ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش مالی GoPro از سه ماهه چهارم ۲۰۱۵؛ سال جاری سال سختی خواهد بود

درست یک هفته پس از انتشار خبر تعدیل بخشی از پرسنل، حالا کمپانی GoPro گزارش خود از عملکردش طی سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۵ را اعلام کرده است. این شرکت در فصل یاد شده ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

درست یک هفته پس از انتشار خبر تعدیل بخشی از پرسنل، حالا کمپانی GoPro گزارش خود از عملکردش طی سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۵ را اعلام کرده است. این شرکت در فصل یاد شده درآمدی ۴۳۶.۶ میلیون دلاری داشته که این عدد در قیاس با بازه ی زمانی مشابه سال ۲۰۱۴ افتی ۳۱ درصدی را نشان می دهد.

علاوه بر این GoPro برای سال جاری، پیش بینی درآمدی معادل ۱.۳۵ الی ۱.۵ میلیارد دلار را کرده در حالی که در ۲۰۱۵ درآمد آنها برابر با ۱.۶ میلیارد دلار بوده است. در نهایت نیز می بایست بگوییم پس از اعلام اخبار فوق سهام کمپانی مورد بحث به یکباره و در پایان روز کاری گذشته افتی ۱۵ درصدی را تجربه نمود.

البته این اعداد و ارقام برای کسی شگفتی ساز نبوده اند، زیرا GoPro هفته پیش رسماً خبر از تعدیل هفت درصد از کارکنان اش داد و ضمناً برآیندش از درآمد به دست آمده در سه ماهه چهارم سال را نیز از ۵۵۰ الی ۵۰۰ میلیون دلار به ۴۳۵ میلیون دلار رساند.

کمپانی مذکور می گوید: «کاهش تقاضای بیش از انتظار برای ابزارهای تصویربرداری اش عامل اصلی وضعیت کنونی است». GoPro دقیقاً‌ در سه ماهه پایانی ۲۰۱۴ یکی از بهترین فصل های مالی خودش را تجربه کرد، زیرا ایام منتهی به تعطیلات سال نوی میلادی با عرضه ی دوربین های Hero 4 Black و Silver برای نخستین بار همراه شده بودند.

این شرکت همچنین امروز خبر داده که «جک لزار»، مدیر بخش امور مالی اش نیز، در حال ترک کمپانی است و «برایان مَکگی» جای او را پر خواهد کرد؛ فردی که در ۲۰۱۵ کوالکام را به مقصد برترین تولید کننده دوربین های اکشن جهان ترک نمود.

نمودار درآمد و عایدی GoPro
نمودار درآمد و عایدی GoPro

مشکلات GoPro و نوسان ارزش سهام اش از تابستان سال گذشته میلادی آغاز شد؛ درست اندکی پس از اینکه آنها از دوربین Hero 4 Session پرده برداشتند. محصولی که ظاهراً‌ به دلیل قیمت بالا و کارایی مشابه دستگاه های پیشین، نتوانست در فصل پایانی سال فروش مناسبی داشته باشد و عملاً آتش بحران را شعله ور کرد.

برند مورد اشاره در گزارش مالی اش آورده که در سال ۲۰۱۵ توانسته اند ۶.۶ میلیون اکشن کم به فروش برسانند که این عدد در قیاس با ۲۰۱۴ رشدی ۲۷ درصدی داشته. ولی نکته در اینجاست که تنها ۲ میلیون از دوربین های یاد شده در سه ماهه پایانی سال عرضه گشته اند در حالیکه این میزان در فصل آخر یک سال قبل ترش -یا همان ۲۰۱۴- با ۲.۳۸۵ میلیون برابری می کرده.

نمودار میزان عرضه محصولات GoPro‌ به بازار
نمودار میزان عرضه محصولات GoPro‌ به بازار

«نیک وودمن»، مدیر عامل GoPro‌، در نطق خبری خود در هنگام اعلام گزارش مالی اخیر، دلیل دیگری را نیز برای افت درآمدهای شرکت اش عنوان داشته. وی می گوید: «ما متوجه شده ایم باید راهکارهایی نرم افزاری را توسعه دهیم تا کاربران مان بتوانند به شکلی ساده تر به محتوای GoPro ی خود دسترسی داشته و آنها را ویرایش کنند.»

او سپس اعتراف کرده که در گذشته روی نرم افزارهای «ویرایش خودکار»، فعالیت هایی را صورت داده اند. زیرا همانقدر که کاربران از ضبط ویدئو با اکشن کم های گو پرو لذت می برند، از سر و کله زدن با محتوی برای ادیت کردنش نفرت دارند.

وودمن در مراسم معارفه ی Hero 4 Session گفته بود، «بدون نرم افزار پیش تر اشاره شده گویی که ما مشتریان خود را بدون نقشه راهی جنگلی تاریک کرده ایم». در آن زمان به نظر می رسید گو پرو با ارائه راه حل ویرایش خودکار خود فاصله دارد، زیرا نیک می گفت: «ما آنقدر نزدیک شده ایم که می توانیم بگوییم محصول به مرحله ی آلفا رسیده. ولی از هدف اصلی دور هستیم چون در مرحله ی آلفا قرار داریم.»

مدیر عامل گو پرو حالا باور دارد تعدیل نیرو سبب شده تا آنها در تخصیص منابع انسانی شان به پروژه ها بازنگری جدی صورت داده و توسعه های سخت افزاری و نرم افزاری را سرعت بخشند.

در نتیجه ی همین امر در ماه مارس شاهد عرضه یک نرم افزار ویرایش و به اشتراک گذاری ویدئو با نام «گو پرو برای دسکتاپ» (GoPro for Desktop) خواهیم بود که ذکر می گردد تجربه ای متفاوت از ادیت ویدئو را ارائه خواهد کرد و کار ویرایش را ظرف چند دقیقه سرانجام می بخشد.

وودمن در پایان اظهارتش خاطر نشان ساخت امسال رسماً شاهد ارائه ی Hero 5 نیز خواهیم بود. Hero+ LCD، Hero+ و Hero دیگر تولید نخواهند شد ولی تولید و عرضه ی Hero 4 Black، Hero 4 Silver و Hero 4 Session ادامه خواهد یافت. ضمن اینکه توسعه و آماده سازی پهپاد «کارما» و فعالیت بیشتر در عرصه ی واقعیت مجازی و دوربین های ۳۶۰ درجه نیز در دستور کار قرار خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی