ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

براساس فرضیات جدید زمین احتمالا از دو سیاره تشکیل شده است

دانشمندان به تازگی فرضیه جدیدی را مطرح کرده اند که بر پایه آن، زمین از دو سیاره تشکیل شده. براساس پژوهش تازه ای که توسط محققین دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته گفته می شود، زمین و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

دانشمندان به تازگی فرضیه جدیدی را مطرح کرده اند که بر پایه آن، زمین از دو سیاره تشکیل شده.

براساس پژوهش تازه ای که توسط محققین دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته گفته می شود، زمین و یک سیاره فرضی به نام Theia حدودا 4.5 میلیون سال پیش با یکدیگر برخورد کرده و از این برخورد، ماه به وجود آمده است.

در فرضیه نخست، گفته می شد که زمین و Theia تنها تماسی کوچک با یکدیگر داشته اند و و در ادامه این برخورد ماه در مدار خود قرار گرفته و بعد Theia در فضا گم شده است.

اما تحقیق جدید نشان می دهد که سیاره فرضی یاد شده، هیچگاه زمین را ترک نکرده و در عوض در شکل گیری این کره خاکی نقشی پر رنگ داشته است.

دانشمندان در جریان این پژوهش ایزوتوپ های اکسیژن نمونه های سنگی به دست آمده از ماه توسط آپولو و همچنین صخره های آتش فشانی پوشش زمین را مورد بررسی و مقایسه قرار دادند.

چون هر کدام از این سیارات یک امضای اکسیژنی مختص به خود دارد دانشمندان می توانند با استفاده از آنها، تفاوت های موجود میان خاک ماه و صخره های زمین را تشخیص دهند.

اگر Theia صرفا ضربه ای شدید را به زمین وارد کرده بود آنگاه ماه باید بیشتر از Theia تشکیل می شد و ایزوتوپ اکسیژن به دست آمده از صخره های آن و زمین نیز با هم فرق می کرد. این در حالی است که بر اساس پژوهش های انجام شده، این ایزوتوپ ها مشابه به هم تشخیص داده شده اند.

ادوارد یانگ یکی از محققین دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفته است: ما تفاوتی میان ایزوتوپ اکسیژن زمین و ماه نمی بینیم؛ آنها قابل تفکیک از هم نیستند.

او در ادامه گفته است: Theia کاملا با زمین و ماه ادغام شده است و به صورت یکنواخت میان آنها توزیع گردیده و به همین علت است که ما تفاوتی در ایزوتوپ اکسیژن آنها مشاهده نمی کنیم.

این پژوهشگر همچنین توضیح داده که براساس شواهد، Theia سیاره ای در حال رشد بوده است و حتی در زمان برخورد با زمین نیز این فرایند در جریان بوده. همچنین گفته می شود سیاره مورد بحث از لحاظ ابعاد و اندازه یا مشابه زمین بوده یا مریخ. در صورتی که این اطلاعات تایید شود، دانشمندان را در درک بهتر منشا زمین و تاریخچه آن یاری خواهد داد.

bgr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pasbag
    pasbag | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    سلام
    منو یاد خورزوخان انداخت:-))))

مطالب پیشنهادی