ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اوراکل بالاخره به حذف افزونه جاوای خود در مرورگرها رضایت داد
تکنولوژی

اوراکل بالاخره به حذف افزونه جاوای خود در مرورگرها رضایت داد

کمپانی اوراکل در حال برداشتن آخرین قدم ها برای حذف کامل افزونه جاوای خود از مرورگرها است. این افزونه در دهه 90 میلادی به منظور افزودن برخی قابلیت های اپلیکیشن مانند به مرورگرهای اینترنتی رونمایی شد، ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

کمپانی اوراکل در حال برداشتن آخرین قدم ها برای حذف کامل افزونه جاوای خود از مرورگرها است. این افزونه در دهه 90 میلادی به منظور افزودن برخی قابلیت های اپلیکیشن مانند به مرورگرهای اینترنتی رونمایی شد، اما در سال های اخیر به جهت نقص های فراوان امنیتی و پذیرایی احسن از بدافزارها بیشتر به بلای جان کاربران و پتشیبانان IT در شرکت ها بدل شده است. در همین راستا بالاخره کمپانی مادر نیز به کنار گذاشتن این محصول قدیمی خود رضایت داده.

گوگل از سپتامبر در مرورگر کروم به پشتیبانی از اپلت های جاوا خاتمه بخشیده و مایکروسافت از ابتدای عرضه مرورگر اج روندی مشابه را در رابطه با این محصولش دنبال کرده. با این وجود اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و سافاری اپل همچنان از این افزونه پشتیبانی می کنند، آن هم فقط برای عده معدودی از افراد که کماکان روی مرورگر خود نیاز مبرمی به اپلیکیشن های مبتنی بر افزونه ی مورد بحث  دارند.

در این میان موزیلا نیز اعلام کرده که تا پایان سال میلادی جاری به پشتیبانی از افزونه هایی مانند «سیلورلایت» و جاوا خاتمه خواهد داد. حالا خود کمپانی سازنده نیز قصد دارد بعد از انتشار JDK 9 (یا همان کیت توسعه دهندگان جاوا) افزونه مذکور را کنار بگذارد.

البته هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که الحاقات تحت جاوا که برای مرورگرها توسعه یافته اند چه زمانی به طور کامل از صحنه اینترنت محو خواهند شد، اما آنهایی که در حال حاضر از کروم یا Edge استفاده می کنند، مدت هاست که این مرحله را پشت سر گذاشته اند.

کسب و کارهایی که هنوز از این افزونه در مرورگرهای باقی مانده بهره می برند، می توانند برای مدت کوتاهی به استفاده خود ادامه دهند، اما اوراکل در حال ارسال هشدارهایی جدی برای این کسب و کارهاست تا به دنبال راهکارهایی جایگزین باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    با توجه به عتیقه بودن بعضی از سایت های سازمانی و دولتی و دانشگاهی امیدوارم در اینجور سایت ها از اپلیت های جاوا استفاده نکرده باشن!
    :|

  • مرد خسته
    مرد خسته | ۹ بهمن ۱۳۹۴

    این اوراکل یعنی یه شرکت گدا صفتیه که تا بحال ندیدم..
    چن ساله گیر داده به گوگل که از مال من استفاده کردی، باید پیل بدی.، پیللللل...
    گوگل هم البته با نشان دادن یکی از انگشتانش در پاسخ گفت: انگار حالت خوش نیس!؟ زبون آدمیزاد میفهمی یا نه!؟ اون قسمتایی که من استفاده کردم رایگان بوودد، میفهمی؟! رایگان. همه استفاده کردن ، منم کردم!!
    اصن حالا که کار به شکایت کشی کشیده ماهم کاری میکنیم که مجبور شی کم کم از همه جا بکشی بیرون و محو شی.. هم خودت هم کامپوننتای نا امنت !
    اول از همه هم از مرورگرامون شروع میکنیم !
    تا دیگه با دم شیر ور نری.

    • امیر
      امیر | ۹ بهمن ۱۳۹۴

      حالا همین شرکت هم خیلی دست کم نگیر به هر حال تو برنامه نویسی انقلابی به پا کرد

    • بهمن
      بهمن | ۹ بهمن ۱۳۹۴

      اولا گوگل از توابع رایگان استفاده نکرده و تقریبا محکوم هم شده البته دادگاه همچنان ادامه داره و گوگل قرار توی اندروید جدید از توابع متن باز و رایگان جاوا استفاده کنه
      در ثانی جاوا متعلق با شرکت سان بوده که اخیرا به اوراکل پیوسته و اوراکل هم اصلا شرکت کوچیکی نیست. بد نیست بدونی تمام سیستم بانکداری که داری ازش استفاده میکنی بر پایه اوراکل و جاوا بنا شده

      • مرد خسته
        مرد خسته | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

        بعله، همه ی این چیزایی که شما در بالا و امیر در پایین فرمودید درسته، کیه که ازش استفاده نکرده باشه تاحالا!؟
        هممون از روزی که با ویندوز و اینترنت آشنا شدیم با فرزندان این شرکت عظیم سرو کار داشتیم،
        اما در کل با تمام احترامی که براش قائلم باید بگم دیگه پیر شدی حاجی ، بکش کنار بذار جوونا بیان تو کار، تو عمل هم نشون دادن که از تو بهترن، هم کارایی هم امنیت..
        کم پول در آوردید اینورو اونور؟! حالا یه کمپانی مطرح تر از خودت با توجه به محتوای چیزی که میخواسته بسازه، افتخار داده و چنتا از بچه هات رو به کار گرفته تا اسمت همچنان زنده بمونه بده؟!
        به اندازه کافی دیگه پول گرفتید واسه حق امتیاز چیزایی که یه زمانی همه مجبور بودن ازش استفاده کنن به علت نبودن جایگزین.. دیگه قرار نیست که تا ابد پول بگیرید واسش! اونم الان تو عصر نرم افزار با این همه رقابت و استفاده های مشترک..

        DIVX هم مثه شما طمع داشت.،
        یه زمانی سلطان مالتی مدیا بود و به خاطر کدک های ویدوئی که ساخته بود از عالم و آدم پول میگرفت و هنوز هم میگیره ! حتی جالبه چن سال پیش یادمه داشتم تو تنظیمات تلویزیون ال جی گشت میزدم که با جناب DIVX ملاقات کردم! اونجا هم واسه اکتیو شدن کدک هاش برای ضبط تصویر برنامه ها از بنده پیل! میخواست..)) یعنی توقع داشت بنده واسه ایشون با تی وی کانکت شم به اینترنت و وصل شم به سرورش و حق امتیاز بدم ! اونم واسه avi و divx ! حتی به صورت تریال هم نذاشته بود گدا صفت تا ببینم ارزش داره بخرم یا نه ! البته بنده هم با نشان دادن یکی از انگشتانم خیلی مودبانه فرمت پیشرفته تر و با کیفیت تری همچون جناب سلطان MKV با h264 قدرتمندش که دنیا رو قبضه کرده واسه ضبط تصویر انتخاب نمودم!
        دنیا داره به سمت آزادی پیش میره و طمع کاران پول پرست خود بخود به انزوا کشیده میشن..
        حالا دیده همه رفتن سراغ AVC ، رفته با کمال پررویی از این کدک های رایگان تو نرم افزارای پولیش استفاده کرده!!
        نمیدونم اگه اشتباه میکنم بفرمایید روشن شم تا این همه حرف زدن نتیجه ای داشته باشه لا اقل.

مطالب پیشنهادی