ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرنوشت درآمدهای مایکروسافت پس از اتمام دوره یک ساله و رایگان ویندوز ۱۰ چیست؟

مایکروسافت اکنون ویندوز ۱۰ را به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. این طرح از سال گذشته آغاز شد و در آن زمان شرکت ساکن ردموند بیان نمود که برای یک سال ویندوز ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

مایکروسافت اکنون ویندوز ۱۰ را به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. این طرح از سال گذشته آغاز شد و در آن زمان شرکت ساکن ردموند بیان نمود که برای یک سال ویندوز جدید خود را به شکل رایگان در اختیار همه قرار می دهد؛ یک سالی که البته در ۲۹ جولای ۲۰۱۶ - هشتم مرداد ۱۳۹۵ به اتمام می رسد.

اقدام سال گذشته ی مایکروسافت را می توان یک تغییر بسیار گسترده در سیاست های این شرکت قلمداد کرد. پیش از این مایکروسافت بر درآمد اش از فروش نسخه های ویندوز اتکای بیش از اندازه ای داشت و تصمیم ساتیا نادلا موجب شد تا سیستم مالی مایکروسافت با چالش های بسیاری در این مسیر رو به رو گردد.

همانطور که گفتیم پیش از این مایکروسافت از راه فروش ویندوز به کاربران و کسب و کارها درآمد می اندوخت اما حالا صرفا آن را به کسب و کارها فروخته و کاربران آن را رایگان دریافت می کنند؛ اقدامی که شاید در نگاه اول بی معنی به نظر برسد اما این شرکت در پی هدفی والاتر است و می خواهد یک میلیارد دستگاه که تا دو سال آینده از ویندوز ۱۰ بهره گیرند.

اپل پس از سال ها عنوان کرد ۱ میلیارد دستگاه فعال دارد

مجهز کردن یک میلیارد دستگاه مختلف به ویندوز ۱۰ – اکنون اپل که در درجه اول یک فروشنده سخت افزار است، هفته پیش اعلام کرد که یک میلیارد دستگاه مختلف فعال دارد – دشوار به نظر می رسد. ویندوز هنوز یک پلتفرم مخصوص کامپیوترهای شخصی است و ایده مایکروسافت در زمانه ای که این محصولات سلطنت می کردند شاید به حقیقت بدل می شد اما شرایط کنونی با گذشته تغییرات بسیاری داشته.

اگرچه باید اذعان داشت که بازار کامپیوترهای شخصی در کنار افت زیادی که داشته هنوز گسترده است و سالانه ۲۷۰ میلیون دستگاه کامپیوتر به فروش می رسد و مایکروسافت هم به احتمال زیاد می تواند ویندوز ۱۰ را در بیشتر آنها قرار داده و به هدف خود نائل آید. برای این کار ولی مایکروسافت مجبور است باز هم از ویندوز ۱۰ را برای مدتی طولانی تر به شکل رایگان ارائه دهد.

 سوم دسامبر ۲۰۱۴، واشتنگتن. سهام داران مایکروسافت در حال نوشیدن قهوه و صرف صبحانه و انتظار برای شروع اولین سخنرانی سالانه برای سهام داران توسط مدیر عامل جدید، ساتیا نادلا.
سوم دسامبر ۲۰۱۴، واشتنگتن. سهام داران مایکروسافت در حال نوشیدن قهوه و صرف صبحانه و انتظار برای شروع اولین سخنرانی سالانه برای سهام داران توسط مدیر عامل جدید، ساتیا نادلا.

برای انجام چنین کاری و تمدید زمان رایگان بودن ویندوز – که به نظر می رسد ساتیا نادلا هم با آن به شدت موافق است – مایکروسافت باید بذرهای تازه ای برای کسب درآمد بکارد.

برای مثال اکنون «آفیس ۳۶۵» به علت ذات اشتراکی اش، بیشتر مورد توجه کاربران و تجارت ها قرار گرفته است. به جای اینکه شخص یک بار نسخه ای از آفیس را با قیمت حدود ۱۰۰ دلار خریداری کند، می تواند با اشتراک ماهانه ۵.۹۹ دلاری از سرویس آفیس ۳۶۵ استفاده کند. پس از گذشت یک سال، نمونه جدید می تواند درآمد بیشتری از آفیس سنتی برای مایکروسافت به همراه داشته باشد.

مایکروسافت در پی کسب درآمد از کنار ویندوز است، نه خود ویندوز

آفیس ۳۶۵ و موضوعات مختلف دیگر خبر می دهند که این شرکت نگاهی به همه بخش ها کرده و می کوشد تا درآمدهایش بیشتری از کنار ویندوز داشته باشد، نه خود آن. خود «Windows Store» هم یک مثال دیگر است که به قول مایکروسافت، درآمدهایش در دوره مالی گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرده اند.

در زمان کنونی مایکروسافت نیاز دارد تا هر چه می تواند، تعداد کاربران ویندوز را بالاتر ببرد و Windows Store را برای همه مشهودتر کند. چرا همه اپ استور اپل را می بینند؟ چرا این فروشگاه سالانه ده ها میلیارد دلار درآمد دارد؟ زیرا اکنون بیش از یک میلیارد سخت افزار توسعه یافته از سوی اپل در سراسر جهان فعال هستند و همه آنها به اپ استور این شرکت دسترسی دارند. علت سودآوری بالای اپ استور همین موضوع است.

چرا ویندوز استور مایکروسافت به اندازه اپ استور اپل درآمد ندارد؟

اپل در گزارش مالی اخیر خود برای سال ۲۰۱۵ بیان نمود که درآمد بخش سرویس ها (که اپ استور نیز در آن جای گرفته) ۳۱ میلیارد دلار بوده است. حالا مایکروسافت هم در پی یافتن چنین درآمدهایی است و می خواهد راه و روش دست یافتن به آن را به شکل قدرتمندی پایه گذاری کند.

ارائه رایگان ویندوز ۱۰ می تواند یکی از اصلی ترین راهکارهای مرتبط با تکمیل همین ماموریت باشد چرا که هرچقدر افراد بیشتری این سیستم عامل را داشته باشند، افراد بیشتری در آن پول خرج خواهند کرد.

چرا مایکروسافت می خواهد مدل تجاری اش را تغییر دهد؟

۱۱ نوامبر ۲۰۱۵، برلین، آلمان. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در خصوص استراتژی های جدید این شرکت جهت کسب درآمد از فضای ابری سخنرانی می کند. 
۱۱ نوامبر ۲۰۱۵، برلین، آلمان. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در خصوص استراتژی های جدید این شرکت جهت کسب درآمد از فضای ابری سخنرانی می کند.

اگرچه سالانه ۲۷۰ میلیون کامپیوتر شخصی به فروش می رسد اما در مقایسه ای میان همین محصولات و تلفن های هوشمند، می توانیم متوجه میزان اندک فروش کامپیوترها شویم.

از طرفی، تجارت موبایلی مایکروسافت خودش اوضاعی کاملا عجیب دارد و هفته پیش خبر رسید که از ابتدای زندگی ویندوز فون تا کنون که حالا نامش به ویندوز موبایل تغییر یافته، صرفا ۱۱۰ میلیون موبایل با این پلتفرم به فروش رسیده اند. این در حالیست که تا کنون ۴.۵ میلیارد موبایل مبتنی بر iOS و اندروید به فروش رسیده.

Screen Shot 1394-11-19 at 15.22.54-w600

در نتیجه مایکروسافت اکنون راهی ندارد مگر اینکه ویندوز را به شکل رایگان برای همه کاربران عرضه کند و ضریب استفاده جهانی از آن را افزایش دهد.

از ابتدای عمر ویندوز فون تاکنون ۱۱۰ میلیون موبایل با این پلتفرم به فروش رفته است

از طرف دیگر مایکروسافت اخیرا اپلیکیشن های بسیاری را برای iOS و اندروید عرضه کرده است. خود آفیس تا کنون ۳۰۰ میلیون بار از سوی کاربران دو پلتفرم مذکور دانلود شده. مایکروسافت این اپلیکیشن را ابتدا مختص کاربران آفیس ۳۶۵ توسعه داده بود اما حالا همه به آن دسترسی دارند. مایکروسافت همچنین در دوره مالی گذشته توانست درآمدی ۶.۳ میلیارد دلاری از سرویس های ابری خود کسب کند.

چه می شود اگر همه چیز طبق نقشه پیش نرود؟

rtx1mbej-w600
۲۹ جولای ۲۰۱۵، نایروبی، کنیا. مدیر عامل مایکروسافت در روز عرضه نسخه نهایی ویندوز ۱۰ در میان طرفداران این سیستم عامل.

مایکروسافت با ارائه ویندوز ۱۰ به شکل رایگان خطرات زیادی را به جان خریده و تا ماه جولای باید انتخاب کند که چه راهکاری را برای آینده اش در نظر خواهد گرفت.

در حال حاضر این شرکت می گوید که ۲۰۰ میلیون دستگاه از همین پلتفرم استفاده می کنند اما برای تحقق یافتن ایده های همین شرکت، رقم یاد شده باید پنج برابر بزرگ تر شود و این اتفاقیست که در مقطع زمانی ۵ - ۶ ماهه ی پیش رو رخ نخواهد داد.

برای رسیدن به عدد یک میلیارد و کسب درآمدهای بسیار از کنار ویندوز، وب سایت ZDNet سه راهکار را پیشنهاد کرده که به احتمال زیاد مایکروسافت یکی از آنها را در دستور کار خود قرار می دهد.

  • برگشت به مدل تجاری قبلی و کسب درآمد از فروش مجوز استفاده از ویندوز
  • تمدید مقطع زمانی رایگان بودن ویندوز ۱۰
  • تغییر پیشنهاد ارائه رایگان ویندوز به پیشنهادی دیگر

شاید بتوان گفت مایکروسافت به جز اجزایی کردن یکی از موارد فوق، راه حل دیگری ندارد و در ۲۹ جولای ۲۰۱۶ - هشتم مرداد ۹۵ متوجه خواهیم شد که کدام راه را در پیش خواهد گرفت.

در حال حاضر بیشتر حدس زده می شود که مایکروسافت و آقای نادلا گزینه دوم را انتخاب کرده و مدت زمان رایگان بودن ویندوز را تمدید کنند. شاید تنها برای شش ماه این تمدید صورت پذیرد تا مایکروسافت بتواند در همین مدت ۶ ماهه تعداد قابل توجهی کاربر را به پلتفرم خود اضافه کند.

باید اشاره داشت که پیشنهاد ارائه رایگان ویندوز در نهایت به اتمام خواهد رسید اما کمپانی مورد بحث در آن زمان تبدیل به شرکتی کاملا متفاوت از گذشته ی خود شده است.

مایکروسافت سنتی می خواهد به عصر مدرن وارد شود

بر اساس گزارش مالی مایکروسافت از سه ماهه پایانی ۲۰۱۵، ویندوز استور با رشد زیادی رو به رو بوده، کاربران خواستار اپلیکیشن های شخص ثالث شده اند، درآمد از سرویس های ابری بالاست و البته خط تولید سرفس هم آینده ای درخشان دارد. اما آیا همه این موارد برای عبور مایکروسافت از عصر سنتی اش به عصر مدرن کافی خواهند بود؟

برای یافتن پاسخ این پرسش، باید تا هشتم مرداد ماه صبر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • جون من جواب بدید
    جون من جواب بدید | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

    آقا این ویندوز ما یه ماهه گوشه تصویر نوشته اکتیو کن ویندوز رو
    من چیکار کنم این بره ؟ اکتیو بشه؟

    • samir1374
      samir1374 | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

      سایت yasdl داره اکتیویتر.

    • سیاوش
      سیاوش | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

      اکتیو کن

    • سامان
      سامان | ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

      تو گوگل سرچ کن بابا جان! :|

  • امیر
    امیر | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    عالی
    زنده باد مایکروسافت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی