ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

سرنوشت ویدیوگیمی که براساس فیلم بتمن کریستوفر نولان توسعه یافت چه شد؟

به تازگی تصاویر و اطلاعات جدیدی از بازی کنسل شده بتمن انتشار یافته که ظاهرا قرار بود هم زمان با اکران فیلم The Dark Knight، ساخته کریستوفر نولان، به بازار عرضه شود. این بازی که ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

به تازگی تصاویر و اطلاعات جدیدی از بازی کنسل شده بتمن انتشار یافته که ظاهرا قرار بود هم زمان با اکران فیلم The Dark Knight، ساخته کریستوفر نولان، به بازار عرضه شود. این بازی که Batman: The Dark Knight نامیده می شد، قرار بود در ماه ژوئن سال 2008 در دسترس عموم قرار گیرد اما به دلایل مختلفی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت، کنسل شد و دیگر هیچوقت سخنی از آن به میان نیامد.

در سال 2005 و هم زمان با عرضه فیلم Batman Begins، استودیوی Eurocom به کمک کمپانی الکترونیک آرتز در نقش ناشر، بازی ویدیویی جدیدی به همان نام عرضه کرد. بازی Batman Begins با وجود دریافت نمرات نسبتا ضعیف از منتقدین و کسب نمره میانگین 65 در وب سایت متاکریتیک، موفقیت تبلیغاتی قابل قبولی به همراه داشت.

پروژه Batman Begins از آن لحاظ مورد توجه قرار گرفت که صداگذاری تمام شخصیت های اصلی بازی، توسط بازیگران سرشناس همان فیلم مانند گری اولدمن، کریستین بیل، لیام نیسون، مورگان فریمن و سایر کادر بازیگری فیلم صورت گرفت. Batman Begins اگرچه از لحاظ فنی چندان عنوان درخور توجهی نبود، اما نوید آینده ای درخشان برای فرنچایز بتمن در صنعت بازی های ویدیویی می داد.

df257f49ca543b2b4ba4fb62464a84cf

در سال های 2005 و 2006، که عرضه فیلم The Dark Knight به عنوان دنباله Batman Begins تایید شده بود، خبرهایی مبنی بر احتمال ساخت بازی جدیدی براساس نسخه دوم سه گانه بتمن به گوش می رسید. استودیوی Pandemic، که توسعه دو بازی Star Wars Battlefront و Destroy All Humans برای پلتفرم های پلی استیشن 2 و اکس باکس را در کارنامه خود داشت، مسئولیت ساخت بازی The Dark Knight را برعهده گرفت.

تیم استرالیایی Pandemic خیلی زود روند ساخت بازی را آغاز نمود و الکترونیک آرتز یک بار دیگر وظیفه انتشار آن را برعهده گرفت. تا ماه اکتبر سال 2006، مرحله پیش-توسعه بازی به اتمام رسید و تیم Pandemic به دو بخش تقسیم شد. تیم Alpha روند کار روی یک عنوان ریسینگ جدید را آغاز نمود و تیم Bravo روی The Dark Knight تمرکز کرده بود؛ عنوانی که در آن زمان با نام «پروژه ب» شناخته می شد.

اما تیم Bravo، با مشکلی بزرگ مواجه بود. در سال 2006، هنوز اطلاعات زیادی درباره فیلم The Dark Knight منتشر نشده بود و سازندگان باید تا انتشار طرح های مفهومی فیلم صبر می کردند و سپس بازی خود را بر آن اساس می ساختند. در همین راستا، سازندگان تصمیم گرفتند که در این مدت روی بخش های دیگر بازی کار کنند و حتی عملکرد موتور آن روی سه پلتفرم پلی استیشن 2، پلی استیشن 3 و اکس باکس 360 مورد بررسی قرار گرفت.

robbliss-4aa2893bfcb81

با گذشت زمان و انتشار طرح های مفهومی فیلم The Dark Knight، استودیوی Pandemic تصمیم گرفت که پروژه خود را بسط دهد. پیش از این، بازی شباهتی بی بدیل به عنوان Batman Begins استودیوی یوروکام داشت و به طور کلی براساس مکانیک های آن ساخته شده بود. اما بعد از عرضه طرح های مفهومی، سازندگان تصمیم گرفتند که از Asset های ساخته شده برای تولید ورژن جهان باز شهر گاتهام استفاده کنند؛ لوکیشنی که نه تنها در آن زمان بسیار جاه طلبانه بود بلکه همخوانی بیشتری نیز با اثر کریستوفر نولان داشت.

در همین حال، استودیوی Pandemic به موتوری جدید دسترسی یافت که بعدا از آن برای ساخت عنوان نئونوآر The Saboteur استفاده شد. موتور جدید که Odin نامیده می شد، به ظاهر توانایی رندر حجم بیشتری از جزییات گرافیکی را داشت اما هرچه پروژه بیشتر جلو رفت، مشکلات به آرامی نمایان شدند.

در آن زمان، بازی به صورت رسمی Batman: The Dark Knight نام گرفته بود و تاریخ انتشار مشخصی داشت. اما سازندگان با طراحی انیمیشن های بتمن و سایر کاراکترها متوجه شدند که هنگام حرکت با شخصیت اصلی، پرفورمنس بازی دچار مشکل شده و به تبع آن، فریم ریت تا 5 فریم بر ثانیه افت می یابد؛ با طراحی شخصیت های جانبی یا همان NPC ها نیز این مشکل بدتر شد.

18ri3sk0y2whkjpg

همان طور که پیش از این هم اشاره شد، بازی Batman: The Dark Knight قرار بود همزمان با اکران فیلم به بازار عرضه شود، اما وقوع مشکلات پیش بینی نشده، تحقق این امر را غیرممکن ساخت. صدمات وارد شده به پروژه بتمن سبب شد تا کمپانی Elevation Partners، استودیوی Pandemic را به صورت تمام و کمال و به همراه استودیوی Bioware به الکترونیک آرتز بفروشد.

الکترونیک آرتز قصد داشت به شکلی منطقی تر با مشکل برخورد کند و به همین جهت، عرضه بازی را چند ماه به تعویق انداخت؛ یعنی عنوان مورد بحث به جای آن که همزمان با اکران فیلم عرضه شود، در کنار نسخه بلوری The Dark Knight به بازار می آمد. عرضه بازی در ماه دسامبر 2008 و همزمان با نسخه بلوری، آخرین شانس Pandemic برای به اتمام رساندن پروژه به شمار می رفت؛ چرا که بعد از آن، لایسنس فرنچایز بتمن از دست الکترونیک آرتز خارج می شد.

با نزدیک شدن به تاریخ عرضه بازی، شایعاتی مبنی بر احتمال ساخت یک بازی بتمن جدید از سوی استودیوی Pandemic منتشر شد و از سوی دیگر، گری اولدمن که نقش جیم گوردون در فیلم The Dark Knight را برعهده داشت، در یکی از مصاحبه های تلویزیونی خود اعلام کرد که همکاری هایی با یک پروژه ویدئوگیم با محوریت بتمن داشته است.

christopher-nolan-the-dark-knight-rises-111174

در همین حال، استودیوی Pandemic به سختی در تلاش بود تا باگ های بی شمار بازی را از بین ببرد و هنوز بازی به مرحله ای نرسیده بود که سازندگان بتوانند دمویی از آن به نمایش بگذارند. الکترونیک آرتز برای حل مشکل، تعداد کارمندان Pandemic را به صد نفر افزایش داد و سرمایه بیشتری در اختیار آن ها گذاشت؛ اما مشکل ارتباطی به سرمایه و تعداد کارکنان نداشت، بلکه مشکل اصلی وقت کم سازندگان بود.

در نهایت، الکترونیک آرتز تشخیص داد که بازی در موعد مقرر آماده نخواهد شد و سه ماه پیش از پایان یافتن قرارداد خود با Pandemic، روند تولید بازی بتمن را متوقف ساخت. Batman: The Dark Knight پروژه جاه طلبانه ای به شمار می رفت که قراربود موفقیت فیلم The Dark Knight را تکمیل کند؛ اما در نهایت چیزی در حدود 100 میلیون دلار روی آن هزینه شد و البته به فرجام نرسید.

saboteur.01.lg
نمایی از بازی The Saboteor استودیوی Pandemic که در سال 2009 عرضه شد

الکترونیک آرتز بعد از تحمل این ضرر مالی قابل توجه، استودیوی استرالیایی Pandemic را در شب کریسمس 2008 تعطیل کرد؛ با این حال، کمپانی مذکور به اعضای Pandemic این شانس را داد که با تاسیس استودیویی جدید در لوس آنجلس، روند ساخت بازی The Saboteur را آغاز نمایند.

در هر حال، بدون شک استودیوی Pandemic برنامه های بزرگی برای بازی بتمن خود داشت و همان طور که در ویدیوی پایین نیز می توان دید، احتمالا در صورت عرضه با عنوان قابل قبول مواجه بودیم. البته چندی بعد، استودیوی راک استدی نیز ضمن خریداری لایسنس فرنچایز بتمن، سه گانه ای فوق العاده پدید آورد که با دنبال کردن جای پای کریستوفر نولان، به یکی از برترین بازی های ویدیویی دهه اخیر تبدیل شد. در پایین می توانید ویدیوی توضیحات مربوط به پروژه کنسل شده Pandemic را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohamad Reza Haghranjbar
    Mohamad Reza Haghranjbar | ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

    عجب!

مطالب پیشنهادی