ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده از سلول های بنیادی برای بازسازی استخوان های جمجمه

دانشمندان از روش های مختلفی برای درمان انواع بیماری ها و مشکلات جسمانی انسان استفاده می نمایند. به طور مثال می توانند با رویاندن دوباره سلول های قرنیه برای خودترمیمی قلب یا بازسازی سلول های ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

دانشمندان از روش های مختلفی برای درمان انواع بیماری ها و مشکلات جسمانی انسان استفاده می نمایند. به طور مثال می توانند با رویاندن دوباره سلول های قرنیه برای خودترمیمی قلب یا بازسازی سلول های آسیب دیده ی ریه استفاده نمایند.

در حال حاضر نیز محققان دانشگاه Rochester برای نخستین بار موفق شده اند مجموعه ای از یاخته های بنیادی کشف نمایند که توانائی ترمیم استخوان های جمجمه و صورت را در خود دارند.

محققان یاد شده به سرپرستی پرفسور Wei Hsu که متخصص زیست پزشکی ژنتیکی است، با هدف تشخیص و شناخت بهتر شرایطی که «جوش خوردن جمجمه» نامیده می گردد، مطالعات خود را آغاز نموده اند. جوش خوردن زودرس استخوان های جمجمه نوزادان نوعی بیماریست که روی رشد کودکان تاثیر منفی دارد و حتی می تواند خطر مرگ نیز به دنبال داشته باشد.

استخوان های موجود در سر انسان با بقیه استخوان های بدن فرق دارند و حتی سلول های بنیادی که مسئول رشد آنها محسوب می گردند نیز با باقی اعضای بدن متفاوت است. تاکنون دانشمندان قادر نبودند سلول هایی که موجب رشد استخوان های جمجمه می شوند را کشف نموده و به واسطه آنها استخوان های جمجمه و صورت که اختلال دارند را درمان نمایند. اما اخیرا محققان دانشگاه راچستر متوجه ژنی به نام Axin2 شده اند که ساختار پراکندگی ویژه ای دارد و با مطالعه ی دقیق روی جمعیت آنها متوجه شدند مجموعه ای از آنها در درزهای استخوان جمجمه حضور دارند  و با انجام یک سری آزمایشات روی موش ها، محققان توانستند قابلیت خود ترمیمی و تکثیر  این سلول ها را کشف نمایند.

به طور خلاصه می توان گفت دانشمندان تائید نموده اند سلول های بنیادی که حاوی Axin2 هستند قادرند موجب تحریک رشد، ترمیم و بازسازی سلول های استخوانی بشوند.

با اینکه برای تست این کشف بر روی انسان هنوز باید آزمایشات متعددی انجام گردد اما در صورت مثبت و بی خطر بودن این امر، باید گفت امکان ترمیم استخوان های جمجمه قدمی بسیار بزرگ در علم پزشکی به شمار می رود و به دانشمندان اجازه می دهد تا با استفاده از یاخته های بنیادی استخوان های صورت و سر انسان را بازسازی نمایند. این امر همچنین نقطه ی امیدی برای بیمارانی است که از جوش خوردگی زودرس استخوان های جمجمه رنج می برند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی