ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قمار ساتیا نادلا در مایکروسافت و ایده هایی که رنگ واقعیت به خود می گیرند

روز گذشته بود که مایکروسافت گزارش عملکرد مالی اش در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد؛ گزارشی که تحلیلگران و سهام داران را آسوده خاطر کرد و البته باعث شد ساعتی پس از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

روز گذشته بود که مایکروسافت گزارش عملکرد مالی اش در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد؛ گزارشی که تحلیلگران و سهام داران را آسوده خاطر کرد و البته باعث شد ساعتی پس از انتشار آن، ارزش سهام مایکروسافت در بازار بورس تا ۳ درصد افزایش را تجربه کند.

نت فلیکس در گزارشات مالی خود به افزایش تعداد کاربرانش می نازد و یا فیس بوک، ادعا می کند که در فلان ماه چه تعداد کاربر در وب سایت اش آنلاین بوده اند. مایکروسافت ولی از سیستم پیچیده تری در بحث نمایش آمارهایش بهره می گیرد؛ سیستمی که خبر می دهد مایکروسافت طبق برنامه ریزی آقای نادلا به سوی موفقیت پیش می رود.

دو سالی می شود که دفتر ساتیا نادلا به بالاترین طبقه از مقر اصلی مایکروسافت نقل مکان یافته. در همان ابتدای کار و زمانی که تازه این عنوان را کسب کرده بود، دو هدف مهم برای شرکت متبوعش مشخص کرد: اول اینکه تا سال ۲۰۱۸، ویندوز ۱۰ دست کم در یک میلیارد دستگاه نصب شده باشد و دوم اینکه تا همان سال، مایکروسافت قادر شود از بخش سرویس های ابری که به سازمان ها ارائه می دهد، دست کم ۲۰ میلیارد دلار به شکل سالانه درآمد کسب نماید.

کافیست بدانید هر کاری که اکنون مایکروسافت می کند، هر ایده تازه ای که در ردموند مطرح می شود و هر خبر رسمی که از سوی مایکروسافت می شنوید، در راستای تحقق یافتن همین دو هدف یاد شده قرار دارد؛ هدفی که حرکت برای رسیدن به آن تا کنون با پیشرفت بسیار قابل قبولی همراه بوده.

بیایید کمی بیشتر در مورد این دو هدف صحبت کنیم.

هدف اول: ویندوز دهم

در ابتدای ماه ژانویه بود که مایکروسافت خبر داد بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه مختلف (بیشتر کامپیوتر و تبلت) از نسخه دهم ویندوز بهره می جویند. همانگونه که می دانید، سیاست مایکروسافت در خصوص ارائه این نسخه از پلتفرم نرم افزاری اش با گذشته تفاوت های ساختار شکنی داشته است.

همین چند سال پیش اهالی ردموند ویندوز را به عنوان شاهراه درآمدهای خود می دیدند؛ فرآورده ای که در هر صورت و به هر شکلی می توانست درآمدهای سرسام آوری را به جیب سهام داران این کمپانی بزرگ نرم افزاری سرازیر کند، چه از سوی تولید کنندگان کامپیوترهای شخصی و چه از سوی مصرف کنندگان کامپیوترهای شخصی. بالاخره یکی این وسط مجبور بود به مایکروسافت برای استفاده از ویندوز پول بدهد.

در یک ساختار شکنی بی سابقه و پس از حضور ساتیا نادلا، ویندوز دهم بر خلاف نسخه های پیشین به شکل رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت. حالا مایکروسافت تصور می کند که هر چقدر دامنه کاربرانی که از ویندوز ۱۰ استفاده می کنند گسترش یابد، مشتریان سرویس های مرغوب و ابری اش افزایش پیدا می کنند. در مورد سرویس هایی نظیر آفیس ۳۶۵، ویندوز استور، اکس باکس لایو و اپلیکیشن موسیقی Groove صحبت می کنیم.

screen shot 2015-12-02 at 11.41.56-w600

این استراتژی قمارآلود، تا به اینجای کار به ثمر نشسته. مایکروسافت روز گذشته و در خلال گزارش مالی اش بیان نمود که ۳۰ درصد از درآمد موتور جستجوی «بینگ» از طریق ویندوز ۱۰ به دست آمده است. چرا؟ پاسخ ساده است. «کورتانا» (دستیار دیجیتالی و مجازی مایکروسافت در ویندوز ۱۰، iOS و اندروید) برای پاسخ دادن به هر سوال شما به سراغ موتور جستجوی بینگ و البته تبلیغات موجود در آن می رود.

به شکل مشابهی، «ویندوز استور» اگرچه هنوز در انتظار حضور توسعه دهندگان بزرگ به سر می برد اما مایکروسافت گزارش داده که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۵، بیشترین درآمد از این فروشگاه نرم افزاری را داشته، درآمدی که البته مایکروسافت سهم قابل توجهی از آن را برای خود کنار می گذارد.

هدف دوم: فضای ابری

بر اساس درآمدهای بخش ابری و سرویس های سازمانی، مایکروسافت ادعا نموده که می تواند به درآمدی ۹.۴ میلیون دلاری در بخش "نرخ ترتیب سالانه" (ARR) دست پیدا کند. نرخ ترتیب سالانه روشی مرسوم برای محسابه درآمد شرکت های تکنولوژیک، مخصوصا در بخش محاسبه درآمدهای سرویس های ابری است.

(توضیح مترجم: ARR به این صورت است که مدیر عامل یک شرکت در صورت کسب درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری در یک دوره سه ماهه مالی، درآمدی که در سه ماه کسب کرده را به ۹ ماه بعدی تعمیم می دهد و گمانه زنی می کند که شرکتش قادر است طی ۱۲ ماه به درآمد ۴۰۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.)

دو سال پیش ساتیا نادلا گمانه زنی می کرد که ARR بخش فضای ابری در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲۰ میلیارد دلار باشد، حالا همین رقم در آخرین گزارش مالی مایکروسافت به حدود ۱۰ میلیارد رسیده و نیمی از راه را پیموده است.

نادلا در هنگام ارائه آمارهای مالی شرکتش گفت: «موقعیت هایی که در تجارت فضای ابری برای سازمان ها نهفته هستند، به شکل شگفت انگیزی زیاد هستند؛ زیادتر از هر بازار و کسب و کار دیگری که تا کنون در آن قدم گذاشته ایم.»

تقاضای سازمان ها برای استفاده از فضای ابری سر به آسمان می کشد و در این میان، شرکت «آمازون» سطله ای خاص بر این تجارت دارد و البته حالا مایکروسافت وارد مبارزه با آمازون شده تا سهم بزرگتری از این تجارت سودآور را برای خود کنار بگذارد.

microsoftazure-w600

حالا «آژور» (Azure)، پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت رقابتی سرسختانه را با «Web Services» از آمازون آغاز نموده و در گزارش مالی مایکروسافت بیان شد که ۱۲۷ درصد به نسبت مقطع زمانی مشابه در سال پیش افزایش درآمد داشته است. این در حالیست که عملکرد این رایانشگر ابری تا دو برابر افزایش داشته.

نادلا روز گذشته در جمع سهام داران بیان نمود که شرکت تحت مدیریت اش، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در سایر زمینه های تکنولوژیک، قابلیت و فرصت ها را یافته و حضور موثری به هم رساند. آنچه مایکروسافت در گزارش مالی خود از عملکرد سه ماهه پایانی ۲۰۱۵ نشان داد، همان مواردی بودند که منتقدان وال استریت می خواستند آنها را بشنوند و البته اینطور که به نظر می رسد، مایکروسافت و نادلا احتمالا زودتر از سال ۲۰۱۸، به اهدافی که تعیین کرده اند دست پیدا خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • zaryab
    zaryab | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    ادم باهوش و دوس داشتنی دنیای تکنولوژیه،خیلی آینده نگره،مایکروسافت کم کم داشت فراموش میشد ولی به لطف نادلا دوباره اومده سر خط خبرهای تکنولوژیک

    • majid
      majid | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

      پس این میون ویندوز موبایل پر.آخه کابرای ویندوز فون و موبایل اصلا آدم نیستند.

      • آرش
        آرش | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

        یادمه موقعی که اولین سرفیس معرفی شد خیلیها نظر میدادن که به درد نمیخوره شکستی دیگر برای مایکیو از این حرفا ولی مایکروسافت انقدر اسرار ورزید و توسعش داد تا به اینجا رسیده که میبینین . در مورد موبایل هم همینه صبر کنین ویندوز 10 بیاد مطمئن باشین اونم مثل سرفیس موفق خواهد شد فقط به زمان نیازه

        • majid
          majid | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

          امیدوار م این جوری باشه و به ویندوز موبایل هم توجه بشه.

  • hadi msh
    hadi msh | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    ورژن بی تعصب جابز ؛)

  • amir
    amir | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    خوشم ازش میاد ولی نمیدونم چرا!

  • Jazz
    Jazz | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    نادلا محبوب بین سهام داران و کاربران iOS و اندروید! و منفور بین کاربران ویندوزفون!

    • عرفان
      عرفان | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

      برای ما کاربران وینفون ، نادلا از باقی مدیران بهتر و قوی تر کار کرده !
      هرچند هنوزم تا مطلوب فاصله هست.

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

    سلام دوستان من میخواستم سیستممو ارتقا بدم یه مجموعه کیس واسه گیم ب قیمت زیر یه میلیون بگیرم...ممنون میشم یه راهنمایی کنید که cpuومادربرد و رم و گرافیک چه مدلی بخرم که گیم های سنگین رو واسه یکی دو سال ساپورت کنه و قیمتش زیر 1میلیون باشه؟؟؟؟؟؟

    • سیاوش
      سیاوش | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

      نمیتونی زور نزن

    • Jazz
      Jazz | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

      اگر تهرانی، یکم بذار روش پلی استیشن 4 بخر تا چهار سال راحتی! اگر نه زوم جی راهنمای خرید با بودجه یک تومن داره

      • آرش
        آرش | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

        به هر حال بازیهای اول شخص و سوم شخص با پی سی لذت دیگه ای داره در کنارش شما از پی سی میتونین خیلی استفاده های دیگه انجام بدین که کنسول های بازی قادر به این کار نیستن . به نظرم همون کیس رو جمع کنی بهتره

        • مهمان ناخوانده
          مهمان ناخوانده | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

          پس بهتره بیشتر پول بزارم و یه PCبهتر بخرم؟؟؟اخه الان یه پی اس4 دارم ولی میخوام یه PCهم بخرم ولی نمی خوام زیاد هزینه کنم

    • هادی
      هادی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

      متاسفانه با وضعیت قیمت فعلی، اصلا با زیر ۱ تومن نمیشه یه کیس خوب بست، چی برسه به یه کیس مخصوص بازی.
      شما علی الحساب ۱۵۰-۲۰۰ باید بذاری کنار برای پاور و خود جعبه کیس. یه مادربرد معمولی هم بخوای بگیری، ۲۵۰-۳۰۰ پات می افته...تا اینجا ۴۵۰. هارد هم که زیر ۱ ترا گذاشتنش اشتباهه، بگو اونم ۱۵۰. این ۶۰۰...حالا میمونه سه قطعه اصلی رم ، گرافیم و سی پی یو و شما با نهایتا ۴۰۰ هزار تومان پول...یه پروسسور نسل ۵ ، حداقل core i5 بخوای ببندی، زیر ۲۵۰ گیرت نمیاد (دارم حداقل هارو میگم)، حداقل ۸ گیگ رم میخوای، ۲۰۰ تومن، اینجاس که پولت تموم میشه...و میمونه اصل کارییعنی یه گرافیک GT970 یا GT980 ...

مطالب پیشنهادی