ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: Elephone P8000

Elephone یکی دیگر از تولید کنندگان تلفن هوشمند در کشور چین است که تلاش می کند محصولاتی اقتصادی اما مجهز به ویژگی های قابل توجه در اختیار کاربران قرار دهد. این شرکت اخیراً با عرضه مدل P8000 ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

Elephone یکی دیگر از تولید کنندگان تلفن هوشمند در کشور چین است که تلاش می کند محصولاتی اقتصادی اما مجهز به ویژگی های قابل توجه در اختیار کاربران قرار دهد. این شرکت اخیراً با عرضه مدل P8000 نشان داد که اعتقاد دارد باریک ساختن تلفن هوشمند، دلیل مناسبی برای کاهش ظرفیت باتری نیست و خریداران، به خصوصیتی مثل عمر باتری بیش از ضخامت دستگاه اهمیت می دهند.

البته بدون تردید عمر باتری به تنهایی نمی تواند کاربران را راضی کند و خصوصیات دیگری نیز وجود دارند که در تجربه کاربری هر محصول ایفای نقش می کنند. با بررسی دیجیاتو از این تلفن هوشمند ۲۰۰ دلاری همراه باشید.

طراحی

IMG_0991

پیش از هرچیز لازم است یک نکته را گوشزد کنیم، این تلفن هوشمند ۵.۵ اینچی با ۲۰۵ گرم وزن و ۹.۲ میلی متر ضخامت، در زمره محصولات باریک و سبک به حساب نمی آید، اما در عوض یک باتری پر ظرفیت با عمر طولانی را در اختیار شما قرار می دهد و یکی از مهمترین ویژگی های این محصول به شمار می آید.

باتری دستگاه البته در تصمیم عجیبی قابل جدا کردن نیست، آن هم در حالی که درب پلاستیکی پشت دستگاه برای دسترسی به درگاه کارت حافظه و سیم کارت باز می شود.

IMG_0995

که با توجه به قیمت حدود ۲۰۰ دلاری این تلفن هوشمند قابل توجه است و ضمن افزایش استحکام دستگاه، جلوه ظاهری زیباتری را نیز برای دستگاه رقم زده است.

IMG_0929

لمس این فریم حس مطلوبی دارد و تنها دکمه های دستگاه در سمت راست آن قرار دارند که دسترسی به آنها تقریباً به سادگی انجام می گیرد. این موضوع در کنار انحنای پشت بدنه موجب شده «پی ۸۰۰۰» از ارگونومی قابل قبولی برخوردار باشد، البته اگر لیز بودن جنس پلاستیک پشت بدنه را در نظر نگیریم.

IMG_0936

هرچند حسگر اثر انگشت این تلفن هوشمند بیش از حد کوچک به نظر می رسد، اما حداقل سازنده محل مناسبی از پشت بدنه را برای آن در نظر گرفته که انگشت کاربر به شکل طبیعی روی آن قرار می گیرد.

IMG_0945

اسپیکر دستگاه نیز بخش دیگری است که در پشت بدنه تعبیه شده، محلی که برخلاف حسگر اثر انگشت مناسب نیست و در عملکرد پخش صدای دستگاه تاثیر منفی خواهد داشت.

IMG_0941

در بخش پایین دستگاه درگاه Micro USB در کنار میکروفون مکالمه قرار گرفته و نمای بالایی تنها به ورودی ۳.۵ میلی متری هدفون اختصاص دارد.

IMG_0949

هنگام خاموش بودن نمایشگر، حاشیه های دستگاه اندک به نظر می رسد، اما پس از روشن شدن با حاشیه های قابل توجه مشکی رنگ در اطراف صفحه نمایش مواجه می شوید که هنگام استفاده چشمگیر هستند و تاحدی از زیبایی نمای دستگاه در این حالت خواهند کاست.

IMG_0950

بخش پایین نمایشگر نیز به دکمه های سخت افزاری ناوبری در اندروید اختصاص داده شده که البته به شکل لمسی عمل می کنند. دکمه وسطی همچنین از یک چراغ آبی رنگ نیز برخوردار است که همزمان به عنوان چراغ نوتیفیکیشن نیز عمل می کند (البته باید توجه داشته باشید برخی از مدل های تولید شده به دلیل مشکلات سازنده فاقد این چراغ هستند).

IMG_0957

هرچند پسندیدن طرح شطرنجی پشت دستگاه (در هر ۳ رنگ طلایی، سفید و خاکستری) کاملاً به سلیقه مخاطب بستگی دارد، اما در مجموع می توان کیفیت ساخت و ویژگی های ظاهری این تلفن هوشمند را با توجه به قیمت ۲۰۰ دلاری آن، تا حد زیادی قابل قبول به حساب آورد.

نمایشگر

IMG_0958

الفون یک نمایشگر ۵.۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ و تراکم ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ را برای «پی ۸۰۰۰» در نظر گرفته که با توجه به رده قیمتی دستگاه میزان مناسبی به حساب می آید.

این نمایشگر از زاویه دید مناسب برخوردار است و میزان جزئیات و عمق رنگ مشکی آن را می توان در مقایسه با دیگر رقبا کافی به شمار آورد. دیگر رنگها نیز پویا هستند اما وزنه بیشتر به سمت رنگهای سرد متمایل است.

البته سازنده امکان تغییر در این خصوصیت را برای رابط کاربری دستگاه در نظر گرفته که با استفاده از آن می توانید نحوه نمایش رنگها را بر اساس سلیقه خود تنظیم نمایید.

Digiato Elephone P8000 Review 01

میزان روشنایی نمایشگر نسبت به رقبا در سطح پایینتری قرار می گیرد و همین موضوع در کنار بازتاب زیاد از سطح نمایشگر، به کاهش خوانایی صفحه نمایش زیر تابش مستقیم خورشید خواهد انجامید، البته نه به شکلی که استفاده از دستگاه در محیط های پرنور غیر ممکن باشد.

IMG_0962

در مجموع می توان گفت عملکرد نمایشگر این تلفن هوشمند با در نظر گرفتن قیمت دستگاه قابل قبول و راضی کننده است.

نرم افزار

IMG_0965

«پی ۸۰۰۰» به شکل پیش فرض از نسخه ۵.۱ اندروید آب نبات چوبی بهره می برد که هرچند سازنده تغییراتی در آن ایجاد کرده، اما این تغییرات ناچیز و عموماً در سطح ظاهری هستند، در نتیجه رابط کاربری این شرکت تفاوت چندانی با اندروید خام ندارد.

الفون البته به شکل عجیبی در رابط کاربری خود، آیکون های قدیمی اندروید نسخه آب نبات ژله ای را مورد استفاده قرار داده که البته در صورت تمایل می توانید با نصب لانچر و نرم افزارهای سوم شخص، نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید.

از دیگر تصمیمات عجیب سازنده نیز می توان به حذف امکان انجام فرمان های حرکتی (Gesture) اشاره کرد، قابلیتی که در رابط کاربری مدل پیشین یعنی P7000 وجود داشت اما مشخص نیست به چه دلیل در مدل جدید از ارائه آن صرف نظر شده است.

Digiato Elephone P8000 Review 03

عمده ترین ویژگی اضافه شده به رابط کاربری را نیز می توان بخش App Permissions به حساب آورد که با استفاده از آن می توانید نظارت دقیقی روی میزان دسترسی اپلیکیشن ها به عملکردهای دستگاه داشته و در مورد جزئیات آنها تصمیم گیری نمایید.

Digiato Elephone P8000 Review 04

در مجموع می توان رابط کاربری «پی ۸۰۰۰» را کمابیش همان اندروید خالص به حساب آورد، خصوصیتی که هرچند نسبت به امکانات اختصاصی ارائه شده توسط رقبا مزیتی ندارد، اما حداقل موجب می گردد پشتیبانی نرم افزاری و ارائه بروزرسانی ها توسط سازنده با سرعت بیشتری انجام گیرد.

دوربین

IMG_0969

سازنده یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ را در کنار امکاناتی مثل فوکوس خودکار و فلش LED برای محصول خود در نظر گرفته است.

این تلفن هوشمند ضمناً مثل بسیاری دیگر از نمونه های ساخت کشور چین، رابط کاربری دوربین مدیاتک را مورد استفاده قرار داده است. این رابط کاربری امکانات مرسوم مثل پانوراما، روتوش خودکار سلفی و فیلترهای رنگی را در اختیار شما قرار می دهد.

Screenshot_2016-02-01-16-48-07

از دیگر قابلیت های رابط کاربری نیز می توان به امکان ثبت سلفی با دستور حرکتی اشاره کرد. برای این منظور انگشتان خود را به شکل علامت پیروزی به سمت دوربین بگیرید تا تلفن هوشمند با تشخیص آن نسبت به ثبت تصویر اقدام نماید.

در صورت مراجعه به تنظیمات دوربین در این بخش مشاهده خواهید کرد که تصمیمات عجیب سازنده حتی در این قسمت نیز ادامه دارند. در تنظیمات گزینه ای به نام Zero shutter delay وجود دارد که با فعال کردن آن سرعت ثبت تصاویر افزایش خواهد یافت اما این گزینه به شکل پیش فرض غیر فعال است.

در مورد کیفیت تصویر برداری نیز لازم است بدانید که این تلفن هوشمند قادر است عکسها را با رنگهایی نزدیک به واقعیت به ثبت برساند، اما تنظیم نور توسط «پی ۸۰۰۰» به شکل مناسبی انجام نمی شود و در موارد بسیاری ممکن است با تصاویر تیره تر یا روشن تر از حد معمول مواجه شوید.

برای نمونه تصویر پایین را مشاهده می کنید که به شکل over exposed یا بیش از حد روشن به ثبت رسیده است.

IMG_20160201_154814

فعال کردن حالت HDR نیز هرچند تاحدودی در بهبود کنتراست تصویر موثر است، اما عملکرد دوربین را چند ثانیه کند می کند و همین موضوع موجب می شود امکان ثبت تصاویر HDR از سوژه هایی با حداقل تحرک نیز وجود نداشته باشد (همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید).

IMG_20160201_154821

هنگام عکس برداری در شب به نظر می رسد میزان جذب نور توسط سنسور دوربین کافی نیست، خصوصیتی که البته با استفاده از تنظیمات دستی می توانید آن را تا حدی بهبود دهید.

IMG_20160131_185332

فلش دستگاه اما از نقاط قوت در این بخش است و علاوه بر اینکه از قدرت مناسبی برخوردار است، در طبیعی بودن رنگها نیز تغییر زیادی ایجاد نمی کند.

IMG_20160131_185339

دوربین ۵ مگاپیکسلی جلوی دستگاه نیز ساخت سامسونگ است و کیفیت قابل قبولی را برای ثبت تصاویر سلفی ارائه می کند.

IMG_20160201_154957

این تلفن هوشمند ضمناً از قابلیت ضبط ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه برخوردار است، اما استفاده از فرمت بسیار قدیمی 3GP برای ثبت آنها موجب شده ویدیوها تا حد زیادی کمپرس شده و از کیفیت چشمگیری برخوردار نباشند.

در پایان می توانید گالری تصاویر ثبت شده با دوربین «پی ۸۰۰۰» را مشاهده نمایید.

سخت افزار

IMG_0972

این تلفن هوشمند مثل برخی دیگر از رقبای همین رده قیمتی، از چیپست ۸ هسته ای MT6753 مدیاتک با قدرت ۱.۳ گیگاهرتز بهره می برد و در کنار آن به ۳ گیگابایت حافظه رم و واحد پردازش گرافیکی Mali-T720 نیز مجهز شده است.

هسته های پردازشی این چیپست در بنچمارک Geekbench 3 امتیاز ۶۰۵ را به شکل تکی و ۲۶۸۵ را برای عملکرد چند هسته ای کسب کردند که نشان از رده قیمتی دستگاه دارد. Antutu نیز بنچمارک دیگری است که عملکرد تمام بخش های چیپست را سنجش می کند و «پی ۸۰۰۰» با کسب امتیاز ۳۶۳۵۲ در نسخه ۶ از آن، جایگاه خود را به عنوان یک تلفن هوشمند اقتصادی اثبات کرد.

Digiato Elephone P8000 Review 02

البته لازم است بدانید که ۸ هسته پردازشی، ۳ گیگابایت حافظه رم و عدم وجود موارد اضافه در رابط کاربری، موجب شده این تلفن هوشمند رابط کاربری خود را به شکل روان اجرا کرده و مشکلی در اجرای عملیات مالتی تسکینگ نداشته باشد. اما هنگام اجرای بازی های سنگین، باید آمادگی مواجهه شدن با افت فریم و لودینگ های طولانی را داشته باشید.

این تلفن هوشمند همچنین از ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است که حدود ۱۰ گیگابایت از آن در اختیار کاربر قرار دارد و امکان افزایش این میزان نیز تا ۱۲۸ گیگابایت از طریق درگاه کارت حافظه برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

حسگر اثر انگشت

IMG_0987

هرچند حسگر اثر انگشت «پی ۸۰۰۰» در محل مناسبی از پشت بدنه قرار دارد، اما سازنده آن را به قدری کوچک در نظر گرفته که همه ی سطح نوک انگشت روی آن جا نمی شود و همین موضوع موجب شده انگشت شما گاهی اندکی دور تر از محل مورد نظر قرار گیرد.

حتی در صورتی که نوک انگشت خود را با دقت روی حسگر قرار دهید باز هم این احتمال وجود دارد که به دلیل دقت پایین، حسگر اثر انگشت شما را تشخیص ندهد و این در حالی است که سازنده ادعا کرده حسگر موجود در «پی ۸۰۰۰» قادر است از همه جهات اثر انگشت را با سرعت و دقت شناسایی نماید.

در مجموع می توان گفت با وجود اینکه حسگر اثر انگشت در مدل پیشین عملکرد مناسبی داشت، اما در «پی ۸۰۰۰» این طور نیست و ممکن است همین موضوع موجب شود استفاده از این قابلیت را به دست فراموشی سپارید.

پخش صدا

IMG_0943

همانطور که از قیمت دستگاه بر می آید، اسپیکر این تلفن هوشمند از کیفیت چشمگیری برخوردار نیست. هرچند میزان بلندی و تفکیک صدا قابل قبول است، اما قرارگیری اسپیکر دستگاه در پشت بدنه موجب شده صدا در اکثر مواقع به شکل خفه به گوش برسد.

سازنده البته اکولایزر را نیز برای رابط کاربری دستگاه در نظر گرفته که با استفاده از آن می توانید نحوه پخش صدا را بر اساس سلیقه خود شخصی سازی نمایید، اما با این وجود تنها می توان گفت که «پی ۸۰۰۰» از نظر پخش صدا عملکردی متوسط ارائه می کند که برای استفاده روزمره کافی است.

امکانات ارتباطی

IMG_0993

«پی ۸۰۰۰» از دو سیم کارت میکروی 4G پشتیبانی می کند که البته برای اتصال به اینترنت می توانید یکی از آنها را مورد استفاده قرار دهید. این دو سیم کارت در کنار درگاه کارت حافظه و پشت قاب پلاستیکی بدنه قرار دارند.

این تلفن هوشمند ضمناً به لطف بهره مندی از اندروید آب نبات چوبی، از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی می کند و می توانید از آن برای ارسال پیام به فارسی استفاده نمایید.

«پی ۸۰۰۰» در مجموع از ویژگی های لازم در این بخش برخوردار است و از دیگر امکانات ارتباطی آن نیز می توان به بلوتوث ۴.۰، وای فای نسخه 802.11b/g/n و رادیو اشاره کرد.

باتری

IMG_0928

این بخش را می توان عمده ترین نقطه قوت «پی ۸۰۰۰» نسبت به رقبا به شمار آورد، چرا که شرکت چینی یک باتری با ظرفیت ۴۱۶۵ میلی آمپر ساعت را برای تلفن هوشمند خود در نظر گرفته است.

چنین ظرفیتی نسبت به اندازه ۵.۵ اینچی و دیگر خصوصیات سخت افزاری دستگاه بسیار قابل توجه است، اما تصمیمات عجیب سازنده در این قسمت نیز ادامه دارند، از جمله اینکه درب پلاستیکی پشت دستگاه برای دسترسی به کارت حافظه و سیم کارت ها باز می شود، اما امکان خارج کردن باتری وجود ندارد.

اما در هر حال وجود چنین باتری موجب شده با هر شارژ حداقل ۲ روز استفاده از «پی ۸۰۰۰» امکان پذیر باشد. سازنده علاوه بر این قابلیت مصرف بهینه شارژ در حالت استندبای را نیز در رابط کاربری قرار داده که با فعال بودن آن می توانید مدت استندبای دستگاه را افزایش دهید.

Digiato Elephone P8000 Review 09

ظرفیت بالای باتری البته بدون ویژگی شارژ سریع دلپذیر نخواهد بود، از همین رو سازنده چنین قابلیتی را برای تلفن هوشمند خود در نظر گرفته و تنها ۱۰ دقیقه برای شارژ ۱۰ درصد از ظرفیت باتری دستگاه کافی خواهد بود و شارژ کامل نیز در زمانی حدود ۲.۵ ساعت انجام خواهد گرفت.

جمع بندی

IMG_0982

در مجموع می توان گفت «پی ۸۰۰۰» محصولی اقتصادی با قیمت حدود ۲۰۰ است که تمرکز سازنده در طراحی آن روی عمر باتری قرار داشته و این تلفن هوشمند به لطف باتری پر ظرفیت خود، قادر است با هر شارژ حداقل ۲ روز کاربر را همراهی نماید.

این تلفن هوشمند اقتصادی همچنین از برخی ویژگی های مورد نیاز برای استفاده روزانه برخوردار است که از جمله آنها می توان اتصال 4G، پشتیبانی از ۲ سیم کارت، کارت حافظه، نمایشگر با کیفیت قابل قبول و قدرت پردازش کافی برای اجرای رابط کاربری را نام برد.

عملکرد نامناسب حسگر اثر انگشت، برخی عملکردهای دوربین مثل نورسنجی و همچنین عدم ارائه قابلیت های قابل توجه در رابط کاربری نیز، از نقاط ضعف دستگاه هستند که هنگام مقایسه و خرید، لازم است به آنها توجه داشته باشید.

نکات مثبت

  • عمر باتری
  • کیفیت قابل قبول نمایشگر
  • کیفیت ساخت معقول
  • ۳ گیگابایت حافظه رم

نکات منفی

  • حسگر اثر انگشت
  • رابط کاربری
  • برخی عملکردهای دوربین
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • mojtaba
    mojtaba | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    شش ماهه این گوشی رو دارم و غیر از دوربین که نسبتا ضعیف عمل کرده بقیه موارد خوب هستن
    قراره اندروید 6 هم واسش بیاد ولی زمانش معلوم نیست
    اگه قصد خرید از این برند رو دارید پیشنهاد میکنم پی 9000 رو در نظر بگیرید : رم 4 داخلی 32 اندروید 6 شارژ بیسیم پردازنده هلیو پی ده 8 هسته با کلاک 2 گیگاهرتز قیمتش هم بین 250 تا 300 دلار

  • امیر
    امیر | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

    من p4000از بامیلو خریدم انصافاخوبه پرداشگر قدرتمند لمس عالی اینترنت عالی باتری که دیگه ترکونده 3 روز شارژ نکردم .اما مشکلاتش اینان صفحه نمایش اگه فشارش بدی زیاد نقطه بزرگی سفید رنگ ظاهر میشه و برا همیشه می مونه بعد اندرویدشم مشکلاتی داره ظاهر یا همون رابط کاربریشم چنگی به دل نمی زنه

  • میثم
    میثم | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    چرا هنوز بلک بری پریو و لومیا ۹۵۰ رو بررسی نکردین ؟ خیلی وقته به بازار عرضه شدن که :(((

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی