ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوچکترین موتور بر روی بزرگترین ب ام و؛ مدلی ویژه برای بازار ترکیه، چین و ایران

ب ام و 2002 در اوایل دهه 70 میلادی اولین خودرو اروپایی بود که به توربوچارجر تجهیز شد. پس از این مدل یکی از نمونه های سری هفت (745i) نیز به عنوان یک سدان لوکس ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

ب ام و 2002 در اوایل دهه 70 میلادی اولین خودرو اروپایی بود که به توربوچارجر تجهیز شد. پس از این مدل یکی از نمونه های سری هفت (745i) نیز به عنوان یک سدان لوکس و بزرگ با موتور توربو راهی بازار فروش ب ام و شد.

اما استهلاک زیاد و پیچیدگی های تعمیر و نگهداری باعث شد که ب ام و تا سال 2007 به فکر استفاده مجدد از موتورهای توربو نیافتند و حتی به عنوان یکی از خودروسازان پیشرو و سنتی در تولید موتورهای اتمسفریک (فاقد سوپرچارجر و توربو) شناخته شود.

حالا اما شرایط به کلی تغییر کرده است و اغلب خودروسازان جهان به فکر تولید موتورهای توربو افتاده اند تا قوانین سخت گیرانه آلایندگی را رعایت کنند.

BMW-1
موتور جدید b48 ب ام و

ب ام و پس از عرضه موتور بسیار موفق چهار سیلندر و توربو 2.0 لیتری خود، موسوم به N20 که شامل تمام ب ام و های چهارسیلندر موجود در ایران در سال های اخیر نیز می شود، مدل جایگزین این موتور را با کد فنی B48 طراحی کرده است.

این موتور تازه قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری را نسبت به N20 ارائه می دهد. به شکلی که قدرت موتور به 258 اسب بخار افزایش یافته و شاهد کاهش مصرف سوخت تا حدود 5.7 لیتر (در سیکل ترکیبی) هستیم.

این در حالیست که تا حدود سال 2009 برای تولید چنین قدرتی از یک موتور شش سیلندر 3.0 لیتری با مصرف سوخت نزدیک به دو برابر این رقم استفاده می شد.

حالا ب ام و قصد دارد برای بازار های اقتصادی با قیمت سوخت زیاد، حتی این موتور کوچک را بر روی سدان لوکس و فول سایز سری هفت خود ارائه دهد.

BMW-2

خودرو مذکور با کد فنی 730i و 730il (مدل لانگ با فاصله محوری بیشتر) شناخته می شود و در ابتدای امر در بازار لوکس پسند چین و بازار خاص ترکیه (با قیمت سوخت بسیار بالا) به عنوان یک سدان لوکس اقتصادی عرضه می شود.

برای بازار ایران قانون سخت گیرانه و عجیبی تحت عنوان ممنوعیت واردات خودروهای لوکس (با حجم موتور بیش از 2.5 لیتر) وجود دارد که با این موتور شامل حال 730i نمی شود و از این رو امکان واردات این خودرو به ایران نیز وجود دارد.

با این حال تصور نکنید که 730i خودرو سریعی نیست. به لطف عملکرد فوق العاده موتور در زمینه تولید گشتاور 400 نیوتن متر در دور موتور پایین و گیربکس هشت سرعته، این سدان بزرگ جثه می تواند تندی 100 کیلومتر بر ساعت را ظرف 6.2 ثانیه تجربه کند که رقمی تحسین برانگیز و نسبتا سریعی به حساب می آید.

آلایندگی 133 گرم به ازای هر کیلومتر و محدودیت سرعت 250 کیلومتر بر ساعت از دیگر ویژگی های این خودرو لوکس و جذاب است.

BMW-3

با این حال قیمت نهایی این مدل در بازار چین هنوز تعیین نشده است اما قیمت در نظر گرفته شده برای بازار ترکیه با توجه به عوارض بالای این کشور در حدود 193 هزار یورو اعلام شده است که رقم وحشتناکی نسبت به سایر کشورهای به نظر می رسد.

به روز رسانی: در طی روزهای اخیر (هفته اول دی ماه 1395) نسل جدید ب ام و سری هفت با این پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری (کد 730i) سرانجام در تهران رونمایی شد و بر اساس اطلاعات اولیه قیمت سری هفت جدید بسته به نوع آپشن ها از 700 تا 760 میلیون تومان متغییر خواهد بود که رقم گزافی برای مدل پایه ب ام و سری هفت به نظر می رسد.

با این حال به دلیل توقف واردات خودروهای لوکس و بزرگ در طی سال های اخیر، قیمت این سری هفت جدید عملا با نسل قبلی مرسدس بنز s class برابری می کند و از این رو برای مشتریان خاص خودروهای لوکس، خرید این مدل از ب ام و نسبت به انتخاب مرسدس بنز های قدیمی و پا به سن گذاشته توجیه فراوانی دارد.

benz-7

از سوی دیگرعرضه گسترده نسل تازه سری هفت می تواند به کاهش قیمت نسل های قبلی مرسدس بنز s class و حتی پورشه پانامرا منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • علی
    علی | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    حالا که بی.ام.و موفق شده این قوانین عجیب رو دور بزنه قوانین عجیب تر می شن و یک بند با عنوان "ممنوعیت واردات خودروهای لوکس (با حجم موتور بیش از 2.5 لیتر و برای محصولات بی.ام.و کمی کمتر از 2.5 لیتر)" اضافه می شه و اگر هم شرکتی خواست یه موقع از این کارهای مشابه بکنه کلا قانون می شه "ممنوعیت واردات خودروهای لوکس".

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    این مدل واسه بازار ایران مناسب نیست اگه بخواد تو ایران موفق بشه باید خیلی خیلی ارزون باشه و فقط کافیه اسم BMW روش باشه تا فروشش تو ایران تضمین بشه...

  • m
    m | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    ﺻﺪﻭ ﻧﻮﺩﻭ ﺳﻪ ﻫﺰاﺭ ﻳﻮﺭﻭ ﺧﻮﺩﺵ 800 ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﭘﻮﻟﻪ... 150 ﺩﺭﺻﺪﻡ ﮔﻤﺮﻙ ﺑﺨﻮﺭﻩ و ﻳﻜﻤﻢ.ك ﺑﻜﺸﻦ ﺭﻭﺵ ﻣﻴﺸﻪ ﺩﻭ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ... ﺑﺎ ﭘﻮﻧﺼﺪ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ اﻻﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻪ اﺩﻡ ﻧﻤﻴﺪﻥ...

    • z
      z | ۸ بهمن ۱۳۹۴

      نوشته صد و نود و سه هزار يورو با احتساب عوارض بالاي مورد اخذ در تركيه.

  • رایموند
    رایموند | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    درود قیمت خیلی بالاست...
    با این نیسان تیتان که خیلی لوکس هستش و ژاپنیه قیمت فروش 50000 دلاره ولی این آلمانی بی ام و که سری جدید زده 193000 دلار اعلام شده واقعا تفاوت قیمت خودروهای لوکس ژاپن و آلمان خیلی زیاده...
    ترحیج میدم همین نیسان وانت تیتان استفاده کنم که لوکس هست و برای شرایط آب و هوایی ایران سازگاره...

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۷ بهمن ۱۳۹۴

      193 هزار..قیمت در ترکیه با احتساب گمرک این کشور هست، قیمت پایه و جهانی به مراتب کمتر خواهد بود.

  • عارف
    عارف | ۷ بهمن ۱۳۹۴

    اون وقت با این موتور جمع و جور و فضای زیاد، جا برای یه چمدون اضافه هم گذاشتن حتما.

مطالب پیشنهادی