ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع نوعی پلیمر ترکیبی که می تواند به ساخت مواد خود-ترمیم منجر شود

شاید این روزها مشتریان تلفن های همراه پیشرفته دل خوشی از قاب های پلاستیکی این دستگاه ها نداشته باشند، اما در آینده، روزی فرا می رسد که پلاستیک ها جایگاه ویژه ای را در ساخت آنها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۴۵

شاید این روزها مشتریان تلفن های همراه پیشرفته دل خوشی از قاب های پلاستیکی این دستگاه ها نداشته باشند، اما در آینده، روزی فرا می رسد که پلاستیک ها جایگاه ویژه ای را در ساخت آنها پیدا می کنند و البته خصوصیاتی به مراتب بهتر از امروز به ابزارهای یاد شده اضافه می شود.

واقعیت این است که گروه جدیدی از مواد به نام پلیمر هیبریدی چندی پیش توسط محققین دانشگاه نورث وست ابداع گردید که انتظار می رود به زودی از آن در طیف گسترده ای از موارد استفاده گردد.

این گروه از محققین طیف وسیعی از خصوصیات را برای ماده ابداعی ذکر کرده اند که مواردی نظیر ترمیمو بازسازی خود به خودی و حتی عضلات مصنوعی قوی با قابلیت خم شدن و انقباض را در بر می گیرند و نتیجه نهایی تحقیقات آنها می تواند به تولید ماده ای بیانجامد که از بسیاری جهات شبه به بافت های زنده عمل می کند.

این کشف ظاهرا در حوزه های متعددی کاربرد دارد و مشخصه های دقیق آن نیز مستقیما به ساختارش در مقیاس نانو وابسته است؛ به بیان دیگر، ویژگی های این ماده به ساختاربندی مولکول های مختلفی ارتباط دارد که در آن وجود دارند.

لازم است اضافه نماییم که این پلیمر ترکیبی از دو نوع مختلف تشکیل شده: یکی با پیوندهای قوی کووالانسی و دیگری نوعی پلیمر فراذره ایست که پیوندهای ضعیفی (حاوی برخی قسمت های کوچک) را در خود دارد.

در واقع درون همین بخش های کوچک است که دانشمندان می توانند طیف وسیعی از خواص را بگنجانند و بسته به کارکرد آن ماده، می توان خصوصیات یاد شده را با افزودن مولکول های کوچک باز سازی کرد.

از جمله موارد مصرف احتتمالی برای این ماده می توان به برچسب های دارویی اشاره کرد که بخش های کوچک یاد شده در آنها قابل خالی کردن است و میتوان از نو و بدون نیاز به جدا کردن چسب از بدن، آنها را با داروی دیگری پر کرد.

در مورد گجت ها هم باید بگوییم که این تکنولوژی می تواند مبنای مواد خود ترمیم کننده و سر هم شونده را بسازد. این نوع مواد در واقع عملکردی شبیه به پوست انسان را ایفا می کنند و برش های ایجاد شده روی آنها به صورت خودبخودی قابل برطرف شدن خواهد بود.

البته لازم است اضافه نماییم، تولید هیچیک از این مواد ارزان نخواهد بود و هنوز لازم است که آزمایشات و بررسی های بیشتری در این رابطه انجام گیرد اما روشن است که کشف صورت گرفته آینده بسیار روشنی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza sn
    reza sn | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    خو دقیقا مث ال جی جی فلکس ۲ اونم قابش خود ترمیمی داره

مطالب پیشنهادی