ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

3 توصیه مفید برای مطالعه 100 عنوان کتاب در سال

راز شیوه ی تفکر یک مدیر عامل در چیست؟ به گفته ی جسیکا ماه، یکی از مؤسسین ایندنیرو، این سؤال پاسخ ساده ای دارد: اینکه سالی 100 کتاب بخوانید. او تنها کسی نیست که اصرار ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

راز شیوه ی تفکر یک مدیر عامل در چیست؟ به گفته ی جسیکا ماه، یکی از مؤسسین ایندنیرو، این سؤال پاسخ ساده ای دارد: اینکه سالی 100 کتاب بخوانید. او تنها کسی نیست که اصرار دارد اگر می خواهید به موفقیت های بزرگی دست پبدا کنید، باید بیشتر مطالعه کنید. بزرگان حوزه ی کسب و کار مثل بیل گیتس و وارن بافت نیز بارها همین را گفته اند. همین چند وقت پیش مارک زاکربرگ 23 عنوان از کتاب هایی که سال گذشته مطالعه کرده را با عموم مخاطبان خود در میان گذاشت.

اما مسئله ای که وجود دارد مشغله ی زیاد است. اغلب ما خیلی دوست داریم آنقدر وقت آزاد داشته باشیم که هر روز ساعت ها با یک کتاب فوق العاده خلوت کنیم، اما تعداد کمی از ما چنین فرصتی داریم. با این حساب، میلیاردر های بی نهایت پرمشغله ای مثل گیتس یا بقیه، چگونه قادرند این همه کتاب بخوانند؟ و از آن مهم تر، شما چطور می توانید چنین کاری بکنید؟

داریوس فرو اصرار دارد هر چقدر هم که مشغله داشته باشید، خواندن 100 کتاب در سال امکانپذیر است. او در مطلبی که به تازگی روی مدیوم منتشر کرد، توصیه های مفصلی داشت پیرامون اینکه چطور حتی پر مشغله ترین کارآفرینان نیز می توانند تا این میزان مطالعه داشته باشند.

1- پیشاپیش کتاب بخرید

وقتی سعی دارید عادت تازه ای در خود به وجود بیاورید، برداشتن هر مانعی هر چند پیش پا افتاده که ممکن است مانع پایبند ماندن شما به عادات تازه تان شود مفید واقع می شود. برای مثال آنهایی که می خواهند عادت دویدن را در خود به وجود بیاورند، می توانند روی خرید یک جفت کفش ورزشی مناسب تر سرمایه گذاری کنند. این قائده برای کسانی که می خواهند عادت مطالعه را در خود پرورش دهند به معنای آن است که نباید برای خرید کتابی تازه، منتظر تمام شدن کتاب قبلی ماند. کتاب های تازه همیشه باید در اطراف شما و دم دستتان باشند.

فرو در این باره می گوید «هرچه کتاب های بیشتری در منزلتان داشته باشید، انتخاب های بیشتری خواهید داشت و این به شما کمک می کند بیشتر مطالعه کنید. علتش این است که برای اغلب کتاب هایی که می خوانید از قبل برنامه ریزی نمی کنید. وقتی یک کتاب را تمام می کنید، نگاهی به قفسه ی کتاب هایتان می اندازید و در مورد کتاب بعدی خود تصمیم می گیرید ... هرچه کتاب های نخوانده ی بیشتری در کتابخانه ی خود داشته باشید، عزم مطالعه نیز بیشتر در شما تقویت می شود. از طرف دیگر، برای مطالعه نکردن توجیهی نخواهید داشت».

2- همیشه در حال مطالعه باشید

این اصل بسیار ساده است؛ همیشه در حال مطالعه باشید. قرار نیست به شکلی معجزه آسا برای خواندن یک کتاب چند ساعت فرصت خالی پیدا کنید. در عوض، باید برای بالا و پایین کردن برنامه ی روزانه تان و رسیدن به هدفگذاری خود برای مطالعه، انتخاب های آگاهانه داشته باشید.

فرو اعتقاد دارد می توان داخل مترو، هنگام انتظار در مطب پزشک، هنگام شیر دادن به کودک، و یا حتی در اوقات استراحت کاری به مطالعه پرداخت. او می گوید: «در هر فرصتی که پیدا می کنید کتاب بخوانید».

ممکن است توصیه ی ساده انگارانه ای به نظر برسد اما حساب و کتاب فرو برای این ادعا مجاب کننده است. طبق محاسبات او «اغلب افراد قادرند ساعتی 50 صفحه کتاب بخوانند. اگر در هفته 10 ساعت مطالعه کنید، در سال 26000 صفحه کتاب خواهید خواند. اگر فرض کنیم هر کتاب به طور متوسط 250 صفحه باشد، می توان 104 عنوان کتاب در سال مطالعه کرد».

3- کتاب هایی بخوانید که دوست دارید

اگر دوست دارید زیاد مطالعه کنید، خودتان را به خواندن کتاب هایی که در زمانی خاص علاقه ای به خواندنشان ندارید مجبور نکنید. مطالعه ی روزانه ی شما برنامه ی درسی دانشگاه تان نیست که مجبور باشید در هر صورت یک سری ماده ی درسی را بخوانید. هر چیزی که از خواندنش لذت ببرید می تواند ارزشی برای شما داشته باشد.

فرو می گوید «هر کتابی به درد هر کسی نمی خورد. ممکن است کتابی جزو پر فروش ترین ها باشد، اما شما نتوانید نگارشش را تحمل کنید. یا شاید وقت مناسبی برای خواندن آن نباشد. اگر نمی توانید صفحات کتاب را یکی پس از دیگری ورق بزنید، آن را کنار بگذارید و کتابی بردارید که ورق زدنش اشتیاق را در شما بر انگیزد». زندگی آنقدر کوتاه، و فهرست کتاب های در دسترس آنقدر بلندبالاست که نباید خودتان را به خواندن کتاب های خسته کننده وادار کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • رضا نظریان
    رضا نظریان | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    بسیار مطلب مفید و خوبی بود. سپاس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی