ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ارسال و فرود موشک چند بار مصرف Blue Origin با موفقیت انجام شد [تماشا کنید]

کمپانی Blue Origin برای بار دوم راکت New Shepard خود را به فضا فرستاده و دوباره روی سطح زمین فرود آورد. این راکت توانست به ارتفاع حدودی 101 کیلومتری بالاتر از سطح زمین پرواز نموده ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰

کمپانی Blue Origin برای بار دوم راکت New Shepard خود را به فضا فرستاده و دوباره روی سطح زمین فرود آورد. این راکت توانست به ارتفاع حدودی 101 کیلومتری بالاتر از سطح زمین پرواز نموده و سپس با موفقیت کامل در پایگاه اصلی بلو ارجین در تگزاس به زمین بنشیند.

این موفقیت، برگی دیگر به دفتر رقابت های اسپیس اکس و شرکت مورد بحث افزوده، به طوری که در حال حاضر هر دو کمپانی یاد شده یک راکت را دو بار به مدار زمین فرستاده و دوباره به زمین بازگردانده اند.

البته باید بدانید «نیوشپرد» همانند فالکون 9 مجهز و پیشرفته نیست. راکت طراحی شده توسط بلو ارجین صرفا قادر است به صورت عمودی حرکت نموده و از جو زمین خارج شود و فقط برای مدت کوتاهی در فضا باقی بماند. از نظر اندازه هم نصف بخش اصلی بدنه موشک فالکون 9 اسپیس اکس به شمار می رود.

اسپیس اکس در ماه دسامبر پرواز موفقیت آمیز راکت خود را رقم زد و اکنون بلو ارجین نیز پس از یک ماه به این کار اقدام نموده. هفته گذشته هم شرکت مورد بحث به مدیریت ایلان ماسک تلاش نمود تا موشک دیگری را به سلامت روی آب فرود بیاورد که در این امر موفق نشد و راکت مذکور منفجر شد به طوری که دیگر نمی توان از آن برای انجام پروازهای آتی استفاده نمود.

با اینکه هر دو شرکت یاد شده در حال تحقیق و توسعه ی هدف مشترک هستند اما محصولات آنها تفاوت بسیاری با هم دارد. «نیوشپرد» به منظور حمل مسافران به مدار زمین طراحی شده تا آنها بتوانند به مدت 4 دقیقه حس بی وزنی و عدم حضور جاذبه زمین را حس کرده و دوباره به زمین بازگردند. در حالیکه موشک فالکون 9 برای حمل بار به مدار زمین و فاصله های دور تر طراحی شده و متعاقبا سرعت بیشتری دارد و تا ارتفاعات بالاتری می تواند پرواز نماید.

جا دارد اشاره کنیم Blue Origin پیش از ارسال و فرود مجدد «نیو شپرد» بخش هایی از این راکت را بهینه سازی نموده بود؛ این کمپانی، چتر فرود را به کپسول سرنشینان موشک منتقل نموده به طوری که کپسول مذکور در فضا از بدنه اصلی راکت جدا شده و چترها کمک می کنند تا با ایمنی کامل به زمین باز گردد. از دیگر تغییرات نیز می توان به آپدیت نرم افزار و موتورهای آتش زنه ی حرکتی اشاره نمود.

بلو ارجین بر خلاف اسپیس اکس همیشه در سکوت خبری آزمایشات خود را انجام می دهد در صورتی که شرکت رقیب عادت دارد پرواز راکت های خود را فیلم برداری و به طور مستقیم و زنده در اینترنت پخش نماید.

بد نیست بدانید استفاده از راکت هایی که قابلیت استفاده مجدد دارند در کاهش هزینه ها اهمیت ویژه ای دارد زیرا از ساخت مجدد موشک جلوگیری کرده و هزینه ی استفاده از آنها فقط به سوختی که نیاز دارند محدود می گردد.

جف بیزوس که علاوه بر اداره کمپانی بلو ارجین مدیر عامل آمازون نیز هست اعلام داشته این شرکت در حال توسعه طرح های خود است و در نظر دارد تا سه سال آینده موشکی طراحی نماید که تمام مدار زمین را به طور کامل دور بزند و احتمالا از نظر اندازه نیز چندین برابر بزرگ تر از نیو شپرد کنونی خواهد بود.

در آخر هم جالب است بدانید جف بیزوس اظهار داشته هدف شرکت فضائی آنها این است که در آینده نه چندان دور میلیون ها انسان در فضا زندگی و کار کنند. از این رو امیدواریم شرکت مورد بحث همین امسال جزئیات طرح خود و مشخصات موشک یاد شده را اعلام نماید.

در ادامه نیز می توانید ویدئوی این ماموریت را تماشا نمائید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • علي
    علي | ۴ بهمن ۱۳۹۴

    کل قضيه خيلي جالبه، اينکه به چه چيزايي فکر ميکنن و راجبش برنامه ريزي ميکنن و حرکت ميکنن، فقط اون قسمتش خنده داره که جف بيزوس با اين موشکش که عين ديلدو ميمونه به موشک غول بيابوني الان ماسک تيکه ميندازه :)

  • صادق
    صادق | ۴ بهمن ۱۳۹۴

    این کجا و فالکون 9 کجا
    در مقابلش اسباب بازیه

  • Silent Sun
    Silent Sun | ۳ بهمن ۱۳۹۴

    به نظر میرسه از SPACEX راحت تر میشینه

  • حامد
    حامد | ۳ بهمن ۱۳۹۴

    واقعاً دمشون گرم. چه ایده هایی دارند و رو چه تکنولوژی هایی کار می کنن اینا. آینده رو افرادی مثل اینها درست می کنن و ما هم از اونها استفاده می کنیم و هی براشون تقاضای مرگ می کنیم.

    • M.R
      M.R | ۳ بهمن ۱۳۹۴

      پیشرفت علمی همیشه قابل احترامه ، اما استفاده نادرست از پیشرفت های علمی محکومه مثل سوخاری کردن مردم با بمب اتم و امثال این

      • حامد
        حامد | ۴ بهمن ۱۳۹۴

        ارتباط جواب شما به حرف خودم رو نفهمیدم!
        در ضمن می دونستید که ژاپنی ها چطور به بمباران اتمی هیروشیما اعتراض می کنن؟ یه سرچی در مورد اینکه ژاپنی ها چطور به این قضیه تو ساعت هاشون اعتراض می کنن بندازید تا معنی درست اعتراض رو بفهمید.

مطالب پیشنهادی