی و عملکردی دوچرخه های برقی (برای مطالعه بر روی تصویر کلیک کنید)

در نهایت آنکه لازم است، سازمان استاندارد و سایر نهاد های ناظر، نسبت به وضع قوانین و کلاس بندی موتورسیکلت های برقی اقدام کنند.

مسائلی نظیر تفاوت در توان اسمی و توان نامی، دفعات شارژ باتری ها، ظرفیت باتری، معادلات مربوط به سرعت حرکت برای دست یابی به بیشترین پیمایش و حداکثر سرعت قابل دست یابی، باعث پیچیدگی در انتخاب و عرضه این موتورها می شوند.

ممکن است این وضعیت به عرضه موتورسیکلت های نامناسب با کارایی اندک و باتری های فاقد استاندارد منجر شده و مشتریان را نسبت به تکنولوژی موتورهای برقی نامطمئن کند.

بنابراین لازم است تا ضمن وضع استانداردهای جدید، تسهیلات ویژه ای برای خرید و استفاده از موتورهای برقی مهیا شود تا دسترسی به موتورهای با کیفیت با قیمت نسبتا مناسب برای عموم افراد امکان پذیر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • MAHDI. M. V
    MAHDI. M. V | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

    سلام ببخشید چطور میشه قیمت موتور هارو دید

  • sorush33
    sorush33 | ۲ بهمن ۱۳۹۴

    بازم چین! :(

    تا وقتی راهنمایی رانندگی یک سیاست جامع برای تردد موتور های برقی نگیره نمیشه به ورود گسترده این دسته از موتور سیکلت ها امیدوارم بود

مطالب پیشنهادی