ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

ارتباط الگوی رفتاری شخصیت نوع A با بیماری های قلبی

پیش از این درباره ی ترکیب توقف ناپذیر کارآفرینی و تیپ شخصیتی نوع A برایتان گفته ایم. می دانیم که به طور کلی می توان شخصیت همه ی انسان ها را به دو گروه A و ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

پیش از این درباره ی ترکیب توقف ناپذیر کارآفرینی و تیپ شخصیتی نوع A برایتان گفته ایم. می دانیم که به طور کلی می توان شخصیت همه ی انسان ها را به دو گروه A و B تقسیم کرد. شخصیت های نوع A معمولاً افراد به شدت با انگیزه ای هستند که اهداف بسیار والا و حرارتی درونی برای دنبال کردن خواسته هایشان دارند. شخصیت های نوع B معمولاً انسان های آرام تری هستند و این انگیزش به شدت بالای شخصیت های نوع A را ندارند؛ اما از طرف دیگر استرس بسیار کمتری را تجربه می کنند. بقیه ی افراد نیز جایی بین این دو طبقه بندی می شوند. بسیاری از کارآفرینانی که شخصیت نوع A دارند، این موضوع را در تأسیس شرکت و موفقیت های خود بسیار مؤثر دانسته اند.

اما همان طور که بعضی مشاغل فشار روانی سنگین تری بر افراد تحمیل می کنند، به نظر می رسد برخی ویژگی های فردی خاص نیز، بدون توجه به شغل، فشار روانی بیشتری به فرد وارد می آورند که این، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در آنها بالا می برد. مطالعات نشان می دهند افراد دارای تیپ شخصیتی A، خصوصاً نسبت به بیماری های قلبی آسیب پذیر تر هستند. افراد تیپ A در کنار انگیزه و بهره وری بالا، افرادی هستند تندرو، رقابت گرا، و پرخاشگر. آنها همیشه از نظر زمان شدیداً در مضیقه هستند و سعی می کنند کار بیشتری را در مدت زمانی کمتر انجام دهند.

مطالعات زیادی بر این امر صحه گذاشته اند که افراد تیپ A از افراد تیپ B نسبت به بیماری های قلبی آسیب پذیر ترند. دلیل احتمالی این امر آن است که افراد تیپ A به نسبت تیپ شخصیتی B، فشار بیشتری بر خود وارد می آورند و خود را بیشتر در معرض موقعیت های تنش زا قرار می دهند.

همچنین به نظر می رسد افراد تیپ A به استرسی که با آن مواجه اند عکس العمل روانی فوق العاده شدیدی نشان می دهند. این افراد هنگامی که با موقعیتی چالش برانگیز روبرو می شوند فشار خون بالاتری دارند و افزایش ضربان قلب و سطح اپینفرین خونشان بیشتر است تا افراد تیپ B. برخی محققان بر این باورند که این واکنش پذیری روانی بالا هنگام مواجهه با استرس (که گاهی برانگیختگی نام می گیرد) کلید ارتباط بین الگوی رفتاری نوع A و بیماری های قلبی است.

قسمت عمده ی تحقیقات در مورد عوامل روانیی بیماری های قلبی، روی مردان متمرکز شده است تا زنان. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی حتی در بین زنانی که چه در خانه و چه در محل کار، با موقعیت های به شدت تنش زا مواجه می شوند تا حد قابل توجهی پایین تر از مردان است. عوامل بیولوژیک و روانی متعددی نیز می توانند در به وجود آمدن این تفاوت سهیم باشند. از آن جمله یافته ی محکمی است که نشان می دهد گرچه زنان احساسات خود را بیشتر از مردان بروز می دهند، واکنش های روانی شان شدت کمتری دارد. پس بر حسب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، شاید بهتر باشد به جای اینکه احساساتمان را در خود نگاه داریم، آنها را بروز دهیم. نگه داشتن این احساسات در درون فرد می تواند در نهایت به صدمات جسمانی منجر شود.

به خاطر چنین ارتباطی میان الگوی رفتاری تیپ A و بیماری قلبی، رویکردهای متفاوتی برای تغییر این الگو اتخاذ شده است. مثلاً، افراد تیپ A یاد می گیرند چطور با تمرینات تمدد اعصاب و سایر تکنیک ها بر استرس خود فائق آیند. آنها تشویق می شوند سرگرمی های بی دغدغه ای برای خود پیدا کنند و یا اینکه به آنها کمک می شود در جلسات درمان، دید فشار آور خود به زندگی را تغییر دهند. برخی برنامه ها در تغییر واکنش های رفتاری و روانی افراد تیپ A تا حدودی با موفقیت همراه بوده اند؛ اگرچه تا کنون این موفقیت محدود بوده است.

به نظر می رسد تیپ رفتاری A، طی سال ها فراگرفته می شود و با جنبه های رقابتی و موفقیت مدارانه ی جوامع غربی تقویت می شود. به همین خاطر، تغییر چنین الگویی کار بی دردسری نیست. همچنان که خوان بوریسنکو به درستی اشاره می کند، «یکی از استرس زا ترین چیز ها برای یک فرد تیپ A این است که به او بگویید آرام باش».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی