ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در پی بازگشت به جمع بزرگان؛ سرنوشت LG در سال ۲۰۱۶ چگونه رقم خواهد خورد؟

هفته گذشته سرگذشت سامسونگ در سال ۲۰۱۵ و شرایط پیش روی آن در سال ۲۰۱۶ را برایتان بررسی کردیم و حالا نوبت به یکی دیگر از بازیگران بزرگ اندرویدی رسیده است. اکنون می خواهیم به بررسی شرایط ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

هفته گذشته سرگذشت سامسونگ در سال ۲۰۱۵ و شرایط پیش روی آن در سال ۲۰۱۶ را برایتان بررسی کردیم و حالا نوبت به یکی دیگر از بازیگران بزرگ اندرویدی رسیده است. اکنون می خواهیم به بررسی شرایط LG در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بپردازیم.

شاید کسب و کار ال جی در قیاس با امپراطوری سامسونگ در سرزمین اندروید چندان بزرگ نباشد اما به هر حال این شرکت در سال های اخیر رشد بسزایی در توسعه تلفن های هوشمند داشته و تا کنون شاهد عرضه موبایل های تاثیر گذاری از سوی این سازنده کره ای بوده ایم.

ال جی در سال ۲۰۱۵

سال گذشته ال جی همچنان درگیر اتفاق عجیبی بود که در IFA 2014 رخ داد. زمانی که یکی از مدیران این شرکت تصمیم می گیرد درب ماشین لباسشویی شرکت رقیب یعنی سامسونگ را با مشکل مواجه کند.

این دو کمپانی هم وطن به دادگاه رفتند و جالب اینجاست که دادگاهشان یک سالی هم طول کشید. در نهایت در دسامبر سال ۲۰۱۵ رای چنین صادر شد که شخص خاطی بی گناه است.

lg-g-flex-2-unboxing-aa-3-of-31-1280x720-w600

جدا از این مسائل، شرکت ال جی در سالی که گذشت درآمدهای اندکی داشت و سال سختی را نیز پشت سر گذاست. اگرچه موبایل هایی که کمپانی یاد شده تولید کرد محصولاتی قابل تقدیر بودند اما بازار رقابتی که همه ی سودش به اپل و سامسونگ تعلق می گرفت اجازه کسب سود مناسب را به LG نداد.

شاید بتوان فبلت خمیده و قابل انعطاف LG به نام G Flex 2 را یکی از بزرگ ترین ناکامی های این شرکت در سال ۲۰۱۵ دانست و این در حالیست که همین محصول در قیاس با نمونه اولیه اش با پیشرفت های بسیاری همراه بود.

دلیل عدم پذیرش این محصول از سوی کاربران را می توان مربوط به مشکلات بسیار زیاد در نمونه اولیه چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ دانست. همین مشکلات باعث می شدند تا جی فلکس ۲ بیش از اندازه داغ شده و در نهایت عملکرد پردازشی پایینی داشته باشد.

مشکلات حقوقی

در مارس ۲۰۱۵ ال جی و سامسونگ توافق نمودند تا مشکلات حقوقی را کنار گذاشته و رفتار مناسبی با هم داشته باشند اما ال جی، سامسونگ، اپل و کوالکام در دسامبر سال ۲۰۱۵ از سوی شرکتی به نام ParkerVision به دادگاه کشیده شدند.

شرکت ParkerVision مدعی شده بود که کمپانی های یاد شده از پتنت این شرکت بدون اجازه بهره گرفته اند؛ پتنتی که در خصوص فرکانس های رادیویی تلفن های همراه به ثبت رسیده بود. لازم به ذکر است که این پرونده اکنون از سوی کمیسیون تجارت آمریکا در دست بررسی قرار دارد.

عملکرد مالی

ال جی سال ۲۰۱۴ را با قدرت به پایان رساند و جالب اینجاست که در ابتدای سال ۲۰۱۵ هم فروش مناسبی را تجربه نمود و در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۵ توانست رکوردشکنی کرده و بالاترین میزان فروش تلفن هوشمند در چنین دوره ای را در تاریخ شرکتش به ثبت برساند.

این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۵ قادر به فروش ۱۵.۴ میلیون تلفن همراه شد اما این شروع مناسب دوامی پیدا نکرد. در دوره سه ماهه دوم سال گذشته بود که درآمدهای این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد که البته بخشی از این موضوع به چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ و عدم پذیرش آن از سوی کاربران مربوط می شد.

مشکلات یاد شده در کنار رقابت شدیدی که از سوی چینی ها مدیریت می شد باعث گشت تا شرکت مورد بحث با فروش ۱۴ میلیون موبایل در آن دوره، از لیست ۵ فروشنده برتر جهانی در زمینه تلفن های هوشمند خارج شود.

lg-g4-first-look-aa-2-of-32-w600

در بخش فروش تلویزیون ها هم اگرچه این شرکت در بین دو فروشنده برتر جهانی قرار دارد اما در سه ماهه یاد شده بدترین فروش خود در چهار سال اخیر را تجربه کرد.

پرچمدار LG به نام G4 هم در سه ماهه دوم از راه رسید اما نتوانست ورق را برگرداند. ال جی تبلیغات بسیاری در خصوص دوربین این محصول کرد اما در حقیقت G4 هم از سوی بسیاری از کاربران پذیرفته نشد و شاید بتوان علت را در عدم وجود تمایز ویژه ای با نسل قبلی دانست.

ال جی مصمم بود که در فصل سوم سال ۲۰۱۵ می تواند با نکسوس 5X و V10 اوضاع را تغییر دهد. این اتفاق تا حد زیادی رخ داد. فروش تلفن های هوشمند این سازنده به ۱۴.۹ میلیون دستگاه رسید؛ رقمی که به خودی خود تحسین برانگیز است اما نمی توانست ال جی را دوباره در میان ۵ تولید کننده برتر تلفن هوشمند جای دهد. دیگر سامسونگ، اپل، هوآوی، لنوو و سپس شیائومی در این جایگاه ها ایستاده بودند.

این شرکت به طور کلی در سال ۲۰۱۵ فراز و فرودهایی را تجربه کرد.

پایانی قدرتمند؟

ال جی امروز صبح گزارش مالی خود از سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد و خبر رسید که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵، با زیان ۳۷ میلیون دلاری در بخش تلفن های همراه رو به رو شده است. با این حال ال جی موفق شده که در سال ۲۰۱۵ به طور کلی حدود ۶۰ میلیون دستگاه تلفن همراه به فروش برساند.

از یک طرف نکسوس ها بازخورد خوبی از سوی طرفداران اندروید خالص داشته اند و از سوی دیگر تلفن هوشمند V10 هم عملکردی بسیار بهتر از جی فلکس ۲ در سطح جهان داشته و به خوبی توانسته توجه علاقمندان به موبایل های مقاوم را جلب کند.

۲۰۱۶: بار سنگین درآمد ال جی بر دوش G5

LG-V10-Hands-On-4-1200x800-w600

سال گذشته ال جی تجربه بسیار با ارزشی به دست آورد و حالا می داند که اگر محصول خود را از نسل قبلی اش متمایز نکند، قادر به فروش آن نخواهد بود.

این روزها قدرت پردازشی تلفن های هوشمند به نقطه ای رسیده که افزایش چند درصدی قدرت آنها در نسل جدید، مشوقی برای کاربران جهت خرید آنها نخواهد بود. به همین دلیل و با درک همین موضوع بود که در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ شاهد معرفی و عرضه V10 از سوی این شرکت بودیم؛ محصولی که از یک نمایشگر باریک و دوم بهره می برد.

حالا شایعات بسیاری در مورد G5 به گوش می رسد و اینطور که پیداست شرکت کره ای می خواهد تغییرات گسترده ای در آن داده و این تلفن هوشمند را در چشم کاربران چشم نواز کند.

ال جی همچنان تصمیم دارد از نوعی طراحی بهره گیرد که به کاربر اجازه دهد باتری دستگاه را به شکلی ساده تعویض نماید. در شایعات آمده بود که بخش هایی از این تلفن هوشمند نظیر دوربین، ماژولار هستند و می توانید به سادگی بخش پشتی دستگاه را گشوده، آنها را جدا کرده و ماژول قدرتمندتری را جایگزین کنید. این ایده به خودی خود جذاب است اما در صورت به حقیقت پیوستن اش، باید منتظر ماند و دید بازخورد کاربران نسبت به آن چگونه خواهد بود.

در این میان و با توجه به استقبال بسیار کم کاربران، می توان تصور کرد که ال جی توسعه سری «جی فلکس» را نیز متوقف کرده است. خبری از توسعه یک تلفن همراه با کد نکسوس هم در سال جاری از سوی این سازنده نخواهد بود.

شاید شاهد حضور پر رنگ تر  این سازنده در بخش تبلت و پوشیدنی ها باشیم. در سال جاری همچنین می توانیم ببینیم که نسل دوم از V10 با بدنه ای مقاوم تر و قابلیت های تازه از راه می رسد.

مدیریت بحران

LG G4 Vs S6 (1)

خوشبختانه ال جی بخش هایی به نام LG Display و LG Chem را هم دارد که به شکل مداوم بر توسعه فناوری های مرتبط با نمایشگرهای خمیده و باتری مشغول هستند. در روزهای جاری، شگفتی های تکنولوژیک نه تنها درآمدهای ال جی از چنین کشف هایی را چند برابر خواهد کرد، بلکه فروش محصولاتش را نیز تضمین می کند.

این در حالیست که تلفن هوشمند G5 بدون شک از چیپست مجتمع اسنپدراگون ۸۲۰ بهره خواهد برد و همین موضوع می تواند باعث شود که کاربران به خرید این محصول علاقه نشان دهند.

پرچمدار شرکت مورد بحث به شکل مستقیم با کهکشانی بعدی سامسونگ به نام گلکسی اس ۷ و سپس پرچمداران بقیه شرکت ها در رقابت خواهد بود؛ محصولاتی که قرار است بیشتر آنها در کنگره جهانی موبایل که کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود رونمایی شوند.

اما اگر شایعه پشتیبانی مجدد سامسونگ از کارت های حافظه جانبی حقیقت داشته باشد، ضربه ای بر سیاست های ال جی وارد خواهد آمد.

بعد از G5، نوبت به میان رده های ال جی می رسد که در سال جاری با موبایل های ارزان قیمت چینی باید دست و پنجه نرم کرده و برتر بودن خود را به اثبات برسانند.

البته، به تازگی برخی کارکنان تیم توسعه webOS در مقر ال جی در سیلیکون ولی هم اخراج شده بودند و این موضوع خبر از عدم حضور محصولات بسیاری با این پلتفرم نرم افزاری می دهد. شاید راه اندازی یک کارخانه بزرگ دیگر برای تولید پنل های OLED بتواند سود مناسبی برای ال جی داشته باشد چرا که بعید نیست اپل سفارش ساخت پنل آیفون ۷ را به این شرکت بدهد.

LG G4 Vs S6 (34)

تیم مدیریت ال جی اخیرا دست خوش تغییرات گسترده ای شده و حالا هر مدیر ارشد برای خودش اختیار عمل بیشتری دارد. همین موضوع خبر از آن می دهد که ال جی خودش به خوبی می داند که باید در برخی موضوعات تغییرات اساسی ایجاد کند.

همانند سامسونگ، ال جی هم مشکل رقابت با چینی ها را دارد و این مشکل در بخش میان رده ها بیشتر از هر قسمت دیگری پدیدار می گردد. در سال ۲۰۱۶ تنها چاره ال جی برای جلوگیری از زیان در بخش تلفن های هوشمند این است که بتواند تمایز مناسبی با محصولات قبلی خود و رقبا ایجاد کند.

در کنار ایجاد تمایز ظاهری، استفاده از باتری قابل تعویض و قدرتمند، عملکرد سخت افزاری مناسب و البته دوربین بی نظیر می توانند در نقش کلید موفقیت ال جی در سال جاری ظاهر گردد.

مشکل دیگری که باید از سوی این برند رفع شود، مربوط به بخش نرم افزاری و رابط کاربری ال جی برای اندروید است که در صورت ساده شدن، زیبایی بیشتری پیدا می کند. در کنار انجام دادن موارد یاد شده و البته کمی هم شانس، ال جی امسال می تواند دوباره محصولاتی هیجان انگیز توسعه داده و دامنه سود خود را افزایش داده و در نهایت، به جمع پنج فروشنده برتر جهانی برگردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • س
    س | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    الجی واقعا حقش این نیست که یه شرکتایی مث هواوی و لنوو اشغال ساززیا حتی سونی جاشو گرفته (البته اینا زود گزره و قطعا الجی دوباره اوج میگیره) ، تو کره ای ها من الجی رو بیشتر از سامسونگ قبول دارم هم از کیفیت ساخت هم پشتیبانی و خیلیای دیگه ... امیدوارم جایگاه اصلی خودشو بدست بیاره تا چشم اونایی ک نمیتونن ببینن و همیشه بی کیفیت ترین چیزهارو با اینکه نمیدونن و علمی در اون قسمت ندارن به الجی ترجیح میدن کور بشه !! تنها شرکتی که توی جی2 اوج قدرتشو نشون داد و سامسونگ رو با اس4 به زانو درآورد ... قطعا این کمپانی رو هیشکی نباید دست کم بگیره

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    الجی شرکتیه که واسه مشتری هاش احترام قائله و پشتیبانی عالی حد اقل نسبت به بقیه شرکتا در ایران داره...محصولاتش همه خلاقانه و با نواوری و فوق العادس و توی اندرویدی ها واقعا بهترینه و شرکتایی مثل سونی و باس جلوش لنگ بندازن..

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی