ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحقیقات ثابت کرده که دوستان فیس بوکی قابل اعتماد نیستند

یکی از مواردی که در شبکه های اجتماعی آنلاین برای برخی از کاربران اهمیت بسیاری دارد، تعداد دوستان و فالوئرهاست. اما آیا بالا بودن تعداد دنبال کننده ها در فهرست برنامه های ذکر شده نقش ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

یکی از مواردی که در شبکه های اجتماعی آنلاین برای برخی از کاربران اهمیت بسیاری دارد، تعداد دوستان و فالوئرهاست. اما آیا بالا بودن تعداد دنبال کننده ها در فهرست برنامه های ذکر شده نقش مثبتی هم در زندگی افراد ایفا می کند؟ آیا او می تواند به همدلی، همدردی و یا کمک اسامی ثبت شده در حساب کاربری خود اعتماد نماید؟

این موضوعی است که دانشمندان درباره ی آن تحقیق و نتیجه نه چندان عجیب آن را اعلام نموده اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که یک فرد نمی تواند بیشتر از 150 رابطه تعاملی با افراد دیگر برقرار نماید. پیرو همین کشف، پروفسور «رابین دانبار» ثابت نموده حجم وسیعی از دوستان فیس بوکی برایشان مهم نیست که شما در چه وضعیت روحی یا شرایط زندگی قرار دارید و به زبان ساده تر، شما برای آنها اهمیت خاصی ندارید و فقط یک اسم در لیست دوستانش محسوب می گردید.

این ادعای تلخ «دانبار» در نتیجه ی تحقیق و مطالعه روی کاربران شبکه اجتماعی مورد بحث در انگلستان به دست آمده. به این صورت که از شرکت کننده های این بررسی درخواست شده بود تا مشخص کنند چند نفر از دوستان فیس بوکی آنها در مواقع لزوم به کمکشان خواهند آمد و چند نفر دیگر وقتی که مطلب ناراحت کننده ای در این شبکه پست می نمایند، با آنها همدردی می کنند. نتیجه به این صورت بود که بیشتر آنها اظهار داشته اند کمتر از 5 نفر قابل اعتماد هستند و روی کمک آنها در روزهای سخت می توان حساب کرد و از نظر احساسی نیز کمتر از 15 نفر با آنها همدردی می نماید.

لازم به یادآوری است تعداد دوستانِ تمامی شرکت کننده های این آزمایش بالغ بر 150 نفر بوده.

با این تفاسیر باید دانست تعداد زیاد دوستان حتی در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی نمی تواند تضمین کننده این باشد که یک فرد ارتباط های قابل اعتمادی دارد و همچنین باید تکرار کنیم که انسان قادر نیست به تعداد نامحدود رابطه های پایدار با دیگر افراد برقرار نماید.

در آخر هم این تحقیق تائید می کند نوع بشر به طور ذاتی در برقراری دوستی محدودیت دارد و حتی اگر انسان های زیادی در اطراف خود داشته باشد هم دست آخر به تعداد معینی از آنها می تواند تکیه نموده و اعتماد دو طرفه ایجاد کند. شاید این دلیل قانع کننده ای باشد برای گلچین نمودن افرادی که واقعا نقش موثری در زندگی دارند و حذف نمودن سیاهی لشکرها.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسین
    حسین | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    اون ک جفتته و چندین ساله میشناسیش قابل اعتماد نیس
    چ برسه ب مجازیش

مطالب پیشنهادی