ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کهن سالی که بعد از تندروی ها خسته است؛ چرا سونی در معرفی محصولات جدید محتاط شده؟

خالی از هیچ؛ این شاید بهترین عبارت برای توصیف محصولات و خبرهایی باشد که سونی در جریان CES امسال به سمع و نظر کاربرانش رساند. این شرکت ژاپنی که به حق نقشی فراموش نشدنی در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

خالی از هیچ؛ این شاید بهترین عبارت برای توصیف محصولات و خبرهایی باشد که سونی در جریان CES امسال به سمع و نظر کاربرانش رساند. این شرکت ژاپنی که به حق نقشی فراموش نشدنی در همه گیر شدن وسایل و لوازم الکترونیکی مصرفی در دهه 90 میلادی داشت حالا ظاهرا تقلایی برای حفظ نام خود نمی کند و امسال حتی زحمت معرفی هیچ محصول قابل توجهی را در بزرگ ترین نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیکی به خود نداد.

اگر نگاهی به گزارش عملکرد مالی سه ماهه اخیر این شرکت بیاندازید در خواهید یافت که سونی بهترین کار را انجام داده و به نتیجه مطلوبی هم دست پیدا کرده است.

حقیقت این است که تا پیش از این، سونی در ژانویه هرسال و در جریان CES دستگاه های مختلفی را معرفی می کرد و جالب است بدانید که مرتبا هم تعداد این محصولات زیاد و زیادتر می شد. اما هر سال بهار و بعد از برگزاری CES، هیچکدام از آن محصولات جایگاهی در بازار رقابتی محصولات الکترونیکی که زمانی تحت تسلط این شرکت بود، پیدا نمی کردند و اگر بخواهیم بهتر بگوییم یا به باد انتقاد گرفته می شدند و یا اینکه کاربران آنها را به کلی به دست فراموشی می سپردند.

حال فرقی ندارد که آن محصول، نسخه جدیدی از اسمارت فون اکسپریا باشد یا واکمن با کیفیت و جدید دیگر از سوی شرکت مورد بحث، در هر حال محصولاتی که چشم بادامی های ژاپنی در جریان CES رونمایی می کردند [البته در برهه کنونی] هیچگاه در زمره پرفروش های بازار جای نمی گرفتند.

سونی عطای معرفی محصولات جدید را به لقایشان بخشیده و دیگر صرفا به این خاطر که می تواند، دست به تولید کالای جدیدی نزده است.

بنابراین، وقتی امسال محصول قابل توجهی از سوی این شرکت معرفی نشد، بسیاری احساس آسودگی خاطر کردند. بله، بهار امسال نام سونی در زمره لیست پرفروش ترین شرکت های حوزه فناوری نخواهد بود، هرچند که شرکت مورد بحث حتی با وجود تلاش هایش در سال های اخیر و معرفی محصولات مختلف هم نتوانست چنین جایگاهی داشته باشد.

ژاپنی ها ترجیح دادند که سال جدید را سبکبار شروع کنند؛ این بار هیچ غل و زنجیری به پای ندارند و دیگر محصول تازه ای در دست ندارند که به راه های عجیب و غریب برای فروختنش بیاندیشند.

گزارش مالی سه ماهه آخر 2015 این شرکت هم نشان می دهد که سونی محدود و متمرکز همان برندی است که می تواند به مسیر ادامه دهد و خوش بدرخشد. براساس این گزارش، در بازه زمانی یاد شده، از 21.5 میلیارد دلار درآمدی که عاید این شرکت شده، یک میلیارد آن سود بوده که خبر خوبی است.

به این ترتیب، سونی دیگر تمایلی به شرکت در رقابت های بزرگ با نام هایی چون اپل و گوگل ندارد و خوب توانسته با این واقعیت کنار بیاید. در سال های اخیر، این شرکت کسب و کار خود را به شدت کوچک کرده و صرفا روی مواردی تمرکز نموده که برایش سودزایی دارند.

تا آنجا که بازار تکنولوژی های پرطرفدار نشان می دهد، شاید از این پس سونی را بیشتر با نام PlayStatoin بشناسند. فروش سخت افزار و نرم افزار این کنسول بازی تقریبا یک چهار کل درآمد آن را تشکیل می دهد و این فروش همچنان هم روندی صعودی را تجربه می کند.

اما به غیر از پلی استیشن چطور؟ سونی در سال 2014 واحد پی سی خود را کنار گذاشت و از میزان تمرکزش روی بازار محصولات موبایل نیز در سال گذشته کم کرد. حالا تعداد اسمارت فون های عرضه شده توسط ژاپنی ها بسیار کم شده و ترجیح می دهند که بیشتر روی محصولات اعلاء تمرکز نمایند تا هر چیز دیگری.

علیرغم اینها، فروش دوربین و تلویزیون های هوشمند هنوز هم برای این شرکت اهمیت دارد اما هیچکدامشان محوریت پلی استیشن را ندارند.

در سه ماهه اخیر، سونی پیکچرز فصل خوبی را پشت سر گذاشت و محصولات بیمه ای این شرکت نیز همچنان سودده بودند. اگر بخواهیم موفقیت های کمپانی مورد بحث را به یک دیگر متصل نماییم درخواهیم یافت که درخشش آن بیشتر در کاهش وابستگی اش به فروش سخت افزار است.

هرچه محصولات سخت افزاری تولیدی توسط سونی و شرکت های مانند آن بیشتر شود، دردسرهای بیشتری نیز عاقبت گریبان آنها را می گیرد. دستگاه های تلویزیون، دوربین ها، هدفون ها و اسمارت فون ها همگی در زمرهر کالاهای مصرفی جای می گیرند. البته شرکت هایی هستند که در بازار پر رقابت این محصولات موفق ظاهر می شوند اما ظاهرا سود این بازارها در دستان عده انگشت شماری محدود شده است.

main

حالا دیگر سونی را نمی توان پیشتاز و پرچمدار سخت افزارهای الکترونیکی مصرفی دانست. این شرکت حسگرهای دوربین خوبی تولید می کند و یکی از پیشروترین اکوسیستم های گیمینگ را در دنیا دارد اما نمی تواند برای این کالاها قیمت تعیین کند و آنطور که اپل در مورد آیفون عمل می کند، بازار را به سمت و سویی که می خواهد ببرد و بر آن حکم رانی کند.

از همین رو، لازم است که سونی از این پس هوشیارتر باشد و گام هایش را خردمندانه تر بردارد و این درست همان کاری است که در مورد پروژه واقعیت مجازی پلی استیشن انجام می دهد، یعنی ارائه سخت افزار جدیدی که ارتباط و وابستگی تنگاتنگی با موفقیت تثبیت شده پلی استیشن دارد.

ترک بازار محصولات الکترونیکی مصرفی برای سونی دشوار اما ممکن است.

در عین حال اما، چشم بادامی های ژاپنی نوآوری در بازار انبوه را هم به کلی کنار نگذاشته اند و همپنان شاهد کلید خوردن پروژه های تازه ای نظیر Life Space UX یا طرح های جمع سپاری داخلی از سوی آن هستیم که به تولید محصولاتی نظیر FES Watch می انجامند.

این ایده ها در کنار صفحه گردان باکیفیتی که در جریان CES توسط این شرکت معرفی شد معرف تجربیاتی کنترل شده از سوی سونی هستند و می توان آنها را به مثابه تلاش هایی قلمداد کرد که کمپانی مورد بحث برای ابراز فراست و دانش خود در زمینه طراحی و مهندسی انتخاب نموده و خوشبختانه هم کاربران می توانند ارتباط حسی خوبی با آنها برقرار نمایند.

هیچیک از این محصولات به اکوسیستم دقیقی که اسمارت فون ها نیاز دارند محتاج نیستند و با وجود آنکه کاملا با هم فرق می کنند می توانند در کلاس خود یک ستاره باشند.

کاهش قابل توجه فعالیت های بازاریابی و تحقیق و توسعه در واحد موبایل سونی همچنین نشانه ای از ساده شدن هر چه بیشتر این بخش در ماه های آتی است. شرکتی که از بازیگران همیشگی بازار اسمارت فون های اندرویدی بوده و حتی در بهترین دوران ها هم نتوانسته سود خوبی را از این بخش به جیب بزند، حالا به این نتیجه رسیده که به اندازه کافی تلاشش را کرده است و به همین خاطر در آینده از این بابت به خود خرده نخواهد گرفت.

سونی امسال دست از تلاش کردن برای حفظ نام و اعتبار خود در CES برداشت و حالا یک کاغذ سپید را مقابل به خود دارد تا ایده هایش را روی آن پیاده کند. اگر 2016 مانند سال قبل باشد، احتمالا باید شاهد رشد کمتری برای این شرکت باشیم اما در نهایت همه اینها خوب هستند چراکه می توانند نتایج خوبی را برای آن به بار بیاورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • عدالت
    عدالت | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

    این همه دعوا سر چی؟ این که این شرکت چی داره با اون یکی چی داره واقعا مهمه؟
    خودمون چی داریم؟چی میتونیم داشته باشیم؟خواهشا یه خورده طرز فکرتونو عوض کنید کره ای ها و ژاپنی ها گوشی میسازن میفروشن به ما و ما این ور سر اینکه کدوم از کدوم بهتره دعوا داریم...

  • Just king sony
    Just king sony | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    تکنولوژی متعلق به سونی

  • TnT
    TnT | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    دامدونگی عزیز،شما دقیقا به چه علتی گوشیای سامسونگ رو بهتر از سونی میدونی؟ #)
    دلایلت رو بنویس، منم دلایل رو بنویسم ببینیم فن کدوم شرکته که داره زر بی مورد میزنه
    (منتظر دلایلتم )

    • امیر
      امیر | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

      اگ منظورت منم که بهت بگم من طرفدار سامسونگ نیستم و نه طرفدار سونی ولی دیگ در برابر دروغ های کاربرS.O.N.Y باید یکی وایسته و جوابشو بگه در ضمن سامسونگ هستش نه دامدونگ کل دارای نسلتون رو جمع کنید یک سوم درامدش تو سه ماهه آخر 2015 هم نمیشه

      • TnT
        TnT | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

        مرد مومن،از ۲ کیلومتری زایس دیگه فن سامسونگی و زد سونی حداقل انکار نکن مثل من که انکار نمیکنم از سامسونگ خوشم نمیاد ولی فرقم با تو اینه که با دلیل و سند و مدرک شرکتی رو که قراره کوبیده بشه میکوبم ! ،این که فروش سونی تو اسمارتفون پایینه خودت خوب میدونی علتش چیه و همین مقاله رو هم اگه ۲ خطش رو میخوندی متوجه میشدی
        علت فروش کم سونی تو زمینه اسمارتفون ۲ تا دلیل داره کلا که ۱.اینه که اصلا در زمینه بازار یابی و تبلیغ محصولات و پرچمداراش به هیچ وجه اونطور که باید فعالیت نمیکنه 2.این که مثل بعضی شرکتا نیست که یه سری جیرخوار اجیر کنه مثل سامسونگ برن تو فرومای مختلف بگن سامسونگ فلانه و بهمان بعدشم گندش در بیاد یا تو بنچمارک تقلب کنه مثل نوت ۳ یا همین اس ۶ که امتیازات بالایی که تو بنچمارک ها کسب میکنه صرفا بخاطر قدرت سی پی یوش هست نه جی پی یوش که زیر فشار رندرنیگ تصاویر2k تو بازی ها و بنچمارک های مختلف له میشهو ۱۹ فریم بر ثانیه میگره که واسه یه پرچمدار ۲۰۱۵ فاجعس(بنچمارک منهتن که زد ۳ پلاس گوشی ۱ سال و اندی پیش توش بالای 35 فریم کسب کرده بود) یا استفاده از پلاستیک بازیافتی تو ساخت گوشی هاش برای ارزون تر تموم شدن گوشی (حول و حوش ۳۰۰ دلار) و ۷۰۰ دلار فروختنش و در نهایت هم با این ترفند ها و لاپوشونی ها هدفش فقط فروش هرچه بیشتر گوشی هاش باشه و پشیزی به مشتری اهمیت نده

        شما هم زمین بری آسمون بیای و از صبح تا شب اینجا کری خونی کنی نهایتا بتونی یه مشت ا،س،ک،ل و افراد بی اطلاع از مسائلی رو که ممکنه بعد از خرید یه گوشی سامسونگی براشون رخ بده رو به سمت محصولات سامسونگ سوق بدی چون هر فردی که تا حالا یه بار گوشی سامسونگش از دستش رو زمین افتاده باشه و یا از گوشیش کار درست و حسابی کشیده باشه میدونه(البته شاید بعضی از دوستانی که تو دسته بندی ا،س،ک،ل#و# ا،ط،ل،ا،ع قراردارن این موضوع رو ندون) که سامسونگ نهایتا جنس ۱ ساله و بس

        • mahdi gh
          mahdi gh | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

          سلام دوست عزیز جفنگ نگو!
          من دقیقا پارسال مهر ماه z۳ داشتم اما امسال مهرماه نوت ۵ گرفتم و تازه دارم میفهمم گوشی چی یه!
          کجا بنچمارک اس شیش تقلبی بود؟۶۹ هزاری که گرفت رو بارها و بارها گرفت و اگه شما میگید میشه تو بنچمارک تقلب کرد بیا بهم بگو اگرم میگی چرا عملکرد پردازنده نسبت به بنچمارک پایین تره علت داره که شما چون بچه آید نمیفهمید،چون اس ۶ از دو دسته پردازنده استفاده میکنه که نوع دوم که ازarm v8 از ۶۴ بیت ساپورت میکنن این در حالی یه که اکثر برنامه ها و بازی ها تنها از نهایت فرکانسarm v8 میتونن استفاده کنن و از ۶۴ بیتی بودن بی نصیب اند!
          گفتی بهت بگم چرا سامسونگ از سونی
          ۱ سامسونگ نسبت به سونی حاشیه صعحه نمایشگر بسیار تا بسیار کمتری داره،(۷۵ درصد سامسونگ به ۷۰ درصد)که باعث نمیشه احساس کنید گوشیتونم بزرگی و در عین حال از نمایشگر بزرگ تری استفاده می کنید!
          ۲ ما سامسونگ ای ها از ledاستفاده میکنیم که علاوه بر مصرف کم تر باطری،نمایش با کیفیت تر ،نمایش عمیق رنگ مشکی،چشم رو هم کمتر اذیت میکنه(به دلیل کنترانست بی نهایتش،برید تو اینترنت به زبان خارجی سرچ کنید میفهمید)
          ۳تا از گوریل گاس نسخه ۴ استفاده میکنیم که بسیار در برابر خش مقاومت و در برابر ضربه نیز هرچی باشه از شیشه سونی مقاوم تره که میتونید از یوتیوب کلیمی موسخ شو ببینید
          شما همینا رو جواب بده من باز دلیل میارم برات ،مطمعن باش سامسونگ چیزی از سونی کمتر نداره

        • امیر
          امیر | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

          من نفهمید چرا هیچ موقع ترولای سونی احترام به شرکتای دیگ رو یاد نگرفتن!اکثرا اینطورین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی