ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

رنگ استارتاپ خود را چگونه انتخاب کنیم؟

وقتی در نهایت تصمیم به راه اندازی استارتاپ خود می گیرید خیلی چیزها هست که باید به آنها فکر کنید. شما به فضای اداری، کارمند، طرح کسب و کار، استراتژی مناسب برای جذب سرمایه و ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

وقتی در نهایت تصمیم به راه اندازی استارتاپ خود می گیرید خیلی چیزها هست که باید به آنها فکر کنید. شما به فضای اداری، کارمند، طرح کسب و کار، استراتژی مناسب برای جذب سرمایه و خیلی چیزهای دیگر نیاز خواهید داشت. اما از جمله چیزهای دیگری که باید برای کسب و کار جدید خود انتخاب کنید لوگو است. در این فرایند باید وقتی را نیز به انتخاب رنگ مناسب برای استارتاپ خود اختصاص دهید.

در ادامه نکاتی را از نظر خواهید گذراند که هنگام انتخاب رنگ سازمانی استارتاپ خود باید مد نظر قرار دهید.

چه رنگی باشیم، مسئله این است

به گفته ی اوربیت مدیا «لازم است پیش از هر چیز به این درک برسیم که رنگ اهمیت دارد. شاید در پس ذهن خود فکر کنید رنگ لوگو و یا وبسایت چه ربطی به کسب و کارتان دارد. اما واقعیت با این تصور نادرست فاصله ی زیادی دارد».

به گفته ی کیس متریکس «خیلی اهمیت دارد که در نظر داشته باشیم مصرف کنندگان هنگام خرید، به ظاهر و رنگ بیشتر از عوامل دیگر اهمیت می دهند». به علاوه، 85 درصد از مصرف کنندگان، رنگ را دلیل اصلی خرید خود عنوان می کنند.

به همین علت است که باید پیش از آنکه وارد گود شوید و صرفاً از روی سلیقه ی شخصی در مورد لوگو یا طراحی وبسایت خود تصمیم بگیرید، در مورد رنگ های سازمانی خود خوب فکر کنید.

چند نکته ی اولیه در مورد رنگ ها

رنگ روی خلق و خو و حال و هوای انسان تأثیر زیادی دارد. به همین دلیل است که رنگ های انتخابی شما باید بازتاب دهنده ی برند و در صورت امکان شخصیت سازمانی کسب و کار شما باشند. برای مثال اگر یک بنگاه اقتصادی راه اندازی می کنید، رنگ های انتخابی تان باید با رنگ های یک فروشگاه قطعات رایانه متفاوت باشند.

تجزیه و تحلیل مختصری که از رنگ های مختلف در ادامه می خوانید، برای مخاطب عام نوشته شده است و ممکن است در مناطق مختلف دنیا برداشت های متفاوتی از آنها وجود داشته باشد.

قرمز: رنگ قرمز کاربرد های متعددی دارد. قرمز می تواند به معنای «توقف» باشد و اغلب برای انتقال آنلاین این پیام با دکمه های بزرگ و روشن به کار گرفته می شود. این رنگ می تواند نمادی از عشق و یا رویدادهایی مثل نوروز یا کریسمس نیز تلقی شود. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده ی فست فود نیز از رنگ قرمز استفاده می کنند چون اعتقاد دارند باعث تحریک احساس گرسنگی در فرد می شود.

نارنجی: رنگ نارنجی برای برخی افراد نشانه ی گرما و خوشبینی است. برخی دیگر نیز آن را رنگی تهاجمی تلقی می کنند. شرکت بازاریابی دیجیتال Unbounce زمانی با صراحت اعلام کرد یک دکمه ی بزرگ نارنجی رنگ، برای تبدیل بازدید کننده های وبسایت به خریدار، بهترین عملکرد را دارد. نمی توان صحت این ادعا را به این راحتی بررسی کرد اما شاید بد نباشد رنگ نارنجی به کار رفته در لوگوی آمازون، و دکمه ی نارنجی رنگ خرید سریع این وبسایت را مد نظر داشته باشید.

زرد: خیلی ها بر این عقیده اند که زرد الهام بخش خلاقیت است. این رنگ تا حدودی می تواند رنگ آزاردهنده ای باشد، بنابراین شاید بهتر باشد با احتیاط از آن استفاده شود.

سبز: رنگ سبز به معنای «حرکت» است و به عنوان نماد پول نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال اگر در حال تهیه و تدارک یک دوره ی کسب درآمد اینترنتی هستید، استفاده از رنگ سبز در طراحی وبسایت و لوگوی خود را می توانید مد نظر قرار دهید. مباحث محیط زیستی نیز به صورت طبیعی با رنگ سبز ارتباطی ذاتی دارند.

آبی: اگر شک دارید، به سراغ رنگ آبی بروید. چون آبی حس اعتماد و دلگرمی با خود به همراه دارد. به همین دلیل است که تا این حد برای طراحی وبسایت شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آن برای نشان دادن هوای سرد و اقیانوس نیز می توان استفاده کرد.

بنفش: اگر محصول یا خدماتی ارائه می کنید که قرار است به افراد آرامش ببخشند، استفاده از رنگ بنفش را مد نظر قرار دهید. بسیاری از محصولات آرایشی و ضد پیری به همین دلیل روی وبسایت خود از رنگ بنفش استفاده می کنند.

صورتی: رنگ صورتی رنگی دخترانه است. اگر جامعه ی هدف شما را بانوان یا خانم های جوان تشکیل می دهند، می توانید از رنگ صورتی به عنوان تم اصلی خود استفاده کنید. با این حال نمی توان گفت این رنگ اختصاصاً زنانه است؛ گاهی اوقات می توان آن را القا کننده ی احساس آرامش نیز در نظر گرفت.

سفید: در خیلی از فرهنگ های دنیا سفید نماد خلوص و پاکی است. برای خلق حسی شرکتی و رسمی، سفید در کنار آبی رنگ بسیار مناسبی به شمار می رود.

سیاه: جای تعجب نیست که مشکی نقطه ی مقابل رنگ سفید در نظر گرفته می شود و اغلب به عنوان نماد بدی ها و تاریکی ها مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، روی برخی وبسایت های خاص برای بازاریابی محصولات لوکس نیز از آن استفاده شده است.

معانی و مفاهیم هر رنگ را به طور کامل بررسی کنید و در طراحی لوگو و وبسایت خود از «روانشناسی رنگ» بهره بگیرید. اطمینان حاصل کنید رنگ هایی که انتخاب می کنید با استراتژی بازاریابی تان هماهنگی دارد.

فرهنگ مناطق مختلف را از یاد نبرید

Color-scheme (1)

ما در بافتار یک اقتصاد جهانی زندگی می کنیم. در نتیجه، شاید قصد داشته باشید وارد بازار جهانی شوید. اگر اینطور است، رنگ های خود را بسیار محتاطانه انتخاب کنید. برای مثال، همانطور که گفته شد سفید در بسیاری از نقاط دنیا از جمله امریکای شمالی نماد خلوص محسوب می شود. اما در چین نماد مرگ است. این در حالی است که در برزیل، رنگ بنفش نماد مرگ به شمار می رود.

اینجاست که اوضاع کمی پیچیده می شود. بازار شما هر جا که باشد، باید ببینید رنگ ها در آن بازار به خصوص چه تأثیری روی مخاطب می گذارند. به یاد داشته باشید که ارائه ی وبسایتی که برای مردم نقاط مختلف دنیا به رنگ های متفاوتی دیده می شود هیچ ایرادی ندارد. این یکی از سرمایه گذاری هایی است که می توانید روی بازاریابی خود انجام دهید.

جمع بندی

رنگ ها خیلی بیشتر از آنچه اغلب کارآفرینان و استارتاپ ها تصورش را می کنند اهمیت دارند. اطمینان حاصل کنید برای تدارک طیف رنگ وبسایت و لوگوی خود، تلاش لازم را به کار می گیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آهنگر پیر
    آهنگر پیر | ۶ بهمن ۱۳۹۴

    برنامه های زیادی در این زمینه وجود داره که میتونه رنگ استارت آپ و دیگر جاهای بیندوز رو عوض کنه،
    البته به شخصه ترجیح میدم کلا حذفش کنم استارت اپو تا اینکه رنگش کنم، خیلی رو اصابه.. حذفش کردم الان راحت میاد تو محیط بیندوز بدون کاشی بازی..

    • Majid
      Majid | ۶ بهمن ۱۳۹۴

      فکر نمیکنید منظورشوت از استارتاپ،استارتاپ ویندوز نیست آیا؟؟؟

      • قائم
        قائم | ۷ بهمن ۱۳۹۴

        :D :D :D :D :D

      • آهنگر پیر
        آهنگر پیر | ۹ بهمن ۱۳۹۴

        نه.
        من معمولا فکر نمیکنم،
        فقط عمل میکنم.

    • reza_zarchi
      reza_zarchi | ۶ بهمن ۱۳۹۴

      :D
      واقعا که... شما اصلا نفهمیدید که درباره چی داره صحبت میشه!

      • آهنگر پیر
        آهنگر پیر | ۷ بهمن ۱۳۹۴

        چرا عزیز اتفاقا خیلیم خوب فهمیدم .. تنها اشتباه من این بود که جای ویندوز نوشتم بیندوز ، همین.. اینم چون تو دهنم خوب نمیچرخه واسه همین عادت کردم.. حالا شما به بزرگواری خودتون اشتباه تایپم رو ببخشید ..
        اما همونطور که گفتم استارت آب واقعا مقوله ی مهم و پیچیده ای نیست که بخوایم به خاطرش یه پوست بزنیم و آموزش بدیم.. البته همه که مثل من و حالا شما خدای بیندوز که نیسن بلد باشن اما به هر حال ابزار آلات کمکی واسه منیژه کردنش {منظورم مدیریت بود} در سطح مطلوبی حضور داره و میشه گفت چیز خوبی از آب در میاد.،،
        به هر ترتیب شایان ذکرم که خیلی راحت میشه با یه سری نرم افزار ساده رنگش رو تغییر داد یا اصن به کل از صحنه روزگار بیندوزتون حذفش کنید خیالتون راحت کنید از اون کشی های مسخره بیندوز هشت تا زرتی بیاد کف دیسک تاب بیندوز و به کارتون مشغول شید.
        اما به هر حال مشکل ایستارت آب در بیندوز ده حل شده و موزاییک هاش کوچیک شده و میشه گفت اندازه کشی های حموم شده..
        در پایان هم از اساتید این سایت مشکرم که این فرصت سازنده رو در اختیار ما قرار داد تا نظراتمون رو پیرامون مسائل فنی بیندوز که در تخصصمون هست راهنمایی های لازم رو بکنیم تا عزیزان دچار سردرگمی نشن.

        • فلانی
          فلانی | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

          دمت گرم خیلی خندیدم!

مطالب پیشنهادی