ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توییتر، شبکه اجتماعی محبوب که از سیاه ترین روزهایش گذر می کند

در انتهای اکتبر ۲۰۱۵ بود که می شد گفت حالا جک دورسی سه ماه به شکل تمام و کمال مدیریت مجموعه توییتر را در دست داشته است. در آن زمان، خود دورسی و سایر مدیران ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در انتهای اکتبر ۲۰۱۵ بود که می شد گفت حالا جک دورسی سه ماه به شکل تمام و کمال مدیریت مجموعه توییتر را در دست داشته است. در آن زمان، خود دورسی و سایر مدیران ارشد این شبکه اجتماعی به شکل مداوم در مورد Moments می گفتند؛ ابزاری که به کاربر اجازه می داد توییت هایی گزینش شده را در مورد یک اتفاق یا رویداد مهم ببیند.

دورسی در آن زمان در مورد این قابلیت گفت: «Moments نشان دهنده تغییر تفکر ما به شکل بسیار گسترده ای است. این ابزار البته نظرات پیشین خود ما در مورد نحوه کارکرد توییتر را هم زیر سوال می برد و حالا آمده تا کمک کند این شبکه اجتماعی، به شکل ساده تری برای کاربران جدید قابل درک باشد.»

روز گذشته، تقریبا سه ماه پس از همین صحبت ها، دورسی اعلام کرد که دو تن از مدیران ارشد توییتر که مسئول Moments بوده اند به همراه دو مدیر دیگر توییتر را ترک می کنند.

به واقع روز گذشته توییتر چهار مدیر عالی را از دست داد که برای دوره مدیریت جک دورسی بی سابقه بوده است.

در حالی که جک دورسی در توییت خود می گوید که این چهار نفر با میل خود شرکت را ترک کرده اند، برخی منابع خبر می دهند که دست کم برخی از آنها از سوی مدیر عامل کنونی توییتر رانده شده اند.

تفاوتی نمی کند؛ در هر صورت اکنون جک دورسی دوباره باید پای تخته برود، ماژیک در دست بگیرد و ببیند مسئولیت افرادی که رفته اند را به چه کسانی بسپارد؛ مخصوصا مدیریت Moments را که پیشتر، آنقدر در مدح اش گفته می شد.

توییتر: شکارگاهی برای سایر شرکت ها

از امروز به بعد شرایط این شبکه اجتماعی بسیار دشوارتر از پیش خواهد شد. در حالی که شبکه اجتماعی مورد بحث هنوز در حال تلاش برای بهبود شرایط است، وال استریت ژورنال اعلام کرده که توییتر اکنون تبدیل به شکارگاهی شده که سایر شرکت ها می توانند نیروهای برتر آن را به دست آورند. همین تحلیل وال استریت ژورنال کافی بود تا ارزش سهام کمپانی مورد بحث باز هم با سقوط مواجه شود.

زمانی که یک مدیر عامل جدید روی کار می آید، برخی تغییرات الزامی به نظر می رسند. اما رهسپاری ناگهانی ۴ مدیر از تیم مدیران ارشد یک کمپانی، هیچ وقت نمی تواند خبر خوبی باشد و این شرکت اکنون تقریبا نصف مدیران برترش را از دست داده. همه این موارد را که در کنار هم قرار دهیم، به نقطه ای می رسیم که می بینیم نجات شرکت مورد اشاره از سوی جک دورسی چندان هم ساده نیست و همینطور که پیش می رود، شانس برگشت کمتر از پیش می شود.

twitter-execs-640x203-w600

شرکت های تکنولوژیک و اینترنتی سال چندان جالبی را در بازار بورس پشت سر نمی گذارند اما توییتر در بین آنها همواره بیشتر از بقیه مورد سرزنش قرار گرفته چرا که مدت هاست نمی تواند افزایش کاربر داشته باشد و آنها را به سوی استفاده از سرویس اش جذب کند.

لازم به ذکر است که پس از اتفاق دیروز و خبر رهسپاری ۴ مدیر دیگر از این شرکت، ارزش سهام توییتر ۶ درصد دیگر هم سقوط کرد.

موسسه مالی Stifel در یادداشتی به سرمایه گذاران توییتر می نویسد:‌ «اگرچه شاید ما بهترین تحلیل کننده نباشیم اما نمی توانیم درک کنیم هجرت چند مدیر برتر چگونه می خواهد به بهتر شدن اوضاع توییتر کمک کند.»

سایر موسسه های مالی هم نظرات مشابهی داشته اند و در نهایت مثبت ترین نظری که ارائه شده، می گوید که بهبود شرایط باز هم با چنین اوضاعی به تعویق می افتد.

با توییتر جدید آشنا شوید: همان توییتر قدیمی

5be1788e09834d927210e85e42fc945c-w600

اکنون می توان گفت که اتفاقات اخیر نشان از هرج و مرج داخلی این شرکت دارد که مدت هاست وجود داشته.

«دیک کاستلو»، مدیر عامل قبلی توییتر کمی بیشتر از یک سال پیش، تیم مدیران ارشد این شبکه اجتماعی را در برابر تحلیلگران قرار داد تا همگی بتوانند برای تحلیلگران موسسه های مختلف توضیح دهند که توییتر در آینده چه برنامه هایی برای بازگشت به بازی دارد و حالا پتانسیل هایش به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی چه هستند.

این شبکه به بیشتر وعده هایش هم عمل کرد و حالا می توانید پیام های گروهی، لیست پست هایی که آنها را از دست داده اید و البته Moments را مشاهده کنید. با این وجود، خبری از کاربران تازه نشد. سپس مدیران یکی یکی شروع به رفتن از کمپانی کردند و کار به جایی رسید که خود آقای کاستلو هم دیگر حاضر نشد مدیریت این شبکه اجتماعی را در دست داشته باشد.

Screen Shot 1394-11-06 at 12.44.30-w600

خوشبینانه ترین سناریو از سوی هواداران جک دورسی اکنون می تواند چنین باشد که وی، به خواسته خود در حال خانه تکانی است و می خواهد افرادی که رفته اند را با چهره های با استعداد جایگزین کند.

می گویند آقای دورسی استعداد بسیار خوبی در زمینه استخدام مدیران دارد و همین چند ماه پیش بود که خبر رسید «امید کردستانی» را نیز به عنوان رییس هییت مدیره شرکتش برگزیده است.

به هر حال، اکنون ولی شرایط به گونه ای است که چندان هم نمی توان به این سناریو باور داشت.

حالا سه مدیر ارشد دیگر در این شرکت باقی مانده اند و روز گذشته جک دورسی در تصویری که به توییت خود افزوده بود، توضیح داد که همین سه نفر وظایف چهار مدیری که رفته اند را به شکل موقت بر دوش خواهند کشید.

جالب تر اینجاست که توییتر اعلام نموده که در پی جایگزینی همه این افراد نیست. حال سوال اینجاست که شما از شنیدن چنین موضوعی و عدم جایگزین شدن همه مدیرانی که رفته اند، چه فکری خواهید کرد؟ آیا این شرکت به سوی موفقیت برمی گردد یا به سوی شکست گام بر می دارد؟

تلاشی ادامه دار برای برگشت به بازی

Screen Shot 1394-11-06 at 12.44.52-w600

اکنون بیش از هر مورد دیگری، توییتر به چند برگ برنده نیاز دارد. برگ هایی که می توانند شامل استخدام چند مدیر لایق سیلیکون ولی باشند، یا اینکه خبر رسد یک قابلیت جذاب در راه است که می تواند کاربران را مجذوب خود کند.

باید یک استراتژی شفاف و قانع کننده در پیش گرفته شود. نشانه ای که در اجلاس مالی این شرکت برای ارائه آمارهای مالی، خبر از آن دهد که توییتر به نهاییت اوضاع بد خود رسیده و از این به بعد، شرایط اش در حال بهتر شدن است.

در چند هفته اخیر تنها خبر خوبی که در مورد توییتر شنیده شده این بوده که Rupert Murdoch از News Corp تصمیم دارد بخشی از سهام توییتر را بخرد و البته این موضوع هم صرفا در حد یک شایعه باقی مانده.

از سال گذشته تحلیلگران می گویند که اگر قرار باشد توییتر دوباره رشد کند، این اتفاق در میانه سال ۲۰۱۶ رخ خواهد داد و حالا خانم Kathleen Smith، یکی از معاونین ارشد موسسه سرمایه گذاری «Renaissance Capital» می گوید: «توییتر با وجود ارزش پایین و فشاری که از سوی سرمایه گذاران بر آن وارد می شود، باز هم می تواند در این شرایط دوام بیاورد. اما این خطر هم وجود دارد که با ارزش پایینی که اکنون این شرکت پیدا کرده، طعمه ای برای کمپانی های بزرگ تر نظیر گوگل، فیسبوک یا NewsCorp شود.»

dorsey-w600

چند ماه پیش، کاستلو عنوان مدیر عاملی اش را ترک کرد و سرمایه گذاران جک دورسی را برگردادند تا اتفاقی که برای استیو جابز و اپل رخ داد، برای جک دورسی و توییتر هم اتفاق افتد. هنوز برای قضاوت کمی زود است اما آنچه پیداست، اینکه توییتر حالا روی مرز شکست ایستاده و از اینجا به بعد، جایی برای پایین تر رفتن ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محمد
    محمد | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    درسته که طرفدار سرسخت تویتر نیستم ولی به نظرم من، امید به سرنگونی یک کسب و کار انسانی نیست.

  • m.a
    m.a | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    به امید سرنگونی توییتر

    • narcis
      narcis | ۷ بهمن ۱۳۹۴

      به امید سرنگونی هر چی بی فکر ! :|

      بهترین شبکه ی اجتماعی دنیا همین تویتر ه ...

  • dandelion
    dandelion | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    اصلا دوست ندارم توییتر دچار مشکل بشه.
    واقعا شبکه اجتماعی بسیار خوبیه

مطالب پیشنهادی