ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان برای کمک به از بین بردن ساس، ژن های آن را رمزگشایی کردند

ساس (یا همان سرخک) حشره ای است که حتی فکر کردن به آن نیز بدن انسان را به خارش می اندازد و توانایی اش برای وفق یافتن با تهدیدات تازه نیز باعث می شود که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۰:۰۰

ساس (یا همان سرخک) حشره ای است که حتی فکر کردن به آن نیز بدن انسان را به خارش می اندازد و توانایی اش برای وفق یافتن با تهدیدات تازه نیز باعث می شود که ترس ناشی از آن در وجود آدمی بیشتر گردد.

خوشتان بیاید یا نه، آفت کشی که سال ها قبل برای از بین بردن این حشره استفاده می کردید احتمالا دیگر روی آنها اثر نمی کند. سوال اینجاست: با این موجود چه باید کرد؟ علم ژنتیک احتمالا به پاسخ خوبی برای این سوال دست یافته است.

دانشمندان موفق شده اند نخستین توالی کامل ژنوم های ساس را با امید از بین بردن مقاومت آن در برابر حشره کش ها تعیین نمایند. احتمالا تصورتان این است که چنین کاری ساده خواهد بود (و برای نمونه انسان حالا به سطحی از دانش دست یافته است که می تواند توالی ژنوم های ماموت های منقرض شده را نیز مشخص کند).

اما در واقعیت اینطور نبوده است. تیم محققان دست اندر کار این پروژه باید برای این کار ژن های ساس را از سال 1973 میلادی تا به امروز (یعنی با نمونه های امروزی اش) مقایسه می کردند و حتی تفاوت های آنها را قبل و بعد از آشامیدن خون تعیین می کردند.

نتیجه کار احتمالا شما را شگفت زده خواهد کرد: برخی از ژن ها تنها بعد از آنکه حشره غذایش را خورد خود را نشان می دهند و علاوه بر اینکه، از محلی به محلی دیگر فرق دارند بسته به نوع موادی که در آن یافت می شوند نیز اختلافاتی با هم دارند.

آیا می دانستید ژن ساس هایی که روی نیمکت ها پیدا می شوند با نمونه هایی که روی نرده های ایستگاه مترو ممکن است یافت شوند فرق دارند. معمولا گونه هایی که در یک منطقه و مجاور به هم زندگی می کنند خصوصیات مشابهی دارند اما جالب است بدانید که وقتی از منطقه ای در یک شهر به منطقه دیگر می روید تغییرات قابل توجهی را در ژن های آنها مشاهده خواهید کرد.

این کشف می تواند در نهایت به ساخت آفت کش های بهتر برای مبارزه با ساس بیانجامد. به این ترتیب حتی بهتر می شود نقشه ای از هجوم این حشرات ترسیم نموده و راهی را برای کاهش مهاجرتشان به یک منطقه جدید پیش از آنکه دردسرساز شوند پیدا کرد.

علاوه براین، می توان از آنتی بیوتیک هایی که باکتری های سازگار با ساس را می کشند به عنوان نوعی مکمل در آفت کش ها استفاده کرد. البته اینکه با چنین کشفی می توان برای همیشه از گزند ساس ها در امان ماند، اندکی اغراق آمیز است و انتظار نمی رود که این حشره به این زودی ها از مناطق شهری دور شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ho30n
    ho30n | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    آخه مگه برا از بین بردنم کمک میکنن؟؟!! :0

مطالب پیشنهادی